Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flere spørsmål om ekstremt dårlig effekt av Villavent VR-300 TK/B /2 - har ikke flere ideer nå


aleks

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt en del om Villavent VR-300 TK/B /2 som jeg mener fungerer absolutt elendig. Tiltakene jeg har gjort er å 
 
- skifte filter (som var ekstremt skittent fra gamle eiere som hadde ikke vært overrasket om dette har ødelagt noe)
- visuell inspeksjon og rengjøring av "sentalen". Alt ser visuelt greit ut, men vet ikke hva jeg skal se etter enn at ting høres og ser greit ut
- Sjekket inntaket, og det var ikke skittent
- Passet på ventilatoren står på nummer 2, etter manualen. nummer 3 (maks er for bråktete og gir marginalt bedre effekt).
 
Det ser ut som de fleste rom har sug, så sug på to soverom, bad, kjøkken og vaskerom, samt en tilbakeføringsventil i stua. 
 
Suget i vaskerommet er i samme rom som "hovedenheten", og hvis jeg tar av "koppen", kan jeg veldig svakt føle et sug, men temperaturen inne på vaskerommet er alltid rundt 30 grader, uten noe varme kjørende (vannbåren varme er der, men uttrekkviften burde klare å dra ut den varmen). Ellers er hele huset ekstremt varmt, rundt 30 grader i hvert eneste rom selv om det er 15 grader ute. Det virker rett og slett ikke normalt.
 
Selveste hovedenheten er fra 2007, og hører ingen ulyd, men hvis suget fra taksuget er så dårlig den ikke klarer å dra ut den varme luften raskt nok så må det være enten hovedenheten eller viften som ikke er god nok.
 
Hvilke opsjoner har jeg her?
- Er det mulig å gjøre viften mer effektiv?
- Er det andre inspisering som er mulig å gjøre
- Er det mulig å skfite motor uten å skfite hele greia
- Hvis jeg vurderer å bytte hele enheten mot en ny villavent, er det "plug and play", og er det er verdt å kjøpe brukt eller ny? Hører disse sentralenhtene er ekstremt dyre?
 
Jeg finner heller ingen med kompetanse på dette, så er veldig på tynn is, men nå begynner det å bli uutholdelig med så varmt. 
 
Prøvde også å lukke ALLE sugventilene i huset, utenom den i vaskerommet, og det hjalp så vidt, men enda ikke godt nok til å trekke ut den varme luften.
 
Det _eneste_ som er rart er det dugger ikke på badet, så noe skjer. Legger jeg hånden mot avtrekkviften føler jeg null sug.
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme aggregat som SystemAir VSR 300, altså et anlegg for balansert ventilasjon med roterende gjenvinner?

Om det er samme anlegg så stusser jeg litt når du beskriver at du har bare én tilluftsventil. Det betyr vel da at du har et undertrykk i huset som fores av luftespaltene i vinduene dine? I et riktig prosjektert anlegg skal det være nøytralt trykk i et hus slik at man ikke får unødig trekk samt at man ikke trekker inn bla. radon fra grunnen og omgivelsene.

Jeg er ingen ekspert på ventilasjon, men om du har et slikt anlegg jeg refererer til virker hele oppsettet merkelig på meg. Om du ikke har den fra før, her er installasjonsveiledningen for Villavent VR-300 TK/B 2 så du kan sjekke om installasjonen er i samsvar med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (54 minutter siden):

Om det er samme anlegg så stusser jeg litt når du beskriver at du har bare én tilluftsventil.


Jeg også. I mitt hus er det 4 avtrekk som er på kjøkken, vaskerom og 2 bad. Resten av rommene har utblåsning. Spesielt på soverom vil jeg si det er viktig med ny frisk luft inn i huset.

 

aleks skrev (7 timer siden):

Jeg finner heller ingen med kompetanse på dette, 

Høres merkelig ut, med mindre du bor på en holme for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det første jeg, som andre, reagerer på er at det skal være avtrekksventiler på soverom. Det er ikke normalt. Jeg er ikke fagmann, men har både utvidet ventilasjonsanlegget hjemme til å inkludere hele kjelleretasjen og senere byttet ut selve maskineriet. Det er tilluft i oppholdsrom og soverom, avtrekk på bad, kjøkken og vaskerom. Byttet da ut den orginale fra 2000 med platevarmeveksler (der jeg byttet mellom sommermodul og vintermodul) til en VSR300 med roterende varmeveksler (i praksis samme maskin som du har, bare liggende utgave). Primærårsaken til at jeg byttet var å kunne styre viftene for inn og ut luft individuelt for å skape overtrykk i huset. Dette som et av flere tiltak for å håndtere Radongass i kjelleren.

 

Til ditt anlegg. Har du sjekket at det virkelig er avtrekk på soverommene? Holdt et ark oppunder ventilen og se om den blir holdt fast oppunder ventilen. Som andre har skrevet blir det svært vanskelig å få et balansert anlegg hvis det kun er en ventil for friskluft. Dersom det virkelig er tilfelle er det en større utfordring, da rørene normalt er bygget inn i vegger og tak.

Det bør ikke være noen grunn til å bytte anlegget, du har et moderne anlegg. Ang temperatur - har du styrepanel som gir tilgang til å kontrollere bruk av varmebatteriet (elektrisk varmeelement som aktiveres når varmeveksleren ikke klarer å heve temperaturen på innluften til ønsket nivå)? Ut fra hva du skriver om trinn 2 av 3 høres det ikke slik ut. Da kan det være verdt å kjøpe en skikkelig panel, evt Save Connect for å styre med app. Det koster litt, et siste alternativ er å bruke modbus med et billig adapter for å lese av og evt styre anlegget fra en smarthussentral.

 

Du kan også vurdere å koble anlegget til en smartplugg med effektmåler, slik at du kan følge med på hvor mye strøm anlegget bruker. Det viser fort om effektbatteriet er i bruk. Viftene alene bruker normalt mellom 30 og 60 watt på mitt anlegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (10 timer siden):

Jeg finner heller ingen med kompetanse på dette, så er veldig på tynn is, men nå begynner det å bli uutholdelig med så varmt. 

Ta f.eks. kontakt med Gjelsten Totalservice, som gjør service på Villavent-anlegg i ditt område, eller Br. Lie. (Blikk) som monterer en del slike anlegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at jeg vet en god del mer om dette systemet. Åpnet det opp mens det kjørte, noe jeg ikke gjorde første gang, og så umiddelbart to ting. 

 

1. Den ene viften går ikke i heletatt, men den er glodvarm. Plugget den der den andre viften er, og fungerte ikke der heller, så det utelukker strømproblem. 

2. Den ene platspaceren til motoren til varmegjenvinneren har knekt, så den vil aldri fungere skikkelig.

 

Noen som har ide hva jeg skal gjøre? Kjøpe nye deler (skal jeg skifte begge viftene eller bare den ene?), lage en ny spacer til gjenvinning?

Eller finne en deleversjon? Da vet jeg ikke historien til den.

 

eller siste valg er å kjøpe en ny "motordel". Usikker på om de nye og gamle passer om hverandre mtp rørene over

villavent.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fristet å si bytt ut den defekte viften og test, men bare viften koster ca kr 5000,- (har sjekket to nettbutikker). Det er så mye at da er det verdt å få en vurdering fra en fagperson, helst en som både kan ta service og bytte det som trengs. Ang å bytte ut hele anlegget er størrelsene på rørene normalt like men plasseringen kan variere mellom ulike anlegg. Og ditt anlegg ser ut til å være kledd inne, da blir det en del ekstra arbeid uansett. Trolig enklere å bytte de komponentene som trengs. Håper du finner en god fagperson og finner ut av det - et velfungerende ventilasjonsanlegg betyr mye for inneklima i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville benyttet meg av proffesjonelle på dette området, også ville jeg vurdert å få kalibrert alle rom samtidig. 

Jeg flyttet nettopp fra en bolig hvor alle rom var kalibrert med rett tilførsel og avtrekk. Der fungerte det fint. Nå har vi nettopp flyttet til en bolig hvor ingenting er kalibrert. Har en CO2/PPM måler på nattbordet og den går i taket hver natt. Har vært oppi både 900 og 1000 med to sovende personer. Det er ikke bra. Får den ned på 700-tallet med vinduet åpent, men det skal ikke være nødvendig for luftkvaliteten dersom tilførselen er korrekt. Til info står annlegget i normalmodus hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avec skrev (På 16.9.2023 den 22.43):

Jeg ville benyttet meg av proffesjonelle på dette området, også ville jeg vurdert å få kalibrert alle rom samtidig. 

Jeg flyttet nettopp fra en bolig hvor alle rom var kalibrert med rett tilførsel og avtrekk. Der fungerte det fint. Nå har vi nettopp flyttet til en bolig hvor ingenting er kalibrert. Har en CO2/PPM måler på nattbordet og den går i taket hver natt. Har vært oppi både 900 og 1000 med to sovende personer. Det er ikke bra. Får den ned på 700-tallet med vinduet åpent, men det skal ikke være nødvendig for luftkvaliteten dersom tilførselen er korrekt. Til info står annlegget i normalmodus hele døgnet.

Støtter din anbefaling om faglig kvalifisert støtte (ikke alle profesjonelle som er faglig kvalifisert på alle områder, det var snekkerne som installerte ventilasjonsanlegget i min bolig da den var ny…). Ang CO2 verdier tror jeg du er for streng. Jeg har måler fra Airthings flere steder pga radon og de måler også CO2. Den på soverommet viste verdier over 1000 (1200-1300) før jeg flyttet ventilen i taket og fikk plass til å sette på rett ventil som kan styre retningen på luften. Etter det har verdiene på soverommet ikke vært over 1000 når vi sover. Og det er godt nok, ref:https://www.airthings.com/no/hva-er-co2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo gi en oppdatering. Jeg er enig med de som sier en proff må inn, særlig for å ta for seg en kontroll og kalibrering. Jeg har gjort noe overhaling selv nå. Byttet ut begge viftene/motorene til nye som jeg kjøpte fra en grossist her i Stavanger (koster ca 1300 pr stk), pluss skiftet begge kondensatorene og nye filter. Det fikk systemet til å faktisk fungere, noe jeg tror den ikke har gjort på over 10 år. Motoren som var ødelagt hadde et helt rent kammer, og ser ikke til å ha gått mye. Jeg testet med ny kondensator for å se om det var grunnen, men det var det ikke. Derfor skiftet jeg begge viftene og begge kondensatorene slik begge er like sterke.

 

Det neste jeg tenker å skifte er på ombyggingssettet til rotormotoren (mer stille enn originalen). Nå har jeg vannbåren varme så usikker på hvor mye det er å tjene på å skru på varmegjenvinneren. Har skrudd den av for nå for å teste det grunnleggende.

 

En av grunnene til jeg ble usikker på hvor det var inn eller utlufting var at i manualen stod det de så forskjellige ut, men de har brukt samme "deksel" til både inn og utluftingseventiler. Derfor er det utsug på kjøkken, vaskerom og bad, og utlufting i stuen, kontoret (soverom2), og hovedsoverom. Tok av alle ventilene og tok en inspeksjon og alle rørene er HELT rene. Ser helt nye ut. Derfor tror jeg de aldri har fungert.

 

Forrige eier var en gjerrigknark så forundrer meg ikke om han ikke gadd å bruke pengene på å fikse anlegget. 

 

Men operasjonen med å skifte motor/vifter, pluss fikse vibrasjonsføttene og rengjøre hele maskinen er noe som er gjennomførbart for de fleste her inne. Tok meg en times tid da du bare kjøper selveste viften, og gjenbruker huset så er noen skruer, men ganske rett frem.

 

Nå skal jeg la anlegget gå en stund. Er så sterkt nå jeg hører suget i ventilene (på nivå 2 av 3, slik som det står i manualen), så skal jeg bestille inn en person til å rengjøre (selv om det ser rent ut) og kalibrere hele anlegget, men tror det kan være smart viftene får kjørt seg inn et par-tre uker først

Jeg la også merke til på denne siden (hvor jeg kjøpte de andre tingene) https://ventdel.no/butikk/reservedeler/systemair-villavent-1/balansert-ventilasjon/vegg-modell/roterende-varmeveksler/vr-serien/vr-300-tk-b at det er en 1-2-3 bryter. Er det noe som er mulig å bruke til automatisere? Den styres jo fra viftehetten, men forstår jeg det slik det er mulig å overstyre denne fra den 1-2-3 bryteren? I såfall burde det vel gå Ann å finne ut en måte å kunne styre dette med home assistant? Kunne være greit å kjøre den opp til nummer 3 automatisk hvis noen dusjer (med mw-sensor har det jo blitt kjempelett å automatisere badet.)

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har løst hovedutfordringen - og på en rimelig måte (jeg fant nok feil vifte på mine søk). Tips ang ventiler. De som er beregnet på friskluft har gjerne en mulighet til å styre retningen ut fra ventilen. Det kan ha stor betydning i noen rom, f.eks om sengen står innerst i rommet. Uten styring av retningen vil luften følge korteste vei ut av rommet (normalt spalte over eller under døren).

Ang styring er det mer komplisert, da dette er et anlegg av den gamle typen med vribryter som har motstander som styrer hastigheten på viftene. Dette er sterkstrøm og ikke noe å tukle med annet enn for elektriker. Jeg fant en annen tråd det fjernstyring av denne samme typen bryter er omtalt, uten at jeg tror det er noen enkel løsning: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (11 timer siden):

Nå har jeg vannbåren varme så usikker på hvor mye det er å tjene på å skru på varmegjenvinneren.


Du varmer opp luften omtrent gratis istedenfor å bruke energi på det. Antar at vannbåren varme også må betales for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/09/2023 at 19:08, christbj said:

Støtter din anbefaling om faglig kvalifisert støtte (ikke alle profesjonelle som er faglig kvalifisert på alle områder, det var snekkerne som installerte ventilasjonsanlegget i min bolig da den var ny…). Ang CO2 verdier tror jeg du er for streng. Jeg har måler fra Airthings flere steder pga radon og de måler også CO2. Den på soverommet viste verdier over 1000 (1200-1300) før jeg flyttet ventilen i taket og fikk plass til å sette på rett ventil som kan styre retningen på luften. Etter det har verdiene på soverommet ikke vært over 1000 når vi sover. Og det er godt nok, ref:https://www.airthings.com/no/hva-er-co2


Takk for info. Jeg fant ut at ventilen min har støtte for retning, så jeg fikk vridd den mot der vi ligger med hodene. På det meste ble CO2 målt til 991 ppm litt etter kl 2 i natt. Sintef har en rapport som beskriver normal uteluft til å ligge mellom 400-420ppm, og at luften hvor vi oppholder oss ikke bør overstige +500ppm ved maksimal personbelastning, altså ikke mer enn 900-920ppm. FHI har historisk artikkel om luftkvalitet, men det beskrives ikke i PPM, men hvor mye luft som skal byttes pr seng/menneske pr tid. Det er egentlig det som er interessant, men da må man man naturligvis måle gjennomstrømmingen. I min forrige bolig mener jeg at lufta lå på ca 700-750ppm (grønt)på soverommet til oss voksne. Barna hadde halvparten så mye tilførsel på sine rom, og der målte jeg 1000 (gul) til 1250 (rød) hvis en venn var på besøk. Da måtte et vindu være åpent samtidig. Luften pr sengeplass skal skiftes ut med 26m3 pr time. Tviler på at det oppnås hos oss, eventuelt at støtten for utskifting er dårlig. Eks liten luftspalte, dårlig avtrekk for undertrykk, osv. 

Måleren min viser <=800 grønn, <=1000 Gul, >1200 rødt. Det er en ZyAura ZG1683RU C02 Monitor. 

Miljø

Disse tingene samlet er hvorfor jeg mener 1000ppm er for høyt og at 700ppm er noe å strebe etter.

 

Har målt på mitt kontor på jobb også. Der måler jeg like over 500ppm når jeg er alene over tid, også klatrer den litt over 700ppm med en kollega etter ca 30-60min. Flere enn det over noe tid og lufta blir merkbart dårlig, noe måleren bekrefter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.