Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIY solselleopplegg for å redusere bruk av "kjøpestrøm".


Anbefalte innlegg

Bra produksjon her og, første sesong med solceller så det er spennende å følge med på. 15kwp SSØ låvetak i Trøndelag.  Litt overdimensjonert anlegg for dagens bruk så hittil i mai kommer 82% av strømmen min fra anlegget, klarte 80% i april og 63% i mars. Hadde jeg hatt batteri på 15-20kwh hadde jeg vert selvforsynt siden 10. mars. Ser at det kan bli fristende å legge til noen panel på vestveggen ettervert, har en ledig MPPT på inverter og "mangler" litt strøm til middagslagingen...
 

Untitled.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (3 minutter siden):

Litt overdimensjonert anlegg for dagens bruk

Jeg tenkte at første delen av mitt anlegg på 8.1kWp var overdmensjonert men gikk for det med tanke på at vinterdager med lite sol skulle gi best mulig uttelling. Nå ser jeg at 17.7kWp ikke er overkill men mer en fornuftig størrelse med drift av poolen hele sommeren. Der vil nok bli en del dager der spareregime må settes i verk i løpet av sommeren også for å unngå kjøpestrøm...

 

Hvor kommer den stiplede linjen fra @thoralex? Hvis den er forvarsel som ikke er korrigert i ettertid så ser den jo veldig imponerende ut i nøyaktighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen tok så godt som all produksjon her i vinter, men noen panel på veggen kunne jo hjelpe på det. Hvis noen vet om en håndterbar kost med 15 meter skaft så tar jeg gjerne imot tips...

 

10 minutes ago, SveinHa said:

Hvor kommer den stiplede linjen fra @thoralex? Hvis den er forvarsel som ikke er korrigert i ettertid så ser den jo veldig imponerende ut i nøyaktighet...


Det er fra solcast-integrasjonen i HA. Varselet korrigeres fortløpende og jeg henter det til HA fire ganger daglig så det ser nok mer nøyaktig ut enn det er. Litt usikker på detaljene i hvordan det håndteres og jeg bruker det foreløbig ikke til noe nyttig.
Har eksperimentert litt med prediktiv styring med EMHASS og ser at (halv)timesvarslene er for dårlige til å styre laster etter, men med batteri tror jeg kanskje dagtotalene kunne brukes siden det ikke er like nøye når strømmen brukes.
Fikk plutselig en idè, så jeg har nå endret til kun å oppdatere varselet 21:00, da bør det gi et bilde på nøyaktigheten kvelden i forveien og om det kan brukes til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (3 minutter siden):

Fikk plutselig en idè, så jeg har nå endret til kun å oppdatere varselet 21:00, da bør det gi et bilde på nøyaktigheten kvelden i forveien og om det kan brukes til noe fornuftig.

Det har jeg også gjort (kl 2200) men ser at kvaliteten på solvarselet ikke er imponerende i det hele tatt. Så langt bruker jeg 2 solvarsel (forecast.solar og solarcast.com.au), integrerer en total for i morgen og bruker gjennomsnittet av de 2 til å automatisk kjøpe strøm når solen er fraværende men det er nå litt så som så hvor brukende det er...

hflatoey skrev (2 minutter siden):

3 mil nord for Bergen så stort sett regn 🤣

Ser ut til at du har mer sol enn meg i alle fall... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

En liten milepæl ble nådd i dag: Total inntjening, inkl. kostnader med utvidelse av anlegget, passerte 25% og D-dagen (datoen da anlegget skal være 100% inntjent) er i dag 21.10.2030. D-dagen har allerede på noen få mnd flyttet seg fra 28.02.2031 og den vil nok nærme seg betydelig mer i tiden framover, spesielt nå i sommer med mye sol og pool som krever en god del strøm. For noen mnd siden startet jeg å KUN regne inntjening direkte fra kWh solstrøm x strømpris samme time. Dvs. at billige strømkjøp i den tiden jeg må kjøpe strøm ikke tas med selv om der er en del å tjene der også. Fra 01.04.24 og fram til i dag har jeg kun kjøpt strøm for kr. 110.-

 

Med 17.7 kWp installert effekt har jeg enda ikke sett mer enn max 14 kW (i dag) men det har nok litt med at panelene ligger litt for flatt i forhold til breddegraden her og også at de ikke står rett sydvendt. En liten dis er der jo også i dag men 14kW er jo heeeelt supert.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et år og to måneder har du i praksis ikke kjøpt strøm? Hva gjør du om vinteren når solcelle ikke lager noe nevneverdig? Kjøper mye diesel til et aggregat, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
stigvi skrev (1 time siden):

Så på et år og to måneder har du i praksis ikke kjøpt strøm?

Whoooopsi, trykkfeil i årstallet... Rettet nå...

 

Inkludert i de kr 110 er også 3 dager med svært så uventet snøfall som gjorde at solcellene var HELT tildekket (kontinuerlig lett snøfall i 3 døgn).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, SveinHa said:

Med 17.7 kWp installert effekt har jeg enda ikke sett mer enn max 14 kW (i dag) men det har nok litt med at panelene ligger litt for flatt i forhold til breddegraden her og også at de ikke står rett sydvendt. En liten dis er der jo også i dag men 14kW er jo heeeelt supert.

Mitt anlegg på 15kWp gir ca. 14kW maks utenom kortvarige topper (hopper opp til 16,5kW når sola titter frem på lettskyede dager, men det varer bare få minutter), det er nesten rett sør og 40 grader vinkel. Ditt anlegg har vel flere retninger om jeg husker rett?

Fare for at jeg lar meg friste til å montere noen panel på vestveggen ettervert, ser at litt mer produksjon om kvelden kunne vert nyttig. Har en ledig MPPT på inverter, så 10-12 panel til ville bli en relativt rimelig oppgradering og kanskje gi litt mer om vinteren også. Lå snø på panelene en måned i strekk i vinter, låvetaket er vanskelig å måke...

Blir spennende å se utviklingen på batterifronten de neste årene, forhåpentlig blir det mer muligheter for oss som ikke kan fikse selv ettervert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (3 timer siden):

Ditt anlegg har vel flere retninger om jeg husker rett?

Ja, de står i hovedsak i sørlig retning men ikke helt...

 

thoralex skrev (3 timer siden):

Blir spennende å se utviklingen på batterifronten de neste årene, forhåpentlig blir det mer muligheter for oss som ikke kan fikse selv ettervert.

Det finnes jo allerede en del ferdige batteriløsninger men de koster jo litt mer enn DIY. Der er jo nye teknologier på gang og prisene på LiFePO4 skal vel fremdeles litt nedover muligens...

 

Å sitte og vente på ny teknologi er bortkastet, en må benytte seg av det som er tilgjengelig nå for tiden en venter får en aldri igjen... og oppblåste luftslott som aldri materialiserer seg har vi hatt rikelig av...

 

Mistenker at der kan komme en del el.bil batterier i markedet også. Enkelte produsenter KREVER at batteriet skiftes dersom en airbag har vært utløst og det gir lett kondemnert bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med batteriløsningene er at det er er så vanskelig å finne info om dem som man ikke må være ingeniør for å forstå, og litt manglende støtte for smart (og lokal) styring De standard systemene med hybridinverter som gir off grid strøm bare på en egen kurs synes jeg er litt bortkastet, og jeg finner heller ingen info om hvordan frakobling fra nett gjøres i praksis.

Eneste jeg har funnet at kanskje kan se lovende ut er victron, men der og sliter jeg med å finne ut om det faktisk kan fungere hos meg. Her er inntak og solcelleanlegg i forskjellige bygg og jeg vil ha 3-fas også off-grid (med IT nett), det klarer jeg rett og slett ikke funnet ut om er mulig...

Men planen min er egentlig uansett å vente til inverter er moden for å skiftes ut om 10-15 år, strømmen her er stabil nok til at jeg egentlig har lite behov for backup og jeg har andre ting jeg heller vil bruke pengene på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (10 minutter siden):

De standard systemene med hybridinverter som gir off grid strøm bare på en egen kurs synes jeg er litt bortkastet, og jeg finner heller ingen info om hvordan frakobling fra nett gjøres i praksis.

Jeg kjenner heller ikke stort til de systemene og jeg gikk for full off-grid slik at jeg selv har kontroll. Stenger kraftlaget strømmen så merker ikke jeg det. En ting er strømrasjonering (som heldigvis ikke har skjedd enda men vi kjører jo mot et planlagt strømunderskudd) men jeg tenker også selvberging, at jeg ikke skal være helt avhengig av andre...

 

thoralex skrev (15 minutter siden):

Her er inntak og solcelleanlegg i forskjellige bygg og jeg vil ha 3-fas også off-grid

Jeg har også inntak og solceller i forskjellige bygg, heldigvis, for billiginverterne jeg har bråker en god del (viftestøy). Jeg trenger litt 3-fas men prioriterte ikke det via solcellene. 3-fasen jeg bruker blir direkte kjøpestrøm men 3 stk 1-fase invertere kan konfigureres til å levere 3-fas.

 

thoralex skrev (19 minutter siden):

strømmen her er stabil nok til at jeg egentlig har lite behov for backup og jeg har andre ting jeg heller vil bruke pengene på nå.

Joda, strømmen her er også stabil nok nå men en vet aldri hva politikere finner på... De har jo løyet nok om hvor lite utenlandskablene ville påvirke oss allerede...

 

Jeg har ikke regnet så nøye på det men jeg er ganske sikker på at til mitt bruk (= stort forbruk til basseng om sommeren når der er mest sol) så er en batteriløsning gunstig. Selv med 17 kW varmepumpe får jeg ikke stort mer enn rundt 0.4 grader pr time i bassenget nå når der er 10-12 grader ute på det jevne og jeg mister et par grader i løpet av natten så mange driftstimer trengs hver dag. Om jeg kan stole på at der blir nok sol i morgen starter jeg varmepumpen i 7-8 tiden og kjører til 21-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.