Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Termostater / vannbåren varme som fungerer godt med Homey


Bendik Gill Bakken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi pusser opp / bygger på boligen vår - og skal i den forbindelse ha bergvarme som primær oppvarmingskilde/gulvvarme.

 

Rørlegger har anbefalt Roth Toucline SL for termostater/styring, men på meg virker det ikke som dette fungerer spesielt godt med Homey (som jeg ønsker å bruke for å styre "alt" i huset). Er det noen som har noen anbefalinger/erfaringer her? Det jeg ønsker å få til er:

 

- Oversikt over temperatur i huset

- Kunne sette temperatur i ulike soner

- Kunne sette temperatur i "feriemodus" og "hjemmemodus"

- Få varsler om temperatur synker under en terskelverdi

- Eventuelt kunne styre varme så mest mulig strøm brukes når den er rimelig, men usikker på hvor godt dette vil fungerer i praksis med vannbåren varme

 

Takknemlig for alle tips - også om noen har noen for vannbåren varme generelt!

Endret av Bendik Gill Bakken
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg har akkurat samme problemstilling. Har søkt på Homey Community Forum men heller ikke der finnes det henvisninger til termostater, tilgjengelig i Norge, for vannbåren varme som kommuniserer med Homey Pro. Det finnes et nederlandsk selskap som heter Plugwise og de har produkter som kommuniserer med Homey Pro. https://www.plugwise.com/homey/ Disse er dessverre ikke tilgjengelig i Norge.

Har du funnet noen andre hører jeg gjerne fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for tips Ferdinand! Jeg har dessverre ikke funnet annet.... Det er ikke veldig mye spennende å velge mellom, men jeg lurer på å gå for Roth. De kommer ihvertfall med tråløse termostater som også har infrarød leser for overflatetemperatur på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig liten respons på denne da... Det er jo helt "unormalt"...

 

Jeg kjenner ikke Homey men på generell basis så kan jeg i alle fall si noe om vannbåren gulvvarme. Tar utgangspunkt i betonggulv siden det er det jeg har erfaring med.

 

Vannbåren gulvvarme er ikke så veldig god til å gi en bestemt temperatur i rommet men samtidig vil et lunkent gulv gjøre det komfortabelt med litt lavere romtemperatur. Jeg har gjerne 23 grader i gulvene mine og på vinteren gir det rundt 20 grader i rommet (hus fra 1840 med litt så som så ettterisolering). Skal jeg ha litt ekstra kosevarme blir det å hive noen pinner i peisen...

 

Jeg bruker gulvsensor i alle gulvene mine og har programmert en termostat i automasjonssystemet. Selve termostaten er av aller enkleste sort uten hysterese, nattsenking og slikt (men det kan en jo enkelt lage om en vil): Hvis gulvtemperatur er lavere enn setpunkt slås vannventilen på, ellers av. Hvis minst en ventil er åpen startes vannsirkulasjon. Dette her er trege saker og bare å aktivere en vannventil tar minutter og i et av gulvene mine går der flere timer for å øke med en halv grad. I stedet for nattsenking kan det være lurere å ha nattheving siden strømmen normalt er rimeligere om natten og gulvene magasinerer opp varmen for lang tid framover.

 

Vannventilene/aktuatorene er også enkle: Bare å mate de med 24VDC/230VAC (alt etter hvilken type du har) så åpner de stilt og rolig.

 

Blir dette et "hjemmemekk" eller "kjøpetjenester" system? Eller noe midt mellom? Prinsippet blir nå det samme uansett men råd og tips kan gjerne tilpasses litt alt etter hvordan du kommer til å angripe jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vannbåren varme selv så dette blir muligens et innspill på n00b-nivå, men jeg mener bestemt at Heatit  har ymse utstyr for dette. Dvs. aktuator/regulator og termostater. Heatit har også egen Homey-app med offisiell støtte fra Heatit, altså ikke community-drevet utvikling og forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeatIT Z-Water er jo laget for akkurat dette men en kan jo bruke alle enheter som er ment å drive litt effekt som lyspære e.l. bare de har riktig spenning i forhold til aktuatorene (normalt 24VDC i dag). For gulvsensor ville jeg brukt DS18B20 om en ikke velger å bruke en termostat som krever noe annet men jeg ser ikke noe stort poeng med egne termostater for slikt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et system jeg skal kjøpe / få installert av en rørlegger. Kan velge varmepumpe selv, men har fått anbefalt https://www.bosch-homecomfort.no/produkter/vaeske-vann-varmepumper/compress-7001i-lwm/oversikt/

 

Noe av det jeg lurer spesifikt på nå:

 

- Bør man ha gulvsensor (har heltre gulv) - enn så lenge man kan sette en makstemperatur på pumpa?

- Dette er tilbygg på et eldre hus (hvor mye isolasjon det er vil altså variere). Vil dermed tro det er lurt å temperaturstyre hvert enkelt rom?

- Jeg har jo valgt Homey - så er egentlig ute etter mest mulig av komponenter som fungerer med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/03/2024 at 07:45, Bendik Gill Bakken said:

Dette er et system jeg skal kjøpe / få installert av en rørlegger. Kan velge varmepumpe selv, men har fått anbefalt https://www.bosch-homecomfort.no/produkter/vaeske-vann-varmepumper/compress-7001i-lwm/oversikt/

 

Hvordan har du tenkt å styre temperaturen på varmepumpen? La varmepumpen styre selv basert på utetemperatur eller styre selv basert på f. eks. strømpris? Har du tilgang via APi eller Modbus? Tilbyr Bosch smartstyring basert på strømpriser?

 

I utgangspunktet er det best om varemepumpen stilles med en varmekurve som passer huset. Er det stor variasjon fra rom til rom må du kanskje tilpasse varmekurven til det dårligst isolerte rommet og ha termostater som stenger / åpner ved avvik fra det som varmekurven styrer etter.

 

Heatit Z-Water / TRM-6 burde fungere bra. Har selv Z-Water / TRM-3. TRM-6 er en nyere versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.