Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Mistet internett i dag(feil hos leverandør) Men ovnene fortsatte bare på natt instillingen.. Trodde de skulle huske programmet og følge det selv om servertilkoblingen datt ut? Fikk melding at ovnen viste 19 grader og ikke 23 som er det den skal gå til om dagen. Disse er satt opp med sky og lokal kontroll enablet, men styres kun fra sky for øyeblikket. 

Endret av gaaten
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Skrevet

I dag bestemte jeg meg for å endelig flytte den siste gen 3 panelovnen min til Matter, ettersom det har funket utrolig bra på de to andre i rundt 8 måneder nå.

Fulgte samme prosedyre som sist - holde tannhjul knappen til den viser "Fr", Activate Matter i Mill appen, den gikk til 100%, så sier den at noe gikk galt. Fikk allikevel paringskode på mail, så testet å legge den til i Google Home, men da får jeg melding at enheten ikke er sertifisert. Trykker "set up anyway", men da feiler den umiddelbart.

 

Tenkte å forsøke å laste Matter firmware på nytt, men får ikke til å resette. Har prøvd med å holde alle mulige knappe kombinasjoner når jeg skrur på ovnen, men får aldri "Ra" i displayet. Hvilke knapper er de riktige? Og er det noen andre grunner til at Google Home sier at ovnen ikke er sertifisert?

Screenshot_20250701_114619_Google Play services.jpg

Skrevet

Dersom Google Home sier at den ikke er sertifisert vil de si at Mill har sluppet en firmware versjon som ikke er sertifisert av Connectivity Standards Alliance. Apple Home lar en legge til enheter, selv om de ikke har sertifisert firmware. Du trykker vel da uansett "Set up anyway"?

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

@OlavT @ogsv 

 

Tilbake fra ferie, så beklager at det tok så langt tid før jeg svarte. 

 

Firmware er sertifisert...men våre utviklere gjorde en liten glipp som gjorde at en viktig verdi ikke ble oppdatert riktig. Så om noen har problemer med at Google sier at enheten ikke er sertifisert så kan dette løses ved at du ruller tilbake til Mill....deretter aktiverer du Matter på nytt. Du vil da få tilsendt en ny license/QR kode som vil fungere uten problemer. 

@ogsv Om du ikke får opp "Ra" så kan det hende den allerede er rullet tilbake, i så fall kan du prøve å koblet den til Mill Appen...om det går så har du reversert. Du ruller tilbake ved å:

 

1: Slå av ovnen

2:Slå på ovnen, når du ser at ovnen starter å telle ned så trykker du og holder inne innstillings knappen (tannhjul)

3: Du vil se at det dukker opp bokstaver på disaply, når du ser "Ra" så slipper du knappen. 

4: Vent i 2-3 minutter før du forsøker å aktivere Matter på nytt. ...ikke slå av ovnen mens du venter i de 2-3 minuttene 

Til alle andre, Matter støtte for Oljeovner kommer om 2 ukers tid 

 

Jeg vil også dele mer info på hvordan dere kan oppdatere til nyere Matter når ny versjon kommer uten å måte rulle tilbake og så aktivere på nytt.  Informasjonen vil legges ut på https://github.com/Mill-International-AS

Endret av servercookie
  • Thanks 1
Skrevet

@servercookie Har du noe oppdatert info om status på HA-integrasjon? Jeg har to ovner og har lagt dem til både som cloud og local i integrasjonen https://www.home-assistant.io/integrations/mill/ . Jeg bruker cloud for å få kWh inn i HA, ellers kunne local vært godt nok. 

 

Men det hadde vært fint med en offisiell integrasjon som dere har testet selv. Slik oppsettet mitt er nå så blir jeg tvunget til å logge inn på nytt i Mill-appen hver dag. Dersom jeg deaktiverer integrasjonen så blir jeg ikke logget ut av Mill-appen.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg lagde en integral-hjelper i Home Assistant som bruker local-integrasjonen og venstre Riemann sum for å få energimåling på en av ovnene mine. I løpet av gårsdagen gikk den fra 0,79 kWh til 3,66 kWh (=2,87 kWh). Mens appen sier at ovnen brukte 2,22 kWh. Det gjør også cloud-integrasjonen i HA. 

 

Andre som har gjort det samme? Noen tanker om årsaken avviket? 

Skrevet
Venin skrev (9 minutter siden):

 

Andre som har gjort det samme? Noen tanker om årsaken avviket? 

Jeg bruker også Reiman sum hjelpere og de treffer ganske bra (har ikke Mill ovner, men bruker dem for å spore strømforbruk både på varmekilder og lys). Hvilket type har du valgt? Jeg bruker «Left Reimann sum» basert på anbefalinger, bla.a. i dokumentasjonen.

Skrevet
Venin skrev (17 minutter siden):
christbj skrev (12 timer siden):

 

Som jeg skrev, "venstre Riemann sum". 😉

Det overså jeg tydeligvis, ikke alltid både oppmerksomheten og oversetteren i hodet er skrudd på. ☺️

Skrevet

Nytt problem med Gen3 socket.

Innimellom slutter den å reagere på temp endringer. Logger inn i appen, men har det koblet til HA, så merker det der først.

I offisiell app står den online og viser temp og ser egentlig tilsynelateunde ut å fungerer, men om jeg setter den på 30grader eller 50000 spiller ingen rolle, ovnen slår seg ikke på.

Hjelper å dra ut støpselet og sette inn igjen.

En gang da det ikke hjalp nullstilte jeg shiten og da funka det. Så virker det fint en 2-3 dager.

 

Andre med liknende problem? En ting er iallfall sikkert, skal aldri ha et mill produkt igjen. Mye problemer, hadde gen2 socket tidliger som bare slutta å fungere. Appen logger meg ut hele tiden. Eneste grunnen til at jeg ikke har byttet ut gen3 socket enda er at jeg er usikker på hva som er anbefalt å bytte med og må da ha temp sensor i tillegg.

Skrevet

@Kålgrim 

Om enheten ikke reagerer på kommandoer, skyldes det en feil (bug) i Espressif sitt SDK. Denne feilen oppstår i enkelte tilfeller der enheten har ustabil internettforbindelse – for eksempel på steder med dårlig dekning eller der nettet ofte kobles til og fra.

 

Vi har sett noen få slike tilfeller tidligere, og de har alle oppstått på hytter eller steder med ustabilt nett. Det som skjer er at hver gang enheten mister internettforbindelsen, må den etablere en ny MQTT-tilkobling. I denne prosessen oppstår det en minnelekkasje (memory leak) som gjør at enheten slutter å motta kommandoer.

Feilen er identifisert og rettet i samarbeid med Espressif, og en ny firmware-versjon er nå under testing før den blir rullet ut til alle enheter.

 

Når det gjelder at du blir logget ut av appen, er dette ikke relatert til feilen nevnt over. Alle Mill-kontoer har en grense på 2500 API-kall per time, og det ser ut til at din Home Assistant-integrasjon bruker opp alle disse kallene. Når appen deretter forsøker å logge deg inn, men ingen kall er tilgjengelige, blir du automatisk logget ut.

Vi samarbeider tett med utvikleren av Home Assistant-integrasjonen og legger fortløpende inn forbedringer som vil løse disse problemene.


 

Venin skrev (På 5.8.2025 den 12.49):

@servercookie Har du noe oppdatert info om status på HA-integrasjon? Jeg har to ovner og har lagt dem til både som cloud og local i integrasjonen https://www.home-assistant.io/integrations/mill/ . Jeg bruker cloud for å få kWh inn i HA, ellers kunne local vært godt nok. 

 

Men det hadde vært fint med en offisiell integrasjon som dere har testet selv. Slik oppsettet mitt er nå så blir jeg tvunget til å logge inn på nytt i Mill-appen hver dag. Dersom jeg deaktiverer integrasjonen så blir jeg ikke logget ut av Mill-appen.

Vi jobber med å lage forbedringer til HA integrasjonen slikt at det blir løst, videre så skal vi øke API kall limit til 3000 kall i timen midlertidig til integrasjonen ikke spiser seg gjennom alle kall. 

OlavT skrev (På 5.8.2025 den 8.40):

@servercookie Har du noe info om når dere vil støtte strømmåling (watt) i Matter firmware? Vil dere også gjøre det mulig å sette effektbegrensning?

Vi jobber med å implementere strømmåling, men dette krever noe utviklingsarbeid. Panelovnene våre har ikke en dedikert strømmåler, men beregner energiforbruk ved å registrere når de varmer og ikke varmer.

Matter-standarden krever imidlertid en fysisk strømmålingschip, så vi må gjøre enkelte tekniske tilpasninger for å få dette til å fungere korrekt.

 

For Smart Plug Gen3 og den nye Smart Plug Gen4 kan vi implementere strømmåling uten større utfordringer. Når løsningen er på plass for Panelovn Gen3, vil den samme funksjonaliteten også bli tilgjengelig for Panelovn Gen4 og Oljeovn Gen3.

OlavT skrev (På 1.7.2025 den 18.40):

Dersom Google Home sier at den ikke er sertifisert vil de si at Mill har sluppet en firmware versjon som ikke er sertifisert av Connectivity Standards Alliance. Apple Home lar en legge til enheter, selv om de ikke har sertifisert firmware. Du trykker vel da uansett "Set up anyway"?

Denne feilen er løst nå, så trenger bare å rulle tilbake til Mill og aktivere matter på nytt så skal det fungere uten problemer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.