Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Transisjon fra "normalt" hus til et strøm-smartere hus


Terjedag

Anbefalte innlegg

Hei !
Grønn i dette fora, men må starte et sted 🙃.

Har hus (160 m2 over 3 etasjer, halvpart av 2-mannsbolig). Er særdeles utpreget DIY-fyr, bygget om og pusset opp komplett siden 2012 - alt DIY, men også alt iht normer og standarder (TEK 2017, NEK 400. våtromsnorm etc). Alt i formelt "samsvar"  🙄 med formalia...

Men, energistyring og "husautomatisering" har ikke vært prioritert i mine prosjekter - hvilket tvinger seg litt fram pga de galopperende strømprisene... OG også pga en iboende interesse for prosessteknikk, data og elektronikk 👍🙂.

Så min "start" er hva jeg faktisk HAR pr dato (self !) og hva jeg ønsker å oppnå.
Målsettingen er på en enkel og kostnadseffektiv måte kunne styre forbruk av elektrisk energi basert på varierende strømpriser og da også styre hvilke "forbrukere" innen huset som skal ha prioritet ved "rasjonering" av totalt forbruk. 

Jeg antar at mange innen dette fora har vandret den samme veien tidligere; fra eldre "systemer" og løsninger til nyere, integrerte løsninger og at disse kan gi noen "start-tips"; spesielt på hva man IKKE bør forsøke seg på...  Tenker at min tilnærming her skal være å ramse opp "as is" i huset og så stille noen enkle spørsmål oh veivalg... (Som sagt helt ny her og vet ikke om dette er "innafor" - håper det  🙂.

As-is:
Underetasje:
Stort våtrom/bad m/varmekabler. En suite badstue m/varmekabler. Kjellersture m/varmekabler (parkettgulv). Gjesterom m/varmekabler (parkett). Åpen trappegang m/varmkabler (parkett).
Bod u/varme.  Teknisk rom u/varme.  Alle rom med varme(-kabler) styres av Elko Super TR termostater.  Ingen overordnet styring. Inntaksskap i kjeller (3x63A IT), separate kurser til VVB, vask og tørk. VVB er OSO 200l fra 2012. Blandete kurser til gulvvarme, lys og stikk.

1. Etasje:
3 soverom + gang m/stikk og Nobø panelovner m/ Nobø trådløs styring. Bad m/varmekabel - Nexan termostat. Underfordeler (3x40A) for 1. og 2. etasje. 
Nobø remote temp-sensor med styring for "åpent vindu" på soverom - bestilt men ikke levert ennå. 

2. etasje:
Åpen løsning stue, spisestue og stue. 2 stk Nobø panleovner m/trådløs styring. Separate kurser til mikro, kjøl, ovn og platetopp, ellers felles.

Garasje:
Underfordeler (3x40A). Easee lader på 3-fas 40A kurs. 

Huset:
Skallsikring fra Verisure med bla tempsensorer i alle etasjer.
 

Annet:

Tibber er strømleverandør og Tibber Pulse er installert og fungerer helt flott mhp effektbrensining ift strømpris..., men har altså pr dato bare billaderen å regulere med.. 🤔
Har Nobø Eco Hub som styrer alle panel-ovner, fungere veldig bra (men har ikke funnet noen vei å legge inn overordnet styring ift strømpris).
Alle varmekabler styres av Elko termostater som ikke kan fjernstyres via radiosignal.
(Nobø har termostater som passer i Elko-rammene og som kan koples opp mot Nobø Eco Hub).

Hva jeg har forstått så langt, tror jeg (🙄🙄) dersom hele greia skal intergreres, er at ...:

  • Alle (?) Elko termostater må skiftes ut tilsvarende med radioforbindelse (håper å benytte samme gulvfølere - 10K) 
    (Elko sine benytter Zigbee, Nobø har en properietær protokoll og f.eks Heatit benytter Z-wave)
  • Alle panelovner (mange...) enten må byttes (urealistisk) eller det må inn en styrbar stikkontakt (Z-wave eller Zigbee)  mellom ovn og kurs.
  • Styring av lys osv har ingen betydning, fancy men unødvendig i denne sammenheng - alt er LED uansett.


Ble MYE tekst dette, men ...🙄
Ønsker (selvfølgelig) å få til en bra løsning til lavest mulig kostnad..., men har pt ikke satt opp noe budsjett.
Ser en av 2 veier framover:

  • Satse  Elko (Zigbee) Smartkontakter for alle panelovner (selge alle mine Nobø-moduler... 🙄)
  • Bytte ut alle Elko gulvtermostater (5 stk) med ditto radiostyrte ditto.
  • Kjøpe Elko Smarthub.
  • Integrere Tibber/Pulse med Elko via Zigbee 
    (Er DET mulig..?!?)


Den andre veien er å standardisere på Z-Wave (som jeg forstår er en mer strikt og formell standard enn Zigbee (?!):

Løpet blir mye det samme som over, men da med feks Heatit komponenter isteden for Elko...

Noen som føler seg kallet (etter all denne teksten) til gi noen innspill ?

Pros og cons ut fra egne erfaringer ?

Hvor plunderfri er installasjon og drift (gjør alt sjæl...) ?

Bukker & takker på forhånd !! 🙂

 

 

 

 

 

Endret av Terjedag
NB - har pt ikke varmepumpe, men forventer installasjon av en innedel i 2. etasje neste år,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Kjøp en NUC, installer Home Assistant på den.

 

Installer Nobø Eco Hub integrasjonen. Da har du styringen til panelovnene.

 

Ta ett valg mellom ZigBee og Z-Wave. Jeg har fokusert mest på Z-Wave, men kunne like så godt hatt ZigBee.. Litt dumt at man ikke får stikkontakter med Z-Wave (såvidt vjeg vet), det gjør man med ZigBee.

 

Velger du Z-Wave, trenger du en radiosender/mottaker, f. eks Aeotec G5.

Termostater - Z-TRM3.

Dimmere -Z-Dim

 

Strømpris henter du med Nordpool integrasjonen.

 

Er satt opp på en dag, mye ferdige oppsett du kan hente.

 

På NUC legger du inn Proxmox, så legger du inn HA på denne.

Sett opp SSL. Jeg har kjøpt eget domene, så jeg har enkel URL til smarthuset.

 

Med HA har du alle muligheter, men kan gjøres veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (29 minutter siden):

Installer Nobø Eco Hub integrasjonen. Da har du styringen til panelovnene.

Ja, hvis en har Nobø allerede så er styring av dette ved hjelp av Nobø integrasjonen til Home Assistant et enkelt valg.

Jeg har også Nobø gulvtermostater. Fungerer stabilt, men et svakt punkt med Nobø sitt system er at verken ovner eller gulvtermostater gir fra seg noe info om effekt de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for responser 🙂.

Har Nobø Eco Hub, benyttet i flere år på panelovner (7 stk). Liker dette systemet godt; praktisk, intuitivt og særdeles driftsikkert !
Har de fleste versjonene av ovns-modulen deres, men ønsker å oppgradere til siste versjon (NCU 2R). Koster ca 550.- veil og trenger 2-3 stk om dette velges.
(Men ingen info om effektforbruk pr ovn i denne løsningen.. 🤔)
 

Alle eksisterende gulvtermostater (6 stk Elko Plus Super TR) må skiftes uansett hva jeg velger OM jeg skal kunne sentral-styre gulv-varme....
(Er i ganske sterk tvil her om nødvendigheten av styring utover døgn-syklus og feriefravær....  Handler om 2 stk bad, 1 stk badstu/tørkerom samt en kjellerstue med sporadisk/tilfeldig bruk... 🤔. Bad/tørkerom må ha den temperaturen de må ha litt uavhengig av strømpris dersom de skal være funksjonelle...  


Elko Super TR RF PH (Koster ca 2100.- veil....), mao ganske dyrt om jeg skal skifte alle... Pluss at jeg MÅ kjøpe Elko Smart HUB til 2100.-.
Tilsvarende løsning med Nobø (NTB 2R) koster 1500.- per gulv  - gir samme funksjonalitet som Elko på dette feltet (Tror jeg..., selvfølgelig med unntak av Elko's Zigbee-mulighet). 

Heatit-løsning for gulvene (Z-TRM3) koster ca 1200.- per gulv og gir både Z-Wave OG effektmåling per gulv (bra !!). Men forstår jeg trenger "en eller annen boks", feks Heatit Z-Gateway for å styre varmegulvene. Den koster ca 1500.-. 
(Ønsker ganske sterkt å kunne se effektforbruket i gulvvarmen; vanskelig å se pr dato hvor mye som "forsvinner" her...)

Summen av dette KAN være å benytte eksisterende Nobø-løsning for panelovner (og bruke Eco HUB i det "daglige"). Tenker også å sette inn et par panelovner i oppholdsrommene med sporadisk og tilfeldig bruk (feks kjellerstue) og bare benytte gulvvarmen til "komfort-fotvarme" og litt kraftige panelovner til hurtig oppvarming ved behov.
Så å skifte ut gulvtermostatene må gjøres uansett....
(Har sendt en forespørsel til Nobø tekn support om de ser for seg en oppgradering (firmware ?!) for å kunne måle/vise effekt...).

Mye tekst igjen, lei meg for det - MEN er interessant dette OG er som sagt i startfase.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En eller annen boks" er NUC'en som jeg sa, med Home Assistant installert.

Edit: I tillegg trenger du en radiosender/mottaker, f eks Aeotec Z-Stick gen 7

 https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/kontroller/aeotec-z-stick-gen-7-usb-adapter-p52098

 

Jeg har ikke Nobø selv, så kan ikke vise hvordan dette er integrert, men det kan kanskje @stigvi?

 

Jeg har selv varmekabler i alle rom. De er innstilt på 18 grader, og så bruker jeg panelovn for å varme opp rommet når det er i bruk over noen timer.

 

Home Assistant trenger ikke installeres på en NUC som jeg foreslår, men kan også installeres på en Raspberry PI (med minnekort med stor kapasistet), eller en gammel laptop du har liggende..

 

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke Nobø selv, så kan ikke vise hvordan dette er integrert, men det kan kanskje

Med nobø integrasjonen vil hver sone (eller rom) bli en "climate". En får full samkjøring med termostat på vegg/ovn, app og Home Assistant og endrer en temperatur på et av de tre mulige stedene så oppdateres de to andre umiddelbart. En god egenskap er stabiliteten i dette. Og skulle Home Assistant svikte mens jeg er på en ferietur, så kan varme allikevel fjernstyres i fra Nobø app.

@Terjedag Jeg har heller ikke behov for å endre temperatur på gulv ofte. Men i forbindelse med begrensing av effekt for å holde meg innenfor et effekttrinn på nettleie, så blir gulvtermostatene ofte satt i eco eller bortemodus.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stigvi Ser den og det er den samme funksjonaliteten jeg trenger. Har denne muligheten i Tibber/Pulse i dag, men eneste reguleringsmulighet er Easee-laderen - jeg ønsker i enkelte perioder å kunne prioritere laderen opp og f.eks. gulvvarme ned og fortsatt holde et effekttrinn, det hele selvfølgelig automatisk... 
Antar at dette da må/kan programmeres i Home Assistant og via dennes intergrasjon med Nobø Eco Hub styre hvert enkelt gulv (og panelovn) etter det totale energiforbruket (fra Tibber/Pulse ?!?).  Tibbers løsning for dette er intelligent; tillater mye høyere forbruk enn max effekttrinn i kortere tidsrom, men overvåker timegjennomsnittet og drar etterhvert ned forbruket slik at man ikke får overforbruk pr time. 

Tenker (tror ?!) at dersom Tibber's verdier/tall kan overføres til Home Assistant så bør det være mulig å programmere prioritert nedstenging av andre forbrukere.... ?
(Har aldri programmert Home Assistant OG det er "100 år" siden jeg sist skrev en programlinje ( 🙄), men noe morsomt må man jo ha som pensjonist 🙂👍).

Ser at det ble anbefalt NUC som "hjem" for HA, ser også at denne boksen er priset rundt 6-7 000.-
Noen billigere løsning som anbefales ?
(Med å beholde/bygge ut en Nobø-løsning vil det være en rimelig god backup/fail-over om HA skulle svikte, antar ECO Hub vil fortsette å styre ut fra de settinger den har når HA går ned.) 

Edit: Kikket litt rundt og ser at Raspberry Pi er (langt) mer "innafor" budsjettet - bra !🙂👍

Endret av Terjedag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.