Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee mellom bygninger med litt avstand


Bjørn Mork

Anbefalte innlegg

Antar dette er en problemstilling som folk har møtt før meg:

 

Skulle gjerne utvidet Zigbee-nettet til å dekke garasjen i tillegg til huset. Avstanden er ikke så stor, men bygget er i betong og sprengt inn i fjellet noen meter nedenfor huset. Det er litt utfordrende å bygge et sammenhengende radio-nett, selv om det mest sannsynlig kan gjøres hvis jeg setter en node eller to utendørs.  Men nå har jeg ikke egentlig noen planer om å ha så mye utendørs.  Lever fint med de usmarte lysene som allerede er der.  I garasjen og tilhørende bod kunne jeg derimot tenke meg både noen sensorer og litt halvsmarte lys.

 

Finnes det en bedre løsning enn å etablere sammehengende radio-dekning?  Har ethernet til garasjen, og det er en switch og et wifi-aksesspunkt der.  Derfor hadde det vært helt genialt om det var mulig å koble sammen to Zigbee-øyer over IP.

 

Tanken har selvsagt vært tenkt før, men ser ikke ut til å ha gått noe sted - i denne teipningen iaffal: https://datatracker.ietf.org/doc/draft-tolle-cap/

 

Andre forslag?  Kan jo selvsagt bite i det sure eplet og leve med to adskilte nett også. Men det føles så ... feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit med ZWave i garasjen og endte opp med en egen RPi med ZWavejs2MQTT der og det har fungert supert. Da har jeg 2 separate ZWavejs2MQTT nett og et Zigbee2MQTT koblet til samme Mosquitto broker. Zigbee i huset dekker garasjen mens ZWave sleit mye der selv med repeater/wallplug plassert på et par strategiske steder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har zigbee pærer i utelampene, en på huset og en på garasjen 20 meter unna gjør jobben veldig bra. Var egentlig veldig fornøyd med dumme sensorpærer her, men det viste seg å være veldig kjekt med dimbare zigbee-pærer likevel. Mer lys når jeg trenger det og mindre lysforurensning når jeg ikke trenger det uten at det ser mørkt og forlatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (Akkurat nå):

men det viste seg å være veldig kjekt med dimbare zigbee-pærer likevel.

Liker den. Jeg har standardpærer tilkoblet dimmer og har minimum lysstyrke til vanlig men kjører opp til fullt ved bevegelse utendørs.

 

Det BØR jo gi en grei Zigbee bro men jeg hadde ikke særlig suksess med tilsvarende ZWave bro... Veldg enkelt å prøve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for hjelpen til å tenke gjennom dette.

Jeg er forsåvidt enig i at dimbare zigbee pærer i utelampene er nyttig.  Har det slik på hytta.  Men pga plasseringen av lampene på garasje og hus er jeg ikke 100% på om zigbee i eksisterende lamper er tilstrekkelig for en stabil link.  Det blir en del fjell og betong i siktlinjen.  Verdt et forsøk uansett, antar jeg.  Hadde bare ikke lyst ettersom det eksisterende sensor-opplegget funker veldig bra.  I garasjen ser det ut til å være bygd slik originalt med separat lys-sensor.  Mulig jeg er avviker i dette forumet, men jeg sliter med å argumentere for mer komplekse løsninger for meg selv 🙂  Men det er vel bare å koble det ut og gå over på sol-tid som input.

Ellers er det nok to zigbee2mqtt-installasjoner som blir løsningen.  Broker og HA kan uansett være felles.  Trenger ikke planlegge meg rundt risikoen for at nettet er nede.  Dersom kabelen mellom garasje og hus går ned så hjelper det marginalt med en lokal HA-installasjon i garasjen.

 

Skulle gjerne sluppet å drifte enda en boks.  Ser ikke noe egentlig behov for en "server" i garasjen, selv om det bare er en RPi elns  Men aksesspunktet som står der er dessverre ikke helt egnet. Får krysse fingrene for at utelampe-pærer løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Min erfaring med IKEA sine pærer i utelamper over relative lange distanser er veldig bra. Var i utgangspunktet skeptisk da flere av lampene er type metallrør med kun glass i bunn (ser ut som en svart pringle boks). Tenkte at det ikke var helt ideelt med pringle antenne som peker i bakken, men ingen problemer så langt. Skal sies at det stort sett er er siklinje. Koster jo ikke mye med noen IKEA Pærer for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspertisen her har selvsagt rett som vanlig.  Fikk OK link til to IKEA-pærer på den siden av garasjen som vender bort fra huset. Har foreløpig bare én IKEA-pære på garasjesiden av huset, så nettet sitter på en liten pinne. Men jeg skal bytte til IKEA-pærer i de resterende utelampene når jeg kommer så langt.

 

Fikk likevel ikke nok dekning inne i garasjen til at jeg får kontakt med en temperatursensor der.  Spørs om jeg ikke må til med en eller annen kablet radio rett på innsiden av porten.  Er bare lysrørarmaturer der per idag så pærer utgår.

 

Var forresten litt bekymret for utkoblingen av lyssensoren på garasjen siden anlegget er skjult i betongen og jeg ikke ante hvordan det var koblet...  Men kabelen til sensorbryteren var heldigvis utenpå veggen.  Gikk greit å følge den til en boks der den kunne forbikobles.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Bjørn Mork said:

Fikk likevel ikke nok dekning inne i garasjen til at jeg får kontakt med en temperatursensor der.  Spørs om jeg ikke må til med en eller annen kablet radio rett på innsiden av porten.

Dette kan nok trygt tilskrives kvalitet eller batterisparsomhet i sensoren.

 

Satte en smartplugg i en av stikkontaktene i garasjen nå.  Den har null problemer med å få kontakt med lampene på utsiden, tross betong og port+dør i aluminium.  Den fikk faktisk også link til to av de nærmeste utelysene på huset.  Så alle mine bekymringer om radio-hindringer var komplett grunnløse.  I tillegg klarte ZB250-dimmeren som jeg monterte i en boks i ytterveggen mot garasjen også å få link til en av pærene på utsiden av garasjen.  Ganske imponerende.  Begynner å hjelper på mesh-nettet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er litt i samme båt. Har hus / anneks / garasje. (kupper tråden din litt siden du har funnet en løsning)

Bruker idag z-wave(med verisure pluss mitt eget nettverk med fibaro greier), og det fungerer finfint med litt røykvarslere og dørsensorer.

Har lyst til og bytte ut verisure med homely, og de bruker zigbee enheter. Jeg har en homey boks, så alle devicer som homely bruker kan jeg paire mot min egen hub om jeg ikke orker et abonnement lenger.

 

Testet i så måte en dørsensor rett på homey (er den eneste zigbee devicen jeg har) Og med homey plassert i vinduskarmen i 2etg, fikk jeg signal til dørbryteren inne i garasjen, men når jeg holdt den i dørkarmen og lukket døra, så datt den ut. Er altså da ganske så på grensen. Avstanden blir ikke kortere enn mellom homey i vinduskarmen og dørkontakten på døra i garasjen, men døra er vel sikkert litt mer ugjennomtrengelig enn osb platene på veggen / kledningen utenfor.

 

Det jeg lurer på, er om det er kraftigere sendestyrke i en trådfri pære eller smart stikkkontakt enn det er på dørsensoren?

 

Kanskje det hadde holdt og plugge inn en smart kontakt i garasjen samt en trådfri pære i gangen i huset, jeg tipper at avstanden er 8-10m mellom boksene, og kun vegg på hus eller på garasje. Kan desverre ikke bytte ut utelampene, da jeg har 18stk, og sensor ute, så det blir fryktelig kostbart med trådfri overalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, valvolainen said:

Det jeg lurer på, er om det er kraftigere sendestyrke i en trådfri pære eller smart stikkkontakt enn det er på dørsensoren?

 

Muligens.  Det gir ihvertfall mye bedre dekning i praksis.  Vet ikke om det er bare sendestyrke eller om det også har med andre faktorer relatert til strømforbruk, slik som cpu-kraft og duty cycle. Vil anbefale å prøve.  Du ser jo min erfaring ovenfor.

Og du vil høyst sannsynlig også få mye bedre batterilevetid ved å plassere en kablet dings i nærheten av batterisensoren. Pakker som må sendes på nytt koster batteri.

 

IKEA-pærer er rimelige hvis du har lamper med E27 eller GU10 sokkel.  For en enkel test kan du jo også bruke en flyttbar lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dørsensor er normalt en batteridrevet end-device. Den ligger for det meste av tiden i søvne og sender ikke noe som helst. 

En lyspære vil kun sende når den lyser (er tilført strøm), mens smart stikk-kontakt er en always-on device og fungerer derfor også som en mesh router.

Så denne kan du "stole på".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, VikingOy said:

En lyspære vil kun sende når den lyser (er tilført strøm),

Nja, det stemmer nå bare halvveis. Den må selvsagt ha strøm men den trenger ikke lyse. Zigbee pærer fungerer helt utmerket som mesh rutere. Samme gjelder forsåvidt dimmere og led drivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (8 timer siden):

Nja, det stemmer nå bare halvveis. Den må selvsagt ha strøm men den trenger ikke lyse. Zigbee pærer fungerer helt utmerket som mesh rutere. Samme gjelder forsåvidt dimmere og led drivere.

Ja, jeg var snar med å fjerne strømbrytere fra veggene etter at smartpærer ble tatt i bruk. Nå er de kun strømløse når det er problem med leveransen i fra netteier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å beholde bryterne til utelys, men ellers - JA.

 

Har så vidt prøvd meg med https://www.philips-hue.com/no-no/p/hue-wall-switch-module-2-pakning/8719514318021 men erfaringen er litt blandet.  Fikk aldri til å binde dem direkte til pærene så da blir bryteren avhengig av en eller annen automasjon.  Selv om det virker det meste av tiden så liker jeg ikke slikt ifm fysiske brytere.  Veldig lite brukervennlig den dagen det feiler av en eller annen grunn. Urimelig dyre er de også.  Det er ganske mange andre alternativer til å beholde elko-bryterene når vi kommer opp i den prisklassen der.

 

Ser at Elektroimportøren nå dumper ut denne til en mer anstendig pris, som jeg tror er samme funksjon i Namron-utgave: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-bryter-batteri/4512736/Product.html Men den har jeg aldri prøvd.  Vurderte å kjøpe nå fordi prisen er som den er, men har ikke noe sted jeg vil ha slikt.

 

Når det gjeler utelysene så er heldigvis brukerne godt oppdratt med at bryterne skal stå på uansett.  Alternativene til smart-pærer er jo enten dagslyssensorer eller at lyset står på døgnet rundt.  Å slå av og på manuelt hver dag har aldri funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (2 timer siden):

Fikk aldri til å binde dem direkte til pærene så da blir bryteren avhengig av en eller annen automasjon.  Selv om det virker det meste av tiden så liker jeg ikke slikt ifm fysiske brytere


Du må faktisk sjekke om dette er støttet funksjonalitet i de enhetene du har lyst å kjøpe. En skulle tro at Philips støttet slikt på alle "brytere", men det tyder jo på at dette er utelatt når du ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pærer? Binding mellom enheter kan være litt utfordrende, mange enheter er kresne eller krever spesielle triks for å få det til. Jeg har hatt mest hell med å bruke zigbee2mqtt og lese infoen på sidene deres grundig, det er sjelden helt rett frem desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke uvanlig at det kun er mulig å binde mot en gruppe og ikke mot et enkelt lys. Eller motsatt. Ikea kom jo med en firmware til noen brytere der de byttet om på dette.
På mine Philips Hue dimmere har jeg kun lagt inn direkte binding mot lysgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, stigvi said:

Ikea kom jo med en firmware til noen brytere der de byttet om på dette.

Jupp, vært gjennom den der.  Har en noen slike IKEA-knapper og har etterhvert oppgradert alle sammen til firmwaren der gruppe-binding ikke lenger virker.  Syntes det var litt herkete i starten når jeg ville styre spot-armaturer med 4 GU10-pærer, men det er jo ikke verre enn at du må binde alle 4 pærene hver for seg.  Er uansett en engangsgreie.

Det er en god stund siden nå, men jeg er ganske overbevist om at jeg hadde IKEA-bryter-erfaringen i bakhodet og derfor prøvde begge varianter uten suksess. Brukte mosquitto_pub og/eller Z2M frontend slik jeg vanligvis gjør.  Mest sannsynlig begge deler.  Fiklet nok også litt med forskjellige kombinasjoner av clusters for å se om det var noe som skurret der.( normal er OnOff og LevelCtrl).  Target var nok utelukkende forskjellige IKEA-pærer.  Tror ikke jeg har testet med Hue eller noe annet. Uansett uinteressant.  Enten virker bind mot Zigbee-pærer eller så gjør det ikke det.

Litt off-topic, men det funker helt greit å binde en av de nevnte IKEA-bryterne mot en Micromatic ZB250 dimmer. Har ikke prøvd med Hue Wall Switch der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (6 minutter siden):

Jupp, vært gjennom den der.  Har en noen slike IKEA-knapper og har etterhvert oppgradert alle sammen til firmwaren der gruppe-binding ikke lenger virker.  Syntes det var litt herkete i starten når jeg ville styre spot-armaturer med 4 GU10-pærer, men det er jo ikke verre enn at du må binde alle 4 pærene hver for seg.  Er uansett en engangsgreie.

Det er en god stund siden nå, men jeg er ganske overbevist om at jeg hadde IKEA-bryter-erfaringen i bakhodet og derfor prøvde begge varianter uten suksess. Brukte mosquitto_pub og/eller Z2M frontend slik jeg vanligvis gjør.  Mest sannsynlig begge deler.  Fiklet nok også litt med forskjellige kombinasjoner av clusters for å se om det var noe som skurret der.( normal er OnOff og LevelCtrl).  Target var nok utelukkende forskjellige IKEA-pærer.  Tror ikke jeg har testet med Hue eller noe annet. Uansett uinteressant.  Enten virker bind mot Zigbee-pærer eller så gjør det ikke det.

Litt off-topic, men det funker helt greit å binde en av de nevnte IKEA-bryterne mot en Micromatic ZB250 dimmer. Har ikke prøvd med Hue Wall Switch der.

Som nevnt - bryter må støtte dette. Du skriver jo info til den som den skal lagre i sitt minne og noen har rett og slett ikke støtte for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, stigvi said:

Som nevnt - bryter må støtte dette. Du skriver jo info til den som den skal lagre i sitt minne og noen har rett og slett ikke støtte for dette.

Jepp.  Og hadde det vært en kinavare til en 50-lapp så hadde det vært greit nok. Men på et produkt til 500, uten hverken design eller mekanikk som fordyrende faktorer, så er det rett og slett for dårlig.

 

Ikke er det dokumentert heller.  Dvs, det er kanskje dokumentert.  Men jeg er ikke i stand til å finne noe som helst informasjon av verdi om noe Hue-produkt på Philps' websider.  De lager bare morsomme tegninger: https://media.flixcar.com/webp/synd-asset/Signify-132319351-8719514318045-322263906152.pdf
 

Resten skal man visst finne i appen.  Det har jeg ikke prøvd. Men du kan male meg grønn hvis det står noe der om flash og ram, eller de (u)praktiske konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (31 minutter siden):

Jepp.  Og hadde det vært en kinavare til en 50-lapp så hadde det vært greit nok. Men på et produkt til 500, uten hverken design eller mekanikk som fordyrende faktorer, så er det rett og slett for dårlig.

 

Ikke er det dokumentert heller.  Dvs, det er kanskje dokumentert.  Men jeg er ikke i stand til å finne noe som helst informasjon av verdi om noe Hue-produkt på Philps' websider.  De lager bare morsomme tegninger: https://media.flixcar.com/webp/synd-asset/Signify-132319351-8719514318045-322263906152.pdf
 

Resten skal man visst finne i appen.  Det har jeg ikke prøvd. Men du kan male meg grønn hvis det står noe der om flash og ram, eller de (u)praktiske konsekvensene av det.


 

Directly control Zigbee groups

It's possible to configure this switch to directly control Zigbee groups. In this way the switch can control e.g. a group of light bulbs even when Zigbee2MQTT is not running. To accomplish this in the Zigbee2MQTT frontend:

  1. Go to the Groups tab and create a new group if it does not already exist. Add devices to the groups which you want to be controlled by this switch.
  2. Add this device to the group.
  3. Click on this device and go to the Bind tab. Uncheck all clusters except manuSpecificPhilips and OnOff (so only manuSpecificPhilips and OnOff are checked) and click Unbind in the row where destination is Coordinator.
  4. In the blank row at the bottom select endpoint 1 as the source endpoint, the group as the destination, tick OnOff and click bind.

Notes:

  • The device needs to be awake to respond to changes so you will need to trigger the switch to wake it up before assigning to the group or changing the bindings.
  • This device does not support direct binding (to a device instead of a group).
  • After doing this, no actions will be send to the coordinator anymore. To revert this (and stop the switch from directly controlling the group), press the yellow reconfigure button in the About tab.
  • Actions are only send for input 1 of the device, for input 2 no actions will be send (so a double rocker is not supported).


    https://www.zigbee2mqtt.io/devices/929003017102.html#directly-control-zigbee-groups
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.