Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer Black November 2016


Superzite

Anbefalte innlegg

  • Moskus låst og gjenåpnet denne emne

Lurer veldig på å kjøpe homeseer nå altså, men greier ikke helt å bli enig med meg selv. Ønsker å ha en PC som er fysisk liten, og som støyer minst mulig, helst vifteløs til å kjøre HS på. Kommer ikke til å bruke denne maskinen til noe annet enn HS. Noen som har noen tips?

Har kikket på hometroller s6, men de blir for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører demoversjon av HS på en raspberry pi 3 og det fungerer veldig bra. Er vel et fåtall plugins som ikke fungerer på linux, eksempelvis Homebridge. Tenkte å gå for Home versjonen, så er jeg ikke begrenset til maks 5 plugins og kan eventuelt flytte over til Windows senere hvis behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert raspberry, men må innrømme at jeg er skeptisk. Har brukt raspberry til endel andre ting, og har litt dårlige erfaringer med at det "plutselig" skjer noe som gjør at man må begynne helt på nytt.

Har også prøvd demoversjonen på Linux pc. Fungerer forsåvidt greit, men er også litt mer "greier" hvis man må gjøre noe spesiellt. Så.. jeg tror for min del at jeg har lyst til å ha på en windows PC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bananfluen skrev:

Jeg har også vurdert raspberry, men må innrømme at jeg er skeptisk. Har brukt raspberry til endel andre ting, og har litt dårlige erfaringer med at det "plutselig" skjer noe som gjør at man må begynne helt på nytt.

 

Akilleshælen til Raspberry Pi er bruken av SD kort. Det er som regel de som ryker og gjør at du må starte over. 

 

Det er par ting du kan gjøre for minske dette problemet. 

  • Alltid kjøp et kvalitets SD kort i klasse 10
  • Bruk et read-only filsystem og lagre data på et annet medium (usb/nfs)
  • Ta regelmessig backup av SD kortet
  • Bruk SD kortet kun som en bootloader kombinert med en SSD usb-disk for filsystemet. 
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått på 2 smeller med rpi,  domoticz og sd kort. Begge var class 4 så mye lå der. Men kjøpte class10 men hakke satt det opp igjen skikkelig. Så nå er jeg og i tenkeboksen på homeseer og en liten sak å kjøre det fra. Har en gammel vista laptop jeg kanskje dedikerer i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bananfluen skrev:

Lurer veldig på å kjøpe homeseer nå altså, men greier ikke helt å bli enig med meg selv. Ønsker å ha en PC som er fysisk liten, og som støyer minst mulig, helst vifteløs til å kjøre HS på. Kommer ikke til å bruke denne maskinen til noe annet enn HS. Noen som har noen tips?

Har kikket på hometroller s6, men de blir for dyre.

Jeg kjører HS3 på en ASUS VivoMini (https://www.komplett.no/product/866391), med TV som skjerm og trådløst Bluetooth tastatur/mus. I praksis brukes aldri hverken "skjerm" eller tastatur. Bruker TeamViewer for remote fra laptop. Selve PC'en er bitteliten, og ligger bortgjemt i en TV-benk. Såvidt jeg vet lydløs (har aldri hørt noen lyd fra den i alle fall).

 

Edit: Den er vel ikke i kategorien "kjempebillig", forsåvidt... Forsvarte kjøpet den gang med at den skulle brukes til andre ting også, men... You know...

Endret av psv021
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, iblis said:

 

Akilleshælen til Raspberry Pi er bruken av SD kort. Det er som regel de som ryker og gjør at du må starte over. 

 

Det er par ting du kan gjøre for minske dette problemet. 

  • Alltid kjøp et kvalitets SD kort i klasse 10
  • Bruk et read-only filsystem og lagre data på et annet medium (usb/nfs)
  • Ta regelmessig backup av SD kortet
  • Bruk SD kortet kun som en bootloader kombinert med en SSD usb-disk for filsystemet. 

 

Knock on wood, men jeg har kjørt homeseer på Rpi2 stabilt lenge. Dog har jeg hatt trøbbelet du beskriver, men da rett etter installasjon. Nye class 10-kort rett fra komplett har vært defekte og skapt masse trøbbel, men når det først funker, så har det fortsatt å funke. Jeg har ikke brukt read only filsystem. Knock on wood, igjen.

 

Nå har jeg gått fra en hackintosh til en Mac Mini late 2012  innebygd i veggen bak fjernsynet og fått en «ledig» Intel NUC og lurer på om jeg skal gidde å migrere. Men backup har jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, psv021 said:

Jeg kjører HS3 på en ASUS VivoMini (https://www.komplett.no/product/866391), med TV som skjerm og trådløst Bluetooth tastatur/mus. I praksis brukes aldri hverken "skjerm" eller tastatur. Bruker TeamViewer for remote fra laptop. Selve PC'en er bitteliten, og ligger bortgjemt i en TV-benk. Såvidt jeg vet lydløs (har aldri hørt noen lyd fra den i alle fall).

 

Edit: Den er vel ikke i kategorien "kjempebillig", forsåvidt... Forsvarte kjøpet den gang med at den skulle brukes til andre ting også, men... You know...

 

Supert, takk for tips. Da blir det muligens denne: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/stasjonar-data/mini-pc/asus-vivomini-un45h-vm077z/231739.11067/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt Homeseer lenge, men det jeg har sett er at den kan være minne og prosessor krevende.

 

Kan ikke de som har brukt Homeseer en stund kan komme med noen anbefalinger rundt dette ? 

 

Etter at jeg satte opp homeseer til å kjøre Task scheduler ser det faktisk ut som den bruker mindre minne og prosessor..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superzite, se posten min over. HomeSeer i seg selv krever veldig lite og kan kjøre på en Raspberry Pi.

 

En RPi (for eksempel en Zee2) vil fungere fint så lenge du holder deg til få plugins og ikke har et for stort Z-wave nettverk (under 50 noder, men det er jo også relativt stort). Men så begynner du å bygge mer og mer ut, og legge til flere plugins, og da stiger nok behovet ditt. En "normal PC" vil nok uansett kunne duge lenge. Kjøp det du har råd til, og oppgrader senere! :) 

 

Jeg personlig kjører 20 plugins og har vel ca 80 Z-wave noder, hauger av 433 MHz sensorer. CPU-bruken ligger på mellom 8-12%. Jeg hadde imidlertid et problem med Arduino-plugin'en som brukte MYE CPU, men etter at det ble fikset (etter noen måneders masing) så er det nesten ikke CPU-bruk lenger. Av 8 GB minne er ca. 73% ledig. Windows 10 x64.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.