GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til valg av bryter til utebelysning


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Trenger tips til valg av bryter jeg bĂžr velge til utebelysning.

 

Tanken er Ä la bryter stÄ pÄ hele tiden, men la belysning fÞlge sol opp/ned.

 

SÄ lurer pÄ hvilken bryter som er ideelt til dette formÄlet, og som passer fint inn i kombinasjonsramme i Elko Plus serien i sort utfÞrelse

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Da gjÞr jeg det, har en slik liggende ogsÄ fant jeg ut i gÄr sÄ da passer det jo fint.

 

Jeg er ogsÄ ute etter en bryter med flere funksjoner som jeg kan plassere i samme kombinasjonsramme. Typisk disse med 6/8/10 knapper pÄ der jeg gi hver rad en egen funksjon. Ser for meg at disse tingene pÄ sikt skal gÄ pÄ automatikk, men frem til jeg kommer sÄ langt er det godt nok Ä ha en bryter med flere funksjoner plassert med ytterdÞren.

 

Finnes jo flere slike, men er det noen som en bÞr styre unna, og er det noen dere vet matcher pÄ farge mot Elko plus?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

ØysteinHJ skrev (PÄ 4.6.2022 den 6.25):

Er det ikke krav om at utendÞrs lamper skal ha topolt brudd?  Slik som pÄ vÄtrom?

Kun hvis man har lyskilder med pÊrer som man kan bytte selv (som forsÄvidt ogsÄ er regelen for vÄtrom).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Kun hvis man har lyskilder med pÊrer som man kan bytte selv (som forsÄvidt ogsÄ er regelen for vÄtrom).

 

Min elektriker valgte, etter Ä ha ringt kontoret for rÄd, Ä sette inn en "servicebryter" i sikringsskapet rett ved siden av sikringen for Ä vÊre sikker pÄ Ä vÊre innafor regelverket. Fibaro Dimmer 2 koblet til LED-lampe uten utskiftbar pÊre. Jeg har enn sÄ lenge godt med plass i sikringsskapet, sÄ jeg kranglet ikke.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ja, det gjĂžr jo ingenting, du kommer aldri til Ă„ bruke den. :)

Hos meg var det elektrikerne som opplyste meg om at slik servicebryter bare er bortkastet energi, sÄ lenge det er LED og SELV-isolert.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 uker senere...
ProphetSe7en skrev (13 timer siden):

Dimmer2 ville ikke elektriker montere, da mÄ jeg bytte alt av lamper ute slik at jeg ikke kan bytte lyskilde selv.

... eller montere en to-polt service-bryter, som nevnt noen ganger. Det er vel det vanligste Ă„ gjĂžre.

 

Namron har faktisk en to-polet dimmer med Zigbee: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-2-pol-400w/4512733/Product.html

Det har Elko ogsÄ.

 

Z-wave har en bryter, men jeg finner den ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Supert med dimmer pÄ utelyset. Jeg har et par strategisk plasserte bevegelsesdetektorer slik at utelyset normalt nÄr det er mÞrkt bare stÄr bittelitt pÄ og nÄr der er behov for det (= ved bevegelse) dimmer de stilt og rolig opp til fullt for sÄ Ä sakte dimme ned igjen etter noen minutt.

 

En slik bryter som @Norseman viser til er super om en vil ha manuell betjening men jeg ser ikke stort poeng i det, kun ha 2-polt servicebryter et eller annet logisk sted for Ă„ ivareta sikkerheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tukun skrev (4 timer siden):

Astrour er det absolutt enkleste ingen poeng Ä styre dette med noen annen automatikk. 

NÄ har jeg ikke egen kurs kun til utebelysning, sÄ astrour i sikringsskapet blir vanskelig Ä fÄ til. Dette var opprinnelig planen min, men jeg trakk opp et rÞr for lite til Ä fÄ brukt astrouret jeg alt har liggende, og nÄ er vegger lukket og malt

 

Ser at mTouch Astro kommer i sort utgave og sÄnn sett vil passe godt inn med resten av kombinasjonsrammen, men den er vel ikke 2polt den heller og da er jeg jo like langt.

 

Jeg fÄr hÞre med elektriker om en servicebryter er noe som lar seg gjÞre.

 

Jeg heller mot en topolt dimmer slik som @Moskus linker til. Da kan jeg ha en vanlig vippebryter i front og la lyset fÞlge sol opp/ned pÄ samme mÄte som astrour, men i tillegg dimmes opp/ned basert pÄ bevegelse utenfor?

 

Noe mer jeg mÄ kjÞpe inn til dette enn dimmeren det er linket til og en vanlig vippebryter og eventuelt en impulsfjÊr? Eller skal den kobles opp mot en trÄdlÞs bryter som heatit z-push eller Senic Smart Switch? Eller trenger jeg ikke koble den til noe annet enn HA eller Hue Bridge, 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

ProphetSe7en skrev (22 timer siden):

Jeg fÄr hÞre med elektriker om en servicebryter er noe som lar seg gjÞre.

Hvis ikke, sÄ bytter du elektriker for det er nÊrmest useriÞst Ä si at det ikke lar seg gjÞre.

 

ProphetSe7en skrev (22 timer siden):

Noe mer jeg mÄ kjÞpe inn til dette enn dimmeren det er linket til og en vanlig vippebryter og eventuelt en impulsfjÊr?

Nei, det burde vĂŠre nok.

 

Det du egentlig velger er om du vil ha Z-wave eller Zigbee (og da Namron) i dimmeren. Personlig hadde jeg gÄtt for den fÞrste, men her der det smak og behag. :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Hvis ikke, sÄ bytter du elektriker for det er nÊrmest useriÞst Ä si at det ikke lar seg gjÞre.

 

Nei, det burde vĂŠre nok.

 

Det du egentlig velger er om du vil ha Z-wave eller Zigbee (og da Namron) i dimmeren. Personlig hadde jeg gÄtt for den fÞrste, men her der det smak og behag. :) 

 

Hvorfor foretrekker du zwave over ZigBee dimmeren?

 

Tror ikke elektriker slÄr seg vrang om jeg ber han montere en servicebryter, jeg lurte egentlig mer pÄ om det lar seg gjÞre nÄr ikke utebelysning har egen kurs.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Hvorfor foretrekker du zwave over ZigBee dimmeren?

Jeg har bedre erfaringer med Z-wave enn Zigbee. Men jeg bruker HomeSeer som har veldig god stĂžtte for Z-wave, men lik stĂžtte for Zigbee som alle andre.

 

En mer objektiv vurdering er: Bruk det som har stÞrst meshing allerede. BÄde Z-wave og Zigbee er mesh-nettverk, men ikke det samme nettverket. Har du mye av begge deler fra fÞr, betyr det jo ikke sÄ mye.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.