Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny effekt-tariff. Hva nå?

Anbefalte innlegg

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Jeg bruker ikke HomeSeer, men Home Assistant. Så jeg skal heller forklare på generelt vis hva jeg har gjort. Forutsetningen er at en kan måle total effekt ofte (kort tid mellom målingene). Jeg bruk

HomeSeer 3 hos oss. Har laga veldig enkle events for å halde effekten nede, 4 trinn. Ikkje så avansert, men ser ut til å vere i kategorien "godt nok". Logikken: P>8 kW 3 minutt ->

Har hatt en samtale med fleire der, men dei trur og har formeninger.   Eg har sendt mail med spørsmål formulert slik:    Eg har tibber Pulse-måler som les ut effekt i sanntid frå H

Postede bilder

6 timer siden, stigvi skrev:

Her har jeg satt grense til 7kWh og regulatoren har i første omgang landet på at den må redusere effekten til 83% for å komme under. Og dette førte til at varmekabler på vaskerom og gang ble slått av.

Skjermbilde 2020-12-16 172409.jpg

Skjermbilde 2020-12-16 172438.jpg

Takk for god info. :)

Du tar kanskje høgd for høy strømpris, for å unngå dyrt forbruk også?

Mvh

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Join skrev:

Takk for god info. :)

Du tar kanskje høgd for høy strømpris, for å unngå dyrt forbruk også?

Mvh

Jada, men det foregår i en helt annen modul og er noe jeg har skrevet om her før. Jeg bruker bayesian sansynlighetsberegning for å avgjøre om en ovn skal være i eco eller komfort ut i fra en rekke med innganger. Varme i stue påvirkes av.

• utgang på PID regulator
  • feriemodus
  • vindusensor på 2 vinduer
  • om noen er hjemme
  • om noen snart er hjemme
  • om det snart er slutt på arbeidstid
  • om det er sovetid
  • om det snart er sovetid
  • om det snart er på tide å stå opp
  • om vi er hjemme, men vi snart er på vei til jobb
  • om vi har besøk
  • om det er hjemmekontor i morgen
  • om strømprisen er veldig høy

På varmekabler tar jeg hensyn til om strømmen er billig også

Endret av stigvi
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan skrive litt om lavpassfilteret jeg la inn. Det som skjedde når vi ikke var hjemme var at det meste var avslått og strømforbruk lavt. Kanskje ned mot 300Wh. Så kommer vi hjem og la f.eks det være 18:30. Jeg kunne ha satt maks forbruk til 5kWh. I tiden fra 18:30 til 19:00 kunne da estimert timeforbruk ende opp med 4kWh selv om effekten der og da var opp mot 8kW. Det er fordi timen startet rolig når vi ikke var hjemme. 4kWh er mindre enn 5kWh så PID regulatoren ga full rulle og 100%.

Så ble klokken 19:00 og med en effekt på 8kW så gjorde dermed estimert forbruk et hopp fra 4kWh til 8kWh. Og dette hoppet fikk PID regulatoren til øyeblikkelig å regulere ned til 0. PID regulatorer liker ikke plutselige endringer. Det førte jo til at alt ble slått av i noen minutter fram til PID regulatoren hentet seg inn igjen.

Med lavpassfilter så fikset jeg det slik at overgangen til en ny time ble litt mindre dramatisk. Istedenfor at PID regulatoren gjorde et hopp fra 100% til 0 for deretter å rolig regulere opp til 50% igjen, så går det nå rolig ned fra 100% til 50% uten å gå innom et hopp til 0.

I tiden mellom mai og september i år hadde jeg satt maks effekt til 3kWh og systemet holdt seg til dette med mindre enn 50Wh avvik. Men når det ble litt kaldere så satte jeg grensen til 30kWh. Lekeperioden var over og etterhvert ble det jo også avgjort fra NVE at effekttariff kanskje ikke var veien å gå allikevel. Nå venter jeg og ser hva det ender opp med der jeg bor og lager noe som er tilpasset det. Men jeg storkoste meg når jeg implementerte det jeg har nå så det var helt klart verd det :D

Endret av stigvi
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så et lite avsnitt om PID regulatoren. En vil jo at denne skal være rask i responsen. Sett at utgangen lå på 80% og estimert (og også reellt) forbruk lå an til å bli 5kWh når grensen var satt til det samme. Alt vel. Men så finner noen på å ville lage pizza klokken 18:50 og disse ekstra 2kW må jo innenfor de siste 10 minutt av timen kompenseres med å skru av noe annet. Og det må skje raskt.

PID regulatorer har tre parametre en kan justere forsterkning med og jeg landet på verdiene 30, 0.3 og 0.4 etter en del eksperimentering. Og fortsatt er det rom for forbedring. En vil ha rask respons, men øker en forsterkningen for mye så blir det ustabilt og begynner å oscillere. Mitt system oscillerer i 5-10 minutter hvis det skjer plutselige endringer. Har vel landet på at det er OK i forhold til at det skal være raskt nok til å ikke komme over grensen i ekstremsituasjoner. I testperioden min fra mai til september så endte jeg over noen ganger og i 99% av tilfellene skyldes nok det at data fra Pulse kunne utebli noen få minutter. I de tilfellene PID regulatoren ikke var rask nok så endte timeforbruk opp ca 3-5Wh over grensen.

Endret av stigvi
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 uker senere...

HomeSeer 3 hos oss. Har laga veldig enkle events for å halde effekten nede, 4 trinn.

Ikkje så avansert, men ser ut til å vere i kategorien "godt nok".

Logikken:

P>8 kW 3 minutt ->Effektstyring til Trinn 1

P>8 kW 4 minutt ->Effektstyring til Trinn 2

P>8 kW 5 minutt ->Effektstyring til Trinn 3

P>8 kW 6 minutt ->Effektstyring til Trinn 4

...

P<6 kW 3 minutt->Effektstyring til Trinn 0

Ved aktivering av Trinn 1, 2, 3 og 4 aktiverer eg andre events som styrer 2 vv-tankar og 2 soner med varmekabel, i prioritert rekkefølge.

Motsatt rekkefølge ved reversering når Effektstyring-devicen har stått på Trinn 0 (P<6 kW) i x minutt.

Området 6-8 kW er lagt som dødbånd for å unngå hyppig aktivering og deaktivering.

Har testa dette ei stund og meiner det fungerer ganske bra. Ingen effekttariff her enda, men om eller når det kjem så er ting på plass og det er enkelt å gjere småjusteringar. Brukte i første omgang 7 kW som grense, men det vart knapt i vinterkulda.

image.thumb.png.fea9b2ad0c2ebcc5fe2fb9b8ea56070b.png

Endret av bjornepappa
  • Like 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Hei og god søndag. :)

Då har eg endelig fått til en viss kontroll på gjennomsnittlig forbruk siste timen.

ikkje frå time til time,  men snittet av siste 60minutt ser ut til å gi resultatet eg vil oppnå:

Screenshot_20210124-093307_Chrome.jpg

Trenden som har verdi 1 og 10 er for å illustrere kva regelsett som kjører. 

1= lavt forbruk, kan varme opp.

10= høgt forbruk eller for høgt snittforbruk. 

Edit: Bruker Device History plugin for å beregne gjennomsnitt siste time.

Det var tidligere problemer med kommunikasjon mellom plugin og HomeSeer, men er fiksa i siste versjon.

Endret av Join
Meir info.
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 uker senere...

Hei!

Det har gått litt tid, men har fått gjort meg litt erfaringer.

Eg har laga til prioritering på kvar enkelt varmekilde, der maks strømforbruk i snitt er 4,5kWt sist time. Dette fungerte bedre enn eg håpte, men då treng eg ikkje estimere, då kjører vi ut fra kjente tall.

*1: Eg oppretta et device som held verdien for pådrag, om huset skal varme, eller ikkje varme. Bruker % for illustrasjon. 0% skal gi lite oppvarming, 100% skal gi full oppvarming. 

*2: Her oppretta eg eit regelsett som tar hensyn til gjennomsnittsberegning fra Tibber Pulse sist time, ved hjelp av Device History plugin. I tillegg har eg lagt til hensyn til strømpris og temperatur i stue i forhold til settpunkt på varmepumpe(om det er sol eller vedfyring blir temperatur høgare.)

Resultatet her blir skrevet til devicet som lagrer % pådrag, (*1).

*3: Så laga eg regler som blir valgt ut fra regelsettet over, der eg har lagt til alle varmekilder med 8 forskjellige temperaturinnstillinger, der 1,2,3-8 varmekilder varmer.

*4: For å holde oversikt over kva pådrag som er aktivt, har eg lagt inn devicet som lagrer pådrag fra regelsettet på lagring i Device History. 

Eg skal prøve å ta meg litt tid og legge inn regelsetta, for å vise bedre det som ligg bak og styrer.

Det viktigste her er at eg får kontroll på forbruket mitt, og eg sikter på max 5kWt som høgste time i mnd.

Nederste bildet viser når huset går ut av time med høg strømpris. 

:)

Screenshot_20210208-071143_Chrome.jpg

Screenshot_20210211-154259_Chrome.jpg

Endret av Join
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt videre om oppsettet:

Viser forside med Events:

Her ser de Gruppe: Beregning av pådrag: der blir det bestemt verdi som skal skrives til det devicet som skal holde nåverdi som er sist trigget. 

Denne eventen gjer ingenting, den kun skriv en verdi som er 0%, 10%, 12%, 25%, 37% .....100% til dette devicet, som lagrer siste verdi.

For å justere strømforbruk og varme må vi justere settpunkt på varmekilder:

Motsvarende har vi i Straumstyring: Pådrag, ei gruppe regler som blir kontrollert av nåverdi lagret i devicet over, (som holder siste verdi fra beregning i Beregning Pådrag)Screenshot_20210222-080127_Chrome.thumb.jpg.463aeb51390492ee9c78640c0e2e744a.jpg

Screenshot_20210222-080006_Chrome.jpg

Screenshot_20210222-080152_Chrome.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 måneder senere...
På 16.12.2020 den 17.13, stigvi skrev:

Jeg bruker ikke HomeSeer, men Home Assistant. Så jeg skal heller forklare på generelt vis hva jeg har gjort.

Forutsetningen er at en kan måle total effekt ofte (kort tid mellom målingene). Jeg bruker Tibber sin Pulse til dette. Og så må en ha strømforbrukere som en kan slå av og på uten at det forstyrrer for mye. Jeg bruker varmekabler og panelovner til dette, men også elbil.

Hele sulamitten er bygd opp rundt en PID-regulator. Les litt på Wikipedia for mer info om dette. Konkret har jeg brukt denne, simple-pid · PyPI

Nå må jeg starte med å si at jeg er på tynn is kunnskapsmessig, men kan denne Simple-pid kjøres på en Home Assistant installert på f.eks. en RPi? Eller må det være en dockerløsning? Fint hvis noen kunne drodle litt angående dette.

Endret av gbjøru
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører den på en raspberry pi 4. Hvordan du henter inn slike biblioteker er avhengig av hvor du skal bruke det. I en integrasjon så må du referere til den i manifest-filen. I appdaemon er det i konfigurasjonen til appdaemon. Nå bruker jeg dette i pyscript og da skal det inn i /config/pyscript/requirements.txt kun med simple-pid på en linje for seg selv.

Skriptet mitt ser slik ut

from simple_pid import PID

pid = PID(30, 0.3, 0.4, setpoint=float(input_number.max_energy_usage)-0.15)
pid.sample_time = 2.0
pid.output_limits = (0, 100)
pid.proportional_on_measurement = False
pid.auto_mode = True
last_c = 0
turned_off_all = False

@state_trigger("sensor.energy")
def new_state():
    global pid
    global last_c
    global turned_off_all

c = pid(float(sensor.estimated_hourly_consumption))

if last_c != c:
        sensor.regulator_energy_usage = int(c)  #, attributes = {"unit_of_measurement": "%", "friendly_name": "Pådrag varme"})

last_c = c

if c < 2 and turned_off_all == False:
        switch.terrassevarmer.turn_off()
        switch.varmtvannstank_varme.turn_off()

if binary_sensor.fast_car_charging_current == "on":
            easee.set_charger_circuit_dynamic_limit(charger_id = "EH430587", currentP1 = "6")

turned_off_all = True

if c == 100 and turned_off_all == True:
        turned_off_all = False

@state_trigger("input_number.max_energy_usage")
def setpoint(value=None):
    pid.setpoint = float(value)-0.15

@state_trigger("input_number.consumption_lasthour")
def hourly_usage(value=None):
    if float(value) > float(input_number.max_energy_usage):
        script.turn_on(entity_id = "script.send_melding", variables = {'message': 'Strømforbruk var større enn grense', 'title': 'Strøm', 'channel': 'Info'})

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, stigvi skrev:

Nå bruker jeg dette i pyscript og da skal det inn i /config/pyscript/requirements.txt kun med simple-pid på en linje for seg selv.

Og så må jeg kjøre pip install simple-pid i min HA?

Jeg har laget python script tidligere for å hente ut verdier fra API'er men da kjører jeg et command line kall, noe jeg ikke skal gjøre her?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, gbjøru skrev:

Og så må jeg kjøre pip install simple-pid i min HA?

Jeg har laget python script tidligere for å hente ut verdier fra API'er men da kjører jeg et command line kall, noe jeg ikke skal gjøre her?

I de eksemplene jeg listet opp (integrasjon, appdaemon og pyscript) (custom-components/pyscript: Pyscript adds rich Python scripting to HASS (github.com) ) så trenger du ikke installere selv. Disse jeg nevner vil selv laste de ned fra pypi.org

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Endelig fikk jeg PID'en til å virke i min Home Assistant etter å ha vært innom AppDaemon og ikke klart å komme helt i mål så prøvde jeg meg på PyScript. Den var rettnok litt vanskelig å installere, men ved å lese dokumentasjonen hvor det sto at man enten måtte kjøre UI-konfigurasjon eller yaml-konfigurasjon og ikke en blanding så gikk det greit.
Jeg lurer litt på koden din @stigvi, der slår du av terrassevarmer, varmtvannstank og billader, men du slår de ikke på igjen. Har du all annen styring utenfor koden? I HA Automasjoner?

Er de da styrt fra sensor.regulator_energy_usage som jeg merkelig nok ikke får ut som en nummer-verdi i HA, men istedenfor en tekst (eller er det statuser fra 0 til 100?).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terrassevarmer og varmtvannstank blir bare slått av og ikke på igjen. De er siste utvei for å få ned strømforbruket. Varmtvannstanken blir automatisk slått på igjen i neste periode med billig strøm. Billader blir ikke slått av, men satt ned til minste strømstyrke på 6A.

At sensor.regulator_energy_usage er en tekst er helt normalt i Home Assistant. Alle "states" i HA er slik. Du må konvertere til flyttall

• Thanks 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...