Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Harmony hub og device status - trigge event i HS


Arne Johnny

Anbefalte innlegg

I dag har jeg et event I HS3 som setter lys, lameller og kjerring i filmmodus. Dette er en knapp på padden eller i HS3.

 

Jeg kunne virkelig tenkt meg å kunne aktivere dette direkte fra harmony hubben. men kun hvis appleTV er i "videomode" og at det f.eks er etter klokken 21:00. 

 

Jeg får status fra selve hubben om hvilket activity som er pågående, men kunne tenkt meg å få status fra selve devicen også. Noen som har fått til noe slik?

 

Edit: da fant jeg ut at "videmode" ikke er som jeg trodde. 

Endret av Arne Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne Johnny skrev:

Jeg får status fra selve hubben om hvilket activity som er pågående, men kunne tenkt meg å få status fra selve devicen også. Noen som har fått til noe slik?

Ikke via Harmony Hub, så vidt jeg vet. :(

Jeg ønsker meg det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenkt meg en løsning på dette. I dag er HarmonyHub-plugin ubrukelig... :( 

 

Jeg har sett for meg en løsning, men den er litt tungvint:

Sette opp en RPi med IR-transmitter sammen med HarmonyHub. Legge til en ny enhet i HarmonyHub (en TV-modell jeg ikke har, f.eks) og deretter bruker LIRC på RPi til å ta i mot kommandoer til den "TVen". F.eks kan jeg da si at "gul-knapp" skal trigge et JSON-kall mot HS som setter "movielights" f.eks. Da kan jeg legge custom-knapper på fjernkontrollen som jeg kaller "Movielights", men som i praksis sender "gul" til den TVen jeg ikke har. Dette kan jo da brukes til alle mulige slags kommandoer - sette på kaffe, låse opp døra, osv. :)

 

Dirty, ja, men det skal funke. :)

 

Noen som har gjort noe sånt? Evt har andre forslag?

 

EDIT:

... og dette har selvsagt noen her på forumet tenkt på før meg! :P 

EDIT2:

Og jeg har faktisk kommentert i den tråden! :o 

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, xibriz skrev:

Jeg ser at harmony hub har ett api, men siden man må be om tilgang er det kanskje bare kommersielle aktører som får det. 

 

Utvikler av Harmony Hub-plugin har bedt om tilgang. Fikk nei til å begynne med, men har visst fått tilgang nå.

Dessverre kan man ikke gjøre noe mer med det APIet enn det man allerede har fått til før... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Jeg kunne også tenkt meg en løsning på dette. I dag er HarmonyHub-plugin ubrukelig... :( 

 

Jeg har sett for meg en løsning, men den er litt tungvint:

Sette opp en RPi med IR-transmitter sammen med HarmonyHub. Legge til en ny enhet i HarmonyHub (en TV-modell jeg ikke har, f.eks) og deretter bruker LIRC på RPi til å ta i mot kommandoer til den "TVen". F.eks kan jeg da si at "gul-knapp" skal trigge et JSON-kall mot HS som setter "movielights" f.eks. Da kan jeg legge custom-knapper på fjernkontrollen som jeg kaller "Movielights", men som i praksis sender "gul" til den TVen jeg ikke har. Dette kan jo da brukes til alle mulige slags kommandoer - sette på kaffe, låse opp døra, osv. :)

 

Dirty, ja, men det skal funke. :)

 

Noen som har gjort noe sånt? Evt har andre forslag?

 

EDIT:

... og dette har selvsagt noen her på forumet tenkt på før meg! :P 

EDIT2:

Og jeg har faktisk kommentert i den tråden! :o 

Jeg har faktisk gjort akkurat det samme med RPi og en billig IR mottaker koblet direkte til GPIO. Noe slik: http://alexba.in/blog/2013/01/06/setting-up-lirc-on-the-raspberrypi/

 

Bruker til å trigge eventer i OpenHab. Det fungerer bra når en Harmony aktivitet er aktiv, da kan jeg mappe knapper mot funksjoner i OpenHab. Verre når Harmony ikke kjører noen aktiviteter, da klarer jeg ikke å trigge eventer. Mulig det er mulig med den nye versjonen med de ekstra knappene? 

 

EDIT:

Fant enklere koblingskjema: http://awesomepi.com/part-1-using-every-ir-remote-with-raspberry-pi-2-with-this-cheap-and-easy-solution/

 

Og IR mottaker for 6 kroner på ebay :-D  

Endret av KnutM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det er løsbart med en Harmony Hub Extender:

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=177302

 

Har ikke lest hele, men se screenshot her, man legger til device manuelt og trigger HS via JSON:

https://forums.homeseer.com/showpost.php?p=1273030&postcount=78

 

Ser ut til at boksen koster 100 USD + frakt, toll og MVA, dessverre... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt system bruker jeg Lightmanager mini til dette formål, den tar imot IR signal ifra huben og sender så videre signal til 433 mhz enheter. Både direkte, men mest virtuelle enheter, som Telldus Live plukker opp signalet for å så brukes i forskjellige events.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.