Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

MultiSensor Optimalisering


Dronnen

Spørsmål

Hei

 

Lurer på hva folk gjør for å optimalisere Multisensorer sine. 

Alt fra følsomhet på bevegelse, hvor ofte den rapporterer, enten på fast strøm eller batteri. 

Egentlig alle små tips som kan forbedre opplevelsen.

 

Har selv en del Aeotec MultiSensor 6, som jeg synes rapporterer for sjeldent, oppfatter bevegelse for tregt, som også ofte medfører at lyset slukker selv med mye bevegelse i rommet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
17 minutter siden, Dronnen skrev:

Alt fra følsomhet på bevegelse, hvor ofte den rapporterer, enten på fast strøm eller batteri. 

Følsomhet: Max (5?)

Timeout: 10 sekunder.

Rapporterer alle andre verdier hvert 120-300 sekund, avhengig av plassering (og bruksformål).

Alle på fast strøm.

 

F.eks. sendes det rapporter oftere (dvs. 120 sekunder) når det faktisk skal styre noe, f.eks. Lux til solskjerming.

 

 

image.png

 

(Merk at "Motion sensor" alltid står som "Disabled", men det er bare tull. Det er fordi denne templaten ble laget for den eldre versjonen)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, solosuper skrev:

For eksempel få temperatursensoren til å sende så ofte som mulig.

Du vil ikke sende "så ofte som mulig", det flooder nettverket ditt. Dessuten er det begrenset hvor ofte du faktisk trenger en temperaturmåling, for SÅ fort skjer det ikke. Da er det faktisk OK med litt tid mellom målingene, for å jevne ut temperatuen. 120-180 sekunder (dvs. 2-3) minutter er vanligvis helt OK. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er tid eneste justeringsmulighet? Mine Aqara sensorer sender temperatur med timers interval hvis temperaturen er konstant, men helt ned i 10s interval hvis temperatur endrer seg mye. Altså - den sender stort sett på temperaturendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg har to MS6, brukt i mange år under Fibaro regimet.
Kjører på USB strøm og dei har stort sett fungert greit, var litt knoting når eg først skulle sette dei opp i Fibaro men fungerte greitt etterpå, ein arbeidshest!

Har gått over til HS nå i sommer, og er vel nokså grønn på HS 😊
Implementerer sakte men sikkert node for node, og vil ha den opp og gå optimalt før neste mann kommer inn i systemet.
Nett ferdig med Heatit Z-TRM2fx, og måtte her oppgradere FW fra 3.4 til 3.6 før det ble optimalt etter ein del knoting og hjelp frå forumet her.

Hadde og problemer med MS6, den ville ikkje rapportere hyppig nok.

Mine skal stå på badene, og det vesentlige for meg er her og rapportere fuktnivå.

 

 

Test på bad 1:
På det eine badet har eg satt inn eit kalibrert hygrometer som eg bruker som referanse.
Under Fibaro regimet, hadde eg ei manuell vifte her, styrt av MS6.
Det fungerte ikkje optimalt da fuktnivået varierer gjennom årstiden, naturlig høyere fukt om sommeren. Ble lei av og endre på terskelen når vifta skulle gå og satte inn ei Fresh sky vifte med innebygget selvkalibrerende fukt automatikk, fungerer heilt topp.

 

I MS6 er det parameter 42 som setter terskelen for å sende ein rapport i MS6, og den satte eg til 2%.
Det fungerte dårlig…
Når ungdommen dusjer stiger fort fuktigheten opp mot 90% men MS6 rapporterte 60%.
Den automatiske rapporteringen var 3600 sekunder i parameter 111.

Eg trodde at når eg endra parameter 42 til for eksempel 2%, ville MS6 sende ein rapport når fuktnivået endra seg 2%.
Det gjorde den ikkje, endringen kom først når den sendte standard times rapport (parameter 111).
Frå Fibaro regimet, hadde eg notert ned alle parameter på nodene, tok da og sammenlignet parametrene på MS6 under Fibaro og HS.

Fant da at parameter 40 (selektiv rapportering) var forskjellig, på Fibaro var den satt til 1 (enablet) mens i HS var den satt til 0 (disablet), når eg satte den til «enablet» i HS ble det sendt rapport straks ved endringer satt i parameter 41-44.
Når du setter denne funksjonen på, sjekker MS6 tersklene i parameter 41-44 hvert 10 sekund og sender eventuelt ein rapport HVIS det er endringer satt i 41-44.
Greit å vite, kan være andre som knoter like mye som grønne meg
😊

 

bilde.png.254a4e1f67abeb12042a3c673d20c913.png

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, Olex skrev:

Fant da at parameter 40 (selektiv rapportering) var forskjellig, på Fibaro var den satt til 1 (enablet) mens i HS var den satt til 0 (disablet), når eg satte den til «enablet» i HS ble det sendt rapport straks ved endringer satt i parameter 41-44.

Det er nok ekskluderingen som har satt den til 0, da dette er default value.

 

Måtte sjekke mine, alle er av. ;) 

Men takk for tipset, det var noe å sjekke. Kan jo ha betydelig hyppigere sjekker for enheter på fast strøm, og så heller sette fornuftige thresholds! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Plukker opp en gammel en her, Har dere tatt i bruk siste FW's endring av LED variabelen? 

Option 81 var før Enable/disable LED - bortsett fra ved Motion registrering, nå har det kommet en option 2 også hvor man kan skru den helt av. 

Jeg får ikke satt 81 til noe som helst? 1 byte Dec mener jeg jeg bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.