kmlugg Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 (endret) Jeg har nå foran meg intel NUC eotec z-sick gen5 rfxtrx433xl 433mhz tempgivere telldus z-wave plugin-brytere til ovnene heatit z-trm2fx'er ikea trådfri pærer og gateway danalock v3 og danapad Også har jeg valgt å gå for Home Assistant - tror jeg. Skal til å installere. 1. Har jeg valgt rett? Hvorfor? 2. Hvis ja: Hvorfor? HassIO eller docker på ubuntu? 3. Hvis nei: Hvorfor ikke? Hva velger jeg i stedet og hvorfor? Kriterier: Bra funksjonalitet (vant til Vera Plus), stabilt. Virtuelle termostater er et must. Der en termostat kan kjøre flere brytere/ovner. Endret 11. januar 2020 av kmlugg Fjernet nonsense sening Siter
ZoRaC Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 7 timer siden, kmlugg skrev: Hvis nei: Hvorfor ikke? Hva velger jeg i stedet og hvorfor? Kommer an på kompetansenivå. Jeg synes HASS ser komplisert ut med sIne YAML-filer. Da er HomeSeer enklere, etter min mening. Alt gjøres med noen museklikk og man kan få til avanserte events ganske lett. Men, det er jo ikke gratis da. 1 Siter
baronKanon Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 Du har valgt rett, mener jeg. HASS-teamet jobber hardt med brukervennlighet og har uttalt at de nå skal nærme seg versjon 1.0. Da må alt være på plass. I tillegg har du alle mulige integrasjoner som stadig blir flere. Installer hass.io, da home assistant i docker ikke er støttet (hass.io i docker er støttet-ish). Det er et boot image for NUC, så ser ikke hvorfor du ikke skulle gjort det. Jeg har RPi3 B+, og kjører Hass.io i Docker, men det er fordi HassOS ikke støttet boot fra USB da jeg installerte, og etter å ha knekt flere SD-kort, kjøpte jeg SSD og USB-adapter. Med NUC, går dette finfint! Siter
gullfrode Skrevet 11. januar 2020 Skrevet 11. januar 2020 Enklere med Homeseer, spesielt på regler da man ikke trenger script til mye vanlig. I Hassio, så kan man med noen funksjonsnoder så får man konfigurert det meste i Nodered, kanskje enda mer fleksibelt. Er man god på tekstbasert programmering er nok direkte i hassio fint. Thehoockup har en fin serie på tre videoer om Node-red. Har selv Homeseer som toppsystem, og sender info om zwaveenheter samt 433mhz gjennom MQTT til hassio. Har Ubuntu 18.04 med Hassio i docker. Synes det er greit med hassio-menyen. Innstallerte etter video fra BurnsHA på youtube, hassio i docker. Har hatt dårlig erfaring med IKEA-hub, ville investert i en Conee2 stick, med den får til man til å koble til alt av zigbee. Har alt du har av utstyr, bortsett fra z-waveplugger hvor jeg bruker Fibaro(2. Generasjonk) på ovner. 1 Siter
kmlugg Skrevet 11. januar 2020 Forfatter Skrevet 11. januar 2020 Takk for gode svar! Jeg får tåle å skripte litt, er ikke ukjent med det, så da blir det hassio direkte på nuc'en. Men nucen jeg har kjøpt på finn, som jeg i går kveld koblet til for første gang, vekker ikke skjermen til liv med hdmi. Og da jeg kom hjem med en vga-kabel fant jeg ut at skjermen min bare har digitale innganger... Men plutselig blir det liv. Da kommer det sikkert nye spørsmål. Tusen takk så langt! Siter
Preference Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 Du har valgt rett fordi Home Assistant kan alt. Siden du har kjøpt en NUC, kjør HA i docker! Siter
baronKanon Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, Preference skrev: Du har valgt rett fordi Home Assistant kan alt. Siden du har kjøpt en NUC, kjør HA i docker! Hvorfor? Home Assistant i docker er jo ikke støttet. Hassio er støttet i Docker, men ser ikke hvorfor man ikke skal kjøre full hass.io-installasjon hvis maskinen er dedikert til HASS Siter
Preference Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, baronKanon skrev: Hvorfor? Home Assistant i docker er jo ikke støttet. Hassio er støttet i Docker, men ser ikke hvorfor man ikke skal kjøre full hass.io-installasjon hvis maskinen er dedikert til HASS Var det jeg mente, hass.io er jo også Home Assistant, men burde spesifisert. Med hass.io så er det jo enkelt å oppdatere og legge til plugins Siter
baronKanon Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, Preference skrev: Var det jeg mente, hass.io er jo også Home Assistant, men burde spesifisert. Med hass.io så er det jo enkelt å oppdatere og legge til plugins Men mener du at man skal kjøre inn hassio docker fra f.eks. Ubuntu, eller med Hass.io installasjon med HASSOS? Jeg har førstnevnte på min RPi3 B+, men det er kun fordi jeg har USB-SSD som boot medium. Siter
Preference Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 Akkurat nå, baronKanon skrev: Men mener du at man skal kjøre inn hassio docker fra f.eks. Ubuntu, eller med Hass.io installasjon med HASSOS? Jeg har førstnevnte på min RPi3 B+, men det er kun fordi jeg har USB-SSD som boot medium. Ubuntu ja. Det er selvfølgelig ikke noe vits om han bare skal kjøre hass.io, men sannsynligheten for at man ønsker mer i denne verdenen er jo veldig stor Siter
baronKanon Skrevet 13. januar 2020 Skrevet 13. januar 2020 Skjønner. jeg har RPi til bare Hass.io, så jeg har Raspbian kun som ekstra mellomledd som er unødvendig - spesielt nå som det er støttet med USB-boot på HASSOS 3 på Rpi3 . Men NUC er uansett et bedre valg, da det har ytelsen og SSD/hdd fra start, noe som er fordelaktig med databasen. I tillegg er det nok CPU-kraft til å kunne dra Visual Studio Code-pluginen for Hass.io, som ikke er støttet på RPi. 1 Siter
henrikhoe Skrevet 15. januar 2020 Skrevet 15. januar 2020 Jeg kan ikke Yaml overhodet, og jeg lagde dette på en søndag denne uka. Det har gått opp et lys for meg etter å jobbet med HA. Homeseer virker foreldet i forhold. Samtidig kunne dette forumet het homeseer.hjemmeautomasjon.no, men den diskusjonen tar jeg ikke. Fordelen med HA er også at det er designet som noe som ligner i 2020. 20200114_162500_edited.mp4 1 2 Siter
kmlugg Skrevet 16. januar 2020 Forfatter Skrevet 16. januar 2020 Ok. Like før jeg begynner å legge inn devicer. Men allerede er det noe jeg ikke skjønner her. Gikk inn og fant dette på åpningsskjermen, hva er dette? Hvilken sensor? Også finner jeg den igjen i loggen under utviklerverktøy: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.