Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Når trådløs lyd ikke er godt nok: Trenger tynnest mulig signalkabel


Evelen

Anbefalte innlegg

Jeg har en åpen kjøkkenløsning hvor jeg ofte liker å høre/se dagsnytt 18  osv mens jeg driver på å lager mat på kjøkkenet.

Problemet er at om jeg steker mat osv så må jeg eventuelt ha lyden ganske så høyt på for å overdøve lyden fra stekepanna tilstrekkelig, noe som kan være mindre hensiktsmessig med naboer og sånn.

Så jeg ønsker å ha et lite min-anlegg på kjøkkenet som spiller av lyden fra PC-en, det finnes mange alternativer til dette trådløst, det beste alternativet jeg har funnet et Chromecast Audio, men selv om de spiller i perfekt synk mellom hverandre spiller dem ikke i perfekt synk med video på TV. Det er også et problem at Chromecast Audio i utgangspunktet baserer seg på støttede apps osv, så det blir ikke en direkte "all lyd fra PC".

 

Så, det jeg tenker er følgende: DAC-en i stua har i tillegg til utgang til forsterker en egen utgang for hodetelefoner som spiller av identisk lyd samtidig. Jeg ønsker bruke denne utgangen til å dra en kabel til kjøkkenet.

 

Men siden jeg ikke har noen bra plasser å legge kabelen blir det oppå ei list eller noe slikt, så det er viktig at dne er veldig lite synlig.

Har hvite vegger, så den burde være hvit eller gjennomsiktig, og tynnest mulig, men likevel fungere.

 

Noen som vet om noe?

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Hvor lang avstand er det snakk om? Kan du ha en aux->bt i stua, og en bt->aux på kjøkkenet? Evt bare en trådløs bluetooth høytaler?

BT kunne fungert fint, men er det knapt nok til at lyden ikke er ute av sync i forhold til det på stueanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonos playbar til tv, en play 1 på kjøkken så grupperer du de ved behov. Kanskje ikke akkurat en økonomisk løsning. 

 

Det finnes også sånne bittesmå bøyelige kabelkanaler som jeg har brukt til slikt før, legg den langs tak/gulvlist og det ser bare ut som en ekstra profil på listen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gipsvegger, er litt handy og ikke redd for for å fjerne listene og montere dem igjen

- fjerne listene

- skjære vekk 1 cm nederst på veggen

- legge en god kabel der du skjærte vekk gipsen

- montere listene og eventuelt akrylere litt

- nyte lyden på kjøkkenet

 

Eventuelt kan du prøve å koble lyd-trådløs-sender-enheten til første utstyret i "lyd-kjeden", mest sannsynlig TV-dekoderen, kanskje det blir bedre lyd-synk da...

 

Ser problemet ditt, og hadde samme problem her. Vi har TV dekoder og Sonos Amp stående i kjeller og takhøyttaler på kjøkkenet, koblet dette sammen og lyden under nyhetene med hissig steking av mat var ikke noe problem lengre.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har litt problemer med å forstå problemstillingen, hvorfor er det viktig at lyden en synkronisert med tv-bildet når vi snakker om dagsnytt 18 mens du lager middag?
Og hva slags tv har du? Om du har en nyere tv med mye bildebehandling kan du se om du kan finne "game mode" eller "computer mode" som skrur av bildebehandlingen om lyden kommer før bildet.


Hvordan ser oppsettet ut? Hva er lydkilden og hvor i kjeden henter du ut lyden som skal sendes videre til kjøkkenet?
Og er det kun radio og lyd du er ute etter?

Hva med ett billig 2.1 høyttalersett, RPi 2/3 og squeezelite (squeezebox klone)?
Da kan du lage spillelister og legge til radiokanaler på pc-en og streame fra RPi-en, integreres fint i Domoticz også :) 

Den enkleste løsningen er som flere har sagt er å bare legge vanlig kabler til kjøkkenet, veldig mange forsterkere har A/B utganger til dette formålet som gjør at du kan veksle mellom 2 forskjellige sett med høyttalere med ett trykk på fjernkontrollen.
https://www.lifewire.com/benefits-of-adding-speakers-using-b-switch-3134657

 

Og hvite høyttalerkabler fra 10 til 100 meter:
http://www.clasohlson.com/no/Høyttalerkabel/Pr490021010

Ekstra høyttalere ligger det mye av på finn fra en hundrelapp og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tore Andre Rosander skrev:

hvorfor er det viktig at lyden en synkronisert med tv-bildet når vi snakker om dagsnytt 18 mens du lager middag?

Det tror jeg at jeg kan svare på: Hvis lyden er synkronisert til bildet, er det også synkronisert mellom stue og kjøkken. Det er utrolig irriterende å høre ekkoet svakt fra stua når man er på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Det tror jeg at jeg kan svare på: Hvis lyden er synkronisert til bildet, er det også synkronisert mellom stue og kjøkken. Det er utrolig irriterende å høre ekkoet svakt fra stua når man er på kjøkkenet.

 

Den ser jeg, jeg antok bare at kun ett av høyttalersettene ville være i bruk samtidig.
Men det er jo ikke så praktisk om det er 2 personer i leiligheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.12.2016 klokken 14.34, Evelen skrev:

 Det er også et problem at Chromecast Audio i utgangspunktet baserer seg på støttede apps osv, så det blir ikke en direkte "all lyd fra PC".

Jeg bruker Air Parrot 2 på server PCen. der kan du velge at den skal 'caste' alle lyder fra PCen, eller fra en spesifikk app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.