Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei, 
Jeg bygger et nytt hus og har gått til innkjøp av 11 Elko Dimmere med Zigbee støtte. 
Har har prøvd å koble dem opp her i leiligheten nå før jeg flytter for å teste litt.  Men jeg klarer ikke å få til endevender funksjonen. Jeg har tidligere lest her på forumet at det er vanskelig å få til dimming med ELKOs endevender. Jeg har derfor ikke kjøpt noen av disse. Jeg har altså 2 helt like Elko smart dimmere, koblet opp mot Smartthings.

Jeg hadde håpet at jeg kan koble 2 dimmere sammen via smartthings slik at jeg kan styre korridoren ifra begge sider. 
Jeg har fått dem begge inn i smartthings appen, og kan kontrollere dem uavhengig av hverandre. Men er det mulig å få dem til å følge hverandre? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Rune M. Andersen
      3D-printet adapter for Philips Hue-dimmer, som passer både ELKO RS16 og ELKO Plus dekk/kombinasjonsrammer.

Bruker to plasser og kan f.eks. brukes til å montere dimmer sammen med eksisterende bryter, ved å bytte fra enkel til 3-hullramme. Andre kombinasjoner er også mulig, så lenge man har to sammenhengende ledige plasser.

Plass til to 15 mm magneter som limes inn fra baksiden. Magnetene fra den originale festeplaten kan gjenbrukes. Adapteren klipses på plass i rammen. Lim, tape eller skruer er ikke nødvendig.

Jeg lager også en variant med forsenkede 3 mm skruehull.
      Denne er nyttig hvis:
      - veggen er ujevn slik at rammen ikke blir liggende pent inntil.
      - adapter + ramme skal brukes som blindlokk (6 cm hullavstand, passer standard veggbokser med vridbar festering).
      - adapter + ramme skal monteres direkte på veggen.

Husk i så fall å spesifisere at du vil ha skruehull ved bestilling

Eksempel på rammer:
      https://www.elektroimportoren.no/kombinasjonsplate-3-hull-rs16-l573-hvit-elko/1411703/Product.html?Event=pathlist
      Clas Ohlson og Jula fører også ELKO-rammer.

Etter å ha testet flere forskjellige plastfabrikanter, blir nå alle adaptere laget i en farge som ligger veldig nærme RAL 9010, som er fargen ELKO bruker.
      Jeg vektlegger best mulig overflatefinish, og god passform når jeg designer og printer. Alt 3D-printes på en Original Prusa i3 MK2.

Kjøper betaler frakt. Varen sendes i boblekonvolutt.
      Kan alternativt hentes på Frei i Kristiansund.

Fraktpriser:
      - 1 stk: 30 kr
      - 2-5 stk i samme konvolutt: 60 kr
      Forhåndsbetaling via Vipps.

OBS:
      - Philips Hue dimmer, magneter eller ELKO-ramme medfølger ikke.

• Av Join
      Heihei.

No har eg komt igang med izKNX plugin og styrer mesteparten av huset, strømstyring for å begrense peak-effekt, KNX, z-wave og zigbee. 

Det funker fjell, med ca 120devices. 

No har eg laga til belysning på et speil på badet, med Philips HUE lightstrip Der KNX'en styrer av/på frå bryter på vegg.

På grunn av WAF prøvar eg no på å få til å dimme speilet frå bryter på veggen som har binær funksjon av/på.

Kan eg adressere fysisk adresse på knappen på bryteren i Homeseer, for at ved langt trykk kunne lage til dimmefunksjon?

Planen:
      Eg må endre i KNX programmering at kort trykk = av/på på KNX bryter og langt trykk skal ha ingen funksjon(i KNX).

Så kan eg lage et virtuelt device i Homeseer satt sammen av KNX av/på kombinert med zigbee og styring av dimming på Philips HUE (speil).
      Og eventuelt veldig langt trykk, så kan en kanskje justere farge med +/- på samme knapp. (Easytrigger plugin?)

Eg har nokre fleire knappar i huset, uten funksjon, som eg kunne brukt til andre ting.

Innspel er velkomne. Pr.no prøvar eg lese meg opp på korleis lage virtuelle devices, om det kan brukes her, og om dette er anledninga for å kjøpe Easytrigger plugin'et.

Med venleg helsing 
    • Av marius86
      Hei 

Tenkte å prøve ut philips hue og integrere det til HomeSeer. HS kjøres på win10. 

Installert conbee2 og alt fungerer greit, jeg får linket opp pærer og brytere. Alt er lekende lett i deconz. 

Det gøye varte helt til eg testet å resette systemet, win10 pc. Da mistet den conbee 2 kommunikasjon til alle deltakere hue lamper? Jeg må fjerne de og legge dem til på nytt for at det skal fungere igjen. 
      Men det fungere bare helt til neste restart av pc eller bare så enkelt at eg plugger inn og ut conbee USB. 

Har dere samme problem? 
    • Av GauteG
      Hei.
      Her er det så godt som ingenting i hus annet enn noen få Nexa stikkontakter, men jeg må få satt opp en openHAB eller HomeSeer etterhvert.
      For å sikre et godt "backbone" på kommunikasjonssiden - Vil ikke innkjøp av:
      Aeotec Z-stick gen5 USB-adapter 
      Conbee II Zigbee-kontroller for USB
      RFXtrx433XL USB-kontroller
      gi meg et godt utgangspunkt til å kunne styre det meste etterhvert som det blir kjøpt inn?

• Av SmarthomeNoob
      Hei

Har lyst til å gjøre huset vårt litt smartere, men lurer litt på hvor jeg skal begynne. Har noen Philips Hue pærer og Verisure alarm med seriekoblede røykvarslere, samt Yale Doorman lås. Ellers er det ikke så mye å skryte av..

Har ikke voldsomt høye ambisjoner, men er først og fremst opptatt av god røykvarsling da vi har et gammelt trehus, med leieboer, og med kjeller og innredd loft totalt 4 etasjer. Men kunne vært gøy å utvide systemet litt etterhvert med f.eks lysstyring og andre lure ting uten at jeg helt vet hva.  

Har sett litt på Futurehome sin hub og røykvarslere. De fremstår som bra varslere med 3 funksjoner, men synes de er ganske dyre i forhold til f.eks Fibaro sine varslere. Trenger man så mye mer enn Zigbee og Z-wave for et «middels» oppsett, eller?

Det er en fordel om systemet er lett å sette opp og bruke. Tips og råd mottas med takk :)

• Opprett ny...