Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DIY-etsing av PCB


tronde

Anbefalte innlegg

Edit 23-04-2022:

Dette ble egentlig skrevet som et svar i en annen tråd, men moderator la det inn som egen tråd i ettertid.

 

*

 

Jeg holder på med å bruke opp noen kort fra rundt 1990 nå som dukket opp blant mye annet rart. Lagret i kjeller. Funker fint, men krever litt mer belysning.

 

Hvis lakken din er Positiv 20, er det gunstig å få litt hjelp av varme.

 

1 stk leselampe av gammel modell. 60 W er bra.

 

331261_1CPD3293FO4AX1614114951.jpg.3a29767f47cbeef4bf7f25f7b6321386.jpg

 

Ei passe stor metallplate som varmespreder som ligger oppå lampa.

Spray på lakk

 

331261_2RR0X67AS1C041614114983.thumb.jpg.9a4627cf23c2dc16298cf9ae1c493dff.jpg

 

Legg et par lister som avstandsstykker og ei ny plate på toppen som lyshinder.

 

331261_17HWO9HH6YT7K1614115010.jpg.2e0229d0c77204204fcc4ab549010102.jpg

 

 

 

Tenn lampa og vent 15-20 minutter.

 

Da flyter lakken fint og jevt ut, og den tørker fort. Støv når du sprayer er det største problemet.

 

Databladet for Positiv 20 sier ca. 15 min og 70 grader.

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TKC3 POSITIV20/css/TKC3 POSITIV20.htm

 

Dette er slik vi gjorde for 40 år siden før vi fikk råd til å kjøpe ferdiglakkerte kort.

 

Bildet viser siste rester av en boks som gikk ut på dato 11.88.

 

Ble litt frynsete i kantene, men det er ikke så merkelig når det er mer enn 30 år på overtid. Dette var for ett år siden.

331261_2VW9F98Z3ZMS01614115503.thumb.jpg.fb4d9c9b03e0c1cc2c092b38b4b2a6e8.jpg

 

Endret av tronde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker😀 Det er Positiv20 jeg har. Har div rester fra store enkelt og dobbeltsidige ferdiglakkerte kort fra Krepro. Noen med lys blå dekkplast. De prøvde jeg for et par år siden, og fikk veldig dårlig resultat. Frynsete og hullete baner. Mener jeg eksperimenterte litt med belysning og framkallertid uten å finne en bra kombinasjon. Er det belysningstiden som er kritisk? Mener jeg prøvde å doble fra 180 til 360 sek. Har en ubrukt, dobbeltsidig lyskasse m/vakuum, så utstyret er bra. Har også den gamle enkeltsidige som jeg har brukt sporadisk i mange år. Jernkloriden svekkes vel neppe? Det er biter som jeg løser opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt nokså gamle av de blå fra Krepro også, så jeg tror ikke alder er så veldig kritisk der. Det er vanskelig å si hva som er rett belysningstid, for det er så mange ulike lyskilder å velge mellom. Med lyskasse med gamle 6 x 20W lysrør var 120 sek OK med klar plastfolie som film.

 

Det er ikke bare fremkallertid som kan ødelegge. Styrken på fremkaller og temperatur er også kritisk hvis man bruker NaOH (kaustisk soda). Jeg bruker NaOH blandet ut i kaldt vann fra springen. På de gamle kortene er jeg helt oppe i 36g/liter. Det er nokså kraftig, så begynn med svakere hvis det dette du bruker. Positiv 20 vil i utgangspunktet ha 7g/liter.

 

De vannglassbaserte (Seno 4007 o.l.) fremkallerne har jeg aldri brukt. Når jeg fremkaller, står jeg alltid og "fisker" i karet. Kun noen sekunder nedi av gangen. Med en gang jeg ser at lakken slipper, skyller jeg kortet og dypper fort i etsekaret. Da ser man fort hvordan fremkallingen går. Det er viktig å skylle godt hver gang man bytter mellom fremkaller og ets.

 

Jernkloriden svekkes ikke over tid, så vidt jeg vet, men den blir jo mettet. Du kan strippe lakken av en liten bit print og se om det etser.

 

Jeg har gått over til å skrive ut filmen på kopipapir som dynkes i olje. Det krever noe mer lys, men er mye bedre enn klar plast. Det er mange teorier om hva slags olje som er best, men det ser ut som om det meste funker. Jeg bruker tåkesmøreolje fra Biltema for den er helt klar og renslig å jobbe med. Også hadde jeg den fra før...

 

Det et viktig å vaske kortet før fremkaller hvis man bruker olje, for rester av oljefilmen vil hindre fremkalleren å komme til. Jeg gnir inn et par dråper Zalo, og skyller godt i lunket vann.

 

Det finnes en billig UV-sensor som egentlig er for å måle UV-index. ML8511. Den kan brukes for å få litt mer håndfaste verdier på lystiden. Hvis du har, eller skaffer deg en, skal jeg klare å grave opp litt om hva man kan gjøre. Det blir ikke vitenskapelig holdbare tall, men mye bedre enn å famle helt i blinde. Den er analog, og krever kun 5V og et voltmeter pluss en kalkulator.

 

Eks.

https://www.ebay.com/itm/313621198771

 

331261_21O6Z6LXDAW0C1614369294.thumb.jpg.4dc9bb47d67db2eb8b00c23b48505ab7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett brukt fremkaller fra Krepro, og halvgjennomsiktig folie for utskrift av utlegget. Har god erfaring med dette. Det gir god kontrast. Brukte en gammel lexmark 1200 dpi laserskriver, som dessverre tok kvelden. For eksperimentere litt og se hva jeg får til. Kanskje det går bedre med kaustik soda enn framkalleren fra Krepro? sistnevnte er i pulverform, blandes i 2l vann. Aner ikke hvor holdbart pulveret er, men blander nytt for hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaustisk soda er kjent som den mest problematiske å bruke, men jeg har alltid brukt det. Standard vare fra Biltema og kaldt vann.

 

Jeg finner bare denne hos Krepro nå

https://www.krepro.no/fremkaller-bungard-fotoresist.html

 

og der sier databladet at det er natruimhyroksid, altså kaustisk soda. Spørsmåler er da hvor mye "spesial" den er.

 

Den er ganske sint, så når den først begynner å fremkalle, går det ikke lange tiden mellom "nok" og "alt for mye". Den holder en stund i friluft, men selvdestruerer etter hvert.

 

Hvis du får hull i banene, kan det tyde på alt for mye lys, eller dårlig sverting i filmen. For mye fremkaller funker som en effektiv stripper av fotolakken. Erfaringen min er at ca. 3x for sterk blanding stripper nesten med en gang.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk etset noen kort i dag. Ingen suksess med Positiv20 spraylakken. Jeg har mistanke om at jeg blandet altfor sterk framkaller. Det gikk bare et sekund eller to, så så jeg lilla farge fra lakken flytende rundt i framkalleren. Noen sekunder senere var printkortet uten mønster.. Men jeg prøvde et par forskjellige av de gamle, store med ferdig resist, og en må nok være forsiktig med framkallingstiden. Nå tok jeg opp kortet fra framkalleren med en gang jeg så at lakken løsnet, og da gikk det bedre. Brukte Bungard-pulveret i stedet for vanlig kaustisk soda. Fortsatt litt porer i lakken, men lite skader på kobberet. Har en mistanke om at toneren kanskje dekker for dårlig. Mulig en kan sette litt bedre dekning i utskriftmenyen. Brukte folie for laserskriver for utskriften, se bilde. Nå er det bare å pusse kortene, bore noen huller, og lodde på komponenter 🙂

IMG_6145.JPEG

IMG_6146.JPEG

IMG_6147.JPEG

Endret av Gunnar-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som litt dårlig sverting, men du kan prøve å kompensere med litt mindre lys siden det ser ut som om alt som skal etses bort er borte.

 

Lag deg noen små teststriper med film som har både "store" tette områder, og ulike banebredder og noen pads med ulike størrelser på hullene. Test på tilsvarende små print. Da blir det ikke så mye tap ved feil. La banene gå i 90 graders bend. Jeg vet ikke om du etser i skål eller vertikalt i kar. Hvis hvertikalt, kan kavitasjon gi ulik ets horisontalt / vertikalt.

 

Databladet for Positiv 20 sier 7g NaOH/liter, og det er ikke så alt for sterkt.

 

Det finnes en fremkaller som heter Seno 4006 (flytende) Seno 4007 (pulver). Den er vannglassbasert, og skal være umulig å fremkalle for mye med. Jeg har ikke prøvd dem siden jeg har blitt venner med NaOH, men det kan være bryet verdt å se litt i den retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus endret tittelen til DIY-etsing av PCB

Beklager evt kupping av den opprinnelige tråden..

Nå er kortet mitt ferdig montert. Tror det ble greit, bortsett fra en feil på utlegget som jeg måtte rette opp med en ledningsbit. Har hatt strøm på det, men har ikke hatt tid til å prøve å programmere det. Har montert ett kort, men har ett printkort til som ble brukbart.

 

A746E9D4-6D68-47E6-AAF7-68DF361D0DA8.jpeg

6E7BCA3B-14D4-4AB3-95C8-7457B0838E46.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.