Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

PowerShell Script for å kontrollere HomeSeer via https://myhs.homeseer.com/


toonwolf

Anbefalte innlegg

Mulig dette har blitt lagt inn tidligere, men fant ikke det ved å søke. Jeg ønsket å sette verdier på virtuelle devicer via script via my.homeseer siden kilden til trigging er på en annen lokasjon og jeg må derfor gjøre dette over offentlig nett. Dessverre fungerer ikke dette pga sikkerhetsbegrensinger i nettlesere.

 https://connected2.homeseer.com/JSON?request=controldevicebylabel&ref=783&label=On&user=my.homeseer brukernavn&pass=my.homeseer passord

Løsningen var å bruke "Invoke-WebRequest" i PowerShell.

 

Eksempel:

$username = "my.homeseer brukernavn"
$password = "my.homeseer passord" | ConvertTo-SecureString -asPlainText -Force
$cred = New-Object System.Management.Automation.PSCredential($username,$password)

$res = Invoke-WebRequest 'https://connected2.homeseer.com/JSON?request=controldevicebylabel&ref=783&label=On' -Credential $cred

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

username og password direkte i URI'en.

Fungerer ikke, har forsøkt. Derfor PowerShell scriptet. Mener dette har med sikkerhet i nettlesere som ikke lar deg sende webhooks med brukernavn og passord i "ren tekst" på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, toonwolf skrev:

Fungerer ikke, har forsøkt. Derfor PowerShell scriptet. Mener dette har med sikkerhet i nettlesere som ikke lar deg sende webhooks med brukernavn og passord i "ren tekst" på denne måten.

Bare en liten avklaring: Det er ikke en webhook du setter opp, det er en vanlig HTTP GET kommando.

Brukernavn og passord kan fint legges til URL. Fungerer fint i Edge (ny Chromium), Chrome og Firefox, men ikke Edge (gammel) og IE.

 

Bare husk på å tømme historikken til nettleseren hvis det ikke er din maskin... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Moskus skrev (På 14.2.2020 den 9.34):

Testet akkurat nå, fungerte perfekt. :) 

Fungerer dette fortsatt - og med HS4?

 

Jeg har klødd meg i hodet i ukesvis nå. Har 2 instanser av HS4 kjørende på hver sin lokasjon. Ønsker at de snakker sammen, for å fortelle hverandre at de er i live. Så ideen er å sende et "heartbeat" fra hvert system til det andre systemet f.eks hvert 10 minutt - da kan jeg plukke opp fra begge systemer om det andre systemet er nede, og varsle.

 

Anyways, jeg tenkte dette skulle være relativt enkelt å løse via JSON, men det var på ingen måte trivielt. Nå har jeg gitt opp ca 27 ganger, men klarer liksom ikke helt å slippe det.

  • Siden jeg har 2 systemer, kan jeg ikke bruke min primærbruker. Det vil kun fungere på primærsystem (default). Derfor har jeg laget dedikerte gjestebrukere for dette, som kun har tilgang til hvert sitt system.
  • Å sende brukernavn/passord som en del av query fungerer for primærbruker på primærsystem, men det er åpenbart ikke innafor å lagre/sende det passordet i klartekst.
  • Å sende brukernavn/passord som en del av query fungerer ikke for gjestebruker (401 Unauthorized). (Med HS4 kom det et krav om at en bruker må finnes også lokalt + MyHS - det gjør det hos meg.)

Jeg begynner å mistenke at dette kun fungerer for primærkonto dersom man skal gjøre dette via MyHS - dermed er > 1 installasjoner støttet (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 23.11.2023 den 19.15):

Ja, jeg bruker connect44 eller noe sånt nå. Men har du en MyHS felleskonto? Da skal det vel være mulig å spesifisere hvilken installasjon som skal brukes...

 

Har en primærkonto, som har tilgang til begge systemer. Det er den jeg normalt bruker med MyHS. Den funker, f.eks. via connect44. Da går den på det primære systemet. Jeg antar at dersom jeg bytter primærsystem, så vil den gå på det andre. Problemet mitt oppstår når jeg ikke bruker primærkontoen. Jeg trenger, for det første, tilgang til begge systeme. For det andre ønsker jeg ikke å ha kontodetaljer for primærkonto liggende i klartekst...

 

Kanskje dersom gjestekontoene har tilgang til begge systemer, men ulike primærsystemer...? 🤔

 

Edit: Nei, funker ikke det heller. Jeg tror jeg må konkludere med at JSON via MyHS fungerer kun for primærbruker mot primært system. Så det er jo litt håpløst langs flere dimensjoner... (Kan ikke være første gang noen forsøker å få to installasjoner av HS til å snakke sammen?)

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sjekket ut forumet til HomeSeer? Og kanskje lagt inn problemstillingen der? Jeg ville iallefall prøvd det. Worst case så får du ikke bedre svar enn her, best case så er det en fra support som gir deg en "kakeoppskrift" på hvordan du kan løse det.

 

https://forums.homeseer.com/

 

Endret av Guahtdim
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
psv021 skrev (På 19.11.2023 den 10.53):

Jeg har klødd meg i hodet i ukesvis nå. Har 2 instanser av HS4 kjørende på hver sin lokasjon. Ønsker at de snakker sammen, for å fortelle hverandre at de er i live. Så ideen er å sende et "heartbeat" fra hvert system til det andre systemet f.eks hvert 10 minutt - da kan jeg plukke opp fra begge systemer om det andre systemet er nede, og varsle.

 

Litt off-topic, men tenkte jeg kunne gi andre som evt dukker opp her via søk en vei videre. Jeg burde jo forstått at det at et system forteller et annet system at det er i live (åpenbart) er et løst problem. Anbefaler https://healthchecks.io/ (betalt tjeneste, men opp til 20 checks er gratis - det bør holde for de fleste av oss). Du setter opp en sjekk, den får en unik URL, du pinger den URL'en jevnlig fra systemet som skal monitoreres. Reglene setter du selv. Jeg har satt begge mine HS-instanser til å treffe hver sin URL hver 10 minutt. Dersom det går mer enn 15 minutt går sjekken i advarsel, og etter totalt 25 minutter går det varsling. Dermed får jeg melding dersom mine HS-instanser er nede 25 minutter.

 

Gode integrasjoner (jeg bruker Pushover + epost). Har brukt tjenesten noen uker nå, så langt fungerer det veldig bra.

 

(Dermed er hele JSON-problematikken blitt irrelevant for min del nå.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.