Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID lock 150 - slitasje på panel


Petterpotet

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt min ID lock 150 litt over 2 år. Fornøyd med den helt frem til nå.

Men ila sommeren har jeg fått noen ekstreme bruksmerker. Den var altså helt fin før sommeren, men de siste 3 mnd har allt av disse merkene dukket opp.

Hadde også en ID lock 101, som var pen etter 3 år

 

Den står i direkte sollys, så eneste idén jeg har er at det er sola som var varmet panelet. Og da blitt stygg ved innstasting av kode.

 

Er det noen som har opplevd det samme? Er deres låser pene etter et par år bruk?

 

Har forsøkt å reklamere til komplett, men svaret er: "Siden vi ikke vet hva som er årsak til plutselig slitasje, avviser vi saken"

 

Antall ringer på hånda: 0

Antall bilnøkler i hånda: 0

Lengde negler: Korte

Hudtype: Tastaturfingre

 

Ser ut som jeg i hvertfall bør bytte kode til 2409...

 

20231011_162813.thumb.jpg.dc2b767874b77b2a81109b2fe4c6b6b7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre akkurat samme "slitasje" med min ID-Lock150. Ser ut til at plasten krakelerer ettersom enheten står eksponert for sollys. Annen ting som også er meget irriterende til tider når sola står å skinner på enheten er at den tror noen trykker på panelet. Den låser seg selv eller går i alarm modus. Har kun pin koder som bruk og bruker ikke RFID tagg, så ingenting skulle tilsi at panelet burde se oppskrapet ut. Kan jo prøve å sende mail til ID-lock selv for å høre om dette gjelder dårlige paneler. Vurderer å gjøre det samme, men for øyeblikket med nesten ingen sol her så fungerer den 100%. Så da er det bare å vente på neste sommer med godvarme, uling og piping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har nok hatt direkte sollys hele dagen. Veldig synd ettersom den fungerer godt i HA spesielt med Keymaster for å sette koder ol fra UI.

 

Jeg skal forsøke å sende en henvendelse til ID Lock, og holde dere oppdatert.

 

Så må jeg også begynne å se meg om etter en ny lås ettersom den begynner å bli midre responsiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heldigvis morgensolen er nok til at den skal bli slik, men sola midt på dagen ser det ut som den ikke takler.

Kjapp update:
Er i dialog med ID Lock. Det er litt diskusjon om vedlikehold. De mener jeg ikke ha fulgt manualen, og vasket med kjemi. Men jeg har bare vasket tørket over med tørr klut, så skjønner ikke helt hvor de tar det fra.

 

Fortsettelse følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Oi, jeg skylder leieboeren en unnskyldning... Jeg trodde det var noen der som hadde herpet låsen, som ser ut akkurat som på bildet øverst! 🤯 Den på hytta står vestvendt, og den har ingenting sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterpotet skrev (På 12.10.2023 den 15.02):

 

20231011_162813.thumb.jpg.dc2b767874b77b2a81109b2fe4c6b6b7.jpg

Det er jo en sikkerhetsglipp! Begynn å fomle på tall som ikke er i koden også, så de ikke skiller seg ut.
Ettersom det neppe kan bli værre så prøv med Rain-X på den. Det hjelper i alle fall på ripete frontruter.
Det virker ut fra beskrivelsen som en reaksjon på fingerfett + sterkt sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet nettopp ut en av mine eldre IDlock 100 med en nyere 150 pga (svak) krakellering i panelet. Morgensol, og relativt værutsatt - og generelt brukt mye. Hos meg var det en mer jevn, mye svakere, krakkelering over hele skjermen. Men ingen åpenbare bruksmerker. Og på ingen måte så ille (ikke i nærheten en gang) som disse bildene. Generelt veldig fornøyd med låsene. Med unntak av litt rusk med z-wave, så har de vært dønn stabile til tross for mye juling gjennom årene.

 

Kan det ha vært noe Antibac eller noe slikt involvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@psv021 Ikke godt å vite, det er hos leietakerne denne står. Men jeg ser ikke helt hvorfor man skulle bruke Antibac før man har kommet inn døra hjemme. Jeg vet at de hadde stående ei flaske på innsiden, i ganga (det hadde visst de fleste i en viss periode...), men det er heller ikke logisk å smøre seg med Antibac før man skal ut. I tillegg skal det vel godt gjøres å få smurt fingerfett, Antibac og hva som helst annet flere centimeter over tastaturet, det er jo krakelering stornt sett hele veie opp. Så jeg tror det er den sterke sola midt på dagen som har tatt den.

 

Ellers er jeg helt enig, det er en suveren lås på alle andre måter, etter at batterislukingen og diverse andre barnesykdommer ble ryddet ut for noen år siden. Jeg har en Easy Access Easy Touch som jeg bruker i vår del av huset (vi har 1/3 av huset selv, fruen bruker det som pendlerleilighet når hun har tidligvakter på gamlehjemmet, selv bor jeg på hytta), og den er elendig i forhold til ID Lock, iallfall når det gjelder automatiseringen. Ramler ut fra Zigbee minst én gang i uka, så jeg må ta ut et batteri og sette det inn igjen. Men den har en ting ID Lock mangler, muligheten for å bruke fysisk nøkkel. Det er nemlig ikke mer enn den ene døra som går inn til den leiligheten, og uten ei bakdør tar jeg ikke sjansen på å bruke en elektronisk lås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.