Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Drivstoffpriser i HA


hjemmedude

Anbefalte innlegg

/bin/curl -X GET -H "Content-Type: application/json" -H "X-API-KEY: 24ACBFDD74F54688B46D425104009AD9FC48CEBC-A" -H "User-Agent: Drivstoffappen/1.3.8 (com.raskebiler.drivstoff.appen; build:130; iOS 15.2.1) Alamofire/5.4.4" https://api.drivstoffappen.no/api/stations?stationType=0&countryCode=NO

[{"id":1,"name":"Lierkroa","brand":"Best","location":"Lierbakkene 12A, 3400 Lier, Norway","latitude":"59.767334","longitude":"10.282776","pictureUrl":"https://drivstoffappen.no/wp-content/uploads/2022/06/Best.png","pending":0,"deleted":0,"stationType":0,"countryCode":"NO","discountInfo":"Best Lierkroa","createdAt":"2020-10-18T20:29:43.000+0000","lastUpdated":"2023-10-28T14:51:09.000+0000","stationDetails":[{"id":1,"type":"95","currency":"Kr","price":22.31,"lastUpdated":1698504669482,"deleted":0}

 Fungerer fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sliter med duplikater og det er fordi rest ikke har unique_id så hver gang jeg har reloadet yaml så har jeg fått nye sensorer med sensor.navn_1 , _2, _3 osv. 

Noen som vet hvordan jeg kan 'begynne' på nytt? Hvordan slette disse? 

Duplicate entries with _2 - Configuration - Home Assistant Community (home-assistant.io)

 

løsning: fjerne yaml kode og restarte VM.. 

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at der er gjort en endring i databasen for noen få dager siden. Nå er der et id-felt jeg ikke har lagt merke til tidligere:

image.png.c6730159f27ff5f6a14d218aa0aebf55.png

 

Edit: Ser nå at id-feltet har vært der hele tiden men der skjedde uansett noe nylig slik at flere av mine utvalgte stasjoner ikke lengre ble tilgjengelige så jeg måtte hente de etter "id" i stedet for "discountinfo" (som var et unikt felt tidligere).

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er et morsomt rent YAML-eksempel jeg kom fram til på en sensor som viser billigste Diesel 'D' innenfor en satt radius (dist_limit=10.0 km) fra "deg" 🙂.

Sensoren puttes inn i Restful-integrasjonen fra eksemplet tidlig i tråden.

 

Quote

    sensor:
    
      - name: "Billigst Nærme Diesel"       
        value_template: >-
          {%  set ns = namespace(cheapest=none, cheapest_d=none)                                        %}
          {%  set dist_limit = 10.0                                                                     %}
          {%  for s in value_json                                                                       %}
          {%    set dist = distance(s.latitude, s.longitude)                                            %}
          {%    set diesel = s.stationDetails | selectattr('type', 'eq', 'D') | first                   %}
          {%    if (dist < dist_limit) and (diesel.price!=0) and (ns.cheapest==none or ns.cheapest_d.price > diesel.price )   %}
          {%       set ns.cheapest = s                                                                  %}
          {%       set ns.cheapest_d = diesel                                                           %}
          {%    endif                                                                                   %}
          {%  endfor                                                                                    %}
          {%  if ns.cheapest != none                                                                    %}
            {{ns.cheapest_d.price}}|{{ns.cheapest.brand }}|{{ns.cheapest.location }}|{{distance(ns.cheapest.latitude, ns.cheapest.longitude)|float|round(1) }}km|ID {{ns.cheapest.id}}
          {% else                                                                                       %}
            Ingen
          {% endif                 

 

Sensor verdien er foreløpig en streng, med prisen først:

Quote

18.96|Uno-X|Liertoppen Senter, 3420 Lierskogen Buskerud|7.4km|ID 280

 

Om noen ser hvordan man kunne hatt bare prisen i sensorverdien og resten som attributter ala tidligere eksempler, hadde det vært interessant. Ser ikke ut som json_attributes_path tillater templates...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Det har vært oppdatering av appen i går og den har ikke funket før på kvelden i dag. Nå er visst API nøkkelen byttet, er det noen som har skrapet seg til en ny? Det er en av de beste funksjonene i mitt dashboard - muligheten til å finne billig drivstoff så den må jeg skaffe tilbake igjen... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en fyr som har kjennskap til å åpne apper og se hvordan de er bygd så har de gjort oppdateringer nettopp for å hindre at noen får tak i den API nøkkelen. De vil med andre ord sikre at ingen kan bruke det gjennom f.eks. HA. 

 

Så da er det vel bare å systematisk boikotte dem.

 

Kanskje konkurrenten deres, Bensinpris har en åpnere API? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hansfredriksen skrev (2 timer siden):

De vil med andre ord sikre at ingen kan bruke det gjennom f.eks. HA. 

Synd at ikke kundene kan få denne muligheten siden det er et kundedrevet system. Uten kundenes jobbing hadde hele Drivstoffappen vært verdiløs... Forholdet hadde vært et heeeeelt annet om det var Drivstoffappen selv som innhentet prisene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (22 minutter siden):

Synd at ikke kundene kan få denne muligheten siden det er et kundedrevet system. Uten kundenes jobbing hadde hele Drivstoffappen vært verdiløs... Forholdet hadde vært et heeeeelt annet om det var Drivstoffappen selv som innhentet prisene...

Det er jo dessverre slik at det er flere enn oss hjemmeautomasjonsentusiaster som bruker appen.. 

 

Jeg er der at jeg omtrent for enhver pris vil ha de prisene integrert i mitt system. Det fikk ekstremt høy WAF og jeg prøver hardt å begrense antall apper jeg må bruke i det daglige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hansfredriksen skrev (2 minutter siden):

Jeg er der at jeg omtrent for enhver pris vil ha de prisene integrert i mitt system.

Ser den men så vidt jeg vet er det ikke en gang mulig å kjøpe seg API-KEY, kun dyre abonnement som ikke gir meg noen særlig ekstra nytteverdi i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (1 minutt siden):

Vi kan spørre Tesla om å få bruke kameraene på bilene til å registrere bensin, diesel og strømpris på stasjoner kombinert med GPS-lokasjon 😊 

 

haha ja

Eller en android emulator som kjører dricstoffappen, python ocr som leser den av til en variabel og hiver den i HA 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drivstoff/bensinapp'en en intent med pris? I så fall kan en jo prøve dette hvis en er på Home Assistant.

https://community.home-assistant.io/t/android-intents-sending-receiving-list-starting-activities-too/276192


Edit: Siste "Varsel" på tlf kan også plukkes opp av HA appen og sendes til HA. Så hvis drivstoff/bensinapp sender varsler på prisendringer, kan det også plukkes opp via appen. Men intents hadde vært kult. Da skulle jeg også vurdert dette........

Edit2: Regner med dette gjelder kun android appen. Iphone brukere er jo forskånet for kule ting som dette..............

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at ikke de forskjellige leverandørene og stasjonene rapporterer prisene sine på sine nettsider, eller et felles sted slik at vi kunne fått laget et skikkelig felles API for dette. Eller vil de kanskje ikke det pga konkurranse, prissamarbeid, osv. ? Ville jo vert veldig enkelt å få til i praksis. Da kunne vi bruke prisguide.no til å finne billigste stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.