Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger man egentlig noe annet enn Node-Red?


Tom

Anbefalte innlegg

Har ikke jobbet med Modbus siden -90 tallet men ser Node-RED har en haug med Modbus integrasjoner. Da burde det være nokså kjapt å gjøre et forsøk for å se hvor enkelt/vanskelig det er.

 

minim skrev (7 timer siden):

Hvordan er ståa nå i 2024 på node red til alt?

Eneste stedet jeg ikke har kommet i mål er Verisure/Yale Doorman integrasjon men den er så lite viktig for meg at jeg har ikke lagt stort arbeid i den... Hadde en stund HomeSeer oppe og gå kun for Verisure men Verisure sluttet å virke i HS også...

 

Jeg gikk over til Node-RED for noe rundt 3 år siden og har mange ganger lurt på hvorfor jeg ikke hadde hørt om Node-RED tidligere. Selv her på forumet ser det ut til at Node-RED er litt "uglesett" på en måte. En kan ikke velge Node-RED som system i profilen til tross for flere hint til adm (hint igjen @Moskus), medlemmer av andre "menigheter" gir beskjed om at de ikke vil høre om Node-RED osv. men det er nå deres tap tenker jeg... Jeg er i alle fall mektig imponert over hvor enkelt og greit det er å få til det meste i Node-RED.

 

Der er ingen systemer som passer best for alle, folk har forskjellig ståsted på mange plan. Når jeg skal i gang med et eller annet nytt der jeg har mange veier å gå så lager jeg meg en liten og relativt enkel oppgave og ser hva som skal til for å løse denne, hvor mye nett/forumhjelp jeg trenger for å komme i mål.

 

For hjemmeautomasjon blir oppgaven f.eks. slik:

  1. Jeg har 2 wallplugs, en til espressomaskin og en til kaffekvern.
  2. Espressomaskinen skal kunne slås på/av fra wallplug OG et eller annet skjermbasert.
  3. 10 minutt etter espressomaskinen slås kvernen på da det indikerer at espressomaskinen er gjennomvarm.
  4. Etter 1 time slås alt av igjen om det ikke er slått av manuelt.
  5. Og kanskje det viktigste: Det skal kunne herjes med, slås av/på i hytt og pine uten at timerne går i ball... (og når en leker med disse tingene så settes jo selvsagt timerene til sekunder i stedet for minutt og timer...).

Når oppgaven er i boks regner jeg med at jeg har kunnskap nok til å avgjøre om systemet er passende for meg...

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, mongojarle said:

Jeg bruker modbus TCP også mot en vann/vann varmepumpe, funker helt fint det.

 

Hva slags vann/vann varmepumpe har du?

 

Jeg har en Thermia Atlas og siden i går har jeg hatt dette problemet:

 

No connection could be made because the target machine actively refused it. 172.20.3.21:502

 

Thermia support virket hjelpesløse så langt. Dette har fungert et halvt år og så plutselig fungerer det ikke. Skjedde i etterkant av et strømbrudd. Jeg har sjekket alt av innstillinger (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Da skal jeg prøve å legge over til node red i kveld å se hvordan det ser ut. Jeg jobber med bygg automasjon til dagen og eksperimentering med hjemme automasjon er virkelig noe helt annet. Savner Basic ting som å fritt kunne lage seg bilder og ikke bare "kort" samt mye friere funksjons programmering, men det ser ut som at node red har noe mer av dette enn home assistant. Man kan sikkert gjøre det meste i alt dette med åpen kildekode, men terskelen er såpass høy at jeg har ikke orket å bruke tid på å sette meg inn i det enda. 

16 minutes ago, OlavT said:

 

Hva slags vann/vann varmepumpe har du?

 

Jeg har en Thermia Atlas og siden i går har jeg hatt dette problemet:

 

No connection could be made because the target machine actively refused it. 172.20.3.21:502

 

Thermia support virket hjelpesløse så langt. Dette har fungert et halvt år og så plutselig fungerer det ikke. Skjedde i etterkant av et strømbrudd. Jeg har sjekket alt av innstillinger (tror jeg).

Sikkert dumt spørsmål, men har den statisk ip eller kan den ha fått tildelt ny ip ved strømstans?

 

Om du kjører Wireshark på maskinen modbus tcp kjører fra så har Wireshark ferdig filter for modbus tcp så du kan se om trafikk sendes ut og om det kommer noe svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (13 minutter siden):

Det høres bra ut. Da skal jeg prøve å legge over til node red i kveld å se hvordan det ser ut. Jeg jobber med bygg automasjon til dagen og eksperimentering med hjemme automasjon er virkelig noe helt annet. Savner Basic ting som å fritt kunne lage seg bilder og ikke bare "kort" samt mye friere funksjons programmering, men det ser ut som at node red har noe mer av dette enn home assistant. Man kan sikkert gjøre det meste i alt dette med åpen kildekode, men terskelen er såpass høy at jeg har ikke orket å bruke tid på å sette meg inn i det enda. 

Sikkert dumt spørsmål, men har den statisk ip eller kan den ha fått tildelt ny ip ved strømstans?

 

Om du kjører Wireshark på maskinen modbus tcp kjører fra så har Wireshark ferdig filter for modbus tcp så du kan se om trafikk sendes ut og om det kommer noe svar. 

Home Assistant har også bilder som en kan legge UI på. Men i utgangspunktet er det "kort" som er den enkle måten å lage det på.
De fleste tror jeg løser dette 

Sitat

mye friere funksjons programmering

med å installere pyscript modulen. Da kan en lage rutinene i python. https://hacs-pyscript.readthedocs.io/en/stable/overview.html

Jeg tror nok du går på en liten blemme med å introdusere enda et nytt verktøy i automatiseringen istedenfor å sette seg inn i hvordan modbus konfigureringen virker i HA. Men det er jo bare min mening. Uanz, du får det nok til med node-red også.

Endret av stigvi
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, stigvi said:

Home Assistant har også bilder som en kan legge UI på. Men i utgangspunktet er det "kort" som er den enkle måten å lage det på.
De fleste tror jeg løser dette 

med å installere pyscript modulen. Da kan en lage rutinene i python. https://hacs-pyscript.readthedocs.io/en/stable/overview.html

Jeg tror nok du går på en liten blemme med å introdusere enda et nytt verktøy i automatiseringen istedenfor å sette seg inn i hvordan modbus konfigureringen virker i HA. Men det er jo bare min mening. Uanz, du får det nok til med node-red også.

 

Det var jeg ikke klar over! Jeg er bare vandt med å presentere f.Eks et ventilasjons anlegg visuelt som i et 2d systemskjema og synst det er mer forklarende. Siemens og de fleste andre bygg automasjons løsningene gjør det vel også på denne måten så sikkert bare gammel (u)vane fra jobb. 

 

Det blir nok å ta helt bort HA sånn at jeg holder meg til et verktøy så det var derfor jeg bumpet denne tråden igjen. Jeg tror nok utfordringene mine kunne vært løst i HA også. Kikket litt på modbus kildekoden i går og kunne f.Eks endret denne så scale bare gikk på inngang og ikke utgang i climate funksjonen, men synst generelt at config av selv den minste ting er trælete og lite ryddig i HA så vil prøve noe nytt. Alt virker i modbus integrasjonen min i HA og det har stått sånn å surret å gått i noen år, men automasjoner ga jeg fort opp. Grunnen til at jeg pirket i det igjen nå var at firmware på ventilasjonsanlegget mitt endret modbus skalering på input register med 10x så jeg fikk feil på et klima styrings kort som ikke håndterer ulik scale på holding/input register. 

 

F.eks med automasjoner så har jeg irritert meg over at ventilasjon sløser energi hver gang jeg fyrer i peisen. Når jeg fyrer så øker avtrekkstemp ofte såpass at gjenvinner blir så effektiv at varmebatteri legges ut og gjenvinner reduserer farten. Jeg ønsket en automasjon som koblet ut elbatteri og satte setpunkt i tilluft høyt slik at gjenvinner gikk til 100% og heller leverte for mye varme en periode så lenge jeg fyrte med varmepumpe/vedovn. Når tilluft ble for kald (jeg slutter å fyre) så kobles varmebatteri inn igjen og setpunkt settes tilbake dit det var. Træla på med dette i timesvis og fikk det bare til en vei av gangen og litt sporadisk før jeg ga opp hele greia for noen år siden når jeg satte det opp første gang. Sikkert brukerfeil, men når jeg ikke får til så Basic ting kjenner jeg at jeg får bytte verktøy til noe som passer meg bedre 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, mongojarle said:

 

Åh, jeg har en Thermia Calibra Eco.

 

Jeg kikket akkurat på loggingen, og jeg får data hele tiden.

 

Har du restartet den i det siste? Min ble trøblete etter et strømbrudd? Kan du teste nye connections til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, OlavT said:

 

Har du restartet den i det siste? Min ble trøblete etter et strømbrudd? Kan du teste nye connections til den?

 

Ser serveren min har en uptime på 17 dager, så da er det vel 17 dager siden strømmen gikk. Det stemmer overens med strømforbruk-logging, og også SMS fra e-verket.
Testet å hente ut noe data fra jobb-pcen min her nå, via modbus poll program. Det funket fint det, og nodered henter også enda ut data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, minim said:

Sikkert dumt spørsmål, men har den statisk ip eller kan den ha fått tildelt ny ip ved strømstans?

 

Om du kjører Wireshark på maskinen modbus tcp kjører fra så har Wireshark ferdig filter for modbus tcp så du kan se om trafikk sendes ut og om det kommer noe svar. 

 

Jeg har i utgangspunktet satt opp en "statisk" IP i Asus ruteren min basert på Thermia varmepumpen sin Mac adresse. Etter strømbruddet så jeg at den hadde fått en annen IP adresse enn denne tildelt, så da satte jeg en statisk en.

 

Uansett får jeg bare "No connection could be made because the target machine actively refused it. 172.20.3.21:502".

 

Dette tyder så vidt jeg vet at trafikken har vært innom sw i Thermia, men at connection ikke godtas av en eller annen grunn.

 

Jeg får også svar fra ping og ssh.

 

Du vet ikke om noe brukernavn / passord en kan bruke for å logge inn via shh til varmepumpen?

 

Jeg testet også med Modbus Poll som også feiler ved forsøk på Connect.

 

Update: Nå fungerte connect igjen! Feilet for få minutter siden. Merkelig.

 

image.thumb.png.774a3563b8e07f68134ff3c2f4b0626e.png

 

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen rett opp å kjøre det med en gang 🙂 Dette var jo en drøm å jobbe i. Er litt ny workflow å sette seg inn i så jeg får vel prøve meg på noen youtube videoer og manualer før jeg kaster bort mer tid på prøving og feiling. 

 

image.png.940513517a5c3fc12a62bca8e16edf72.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker node-red noe bedre med en spesiell trådløs standard? Skal ha meg noe utstyr til å overvåke garasje og et kontor, men har ikke valgt "standard" enda. Heller mot zwave om node red støtter det bra pga rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.