Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjenbruke en Tibber Pulse. Vil ikke starte med strøm fra RJ45


mollekake

Anbefalte innlegg

Har en Tibber Pulse som vi ikke bruker lenger siden vi ikke er kunder hos Tibber.

Bestemte meg for å forsøke å omprogrammere den slik at jeg kan bruke den som en generell amsreader.

 

Åpnet opp Pulse boksen, og til min store overraskelse var et allerede 6 pinner klare for å flashe den. Koblet den opp via en ESP32 programmerer som jeg benytter til andre ESP32 prosjekter.

Flashet den med denne: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware/wiki/flashing

 

Så langt så bra. Når jeg kobler den nyflashede Pulse enheten opp med USB strøm og RJ45 plug fra sikringsskapet får jeg opp strømforbruk fra sikringsskapet i nettleseren, men dog med noen små endringer.

F.eks så booter ikke ESP32en opp med mindre det er en 10uF 10V kondensator mellom EN/reset og Ground.

Så det funker greit da, men her stopper det litt opp. 

 

Når jeg kobler fra USB strømmen så vil den ikke lenger boote på strøm fra RJ45 pluggen. Jeg vet at den kan det, for Tibber Pulse enheten funket uten ekstra strøm når vi var kunde hos de og den sto i sikringsskapet i ca et år uten stans.

 

Når jeg sjekker volten mellom VCC og Ground så går den opp til 3.3v men så detter den ned igjen til 0.etellerannet også sakte opp til 3.3 igjen, før den looper på nytt.

 

Tips?

 

Her er Tibber Pulse kretskortet på undersiden og oversiden.

image.thumb.jpeg.ac672018194a37c3e1a0419fd4f18b79.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d0c0f660d2313eed08828760275fe852.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakons skrev (8 minutter siden):

Det blir ikke helt svar på spørsmålet ditt, men en annen inngangsvei som jeg selv har brukt er denne: https://github.com/iotux/ElWiz#elwiz---a-program-to-read-data-from-tibber-pulse

 

Bruker min Pulse uten noe kobling til Tibber, har satt den til å publisere lokalt over MQTT. 

Jepp det var min go-to løsning. Men det fikk jeg aldri til å virke etter utallige forsøkt dessverre. Ref posten under: 
Nå er det hvertfall ikke mulig etter at jeg har flashet om ESP32 chipen 😄 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (14 minutter siden):

Jeg innbiller meg at amsreader aldri har fungert uten ekstra strøm når en bruker esp32. Det er bare esp8266 baserte enheter de har klart å drive fra han-porten.

Hmm ja det kan jo hende. Veldig rart at Tibber har fått det til, betyr jo at det er mulig, og hardware er på plass for at det skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.