GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Ventilasjon fra Ensy - Modbus eller wifi-modul


Armas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har ventilasjon fra Ensy (AHU 700), og jeg vil gjerne koble denne til automatikken. 

 

Ensy lager en wifi-modul som kan kobles til aggregatet, og sÄ styres med en app. https://ensy.no/products/modul/

Mener denne koster ett par tusen. 

Har sÞkt pÄ denne har noen koblinger i IFTTT eller lignende, men finner ingenting. Er dette noe man kan lage selv, eller finnes det andre mÄter Ä koble en slik wifi-modul til Homeseer?

 

Alternativ 2 er modbus. Det er ikke lett, men jeg tror det er mulig Ä fÄ tak i en modbus-adapter til aggregatet. Den koster nok minst 3000,- men har ikke fÄtt dette bekreftet. Det er ikke lett Ä fÄ tak i den hos min lokale Ensy-forhandler, og til den prisen mister jeg litt motet. 

 

Finnes det andre alternativer?

 

Noen som har automatisert Ventilasjon fra Ensy?

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Wifi-modulen er vel kun laget for deres egen app. Du kan muligens sniffe trafikken, men da er det enklere med Modbus (og med modbus er du garantert at det skjer lokalt).

 

SĂ„ 2000,- for en proprietĂŠr wifi-modul eller 3000,- for en (relativt) Ă„pen Modbus-modul? Det er vel verdt den ekstra 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det var det svaret jeg fryktet.  

Synes egentlig begge lÞsningene er vel dyre - sparer neppe inn dette og ventilasjonen fungerer mer eller mindre ok. 

Kan jo teste litt og se hva endring av hastighet og temperatur har Ă„ si for:

-Mindre damp pÄ badet 

-hÞy temp pÄ sommeren

-strÞmutgifter (denne tror jeg ikke noe at man sparer mye pÄ - hvor mye strÞm bruker dette i Äret?)

 

Har uansett sendt en ny melding til Ensy for Ä hÞre mer om modus-modulen og pris pÄ den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ja, spÞrsmÄlet blir om fordelene med Ä kunne styre anlegget, er verdt de kronene i utstyr.  

Og her aner jeg at svaret blir nei. Hos oss blir det av og til for varmt om sommeren, nÄr solen stÄr pÄ. Jeg er skeptisk til at Þkt ventilasjon vil pÄvirke dette i stor grad. 

I tillegg har vi ett lite bad som blir veldig fullt av damp ved dusjing. Anlegget skal ha en fuktsensor som skrur opp hastigheten automatisk, men jeg har tilgode Ä se at den fungerer. Har ikke testet hvor stor forskjellen er inne pÄ badet mellom normal og max viftehastighet. 

Men det er disse to tingene som som da mÄ vÊre verdt 3000kr+. Med lite tid og mye annet som ligger foran i kÞen, tror jeg "fordi jeg kan" ikke er tilstrekkelig :)

 

 

Men, venter i spenning pÄ svaret fra Ensy. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄ har ikke vi hatt balansert ventilasjon lenge, men Ä "kjÞle ned" tror jeg ikke gÄr (i praksis) med mindre du har en aktiv kjÞlekomponent.  Men forsering er ganske behagelig, skal jeg innrÞmme. 

 

 

Men hvis det ikke er verdt 3000... er det da verdt 2000?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, Armas skrev:

 

 

Med innsyn i parametre kan du se om systemet fungerer. Evt. forbedrings-tiltak blir enklere Ă„ identifisere.

NÄ vet ikke jeg hvor gode slike systemer er til avfukting, men en egen avfukter koster 2-3 tusen og tar opp plass.

Man skal heller ikke ha mange service-besĂžk fĂžr tusenlappene flaggrer i flertall.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

31 minutter siden, NilsOF skrev:

NÄ vet ikke jeg hvor gode slike systemer er til avfukting, men en egen avfukter koster 2-3 tusen og tar opp plass.

Egen avfukter til husholdsningsbruk koster noen hundrelapper... ;)

Men har man allerede ventilasjonssystem, sÄ hadde jeg brukt det.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Egen avfukter til husholdsningsbruk koster noen hundrelapper... ;)

Jodda, man kan ogsÄ kjÞpe en sÄnn veisalt bÞtte for noen tiere.

Noe som virker fort, er plasseringsmessig passende, betjenings- og vedlikeholds- messig greit, samt med kvalitet sÄ koster det mere.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Joda. Men bare fordi KNX finnes, sÄ betyr ikke det at man ikke kan bruke billigere alternativer som Z-wave, som sannsynligvis gjÞr samme nytten i en enkelt bolig. :)

 

Men jeg er helfrelst pÄ balansert etter at vi fikk det selv (i vÄr). Selv om jeg har det integrert i smarthuset, sÄ er det egentlig lite man strengt tatt har behov for Ä styre det. Det viktigste er at det er der. Som sagt, forsering er veldig OK Ä ha, og for oss er det enklere Ä styre dette hvis vi absolutt skal overstyre det for luftutbytting, men pÄ det jevne (og utenom forseringen) er det ikke noe som man trenger Ä styre.

 

Som montĂžren sa: I prinsippet er det 'set it and forget it'.

Men jeg gjÞr det jo bl.a. fordi jeg kan... ;) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vel, sÄ fort du havner opp pÄ veggen med en avfukter sÄ har du passert to tusenlapper. (Inntak foran, utblÄsning i topp)

Og opp pÄ veggen er det mest praktiske, gulvplassen er hellig pÄ mitt bad.

 

Tilbake til topic:

Det hĂžres jo ut som @Armassitt anlegg ikke fungerer helt som det skal.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har etterhvert fÄtt meg noe kompliserte regler for styring av ventilasjonsanlegget: HÞy forsering ved dusjing, eller hÞy temperatur (sommer), eller hÞy CO2 (besÞk). Lav hastighet nÄr huset er tomt (alarm er pÄ og CO2 er lav), ogsÄ lav hastighet nÄr tillufts-RH er under 30% (vinter) og CO2 er lav - dette for Ä bevare fuktighet i huset om vinteren, (med mindre det dusjes eller CO2 er hÞy). Settpunkt for temperatur blir ogsÄ kontinuerlig justert for Ä ha sÄ hÞy virkningsgrad som mulig uten at ettervarmeren slÄs pÄ, og sÄ lenge det kaldt nok ute til at man vil gjenvinne sÄ mye som mulig. HÞy hastighet er heller ikke under noen omstendighet lovlig nÄr de voksne har lagt seg.

 

Bruker en raspberry Pi som er koblet pÄ Modbus-interfacet til VSR-300, og til Modbus i OpenHAB.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 Ă„r senere...

I stedet for Ä kjÞpe et Modbus-interface, burde det ikke vÊre like enkelt Ä koble seg rett pÄ RJ-11 pluggen og lage noe der? WiFi adapteret benytter en billig ESP8255 chip for kommunikasjon. Noen som har testet noe her? 

Vurderer Ä se pÄ reverse-engineering av kommunikasjonen mellom WiFi adapter og aggregat, da kan man lett implementere uten Ä kjÞpe dyre moduler fra en leverandÞr som Äpenbart ikke Þnsker Ä ha Äpne og tilgjengelige systemer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 7 mĂ„neder senere...
On 15/02/2022 at 17:11, expl said:

I stedet for Ä kjÞpe et Modbus-interface, burde det ikke vÊre like enkelt Ä koble seg rett pÄ RJ-11 pluggen og lage noe der? WiFi adapteret benytter en billig ESP8255 chip for kommunikasjon. Noen som har testet noe her? 

Vurderer Ä se pÄ reverse-engineering av kommunikasjonen mellom WiFi adapter og aggregat, da kan man lett implementere uten Ä kjÞpe dyre moduler fra en leverandÞr som Äpenbart ikke Þnsker Ä ha Äpne og tilgjengelige systemer.

 

Gjorde du noe mer med dette? Irriterer vettet av meg at jeg ikke har den balanserte ventilasjonen tilkoblet resten av smarthuset.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Christian_ skrev (PĂ„ 17.9.2022 den 23.55):

 

Gjorde du noe mer med dette? Irriterer vettet av meg at jeg ikke har den balanserte ventilasjonen tilkoblet resten av smarthuset.

Tja. Jeg forsÞkte Ä sjekke opp litt. RJ-11 pluggen er et RS-485-interface. Hverken jeg eller en stÞrre forhandler av Ensy har klart Ä fÄ ut noe dokumentasjon der. WiFi-adapteret jeg har er visstnok ikke utviklet av Ensy selv.
Da stÄr man igjen med Ä sniffe pÄ datatrafikken mellom kontroller og WiFi-adapter og finne ut av kommandoene pÄ den mÄten. Jeg hadde hatt veldig lyst til Ä gjÞre det, men har nok for mange andre prosjekt til at jeg ser at dette er realistisk Ä prioritere. Om noen andre kunne hatt tid til Ä dokumentere hvilke kommandoer som gÄr inn til Ensy-aggregatet, sÄ kunne jeg nok fÄtt til Ä lage hardware og kode til ESP8255/8266 eller ESP32 med et Äpent REST API og HomeAssistant-integrasjon (ESPHome-basert er nok den enkleste veien).
Mener jeg skal ha det som trengs av hardware for Ä gjÞre jobben om noen vil lÄne og prÞve seg.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 uker senere...
Patyk skrev (11 timer siden):

Hei, jeg kan prÞve Ä hjelpe. Jeg har AHU-300 hjemme. Jeg bor bare i Polen. Kanskje jeg kan kjÞpe den hvis du fÄr den til en god pris?

Supert!
Jeg har RS485-adapter i bestilling. NÄr jeg fÄr det skal jeg forsÞke Ä fÄ laget til noe som kan logge ulike kommandoer til- og fra.
Tenkte Ă„ bruke en ESP32 mikrokontroller med et RS-485 adapter:
https://www.aliexpress.com/item/1005004564013255.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002715302400.html

Oppdaterer sÄ snart jeg fÄr sett mer pÄ det.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har en RS485 til USB-adapter - MOXA. SÄ for Ä avlytte kommunikasjon kan det vÊre nok. Kommandologgingsapplikasjonen kan vÊre pÄ en PC eller raspberry eller ESP32. Hvis det var pÄ en raspberry, kunne jeg lagt det ute pÄ SSH slik at noe kunne fjernfikses.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 mĂ„neder senere...

Planen er Ă„ koble sammen disse to modulene, programmere med noe som logger aktivitet pĂ„ serieport (tenker ESPHome). SĂ„ benytte den WiFi modulen jeg har fra Ensy for Ă„ teste alle kommandoer og se pĂ„ trafikken. Er det noe du kunne vĂŠre komfortabel med, sĂ„ lĂ„ner jeg gjerne bort hardwaren 😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

expl skrev (Akkurat nÄ):

Planen er Ă„ koble sammen disse to modulene, programmere med noe som logger aktivitet pĂ„ serieport (tenker ESPHome). SĂ„ benytte den WiFi modulen jeg har fra Ensy for Ă„ teste alle kommandoer og se pĂ„ trafikken. Er det noe du kunne vĂŠre komfortabel med, sĂ„ lĂ„ner jeg gjerne bort hardwaren 😊


Tenker at dette er du nok mer kapabel til enn meg, men sponser gjerne med en pizza eller en 6-pack nĂ„r du skal utfĂžre jobben. 😊

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 mĂ„ned senere...

Jeg har KNX og jeg har et Ensy AHU 700. Jeg kan styre forsert ventilasjon med knx feks basert pÄ forskjellige sensorer rundt om, men det jeg Þnsker meg er Ä kunne fÄ alarm hvis ventilasjonen har stoppet opp. En ESP med rs485 adapter burde vel kunne se dette, bare man kunne koble seg pÄ et sted?

 

Det ble nevnt over at RJ-11 utgangen var rs485, men mulig jeg misforsto med at det var RJ-11 adapteret fra Ensy? Hvis det er pÄ noen av pinnene til RJ11 at rs485-kommunikasjonen gÄr sÄ burde man kunne sniffe pÄ de kommandoene som gÄr mellom styrepanelet og kretskortet istedetfor pÄ wifi?

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.