Gå til innhold
  • Bli medlem

IdLock 150 Batterilevetid

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvilke erfaringer har folk med batterilevetid på IDLOCK 150?

Selv føler jeg at jeg må bytte batteri i denne litt for ofte. Vi benytter normalt sett ikke hoveddøren i hverdagen (går gjennom garasjen) Men allikevel må batteri byttes hver andre/tredje uke. En sjelden gang holder den en måned, men da med lite bruk. 

Andre som opplever like dårlig levetid? 

Har forsøkt med mange forskjellige batterileverandører også, med stort sett samme resultat. ID lock er oppdatert til nyeste FW. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første batteriene varte i 11 måneder. Deretter 3 og så 1. Men skal sies at det var arbeidere i leiligheten som pusset opp badet som åpnet og lukket døra hele tiden, samt lot den stå oppe sånn at den delvis blåste igjen hele tiden. Så antar dette var grunnen. De nye batteriene har nå vært i 4 måneder og den rapporterer 65% batteri. Batteriene jeg bruker nå er billige batteriet fra Biltema tror jeg det var, ser ut til å fungere helt fin. I snitt låses døra opp ca 10-15 ganger om dagen sist jeg sjekket (mulig dette må automatiseres og rapporteres 🙈).

Du skriver ikke noe om du har Zigbee eller Z-wave modul. Har den kanskje dårlig rekkevidde? Prøvd uten denne modulen (om du i det hele tatt har den)?

Det er også mye diskutert på dette forumet, mulig du finner noe informasjon her:

https://www.google.com/search?q=site%3Ahjemmeautomasjon.no+id+lock+batteri

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel et års batteritid på hoveddøren og mye lengre på kjellerdøren. Synes det er helt OK. 

En gang i måneden er ikke OK, det skal ikke være slik. Hør med ID Lock. 

... Men sjekk at du ikke poller status på låsen. Det kan tappe en lås fort!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja. Da må det være ettellerannet med min lås. 

Bruker z wave modul. Men forsåvidt gammel zwave add on I HA. Skal sjekke polling, men kan ikke tro det er nevneverdig mye. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 hours ago, sbaa said:

Skal sjekke polling, men kan ikke tro det er nevneverdig mye. 

Men den skal være 0. Polling krever strøm og på batterienheter er det ganske viktig...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 måned senere...

Min første funka bra første året, men måtte bytte den da den ikke vart lengre enn en mnd ca. Den nye som jeg fikk på garanti har fungert veldig lenge på batterier med z-wave-modulen montert. Gått ned 20%-poeng på 4 mnd ca.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er min IDlock - logg....

2019.06.24 byttet batteri
2019.07.31 varsel om lavt batt nivå
2019.08.05 satte i 4x philips

2019.08.13 ... varte 1 uke
2019.08.15 oppdatert fra v1.0.5 til 1.1.7
2019.08.15 Nye philips batteri x8 melder 30% batteri på nye batteri
2019.08.25 Batteri 40% (etter 10dager)
2019.08.27 Varsel om lavt batteri, igjen... 7 dager
2019.09.10 Nye Batteri, Duracell Industrial "Lavt batterinivå" med nye batteri...

Tenkt å resete lås, resete zwave = slette ALT. Får ikke slettet idlock fra app. Får ikke lagt til.
2019.09.13 FH support, ikke svart på hevdvendelse om å slette
2019.09.14 Zwave brikke fjernet fra lås ***
2019.09.25 Batteri ok fortsatt
2019.12.18 Batteri ok fortsatt
2020.01.12 Batteri fortsatt ok
2020.02.16 Batteri fortsatt ok
2020.07.01 Batteri fortsatt ok
2020.10.24 Batteri fortsatt ok
2020.11.16 Batteri kan begynne å tape seg nå når kaldere
2021.01.30 Batteri fortsatt ok
2021.03.10 Batteri fortsatt ok
2021.05.01 Batteri fortsatt ok
2021.07.12 BATTERI BYTTET ***

I 2019 var det med futurehome, 8 stk AA batteri som vart en uke, hadde ikke råd til å ha en slik lås i drift...

Fjernet zwave modulen å batteriene varte i nesten 2år...

Døra brukes daglig med barn og hunder, kanskje 20 ganger pr dag...
Piper å traller hver gang den åpnes og lukkes. Så nesten 2 år imponerte.

Men uten zwave modulen, er låsen stokk dum med bare kode og rf-id funksjonene...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...

Kjøpte en slik en for noen uker siden, og i starten var det mye konfigurasjon og testing som sikkert dro litt batteri, men etter det har den ligget på 85% i ett par uker. Ser ut som den skal klare seg lenge på de batteriene som er i.

Har Zigbee modulen installert, og en repeater ikke langt unna så signalet er bra.

Er sikkert relevant å nevne at jeg har slått av auto-låsingen, siden ungene løper inn og ut hele tiden. Den låses automatisk (via Home Assistant) på kvelden. Dette sparer nok litt batteri, men er også det som funker best for meg.

Høres ut som polling eller en defekt enhet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Trodde det var mer kjent, Futurehome Hub - hadde en periode hvor FutureHome+IDLock=Batteriforbruk tilsvarende en middels stor Tesla-fabrikk... (polling)

Oppdaterte ID-Locken hver gang det kom oppdatering på den, i håp om at det skulle fikse, men feilen lå hos FutureHome som sugde livskraften ut av både låsen og meg... 😝

Dette pluss at FH virket å heller fjerne funksjoner en å utvikle systemet, gjorde at jeg gav opp hele FutureHome å gikk til Fibaro HC en periode.
ID-Lock tror jeg ikke ville parre seg med FibaroHC "ukjent enhet"..

Nå er jeg på HomeAssistant å har egentlig avskrevet hele ID-Lock inntil jeg flytter hele greia over på ZWave-JS...
Å JS igjen skal få modnes "litt" mer, så låsen får bare være offline...

Bonus spørsmål om noen tilfeldigvis vet:
Kan en z-wave USB dongle kjøre både klassiske owz OG nye ZW-JS (et separat nettverk pr ozw og zw-js) - samtidig? (dongle=UZB)

Endret av The X
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha sett på kommentarene på FutureHome sin reklame "tilbud" på ID-Lock så ser det ut som om det FORTSATT tapper batterier akkurat som før...

over 2 år senere plages folk med samme angående zwave og FH...

Endret av The X
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ventet til for et par måneder siden med å gå over til Z-Wave JS, og det ser ut til å fungere veldig greit. Det eneste jeg ikke får til med det, er å lage grupper mellom Z-Wave-enheter (så de fungerer sammen uten at Pi-en er i drift). Jeg tror egentlig ikke det er så mye fare med det lenger. ID Lockene fungerer iallfall ypperlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...