Johnibegood Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Hei. Er det noen andre her som bruker nettbrett eller rpi m/skjerm til og kontrollere smarthjemmet sitt? Jeg tenker og ha noen skjermer stående rundt i huset. Feks inngangsparti, stua, kjøkken osv. Disse må ha touch, over 7" og brukervennlig før kona og barna. Men det finnes ingen billige alternativer som jeg kan se. Tenkte og sette disse opp i kiosk modus, så bruksområde blir kun til styring av smart hjem. Dermed er en ipad eller dyrere nettbrett overkill og pricey! Lenovo tab m7 ligger på 990,- Rpi zero eller B mod er ok i pris, men skjermen til rpi som er 7" koster igjen flesk. Vet noen om ett billig alternativ til dette?? Takk! Endret 10. april 2021 av Johnibegood Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Skjermer og esp32 ESPHome — ESPHome Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 10. april 2021 Forfatter Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Takk Stigvi, men tror jeg kunne vært tydeligere her, skjermene må ha touch, helst 7" og oppover. Denne skjermen blir smarthjemmet ansikt. Så min kjære familie skal kunne bruke dde, brukervennlighet e alfa omega. Endret 10. april 2021 av Johnibegood Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slippern Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Det enkleste og billigste du får til da, blir nok en slik Lenovo pad.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 10. april 2021 Forfatter Del Skrevet 10. april 2021 Var redd for det, måtte bare høre om det var noe åpenbart jeg gikk glipp av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GAS Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Dnb har 20% på power flere ganger i året. Siste dag idag. Da får du Lenovo M7 til 800kr idag. https://m.dnb.no/kort/mastercard/supertilbud/april.html?sms=c01 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 10. april 2021 Forfatter Del Skrevet 10. april 2021 Ja, kan fort bli en lenovo m7, men skal vente til de kanskje faller mer i pris. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 ... evt. raspberry pi med 7" touch. Jeg liker at det ikke er batteri, og enklere å styre Linux remote enn Android. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Dette er en kjempe alternativ og synes dette er kanon. Det som er så dumt er at den skjermen er så kostbar. rpi zero og model B er kjempe billig, max 300 tror jeg, så kommer en sånn 7" skjerm til over 700 kr mener jeg det var. Alternativt kan jeg kjøpe en rpi zero eller mod B og bruke gamle/ødelagte laptoper sine skjermer. Endret 11. april 2021 av Johnibegood Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. april 2021 Del Skrevet 12. april 2021 16 timer siden, Johnibegood skrev: Det som er så dumt er at den skjermen er så kostbar. Ja, skjermen er relativt sett dyrere enn Pi'en. 16 timer siden, Johnibegood skrev: Alternativt kan jeg kjøpe en rpi zero eller mod B og bruke gamle/ødelagte laptoper sine skjermer. Kan være noe ullent med touch-drivere til sånt, selv om det har blitt bedre etter hvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranglefant Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 Jeg kjøpte meg nettopp en Huawei Matepad T8 WIFI til dette formålet. Kostet 990 på Elkjøp. Huawei MatePad T 8 WiFi 16 GB nettbrett - iPad og nettbrett - Elkjøp (elkjop.no)Dette var den billigste løning jeg fant for en veggmontert løsning. Rammen er 3D printet. Dette er en prototype. Jeg må gjøre noen finjusteringer. Endelig versjon skal jeg også spraylakkere hvit for å gå mer i ett med veggen. Tablet får strøm vi POE og en POE til USB asapter i veggboks bak tableten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 19. april 2021 Forfatter Del Skrevet 19. april 2021 På 12.4.2021 den 8.31, Moskus skrev: Ja, skjermen er relativt sett dyrere enn Pi'en. Kan være noe ullent med touch-drivere til sånt, selv om det har blitt bedre etter hvert. Ser man på s/n til touchskjerm man demontere og søker etter det på ebay, så får du vel opp små driverkort til dette.. Usikker på pris her, men tror ikke det kan være all verden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 19. april 2021 Forfatter Del Skrevet 19. april 2021 På 17.4.2021 den 9.47, Kranglefant skrev: Jeg kjøpte meg nettopp en Huawei Matepad T8 WIFI til dette formålet. Kostet 990 på Elkjøp. Huawei MatePad T 8 WiFi 16 GB nettbrett - iPad og nettbrett - Elkjøp (elkjop.no)Dette var den billigste løning jeg fant for en veggmontert løsning. Rammen er 3D printet. Dette er en prototype. Jeg må gjøre noen finjusteringer. Endelig versjon skal jeg også spraylakkere hvit for å gå mer i ett med veggen. Tablet får strøm vi POE og en POE til USB asapter i veggboks bak tableten. Veldig pent! Dette kan være ett alternativ for meg! Ser den er en tomme større en alt annet jeg har sett på tidligere også! Har du denne stående på 24/7? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranglefant Skrevet 19. april 2021 Del Skrevet 19. april 2021 44 minutes ago, Johnibegood said: Veldig pent! Dette kan være ett alternativ for meg! Ser den er en tomme større en alt annet jeg har sett på tidligere også! Har du denne stående på 24/7? Ja den står på hele tiden. Kjører fully kiosk browser som bruker kamerat for bevegelsesdetektsjon. Slår på skjermen når det er bevegelse og av igjen etter en stund uten bevegelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 20. april 2021 Forfatter Del Skrevet 20. april 2021 15 timer siden, Kranglefant skrev: Ja den står på hele tiden. Kjører fully kiosk browser som bruker kamerat for bevegelsesdetektsjon. Slår på skjermen når det er bevegelse og av igjen etter en stund uten bevegelse. Smart! Hvordan har den taklet og stå på konstantstrøm til nå? Jeg er litt bekymret for hevelser på batteriet over tid. Men det har kanskje forandret seg dette med tiden, er ikke så oppdatert på de nyere batteriene i disse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranglefant Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 18 minutes ago, Johnibegood said: Smart! Hvordan har den taklet og stå på konstantstrøm til nå? Jeg er litt bekymret for hevelser på batteriet over tid. Men det har kanskje forandret seg dette med tiden, er ikke så oppdatert på de nyere batteriene i disse. Den står ikke med konstant strøm på. Den får får strøm via PoE som kommer fra en PoE Injector som er koblet til en smartplugg. Fully Kiosk Browser støtter MQTT og rapporter blant annent batterinnivå. Så jeg satt opp en autmatisering i Home Assitant som kutter strømmen når tableten er 80% ladet og slår den på igjen når den er nede på 20% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 56 minutter siden, Kranglefant skrev: tableten er 80% ladet og slår den på igjen når den er nede på 20% Du øker levetiden på batteriet hvis du endret dette til mellom 60 og 40%. I det minste øker fra 20 til 40% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnibegood Skrevet 20. april 2021 Forfatter Del Skrevet 20. april 2021 2 timer siden, Kranglefant skrev: Den står ikke med konstant strøm på. Den får får strøm via PoE som kommer fra en PoE Injector som er koblet til en smartplugg. Fully Kiosk Browser støtter MQTT og rapporter blant annent batterinnivå. Så jeg satt opp en autmatisering i Home Assitant som kutter strømmen når tableten er 80% ladet og slår den på igjen når den er nede på 20% Ja, når du sier det, så tror jeg at jeg leste om noen som gjorde det på samme måte. Tror jeg kopierer hele løsningen din her! 👍👍 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slippern Skrevet 20. april 2021 Del Skrevet 20. april 2021 Her er mitt oppsett på ladingen, nettbrettet kjører Wallpanel som har MQTT og REST-API ++.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.