Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativ dagligbank til Sbanken?


Anbefalte innlegg

Jeg tar denne under kategorien Kafé med stor K :P

 

Etter rykter om at Sbanken (min dagligbank) er blitt/skal bli kjøpt opp av DnB, så er det på tide å se etter alternativer, da av erfaring IKKE er ønskelig med et kundeforhold med DnB!

Vært strålende fornøyd med Sbanken som daglibank i flere år og synes det er virkelig synd/trist/leit å høre at DnB skal prøve å "kjøpe seg" kundetilfredshet. 
image.thumb.png.8a367c1373efd92f5fdab253753e5f9e.png

Kilde: https://www.bi.no/forskning/norsk-kundebarometer/bransjeresultater-2021/

 

Det jeg er litt ute etter er erfaringer av dere som ikke har Sbanken fra før, med tanke på grensesnitt i mobilapp ol. da dette er en stor betydning for valg av evt. ny bank. Gjerne med skjermbilder osv fra bruk. På andre plass på ønskelisten kommer integrasjoner mot Apple Pay, Garmin Pay, Google Pay osv.. Kanskje også egne API-er som du kan fikle litt med selv?? Kostnadsfri daglibank er også høyt prioritert, men hvis det er MYE bedre enn dagens Sbank, kan det vurderes...

FJERN for all del sensitiv info eller kontostatuser før du evt. legger inn skjermbilder da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett så mye på priser og renter, men disse ser ok ut iht. skjermbildene i alle fall:

 

slippern skrev (14 timer siden):

har hatt Sparebank 1

Har samme erfaring. Var plutselig 5 kr her, 2kr og diverse for ulike banktjenester med liten skrift. Maks 10 uttak av sparekonto, så gebyr for uttak osv.. Og måtte kontakte rådgiver for å endre navn og opprette kontoer.. Kanskje noe har blitt bedre, men liker generelt banker som er åpne og intuituve om sine banktjenster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner misnøyen med DnB (jeg fikk selv flyttet ut derfra fullstendig for ett år siden) og jeg er skeptisk til hvordan det kan bli når DnB kommer inn. 

Hvorfor bytte kun for å bytte?

Jeg venter inntil jeg ser at de klamme, grådige fingrene til DnB faktisk begynner å pirke og ødelegge SBanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bytte kun for å bytte?

Jeg tenker at det er greit å ha en "Plan B"/rømningsplan i tilfelle det går akterut, hehe.. Jeg er også enig med deg at det er greit å "sitte litt i livbåten" frem til evt. den begynner å lekke..

 

Her ble det mye sjøfartsutrykk, men vi får se 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 21/06/2021 at 18:21, slippern said:

Mest sannsynlig migrerer jeg til Bulder bank.. 

Bulder Bank tillater dessverre ikke at du har deler av boliglånet i andre banker enn dem.  Så hvis du har en andel av lånet i SPK (som har bedre rente enn Bulder Bank), så kan du bare glemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 03/07/2021 at 14:41, ØysteinHJ said:

Bulder Bank tillater dessverre ikke at du har deler av boliglånet i andre banker enn dem.  Så hvis du har en andel av lånet i SPK (som har bedre rente enn Bulder Bank), så kan du bare glemme det.

 

Er det ikke en avgjørelse fra et eller annet tilsyn på denne "bundling-praksisten" som i prinsippet forbyr bankene å kreve det? Jeg minnes bare det vagt, så er usikker.

EDIT: for å svare meg selv, det var oppe til vurdering å forby "tilleggsfordeler" i 2017 og endel ganger deretter, men det var mest rettet mot krav om å ha kredittkort for å få lån osv. Virker som at det kommer noe rundt dette etter hvert. Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-31-20202021/id2845705/?ch=3

 

Ang. valg av bank har jeg helgardert meg med å ha lånet i Sparebanken Øst (de har desidert laverst rente pt. 1.1.% nomonell, og litt lavere effektiv faktisk) og har resten i sbanken og div. andre banker.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, petersv said:

 

Er det ikke en avgjørelse fra et eller annet tilsyn på denne "bundling-praksisten" som i prinsippet forbyr bankene å kreve det? Jeg minnes bare det vagt, så er usikker.

Interessant. Er dog usikker på hvor mye innsats jeg vil legge i Bulder Bank. Vi prøvde de bare som dagligbank (uten boliglån) i et par måneder, og jeg var ikke så voldsomt imponert over appen deres. Kombinert med at de har en visjon om at app er fremtiden og omtrent stemplet oss som gammeldags når vi etterspurte nettside for PC. Så det blir neppe Bulder Bank på oss igjen med mindre de legger om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Har selv begynt å lure på hva jeg skal gjøre når DNB tar over etter å ha vert trofast kunde hos skandia/sbanken siden de startet. Vil av prinsipp bytte bank nå dette skjer (så får vi se om jeg gjennofører).

Ser jo litt kul ut den buldrebanken, men det er jo i egentllig bare spv i annen drakt er det ikke?

Jeg er er mellomfornøyd bruker av eppletelefon, og for min del har jeg vendt meg til mobilbetaling som standard, tar ikke lenger med meg bankortet da dette fungere så og si over alt. Problemet er da banker som ikke støtter dette bassert på grunner som kan være litt vanskelig å forstå, som feks dette fra buldre/spv:

https://www.bulderbank.no/support/faq/betaling/stotter-bulder-bank-apple-pay_

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Fikk epost fra SPV i dag om at de nå endelig støtter apple pay, så da gjelder det sikkert bulderbank også for de som er opptatt av den funksjonaliteten.

Går nok fra Sbanken tilbake til SPV grunnet oppkjøpet  ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mitt kundeforhold med sbanken over, flyttet over til Bulder bank idag.
Rart at myndighetene ønsker å ødelegge konkuransen i bankmarkedet på denne måten !  [emoji35]

Ja huff..[emoji26] eneste jeg ikke liker med Bulder (som jeg har lest) er at de ikke tilbyr webversjon av banken. Ikke så ofte jeg bruker det, men noen ganger synes jeg det er veldig digg å bruke når man først er på PCen.

Del gjerne erfaringer og evt skjermbilder av "smarte ting" som evt Sbanken ikke hadde. Jeg håper og ønsker at by ny bank kan være like bra på dagligbank som lån og alt mulig annet..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått integrert Sbanken i HA, og fått til varsling ved innbetaling på telefon via HA..

 

Jeg bytter den dagen noen lager integrasjon til en annen bank (helst Bulder Bank eller Himla Bank).. :)

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet bare lån til Bulder, samt efakturaavtaler etc, flyttet cash Kidsa til SMN og bestilt kort derifra(er gratis, styrer heldigvis alt selv der og nå).

Uten kortene som jeg sa opp er Sbanken helt gratis, så beholder kontoene som inneholder en del års historikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok og migrere helt over til KLP, har allerede huslånet der.. 

Nettbankløsningen er ikke like fin/funksjonell som Sbanken sin, men har reflektert endel over hvor mye jeg egentlig benytter meg av nettbanken, og det er svært lite.

Det aller meste er jo automatisert, og logger meg ca inn 1gang i mnd for og kjøre igjennom fakturaer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok og migrere helt over til KLP, har allerede huslånet der.. 

Nettbankløsningen er ikke like fin/funksjonell som Sbanken sin, men har reflektert endel over hvor mye jeg egentlig benytter meg av nettbanken, og det er svært lite.

Det aller meste er jo automatisert, og logger meg ca inn 1gang i mnd for og kjøre igjennom fakturaer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.