Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefal en sparedusj!


Anbefalte innlegg

Etter å ha fulgt med på strømforbruket pr. node i det siste (script-pakke kommer snart), så ser jeg at varmtvann er en absolutt betydelig del av vårt strømforbruk. Det som det i hovedsak brukes varmtvann på er dusj. Innimellom brukes det selvfølgelig til boblebadet, det er lite å hente der... ;)

 

Men sparedusjer kan være så mangt. Noen er gode og noen er dårlige.

 

Har noen tips om en faktisk god og velfungerende sparedusj? :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro når det kommet ett sluk til dusjen en kan loop’e kaldtvannstilførselen til dusjen via og ha varmeveksling der...

Ikke direkte svar, men ville jo gitt litt effekt, o en rehabiliterings eller nybygg-fase.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Moskus hopper på dette, så er vel heller ikke svar på spørsmålet, MEN! Jeg ble tvunget til å dusje i kaldtvann ett års tid. Og merkelig nok blir man vant til det. Og faktisk litt deilig når jeg tenker på det i etterkant ? Tror heller ikk-ikk-hikke at jeg tok skade av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

Heller ikke svar på spørsmålet. Men det finnes jo noen systemer som kan varme kaldvannet med spillvann:
http://www.heatsnagger.com/varmegjenvinner-for-dusj/
 https://www.husbanken.no/bolig-og-byggkvalitet/fra-gravann-til-varmtvann/

Ja, det finnes systemer. Men nei, jeg har vurdert det til å ikke være så aktuelt. Fant også husbank-linken, og etter å ha spurt et par rørleggere fant jeg at dette var litt optimistiske priser. Jeg tror at besparelsene også muligens er litt optimistiske. La oss si at det koster (minst) 20.000 kr å få det installert og man sparer 700 kr i året. Det gir en nedbetalingstid på over 28 år. Skulle man klare å spare hele 2000 kr i året er det fremdeles 10 år, og da er det helt ideelle forhold.

 

I tillegg er ikke levetiden uendelig og det krever vedlikehold av fagmann.

Vanligvis er jeg den som sier at investeringer i smarte systemer ikke trenger å lønne seg meg en gang fordi det gir andre fordeler også, men en varmegjenvinner skal kun gjøre en ting: Gjenvinne varme...

 

Jeg hadde faktisk trodd at systemene hadde blitt litt billigere og krevde mindre vedlikehold nå.

 

 

36 minutter siden, ATnT skrev:

Jeg ble tvunget til å dusje i kaldtvann ett års tid.

Ja, det kommer jo bare ikke til å skje hvis jeg kan velge. Da betaler jeg heller for varmvannet. ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt skjønt konseptet med sparedusj (utenom selgers behov). Tror det mest gir en illusjon av sparing, som er omtrent umulig å verifisere. 
Den reduserer gjennomstrømming, men det kan lett føre til at man kompenserer med å bruke lenger tid. 
Har nettopp fått digital vannmåler, og fikk 15 liter totalt vannforbruk på en dusjøkt. Hvis jeg da antar 7 liter varmtvann som skal varmes fra 10 til 70 grader, så tar det 0,5 kWh. Ser ikke noe særlig potensiale for å spare her.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hårek skrev:

Tror det mest gir en illusjon av sparing, som er omtrent umulig å verifisere. 

Trodde den effekten var såpass godt dokumentert nå at det ikke var noe å diskutere? Men ikke vet jeg, det er derfor jeg vil prøve.

 

14 minutter siden, Hårek skrev:

Den reduserer gjennomstrømming, men det kan lett føre til at man kompenserer med å bruke lenger tid. 

Ja, klart. Men f.eks. om morgenen har man ikke dobbelt så lang tid å dusje på selv om man halverer gjennomstrømningen, så idéen er at det reduserer forbruket.

 

I tillegg så kan det jo hende at enkelte bare dusjer for å dusje, dvs. de kommer ikke ut av dusjen selv om de strengt tatt er ferdige for lenge siden. ;)  Og det kan ta tid uansett helt uavhengig av om man har sparedusj eller ei. Hvis man da reduserer vannforbruket, så er det bare positivt.

 

 

15 minutter siden, Hårek skrev:

Hvis jeg da antar 7 liter varmtvann som skal varmes fra 10 til 70 grader, så tar det 0,5 kWh.

Ja, hvis dette hadde stemt så hadde det jo vært fantastisk. Men denne teoretiske utregningen tror jeg ikke stemmer med virkeligheten.

 

Jeg har fått montert en AeoTec Heavy Duty switch. I snitt de siste 14 dagene (og da er deler av uka også vinterferie hvor vi ikke var hjemme), bruker vi mellom ca. 15 og 20 kWh på varmtvann i døgnet. Dette er den største enkelt-delen av strømforbruket (noe som muligens er litt urettferdig, for "oppvarming" ser jeg på som ulike varmekilder ;) ), og står da for ca. 18-25% av strømforbruket nå om vinteren. Sannsynligvis en betydelig større andel av strømforbruket om sommeren...

 

 

Ihht. til en gammel DinSide-artikkel er bruker en vanlig dusj 12-20 l/min. En sparedusj reduserer dette til 6-10 l/min, altså ca. halvparten. Men det er forskjell på sparedusjer. Noen slipper så lite vann gjennom at det er helt håpløst å bruke, mens andre faktisk bruker litt mer vann men fordeler det bedre slik at opplevelsen fremdeles kan være god. For ca. 10 år siden prøvde jeg meg litt frem, og fant til slutt en som var et godt kompromiss. Men den ble igjen i boligen da vi solgte den og derfor trenger jeg en ny (og den gamle er ikke lenger å oppdrive i butikk).

 

Det er derfor jeg spør om noen vet om en som faktisk er å anbefale. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stigvi skrev:

Nå er vi bare to hos oss, men vi er på ca 3kWh i døgnet til varmt vann.

Det var imponerende lite. Det er en 2kW-bereder på i 1,5 time. Vi har til nå hatt VVB på i 2t 38 min på 2350W (+/- 20W). Det gir 6.3 kWh, til nå i dag. På søndag brukte vi 17,4 kWh. I går brukte vi 14,1 kWh. En vilkårlig dag i februer (det ble mandag 10/2) brukte vi 10,3 kWh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at du ikke bruker mye varmtvann så burde du kanskje sjekket om det er en lekkasje et sted. Litt drypping i blandeventilen gjør lett isolasjonen på tanken våt og da kan du glemme et normalt varmetap på ca 1,5kWh i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stigvi skrev:

Hvis du mener at du ikke bruker mye varmtvann så burde du kanskje sjekket om det er en lekkasje et sted

Jeg mener ikke at vi ikke bruker så mye varmtvann.

Jeg ser jo når VVB trekker strøm, det er stort sett etter en dusj eller bruk av badekar.

 

Vi har som sagt noen ganger, nettopp pusset ganske drastisk om, og har fått nytt rørsystem (med rør i rør) i mesteparten av huset. Da hadde vi også en gjennomgang av systemet, fant ingen lekkasjer. Strengt tatt er VVB forholdsvis gammel, men ettersom oppvarming av varmtvann stort sett er det samme og det ikke er varmetapet til omgivelsene som er den største utfordringen, så tror jeg at forbruket er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om det kunne vært designet dusjkabinett(frittstående) som en hadde varmegjenvinning i «gulvet» på...måtte jo vært noe for endel applikasjoner.

Men angående sparedusj...tar lenger tid. Men, om det er slik noen står og varmer seg lenge i dusjen, uten å faktisk vaske seg, kan en jo ha en effekt.

Jeg foretrekker iallfall dusjhoder som har litt «harde», men få stråler, da får en skylt seg skikkelig, fremfor disse som fremstår som duskregn, hvor en aldri blir våt, eller får skylt vekk såpen...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Truls skrev:

Tro om det kunne vært designet dusjkabinett(frittstående) som en hadde varmegjenvinning i «gulvet» på...måtte jo vært noe for endel applikasjoner.

"Leketøy" kalte min rørlegger for det. Han mente at vinningen ville gå opp i spinningen ettersom det langt er langt fra sikkert at du vil klare å spare inn investeringen før den ikke fungerer lenger. Må opp på "skikkelig installasjon" for å ha nevne verdig effekt, men da går også investeringen opp. Fikk litt følelsen av at det er som med solseller; det tar lang tid før det lønner seg med mindre man får støtte fra Staten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Kenneth78 skrev (På 3.9.2022 den 14.20):

Er det ikke bare å la være å skru blandebatteriet på fullt? Da har man hvertfall muligheten til en god dusj når man trenger det.

Det er ingen som dusjer i 70 graders vann, så jeg forstår ikke helt kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (22 minutter siden):

Det er ingen som dusjer i 70 graders vann, så jeg forstår ikke helt kommentaren.

Blandebatteri har stort sett to "ratt". Et for å stille temperatur og et annet for vannmengde. Poenget var nok at en kan like greit stille ned vannmengden istedenfor å kjøpe og installere en Biltema dings som struper vannmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, poeng. :)

 

Men poenget med en sparedusj er å få høyt vanntrykk til lav vannmengde. Klart man kan dusje under en liten stråle, men effektiviteten går også ned ganske mye og man kan risikere å måtte stå lenger. Med høyere trykk får man bl.a. spylt ut såpe fra hår på kortere tid og det er jo poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (53 minutter siden):

Ah, poeng. :)

 

Men poenget med en sparedusj er å få høyt vanntrykk til lav vannmengde. Klart man kan dusje under en liten stråle, men effektiviteten går også ned ganske mye og man kan risikere å måtte stå lenger. Med høyere trykk får man bl.a. spylt ut såpe fra hår på kortere tid og det er jo poenget.

Sant nok, men Biltema sin strupeventil er ikke slik. Den er bare et merkelig produkt for de som ikke klarer å stille vannmengde selv eller som ikke stoler på at andre klarer å stille det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.