Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vis meg dine spareautomasjoner


Anbefalte innlegg

Strømprisen er på vei opp, og det er stadig mer aktuelt å få på plass gode automasjoner for å spare både strøm og penger.  Problemet er å vite om det er verdt bryet og eventuelt investeringen i brytere og termostater.

 

Ett eksempel er varmtvannsberederen, og om man sparer penger på å slå den av om natten, eller om det er mer lønnsomt å bare ha den stående på hele tiden (gitt at det er en nogenlunde ny og godt isolert VVB).

 

Et annet eksempel jeg nylig leste om var "nattheving", altså at vedkommende hevet temperaturen i betonggulvene om natten når strømmen er billig, for så å spare penger på dette på dagtid ved å rett og slett bruke gulvene som et varmebatteri.  Ikke strømsparende akkurat og det reduserer kanskje levetiden på varmekablene(?), men det ga visstnok noen hundre kroner i besparelse på strømregningen.

 

Så hvilke tiltak og automasjoner har du for å spare strøm og/eller penger?

 

Selv har jeg foreløpig bare nattsenking av varmepumpe, panelovner og varmekabler i gulv som tiltak:

* Hver kveld klokken 23:00 så går systemet over i "nattmodus", som betyr at settpunkter på varmepumpe, varmekabler i gulv og panelovner settes til 16 grader.

* Hver morgen klokken 05:30 så går systemet over i "hjemmemodus", som betyr at settpunkter settes til en standard temperatur (20/21 grader).  Jeg håper jeg etter hvert kan sette automasjonen her til å gå over i "hjemmemodus" seinere enn 05:30 i fremtiden, men enn så lenge så har vi en 2-åring som våkner uforskammet tidlig om morgenen så det er liten forskjell på hverdag og helg.

* Unntaket på reglene over er dersom systemet står i "feriemodus" eller "bortemodus".  Da forblir settpunktene på 16 grader alltid.

 

Det er litt styring av lys inni bildet her også.  Men siden jeg har nesten bare LED-lys så er det lite å spare i strøm eller penger her.  Så disse automasjonene går mest på komfort (ikke full pupp på lys når man går inn på badet midt på natten f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro vi hadde samme oppsett. :) 

 

VVB sparer man sannsynligvis ikke penger av å slå av på natten, heller det motsatte for historisk sett er strømmen billigst da. Iallfall tidligere var det noen kroner å spare på å la VVB være av mellom 06-09 og heller skru den på igjen kl 10. Da har man flyttet et par-tre kWh til et billigere tidspunkt. Men nå om dagen er det ikke så mye å spare.

 

Å magasinere varme i betonggulv som bruker varmekabler lar seg gjøre, men det er mange omstendigheter som betyr noe. F.eks. bør man da ha betong overalt, og man bør ha et veldig godt isolert hus. Ellers tror jeg vinningen går opp i spinningen, og da ender man bare opp med å bruke mer penger på oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Skulle tro vi hadde samme oppsett. :)

Ja, det er vel kanskje ikke så uvanlig.  Skjønt du har kommet ganske mye lenger enn meg da. 🙂

 

1 hour ago, Moskus said:

VVB sparer man sannsynligvis ikke penger av å slå av på natten, heller det motsatte for historisk sett er strømmen billigst da. Iallfall tidligere var det noen kroner å spare på å la VVB være av mellom 06-09 og heller skru den på igjen kl 10. Da har man flyttet et par-tre kWh til et billigere tidspunkt. Men nå om dagen er det ikke så mye å spare.

Ja, i utgangspunktet tenker jeg mer på å bare spare på strømforbruk fremfor å flytte forbruk etter strømpris, siden jeg ikke synes strømprisene følger noe fast mønster.  Men hvis (eller når) det kommer el-tariffer etter hvert så vil jo det forandre seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, ØysteinHJ said:

Ja, i utgangspunktet tenker jeg mer på å bare spare på strømforbruk fremfor å flytte forbruk etter strømpris, siden jeg ikke synes strømprisene følger noe fast mønster

Utfordringen er at man ikke kan ha et fast mønster, man må få smarthuset til å lage en plan for seg. Jeg har det, men ser at VVB stort sett står på alltid fordi det er så relativt lite variasjon i strømprisen nå at det ikke betyr noe. Det var kulere for et par år siden...

 

23 hours ago, ØysteinHJ said:

Men hvis (eller når) det kommer el-tariffer etter hvert så vil jo det forandre seg.

I aller høyeste grad, men det kan nok muligens gjøres enklere. F.eks. gjør det ikke noe om VVB er av i de verste timene når alle kommer hjem, lager middag, vasker klær og lader elbilene sine. Har man gulvvarme i betong, så kan det også være en god idé å skru dem av akkurat når det står på som verst. Til og med vanlige panelovner kan fint være av den verste halvtimen, selv vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinHJ skrev (På 10.10.2021 den 15.59):

Ja, i utgangspunktet tenker jeg mer på å bare spare på strømforbruk fremfor å flytte forbruk etter strømpris, siden jeg ikke synes strømprisene følger noe fast mønster.

Hvert minutt måles temperatur på vann oppe og nede i tanken og en esp8266 node med esphome regner ut hvor mange minutter det tar å varme opp til 70 grader. Dette rundes av oppover til hele timer og avhengig av om det tar en, to, tre eller flere timer så settes strøm på tanken i den billigste, den nest billigste, tredje billigste timen osv. 

I dag ble vannet varmet opp mellom 14 og 15 fordi det er døgnets nest billigste time. Hos oss kan tanken godt stå strømløs fra tidlig det ene døgnet til sent i det neste (altså to døgn) uten at vannet blir for kaldt til å dusje i. Men tanken slås på uansett hvis temperaturen kommer under 45 grader. Og hvert døgn varmes vannet opp til 70 grader, alltid med den billigste strømmen det døgnet.


image.png.4f693c031eff54cfa67f8063865ffaf9.png
 

Endret av stigvi
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

Hos oss kan tanken godt stå strømløs fra tidlig det ene døgnet til sent i det neste (altså to døgn) uten at vannet blir for kaldt til å dusje i.

Et godt poeng. Som en VVS-ingeniør sa til meg relativt nylig: "Hadde det ikke vært for legionella hadde det ikke vært nødvendig med en VVB som går opp til 65-70 grader. Så varmt vann har man egentlig ikke bruk for. Kjenner du noen som dusjer i 50 graders vann?"

 

Men nå er legionella en ting som finnes, og det er dessverre ikke noe å kimse av... Men det holder at man er sikker på at temperaturen er over 65-70 grader en gang i uka for å ikke ta noen sjanser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (33 minutter siden):

Hadde det ikke vært for legionella hadde det ikke vært nødvendig med en VVB som går opp til 65-70 grader.

Viktig poeng. I forrige huset mitt hadde jeg en fin løsning på det: En vanntank på 3-4m3 som ble tilført varme fra flere kilder som varmepumpe og vedovn med vannkappe. Varmtvann til dusj og annet forbruk ble tappet gjennom et kobberrør som var delvis kveilet i bunn av tanken og delvis øverst. Da får en først varmet opp det kaldeste vannet fra den kaldeste delen av magasinet og deretter fra den varmeste delen. Poenget med dette er da at ALT forbruksvann i tanken skiftes ut hele tiden så lenge der er forbruk siden dette vannet går i et eget rør og da er legionella et ikke-tema. Midt i magasinet lå en tilsvarende kobberspiral som tok ut mellomvarmt vann til vannbåren varme.

 

 

Men over til strømsparing. Klippet dette fra "husmanualen" min:

Sitat

Strømsparing:

Med timepris på strøm og Tibber som leverer både prisvarsel og annet har jeg laget et enkelt regime for strømsparing. En virtuell device brukes i alle sammenhenger der det er potensiale for strømsparing og den har verdiene: 0: Normal, 1: Redusert og 2: Minimum. Ved normal drift er full effekt tilgjengelig, redusert tar en bort de minst viktige forbrukerene som bereder toppvarme og gulvvarme i stue/kjøk/gang og ved minimum tar en bort enda mer.

 

Valg av energinivå følger enkel regler:

  • Redusert: Strømpris >= dagsgjennomsnitt

  • Minimum: Strømpris > dagens high (denne ser litt dum ut men «high» er ikke dagens makspris men noe over middelpris)

  • Normal: Strømpris <= dagens middelpris

I tillegg låses strømsparing til «Normal» når High og Low pris er mindre enn 5 øre fra hverandre. Under slike forhold blir sparingen litt som «krampesparing», ulemper med ting som slår seg av uten at det er noe nevneverdig å spare likevel...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pt kun natt-heving av varmekabler (stu på), siden strømmen da er langt billigere, og de ligger i et tykt lag med betong. Sola varmer også som oftest huset opp nok om dagen til at luft-temp er mer enn varmt nok. Har i tillegg en Mill wifi-panelovn som står på mellom 14-19 på 22 grader for å glatte temperaturen i det tidsrommet. Tre-etasjes rekkehus med stue/kjøkken på bakkeplan, så varmen stiger fint opp til de andre etasjene der det er soverom etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.