Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nybegynner med Home Assistant - hva trenger jeg av hardware?


Cronos

Spørsmål

Hei.

 

Har tenkt å prøve meg litt med hjemmeautomasjon, jeg også.

 

Har tanker om å gå for Home Assistant (fordi det er åpent, konfigurerbart og gratis(?)).

 

I dag har jeg en Mill Socket og en Deltaco smartplugg, så ganske lave krav til å starte med...

Hvis dette funker er planen i fremtiden å styre varme- og strømforbruk på en smartere måte, herunder smart termostat på gulvvarme, samt varmtvannsbereder og kanskje en lysbryter i ny og ne.

 

Hva trenger jeg av hardware? Tenkte å la dette kjøre på en Raspberry Pi. Trenger jeg en hub i tillegg? Hva med zigbee og z-wave? Kan man kjøre ting over wi-fi istedenfor? Og det er vel begrenset med USB-porter på RPI? Trenger jeg noe mer der? Og hva med display? Kjøres det gjennom en app på mobilen, eller må man ha et dispaly i tillegg?

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Lite tilleggsspørsmål.

 

Si en velger en Raspberry pi, hvordan får en da integrert ZigBee, Z-wave og Wi-Fi mot denne? Hva trenger en da i tillegg til en Raspberry?

Wifi integrerer du når du kobler rpi/HA mot hjemmenettverket. Alt som da er koblet mot hjemmenettverket kan integreres så lenge det støttes av HA.

For å koble til zigbee kan du bruke en conbee dongle, og for z-wave en z-stick. Disse kobles i usb portene på rpi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
pawn skrev (11 minutter siden):

Wifi integrerer du når du kobler rpi/HA mot hjemmenettverket. Alt som da er koblet mot hjemmenettverket kan integreres så lenge det støttes av HA.

For å koble til zigbee kan du bruke en conbee dongle, og for z-wave en z-stick. Disse kobles i usb portene på rpi.

Husk også å kjøpe en usb forlenger på 1-1,5meter, spesielt om du skal bruke rpi4. Den lager noe ekstremt med radiostøy som forstyrer trådløse signaler og skaper mye trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.