Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave scenes og annen gruppering av noder


Nettopp

Anbefalte innlegg

Det hadde vært nyttig å få høre hvordan dere håndterer event som gjelder en gruppe av noder, f.eks. alt lys for en hel etasje.

Det virker veldig tungvint å definere hvert eneste device inn i en event som f.eks. skal slå av lyset i en hel etasje (slik gjør jeg det i dag).

Jeg har forstått at Z-wave Scenes kan være en måte å løse dette på, men har ikke fått inntrykk av at dette brukes av så mange? Det er i hvert fall veldig lite skriverier om scenes.

Finnes det en smart måte å gruppere /tagge på som gir muligheten for å kjøre en kommando på en større gruppe devices?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nettopp skrev:

Det hadde vært nyttig å få høre hvordan dere håndterer event som gjelder en gruppe av noder, f.eks. alt lys for en hel etasje.

Det virker veldig tungvint å definere hvert eneste device inn i en event som f.eks. skal slå av lyset i en hel etasje (slik gjør jeg det i dag).

Jeg har forstått at Z-wave Scenes kan være en måte å løse dette på, men har ikke fått inntrykk av at dette brukes av så mange? Det er i hvert fall veldig lite skriverier om scenes.

Finnes det en smart måte å gruppere /tagge på som gir muligheten for å kjøre en kommando på en større gruppe devices?

 

En god praksis som mange ikke bruker er å sette enheter inn i ALL ON/OFF grupper. Når en enhet er medlem av en ALL ON/OFF gruppe lytter den automatisk etter en broadcast melding som inneholder GruppeID + ON/OFF. Da trenger kontrolleren bare å sende en gruppemelding 1 gang til nettverket og alle enhetene som er medlem av denne gruppen vil slå seg av/på. 

 

Når du bruker Eventer så vil kontrolleren sende 1 melding til hver enhet i et køsystem som igjen skaper unødvendig trafikk på nettverket og du kan merke en liten delay fra når første lys til siste lys slår seg av/på (f.eks hvis du har en event som slår av alle lys i huset).

 

Selv bruker jeg ALL OFF grupperinger aktivt i mitt hjem hvor hver gruppe er 1 rom i huset. ALL ON bruker jeg ikke da jeg for det meste har dimmere og en ALL ON kommando vil sette de i samme status som de var sist noe jeg ikke alltid ønsker. Men vil jeg slå av alle lysene så er ALL OFF resultatet alltid det samme. 

 

Nå er det en stund siden jeg har brukt HS3 til z-wave, men jeg vet at tidligere versjoner av z-wave pluginen hadde en bug hvor den ikke oppdaterer riktig status på alle enhetene etter ALL ON/OFF ble brukt som igjen gjorde at du måtte polle enhetene for riktig status noe som gjør hensikten med helle grupperingen meningsløs i mine øyne. Dette kan ha blitt fikset i senere versjoner (@Moskus?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, iblis skrev:

En god praksis som mange ikke bruker er å sette enheter inn i ALL ON/OFF grupper. Når en enhet er medlem av en ALL ON/OFF gruppe lytter den automatisk etter en broadcast melding som inneholder GruppeID + ON/OFF

Dette her vet jeg faktisk ikke noe om. Jeg trodde ALL ON/OFF faktisk betydde det: Absolutt alle på/av, slik X10 var. Har derfor aldri interessert meg for ALL ON/OFF, for det har jo vært ubrukelig.

 

Sånn ser det jo ut enda:

all_onoff.png

 

 

Når jeg går ut, har jeg et event som setter alt jeg vil ha av til av. Enhet for enhet. Men merker ikke noe særlig til noen forsinkelser. Det er Z-wave, det går raskt. :)

 

Når det gjelder hjemmeautomasjon er jeg mer som en programmerer: Man bruker programvaren til å løse problemene, for det er vesentlig enklere og mer oversiktlig, og dermed minst fare for feil (som feil hardware-konfigurasjon, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

Dette her vet jeg faktisk ikke noe om. Jeg trodde ALL ON/OFF faktisk betydde det: Absolutt alle på/av, slik X10 var. Har derfor aldri interessert meg for ALL ON/OFF, for det har jo vært ubrukelig.

 

Sånn ser det jo ut enda:

all_onoff.png

 

 

Når jeg går ut, har jeg et event som setter alt jeg vil ha av til av. Enhet for enhet. Men merker ikke noe særlig til noen forsinkelser. Det er Z-wave, det går raskt. :)

 

Når det gjelder hjemmeautomasjon er jeg mer som en programmerer: Man bruker programvaren til å løse problemene, for det er vesentlig enklere og mer oversiktlig, og dermed minst fare for feil (som feil hardware-konfigurasjon, etc).

 

HomeSeer bruker automatisk room og floor til enheten som GruppeID når den sender All ON/OFF. Og selve aktiveringen av ALL ON/OFF gjør du med en Z-Wave action i en Event hvor du velger hvilket floor eller room som den skal sende broadcast meldingen til. De enhetene som har ALL ON/OFF kommandoen aktivert vil da bli trigget i det rommet du velger. 

 

Capture.PNG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, iblis skrev:

HomeSeer bruker automatisk room og floor til enheten som GruppeID når den sender All ON/OFF. Og selve aktiveringen av ALL ON/OFF gjør du med en Z-Wave action i en Event hvor du velger hvilket floor eller room som den skal sende broadcast meldingen til. De enhetene som har ALL ON/OFF kommandoen aktivert vil da bli trigget i det rommet du velger. 

Wow! Dette må jeg teste! :)

 

EDIT: Dette er det som er så kult her på forumet. Jeg har vært interessert i hjemmeautomasjon og har brukt HomeSeer i 10 år! Og jeg lærer fremdeles nye ting nesten hver dag! :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, iblis skrev:

 

HomeSeer bruker automatisk room og floor til enheten som GruppeID når den sender All ON/OFF. Og selve aktiveringen av ALL ON/OFF gjør du med en Z-Wave action i en Event hvor du velger hvilket floor eller room som den skal sende broadcast meldingen til. De enhetene som har ALL ON/OFF kommandoen aktivert vil da bli trigget i det rommet du velger. 

 

Capture.PNG

 

Det var akkurat noe slikt jeg så etter, supert! Ante ikke at man kunne kjøre kommandoer på gruppe-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nettopp skrev:

Det var akkurat noe slikt jeg så etter, supert! Ante ikke at man kunne kjøre kommandoer på gruppe-nivå.

Bare merk at det kun er snakk om "av" og "på". F.eks. "Sett alle lys til 75%" må gjøres på en annen måte. Men der fungerer scriptene veldig bra hvis du ikke vil styre for mye med mange Eventer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg får ta steget videre til scrips etterhvert. Men nå som jeg er i "oppbyggingsfasen" og det stadig kommer flere noder (og ting blir flyttet litt rundt på) blir det vanskelig å holde orden på alt som må oppdateres manuelt. Er vel oppe i 46 noder på z-wave, og enda er det MYE som gjenstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Som iceball har nevnt i en annen post og jeg har merket så sliter HS med å få med seg all off. Lyset er av, men i HS står den gjerne som on, 40% eller hva den sist ble satt til. Så mitt "komme hjem lys" event som hadde som en kriterie at ganglyset skulle være av ville da aldri funke siden jeg har et event som slår alle lys av med "all off".

 

Edit: kanskje jeg skulle prøvd med siste versjonene som backstage har :-P 

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Edit: kanskje jeg skulle prøvd med siste versjonene som backstage har :-P 

Du får gjerne melde tilbake hvordan det går. Nå tar det uansett ikke veldig lang tid å sette opp noen eventer som skrur av de ønskede lysene i hvert rom og nye eventer per etasje som kjører eventene per rom. Og alle av på toppen av det igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/25/2017 klokken 21.05, Hr Kotelett skrev:

Det skal jeg gjøre, foreløpig ordnet jeg  det med å unngå at lysene måtte være off for at de skulle slå seg på igjen.

 

Dette kan du også fikse ved å kjøre en "Poll status for z-wave device" event etter All Off kommandoen er sendt. Men da går litt av hensikten bort som jeg har nevnt i en tidligere post. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.