Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Levetid varmepumpe.


Anbefalte innlegg

Hva kan en forvente av en varmepumpe? Det er jo i utgangspunktet en enkel teknologi og i kjøleskap er det ikke uvanlig med både 2 og 3 tiår levetid...

 

Siden sent -90 tall har jeg hatt 5 varmepumper i forskjellige hus:

  • Dyr Daikin luft/luft. Havarerte med rusthull i kompressor 1 mnd etter garantitiden løp ut...
  • 10-12 kW Fujitsu luft/vann. Flyttet fra den før garantien løp ut så vet ikke mer om den...
  • 8 kW Fujitsu luft/vann. Havarerte etter 7 år med lekkasje i kjølemedie/vann varmeveksler som medførte vann og lekkasje i utedelen. Har ikke fått dødsattesten enda (døde for 2 dager siden) men jeg regner den som totalhavarert...
  • 12 kW basseng luft/vann varmepumpe. Havarerte etter omlag 1 år. Skiftet ut med en 17 kW som lever fremdeles (ca 5 år).

 

Hvis dette skal være normalt blir regnskapet for varmepumpe litt så som så...

 

Andre med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre installerte varmepumpe i 2010 som ble byttet i fjor, dvs. 13 år levetid.

Min erfaring er kun drøye året så langt, så ikke statistisk interessant.

Endret av Tander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (4 minutter siden):

En kjenning rapporterte om 20 år gammel Daikin og still going strong... Det er i denne klassen vedr. levetid jeg ville forvente...

Hva er standard vedlikehold på en varmepumpe? Skal en skifte olje etter X antall timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjøleskap eller en fryseboks står vel i et mer beskyttet miljø enn en vp, og dermed er ytre miljøpåvirkning et større usikkerhetsmoment. Når det er sagt; svigerfar byttet inn sin vp etter 23 år. Den var still going strong da han byttet, men forskjellen i virkningsgrad var såpass stor at det lønte seg å bytte med de strømprisene vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (10 minutter siden):

Hva er standard vedlikehold på en varmepumpe? Skal en skifte olje etter X antall timer?

Det er vel bare snakk om rengjøring og sjekk/justering av gasstrykk. Har aldri hørt om oljeskift på disse maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres første varmepumpe varte ca. 12 år i nokså fuktig og saltholdig sørvestlandsklima, men far min er over snittet opptatt av å ta vare på tingene sine og er allergisk mot synet av rust. Regner med han fulgte opp alt av anbefalt vedlikehold. De brukte vel egentlig varmepumpa til å øke komforten heller enn å spare penger, mulig de kunne fått den gamle VP til å vare noen år til.

 

Vår Daikin varmepumpe er bare 2 år i samme klima, og det tok ikke lange tida før jeg så litt overflaterust på ulike skruer/bolter. Jeg tenkte det ikke kunne skade å sette på et par offeranoder i sink på strategiske steder i håp om at de tar litt av korrosjonen, det kostet jo ikke mange kronene på Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å ta litt ekstra vare på ting men jeg ser ikke helt hva jeg kunne gjort i mitt tilfelle. Varmeveksleren i teknisk rom (Danfoss rustfri/syrefast e.l.) ser ut som ny men den har fått lekkasje mellom gass og vannsiden. Vannet fra gulvvarmesystemet har da fylt opp gasskretsen som igjen har frosset og sprengt rør i utedelen...

 

Har fått et prisanslag på kr 100-120k men venter på et par alternativer. Slike priser er jo helt katastrofe økonomisk så da tenker jeg heller det er bedre å bygge ut solcelleanlegget... Men der finnes jo også monoblokk varmepumper i området rundt kr 35k så det må sjekkes ut også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.