Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Dra nytte av gammel mobiltelefon

Nexst

Spørsmål

Hei, ser litt på muligheten for å bruke en "gammel" android telefon eller to hjemme, som feks ip-cam (med bevegelsessensor). Vil også da ha mulighet til å få rapport om temperatur på telefonen(batteritemp?), og evt skulle den bli for varm, mulighet for å slå av feks. 

En annen ting jeg funderer på, er om det går å bruke telefon med IR sender(lest at endel telefoner hadde det før, bla HTC), tror nemlig jeg har en slik liggende. 

Burde da kunne gå å konfigruere inn den mot varmepumpa. 

Tips og evt andre nyttige ting som man kan bruke dette til mottas med takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
3 minutter siden, Nexst skrev:

Hei, ser litt på muligheten for å bruke en "gammel" android telefon eller to hjemme, som feks ip-cam (med bevegelsessensor). Vil også da ha mulighet til å få rapport om temperatur på telefonen(batteritemp?), og evt skulle den bli for varm, mulighet for å slå av feks. 

En annen ting jeg funderer på, er om det går å bruke telefon med IR sender(lest at endel telefoner hadde det før, bla HTC), tror nemlig jeg har en slik liggende. 

Burde da kunne gå å konfigruere inn den mot varmepumpa. 

Tips og evt andre nyttige ting som man kan bruke dette til mottas med takk!

Ang IR sender kan du iallefall bruke anymote til å styre varmepumpen, men her må du gå via blåtann tror jeg. det er iallefall slik med den eksterne IR blasteren til anymote. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
8 minutes ago, Salvesen said:

Ang IR sender kan du iallefall bruke anymote til å styre varmepumpen, men her må du gå via blåtann tror jeg. det er iallefall slik med den eksterne IR blasteren til anymote. 

ser ut som den kan integreres mot tasker. er tasker vanskelig å få koblet opp mot Domoticz? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
Just now, Salvesen said:

har du mer info om hvor du fant ut dette? Kjenner ikke til domoticz dessverre.

bare googlet anymote, og fikk opp appen på et av søkene.

AnyMote Universal Remote +WiFi

Free Access (local features):
- customize remote by re-arranging buttons, changing colors, positions, text, icons & more
- create macros to execute multiple commands on a single touch
- use automated tasks to execute commands without interaction (like Mute on Call)
- Tasker integration 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
2 minutter siden, Nexst skrev:

ser ut som den kan integreres mot tasker. er tasker vanskelig å få koblet opp mot Domoticz? 

Gamle mobiler har mye potensiale til bruk som IR sender(finnes plugins til tasker for eksempel) og som sensor(temp, akselergometer og mye mye mer).

Tasker er ikke så vanskelig å koble mot Domoticz, for de som kan det... Det krever at du lager til forespørsler via http, med mindre Domoticz har en form for plugin til Tasker(bruker OpenHAB selv). 

@Merko har skrevet litt om å få Tasker til å utføre en handling basert på en kommando fra systemet.

Se også guide fra @Sqwerty for mer info om integrering av tasker mot Domoticz.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
4 minutes ago, Lazarus said:

Gamle mobiler har mye potensiale til bruk som IR sender(finnes plugins til tasker for eksempel) og som sensor(temp, akselergometer og mye mye mer).

Tasker er ikke så vanskelig å koble mot Domoticz, for de som kan det... Det krever at du lager til forespørsler via http, med mindre Domoticz har en form for plugin til Tasker(bruker OpenHAB selv). 

@Merko har skrevet litt om å få Tasker til å utføre en handling basert på en kommando fra systemet.

Se også guide fra @Sqwerty for mer info om integrering av tasker mot Domoticz.

Takk skal du ha! har litt å se gjennom i ettermiddag / kveld! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av harelabb
      Jeg har en hytte hvor jeg nå kan slå to panelovner på (og av) med mobilen
      eller PC-en overaltfra.
      Det er implementert med etpar z-wave fjernstrømbrytere (slike som settes i
      stikkontakten), og Domoticz på en Raspberry Pi 3B med Razberry z-wave
      datterkort.

I tillegg har jeg noen sensorer som også er koblet til Domotizc via en
      Tellstick Duo tranceiver, NodeRed og MQTT, eller bare NodeRed og MQTT.
      Pi-en er MQTT megler.

Nå hadde jeg tenkt å få litt mer funksjonalitet, og trenger derfor råd fra
      dere om hva jeg skal gjøre, hvilke(t) system dere anbefaler for en lat
      hjemmeautomatiserer som meg.

Såvidt jeg forstår, kan jeg bare ha ett system som kontrollerer z-wave fordi
      de trenger eksklusiv tilgang til USB-bussen. Derfor kan jeg ikke både ha
      zwave-node i NodeRed og z-wave-kontroller i Domoticz (vennligst korriger meg
      hvis jeg tar feil!).

Så jeg tenkte kanskje det mest fleksible var å la NodeRed styre z-wave og la
      MQTT stå for all kommunikasjon med Domoticz?

Eller kansjke jeg byrde bytte ut Domoticz med noe bedre?
      Jeg syns z-wave og Domoticz er en vrien kombinasjonn..

Jeg har også noen ESP8266 microkontrollere med sensorer som bruker MQTT.
      Jeg skal bl.a. putte en inn i min Mitsubishi varmepumpe for å kunne styre den
      også fra mobil/PC.

Jeg også litt annet utstyr som jeg tror jeg vil ha med:
      1. Fibaro Multisensor 6 (z-wave)
      2. Fibaro The Plug (z-wave)
      3. Keyfob remote controller (z-wave)
      5. Z-wave fjernstrømbryter for lys.
      6. RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz tranceiver
      7. 433Mhz fjernstrømbryter (styres idag av en PIR sensor koblet til et
         breadboard med elektronikk.
         Se   https://www.instructables.com/id/PIR-Controlled-433MHz-Switch-Without-a-Micro-Contr/

Kan dere hjelpe med litt synsing?

Noen som har brukt NodeRed til å sette sammen et nett av z-wave noder og fått
      dem til å samarbeide?

• Av EddieX
      Hei,
      Jeg har fått tak i noen Develco PIR, Magnet og Røyk/varme sensorer.

Jeg har en ConBee II USB stick og en Samsung Smarthub.

Jeg har ikke helt fått dette til å virke.

Jeg kan se enhetene i Deconz appen, men det er ikke støtte inne i Phoscon app.

Deimot har jeg sett litt på zigbee2MQTT men den får jeg heller ikke til å starte opp med hassio.

Jeg lurer på om noen har testet eller fått til en løsning med Develco enheter?

Jeg har sånn sett 3 Develco gatewayer også, men de har jeg ikke fått sett noe på.
      Hvis noen har peiling på disse så hadde det vært kanon med litt info om hvordan man bruker denne.
      Jeg kan gi bort den ene om det er noen som kan disse.

Eddie

• Av Armas
      Nå er det på tide å få opp litt informasjon og mulighet for styring på veggen. Hstouch er kjøpt, men jeg har ingen skjerm til å ha på veggen. Så da spør jeg her.

Jeg vil ha en skjerm som kan vise:
      hstouch
      slideshowmed bilder
      mulighet for å styre Sonos.

Om den i tillegg kan brukes til å kommunisere med doorbird når det ringer på, hadde det vært topp.

Vil helst ha en hvit en, for det blir penest på veggen.

Har det noe å si om jeg velger Windows eller Android?

Er det noen som misliker å være plugget inn hele døgnet?

Så på Elkjøp nå at de har disse tre til under 2000kr:

-Acer Iconia One 10 B3-A40 nettbrett 16 GB (hvit) 
      -Lenovo Tab4 10 nettbrett 16 GB (hvit)
      -Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi 16 GB (hvit)

Noe galt ( eller riktig) med noen av disse?
    • Av Rufus
      Har akkurat lastet ned Tasker plugin og begynt å leke litt. Jeg skjønner litt, men sliter med å få til følgende :
      Jeg ønsker å skru skjerm på nettbrett av/på basert på en device i HS (bevegelsessensor).
      Så vidt jeg skjønner kan jeg bruke GetValue til å oppdatere en variable i Tasker som igjen trigger en event som skrur skjerm av/på?
      Problemet er at jeg ser ingen mulighet til å kjøre GetValue oftere enn hvert 2 minutt. Ønsker selvfølgelig umiddelbar respons ved endring av device i HS.
      Noen som har en fiks ide på hvordan dette kan gjøres? Tasker er forøvrig ikke det mest intuitive jeg har vært borti Eller er jeg bare slow?
      Nettbrettet er tenkt plassert på veggen ved ytterdøra som et slags statusdisplay (Homeseer Mobile).
    • Av Panarox
      Heisann  Er i gang med å installere smarthus med xcomfort produkter, samt Sensio X1 styringsenhet. (Dette er oppe å går) Jeg bestilte nettopp en Global Cache iTach WF2IR med ir emittere som jeg skal styre tv/apple tv/ stereoanlegg med, men er usikker på hvordan jeg får iTach til å samarbeide med Sensio, noen som har vært borti dette før? Har fått koblet iTach til mitt trådløse nettverk, men så stopper det opp for meg...

Vet ikke om dette er riktig plass å poste, så den får bare flyttes om det er feil

Mvh
      Christoffer
  • Opprett ny...