Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nettleietariff - styre senking av forbruk når det nærmer seg neste trinn


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som forbruksbasert nettleie med trinn dukker opp på nyåret ønsker jeg å sørge for at oppvarmingen senkes automatisk når inneværende times forbruk nærmer seg 5kwt(neste trinn)

Er det noen som har tenkt ut en bra flow for å overvåke forbruket, og evt kan trigge en annen flow?
Jeg har allerede flows for styringen av oppvarmingen, så trenger bare å trigge en av de.

Endret av poskare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt meg ned å prøvde å finne en fin algoritme for å styre forbruket mtp timeseffekt. Det som slo meg er at den optimale styringen er faktisk det motsatte av hva nettselskapene hevder de vil oppnå med effekttariff.

Det kommer av at man i huset sitt har en del strømforbrukere som ikke lar seg styre så enkelt. Det er vanskelig å vite hva strømforbruket vil bli i løpet av neste time, derfor må man gjøre det omvendt, altså at man venter til slutten av klokketimen før man kobler inn lastene slik at man reduserer risikoen for å skyte over grensen for neste trinn på nettleien.

 

Paradokset er at større laster gir bedre regulering, dvs det er mye lettere å komme nærmere grensen med høy effekt enn med lav effekt. Det lønner seg altså å heller lade elbilen med full effekt i en liten periode rett før timesslutt enn en lavere effekt over lengre tid. Jeg kan lade med alt fra 1.4kW til 11kW. Det mest lønsomme for meg blir da å lade med 11kW helt på slutten av timen.

 

Grunnen er at "timeseffekt" ikke er egentlig effekt men en porsjon energi som skal fordeles over en klokketime. Det lønner seg å vente så lenge som mulig med å bruke opp rasjonen mtp uforutsette energibehov som kan oppstå i løpet av timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til fordel er at laderen i elbilen din er mest effektiv på høyest effekt. Jeg ville dog ladet siste periode + første periode i neste time, for å unngå for mye stopp og start. Det ødeleger selvfølgelig for muligheten for å planlegge litt, men siden man lader om natta tror jeg det kan fungere greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, rhesusminus said:

Det er vanskelig å vite hva strømforbruket vil bli i løpet av neste time

Jeg tenker det er både/og. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva strømforbruket blir, men noen kvalifiserte gjetninger kan man nok gjøre. :) 

 

45 minutes ago, rhesusminus said:

Det kommer av at man i huset sitt har en del strømforbrukere som ikke lar seg styre så enkelt

Du er i et smarthusforum nå. Jeg tenker at de aller fleste strømforbrukene har jeg egentlig den kontroller man behøver, sånn grovt sett.

  • Jeg kan ikke styre utetemperaturen, men jeg kan bestemme at siste halvtimen av nåværende time skal varmekablene på badet være av (for betongen holder det varmt nok likevel).
  • Jeg kan ikke nødvendigvis bestemme når jeg må lage middag (eller hva jeg skal lage), men jeg kan kontrollere at VVB ikke slår seg på når ungdommen kommer hjem fra trening og skal dusje før middag.
  • Jeg kan også automatisk skru ned temperaturen i mindre viktige rom, basert på husets effekt og gjenstående forbruk denne timen.

 

Men det kan være du tenker på noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker det er både/og. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva strømforbruket blir, men noen kvalifiserte gjetninger kan man nok gjøre. :) 

 

Du er i et smarthusforum nå. Jeg tenker at de aller fleste strømforbrukene har jeg egentlig den kontroller man behøver, sånn grovt sett.

  • Jeg kan ikke styre utetemperaturen, men jeg kan bestemme at siste halvtimen av nåværende time skal varmekablene på badet være av (for betongen holder det varmt nok likevel).
  • Jeg kan ikke nødvendigvis bestemme når jeg må lage middag (eller hva jeg skal lage), men jeg kan kontrollere at VVB ikke slår seg på når ungdommen kommer hjem fra trening og skal dusje før middag.
  • Jeg kan også automatisk skru ned temperaturen i mindre viktige rom, basert på husets effekt og gjenstående forbruk denne timen.

 

Men det kan være du tenker på noe jeg ikke har tenkt på?

 

F.eks. er den en største "ukjente" hos meg komfyren. Den trekker mye effekt og jeg vil helst kunne bruke den akkurat når jeg vil og smarthuset skal håndtere det.

La oss si at jeg kommer hjem etter jobb og setter igang matlagingen 16:50. Hvis jeg da allerede har "brukt opp" mye av kvoten på 5kWt så risikerer jeg å skyte over selv om jeg skrur av alle andre forbrukere. Da koster den ene middagen meg 250,- ekstra.

 

Omvendt, hvis jeg på slutten av timen har spart kvoten og kjører på med høy effekt for å bruke den opp, kan jeg enkelt koble ut laster for å kompensere for det komfyren bruker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rhesusminus skrev (21 minutter siden):

F.eks. er den en største "ukjente" hos meg komfyren. Den trekker mye effekt og jeg vil helst kunne bruke den akkurat når jeg vil og smarthuset skal håndtere det.

Jeg løser det med at jeg sikter meg inn på 4,8kWh istedenfor 5. Da kan jeg bruke 2kW ekstra de siste 5 minutt uten å komme over grensen og systemet mitt bruker omtrent den tiden på å få slått av alt annet.

 

rhesusminus skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å vite hva strømforbruket vil bli i løpet av neste time

Det er ikke så vanskelig og det blir også lettere og lettere etterhvert som timen nærmer seg slutten.

Klokken 10:35 er estimatet 1,78kWh og timen som sluttet kl 10 var på 1,75kWh. Men en vet jo ikke hva som skjer. Plutselig settes bilen på lading og forstyrrer.

image.png.95785dc6c326753d176dd4dde023cfa2.png

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, rhesusminus said:

F.eks. er den en største "ukjente" hos meg komfyren. Den trekker mye effekt og jeg vil helst kunne bruke den akkurat når jeg vil og smarthuset skal håndtere det.

La oss si at jeg kommer hjem etter jobb og setter igang matlagingen 16:50. Hvis jeg da allerede har "brukt opp" mye av kvoten på 5kWt så risikerer jeg å skyte over selv om jeg skrur av alle andre forbrukere. Da koster den ene middagen meg 250,- ekstra.

Ja dessverre. Og derfor må vi styre det andre vi har kontroll på, og f.eks. la være å sette på vaskemaskinen på en kokvask i samme tidsrom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt grønn på hjemmeautomasjon, men den nye nettleiemodellen irriterer meg akkurat nok til at jeg har lyst til å prøve å unngå et høyere effekttrinn enn jeg absolutt må. Planen er da å styre noen av de største effektbrukerne (Easee elbillader, VVB samt noen gulvkabler). Foreløpig har jeg ikke kjøpt inn utstyr, men har reservert en Homey Pro som jeg står på farten for å kjøre ut og hente. Om jeg kommer til å faktisk ta den i bruk eller levere den tilbake vet jeg ikke enda. Den har både fordeler og ulemper, og jeg er forsåvidt ikke fremmed for å velge noe helt annet, men komboen av trådløse radioer gjør at den fremstår som et greit alternativ.

 

Spørsmålet jeg gjerne vil ha svar på er hvor mye innsats jeg må legge ned for å kunne lage en fungerende styring for akkurat dette. Ordinære flows vil neppe gjøre noen nytte, jeg ser for meg at det må være enten scriptbasert (homeyscript) eller appbasert (altså lage min egen app til homeyen). Som andre har nevnt, et slikt system må jo ha løpende tilgang til effektforbruket (som jeg ikke har enda, fordi Haugaland Kraft sin "Kraftplugg" foreløpig ikke har noe API) og regne ut et løpende timessnitt og styre forbrukere slik at man holder seg under et gitt effekttrinn.

 

Vil dette være mulig å gjøre kun via homeyscript, eller tror dere man må lage en fullverdig homey-app for å få det til?

 

Jeg er programmerer av yrke, men driver primært med hardware-nær programmering i C, så Node.js er nokså ukjent territorium inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mroek,

Er nok litt farget her da jeg kun har erfaring med home assistant og en kjipa vera sak som til slutt gikk i bosset.

Men når det er sagt så vil jeg anbefale at du gir deg vi kast med home assistant, du kan jo kjøre det på en billig pi 4 med en zwave og eller zigebee dongle, og gå videre til bedre hardware etterhvert om du finner det nødvendig. USB donglene tar du da selvflølgelig med deg videre. Fordelene er mange; det er helt åpent, det er gratis, du har mulighet til å vokse systemet enkelt, om noe ryker kan du bytte det ut, stor brukergruppe som gjør at du får god støtte.

 

Scriptet som @stigvi har laget med bruk av PID kontroller i kombinasjon med innebygde funksjoner i home assistant er veldig bra, har testet nå i noen dager og uten å justere på noe, treffer strømforbruket tett opp til 5kw/h der det ellers ville gått til rundt 8kw/h, slik at forbruket forskyves fremover i tid. Jeg er kjempefornøyd med dette. Lastene som styres her i huset er varmekabler, panelovner og til sist varmtvannstanken. Dette vil i praksis sørge for at vi i vårt hus klarer å holde oss på trinn 1 i alle fall i 8-10 av årets måneder, kanskje mer om det blir en mild vinter, uten ville det nok vært kun sommermånedene vi vill klart det, og selv da ville detr være fort gjort å overstige en time i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn,

 

Ja, HA er også et alternativ, men det som er litt dumt er at jeg gjerne også vil ha med 433 MHz, og USB-dongler for dette ser ut til å være ganske dyre. En RPI4 pluss dongler for Zigbee, Z-wave og 433 MHz begynner jo å nærme seg prisen av en Homey Pro (som jeg får for 3690,- nå). Jeg ser helt klart at HA nok vil være mer fleksibelt enn Homey, og jeg liker også skyuavhengigheten godt. Direkte tilgang til OSet er også et pluss, det får man jo ikke på Homey, selv om den også kjører Linux i bunn.

 

Jeg tror likevel jeg plukker opp den Homeyen nå, og samtidig undersøker HA litt mer. Homeyen kan jeg uansett returnere om jeg heller går for HA. Er dessverre mye som er utsolgt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@DeVille,

 

Ja og her, side 5:

 

@mroek

 

Ser den, Homey er sikker veldig bra, har ikke testet, så jeg kan ikke uttale meg.

Om du ombestemmer deg så kan du jo sjekke ut openmqttgateway, på den måten kan du bygge deg en billig løsning for 433Mhz, BLE, Lora osv basert på feks ESP32.
Kjører en sånn på hytta som leser temp sensor og dør/vindu, samt en vannalarm i båten, har fungert veldig bra

https://docs.openmqttgateway.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.