Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Har en en modul fra Oss.no som leser data fra strømmåleren.
Ser der er et api/mbus mot raspberry/linux. Problemet mitt er at eg er heilt grønn på linux og programmering.

Har en Homeseer på Win10 og lurer dermed på om nokren av dei litt smartare here inne på forumet har klart å benytte seg av dette og hente ut data til Homeseer eller noke annet som kan brukes?

Har prøvd dette på en Pi: https://github.com/ossno/mbusreader

Eg har koblet Pi'en med en usb til Oss

Men når eg kjører Node Mbusreader.js får eg meldingen: Error:  Error: No such file or directory, cannot open /dev/ttyS13

Eg forstår sopass at i filen mbusreader.js so ligg det kodet ttyS13. Men eg veit ikkje korleis eg finn ut kva som er rett port eg skal bruke.
Heller ikkje korleis eg skal klare å få dette inn i homeseer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

/dev/ttyS13 er nok ikke riktig port.

Som det står:

Sitat

Pre-Reqs

• Connect Oss-brikken to available USB Port
  • Update to correct port in mbusreader.js
  • node, npm, and git installed

... men jeg kan ikke fortelle deg hva som er riktig port...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Moskus skrev:

... men jeg kan ikke fortelle deg hva som er riktig port...

Google vet! :) 

Sitat
  1. Open terminal and type: ls /dev/tty* .
  2. Note the port number listed for /dev/ttyUSB* or /dev/ttyACM* . The port number is represented with * here.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant feilen, dårlig usb kabel mellom Pi og Oss brikken😖

Men når eg prøver å kjøre node mbusreader.js no får eg samme feil som DYIGlenn her i denne tråden:

pi@raspberrypi:~/mbusreader $ node mbusreader.js
---------------------------
06/12/2019, 15:47:03
{ type: 'parser', data: 'failed to parse' }

Eg har en Kamstrup måler.
Dermed er eg usikker på veien videre og håpet nokren andre her inne hadde prøvd seg på dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Rune L
      Jeg ønsker å måle volt 0-50 volt å få lest det av i Homeseer.
      Hvordan kan det gjøres? Arduino? z-wave ?
    • Av Olamann1
      HS3 PRO Lisens selges

kr 2000,- 

25$ til Homeseer for å omregistrere lisensen over til ny bruker.
    • Av Guahtdim
      Dette er en plugin for å kunne styre Daikin varmepumpe med wifi-modul

Link til siste versjon
      DakinSeer 0.0.1.3
      (NB: Kun testet i Windows )
      Hvis du allerede har installert tidligere versjoner så slett alle enheter og opprett på nytt

Hva denne plugin gjør:
      Gir deg en oversikt over forskjellige status

Gir deg mulighet til å styre varmepumpen fra "oversiktbildet"
      eller 
      legge det inn som en action i en (eller flere) events

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_DaikinSeer.exe og HSPI_DaikinSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - DaikinSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på DaikinSeer  
      Hvordan å legge inn en varmepumpe
      For å kunne legge inn en varmepumpe så må du vite ip adressen til den.  Dette kan du finne i f.eks. routeren din. 

General Settings
      I "General Settings" vil du kunne sette opp hvor lang tid det skal gå mellom hver gang det hentes info fra varmepumpen (der er det en copy&paste bug ja). Time between triggering if true skal egentlig være "Time between heat pump check" eller noe.
      Du kan sette loggnivå.
      Og du får opp antall varmepumper tilknyttet (Number of heat pumps to check)

Sette temperatur offset for alle varmepumper som kjøres av plugin

Ved å sette noe annet enn 0 grader på heat point offset så vil temperaturene du ser i HomeSeer være justert i forhold til offset. Si at du setter det til -2,5 grader. Da vil du se 24 grader i HomeSeer på Heat point, men plugin vil ha fått inn 26,5 grader. Det samme vil også gjelde hvis du endrer temperatur. Hvis du endrer fra 24 til 23 grader så sendes 25,5 grader til varmepumpen.
      NB: Dette gjelder kun for plugin så hvis noen begynner å endre med fjernkontroll eller app på telefonen så vil ikke offset gjelde fra disse. Fjernkontroll vil heller ikke få med seg endringer sendt til varmepumpen.

Streamer mode, Power mode og Econo mode

Ved å velge en ip adresse fra dropdown som sier "Choose ip address for adding power and streamer" så vil det gjøres en test på om denne enheten har en eller flere av disse mulighetene. Hvis det blir testet ok så legges dette til i HomeSeer for gjeldende enhet.

Endringslogg
      0.0.1.3 - Oppdatert slik at Connected vil endre seg til verdier over 0 hvis det er feil. I tillegg lagt til nytt ikon og ekstra tekst når det kommer feil tilbake fra Daikin varmepumpe
      0.0.1.1 - Lagt inn mulighet for å legge inn offsetverdi på temperatur. Denne vil gjelde for alle varmepumper som du kjører. I tillegg gitt mulighet til å legge til EconoMode, PowerMode og StreamerMode (hvis du har det på din varmepumpe). Disse tre modes må legges til ved å velge dette fra dropdown i Ip-config.
      0.0.0.9 - Fikset feil nummer brukt når man skulle skifte til FAN mode. Også oppdatert slik at plugin husker siste temperatur hvis man skifter mellom modes og en av de er FAN siden FAN ikke rapporterer temperatur tilbake (Dette forutsetter at plugin har fått en temperatur før man skifter til FAN mode. Hvis man starter i FAN mode vil default temperatur være 18 grader for kjøling og 10 grader for oppvarming). Takk til @Kenneth for å ha funnet denne.
      0.0.0.8 - Fikset håndtering av tall med desimaler fra Wifi adapter når man ikke kjører US oppsett.
      0.0.0.6 - Endret bygging av temperatur dropdown for å unngå feil ved desimal verdier0.0.0.7 - Fikset visning av temperatur ikoner + ekstra sjekk når man lager enhet slik at man ikke kan ha mer enn en varmepumpe per Ip
      0.0.0.5 - endret shum tilbake, men sørget for us-formatering av temperatur sendt til varmepumpe fra HomeSeer
      0.0.0.4 - endret shum i til å ikke ha verdi (fra shum=0&.. til shum=&..)
      0.0.0.3 - Fikset flere upper/lower case  i image-path
      0.0.0.2 - Lagt på litt mer debug logging og fikset noen upper/lower case i image-path
      0.0.0.1 - Første versjon

Problemer/utfordringer/videreutvikling
      Få inn PowerMode, Streamer og EcoMode for de enheter som støtter dette. Automagisk legge dette inn i oppstart. Individuelt oppsett av offset for de som har mer enn en varmepumpe. Gjenopprette devicer tilbake til standard hvis man f.eks. har slettet eller gjort endringer på enhetene sine. Prøve å beholde deviceId hvis denne finnes. Få til en oppdatering av allerede eksisterende enheter hvis man har gjort rettelser på de. Kunne selv velge default temperatur hvis plugin ikke har noen temperatur å gå ut ifra Legge inn mulighet for å kjøre en offset på ønsket temperatur Kunne sende Streamer on/off og Powerful on/off for de som har dette Det skal ikke være mulig å lage mer enn en enhet/samling med devicer per ip. Hvis den allerede eksisterer så skal man få opp en advarsel. Hvordan få satt en drop-down til å ha korrekt formatering i forhold til hva HomeSeer forventer.
    • Av ThomasBK
      Hei.
      Jeg starter opp en ny tråd, siden det ikke ser ut til å være treff på dette temaet her på hjemmeautomasjon.no
      Vår HS3 er satt opp til å styre alt av lys i huset, og er i tillegg integrert med både Sonos og Verisure. Eventene er fortsatt under oppbygging, da det gir utallige muligheter. Noen som har noen praktiske/kule råd vedr nevnte services, så tas det mot med takk...
      Så til saken; I flere år har vi hatt trådløs styring av vannbåren varme i mer enn 75% av husets gulv. Da er det Watts sine termostater med programmering lokalt som styrer en Watts WFHC-BAS som er utvidet også med en slave, totalt 12 kanaler. Disse igjen styrer aktuatorene (av/på ettersom temperaturen lokalt). Jeg ønsker heller å styre alt via HomeSeer, dvs ha termostater (f.eks Nexa/Cotech e.l.) som lokalt forteller HomeSeer hva temperaturen, hvor eventer igjen styrer Watts WFHC-BAS til å åpne/lukke aktuatorer.
      Watts WFHC-BAS bruker 433,92 - kommunikasjon, og vi har rfxcom til å styre 433,92 devicene med HomeSeer. Men finner ikke ut om rfx-senderen klarer å kommunisere med Watts-masteren? Noen som har peiling? Går det an å programmere/lære opp rfx-senderen til riktig "språk" som trengs for å slå AV og PÅ?
    • Av Floyd
      Hei

Trenger litt starthjelp. 
      Jeg har stue/kjøkken som er delt med en vegg gjennom halve rommet, fra inngangsiden. Der er spotter i taket som er delt inn i 4 soner. 2 på kjøkken og 2 i stue.
      Bryterne til stue; sone 1 & 2 er en plass, mens bryter til kjøkken; sone 3 & 4 er en annen lokasjon. Der er og en bryter til stikk over kjøkkenvindu; sone 5. Vet ikke om jeg skal bruke denne til noe annet enn julelys neste år Denne er samlet med sone 3 og 4

Hvordan ville dere satt opp dette med Fibaro dimmer 2 for å få det mest fornuftig?
      Skal settes opp i Homeseer. Tenker  først og fremst på hvordan sette dette opp med brytere/dimmer 2. Automatiseringen kommer etterpå.
      Tenker det kanskje blir mye med en bryter for hver sone + en for hvert rom og en for alt. Lurer bare litt på best practice her.

Mvh
      Luvaton
  • Opprett ny...