Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant for dumbommer?


Einar

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått installert og koblet opp Home Assistant med Node-Red, Zigbee2MQTT og Sonoff Zigbee pinne i en Raspberry Pi3. Så jeg kan slå en Philips Hue lampe på/av i Zigbee2MQTT grensesnittet. Dermed skal vel mye av installasjonen være i vater vil jeg tro.


Men så står jeg med nesa i klem når det gjelder å gå gjennom Node-Red for å bruke en Aquara bryter for å skru lampa på/av.

Jeg får feil på bobla for Hue pæra og en kryptisk melding i debug panelet: 

"HomeAssistantError: not a valid value for dictionary value @ data['entity_id']"

 

Men nå har jeg bare gjettet på hva jeg skulle fylle inn i "edit device node" dialogen.

Så jeg er på jakt etter en brukandes beskrivelse. Det tusser av videoer på Youtube. Men enten er de mange år gamle og viser et grensenitt som ikke likner på det jeg har. Eller så snakker de som om jeg skulle allerede være en Home Assistnt / Node-Red guru. Om noen tror jeg er det, så vil jeg med det samme avkrefte den oppfatningen!!
 

Kan noen peke meg i retning av en forklaring som passer nybegynner nivå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (29 minutter siden):

Er det noen grunn for at du vil gjøre det i node red og ikke direkte i HA?

Ja. Det er en metode jeg kjenner og kan bruke i flere sammenheng.
"Direkte i HA" sier meg ingenting. Men jeg skjønner jo da at om jeg ikke forblir i HA så her det ingen verdi for meg.

stigvi skrev (7 minutter siden):

KISS er noe jeg streber etter når det gjelder hjemmeautomasjon.

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
 

Ehh... Jeg ser ikke at det er noe svar jeg kan ha nytte av. Hva som er enkelt for deg og meg kan være ganske forskjellig.
Enkelt for meg vil være å fortsette med Homeseer. Men det begynner etter hvert å bli for mye lengsel etter noe mer stabilt. Men enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (1 time siden):

Hva som er enkelt for deg og meg kan være ganske forskjellig.


Det er sant. Men et automasjonssystem er alltid enklere enn to som skal kommunisere med hverandre.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke da bare bruke Node-RED? Eller har HA noe du MÅ ha som ikke Node-RED kan tilby?

Jeg har vert inne på tanken. Det ville jo passe inn som KISS med tanke på automatisering. Men Home Assistant gir jo et rammeverk med f.eks. brukergrensesnitt. Det er jo noen ganger det må til. I dette tilfellet så er tanken å prøve noe annet enn Homeseer på hytta der det ikke er nødvendig med så mange enheter og automatiseringsobjekter. Men jeg må kunne påtvinge systemet hendelser hjemmefra. Nå tenker jeg det hagler på med alternative løsninger. Men da vil jeg stå igjen som en værhane og sette i gang med ditt og datt uten å komme til en fungerende løsning. Så jeg tenker å prøve Home Assistant med Node-Red. Går ikke det, så lander jeg nok tilbake på Homeseer som jeg er sånn passe fornøyd med.
Og jeg hadde jo håpet at det fantes en ( eller flere ) veivisere. Der er jo Homeseer super da vi har en utmerket veiviser som til og med er her på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Einar said:

Ja. Det er en metode jeg kjenner og kan bruke i flere sammenheng.
"Direkte i HA" sier meg ingenting. Men jeg skjønner jo da at om jeg ikke forblir i HA så her det ingen verdi for meg.

I HA:

Instillinger -> Automasjoner og scener -> Opprett automasjon

When:
Velg "enhet" og legg til bryteren din og riktig trigger fra den

Then Do:
Velg "enhet" igjen og legg til lampen og "toggle" som action.

HA er blitt ganske enkelt ettervert, så jeg anbefaler å teste det ut 😉

Jeg kan desverre ikke noe særlig node red, brukte det litt i starten men det ble mer plunder og bry enn nytte. Selvfølgelig enklere om du kan det fra før, så det kan jo hende det er bedre for deg likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (4 minutter siden):

Men Home Assistant gir jo et rammeverk med f.eks. brukergrensesnitt. Det er jo noen ganger det må til.

Node-RED har jo Dashboard som gir et flott brukergrensesnitt. Men nå må jeg nok ikke skrive mer om Node-RED i HA forumet, enkelte såre tær om slikt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Einar said:

Jeg har vert inne på tanken. Det ville jo passe inn som KISS med tanke på automatisering. Men Home Assistant gir jo et rammeverk med f.eks. brukergrensesnitt. Det er jo noen ganger det må til. I dette tilfellet så er tanken å prøve noe annet enn Homeseer på hytta der det ikke er nødvendig med så mange enheter og automatiseringsobjekter. Men jeg må kunne påtvinge systemet hendelser hjemmefra. Nå tenker jeg det hagler på med alternative løsninger. Men da vil jeg stå igjen som en værhane og sette i gang med ditt og datt uten å komme til en fungerende løsning. Så jeg tenker å prøve Home Assistant med Node-Red. Går ikke det, så lander jeg nok tilbake på Homeseer som jeg er sånn passe fornøyd med.
Og jeg hadde jo håpet at det fantes en ( eller flere ) veivisere. Der er jo Homeseer super da vi har en utmerket veiviser som til og med er her på forumet. 

 

Jeg har vært runden innom node red nå og glei tilbake til HA pga UI. HA sin automasjons løsning er så begredelig dårlig at jeg forstår godt at du bruker node red til det. Jeg har prøvd den litt nå for å styre lys med pir+dimming samt gjøre noen enkle grep mot ventilasjon og selv om man får det til å virke på et vis er ikke dette noe jeg føler er KISS i det hele tatt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (3 minutter siden):

 

Jeg har vært runden innom node red nå og glei tilbake til HA pga UI. HA sin automasjons løsning er så begredelig dårlig at jeg forstår godt at du bruker node red til det. Jeg har prøvd den litt nå for å styre lys med pir+dimming samt gjøre noen enkle grep mot ventilasjon og selv om man får det til å virke på et vis er ikke dette noe jeg føler er KISS i det hele tatt. 

Det er det jeg og er redd for. Enkelt i starten, men ser ut til fort å bli vanskelig å få oversikt over. Bruker du Node-Red i HA? Jeg har fått noe til å virke. Kan skru på/av en Hue pære med Aquara Mini Switch. Men om jeg prøver å henge en Fibaro bryter for vegguttak på samme gren så bare mobber den meg fortsatt. Det er nok en terskel jeg må over før kronestykket ramler ned og jeg kan innkassere gevinsten her.

Zigbee2MQTT ser ut som en bedre løsning enn deCONZ så langt. Den er blant annet på talefot med QNECT PIR sensor som jeg har et beite av fra COOP. De dukker opp som Tuya. Men navnet skjemmer ingen. De virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Einar said:

Det er det jeg og er redd for. Enkelt i starten, men ser ut til fort å bli vanskelig å få oversikt over. Bruker du Node-Red i HA? Jeg har fått noe til å virke. Kan skru på/av en Hue pære med Aquara Mini Switch. Men om jeg prøver å henge en Fibaro bryter for vegguttak på samme gren så bare mobber den meg fortsatt. Det er nok en terskel jeg må over før kronestykket ramler ned og jeg kan innkassere gevinsten her.

Zigbee2MQTT ser ut som en bedre løsning enn deCONZ så langt. Den er blant annet på talefot med QNECT PIR sensor som jeg har et beite av fra COOP. De dukker opp som Tuya. Men navnet skjemmer ingen. De virker.

Nei jeg hadde ikke tenkt tanken en gang, men jeg skal jammen undersøke det nå som du nevnte det 🙂 Jeg er på prøve-feile nivå iu nodered også så har dessverre ingen innspill der, men av det lille jeg testet node red så var det en drøm å jobbe med i forhold til automasjon i HA. Foreløbig truer jeg meg selv til å prøve å få ting til å henge sammen i HA for å slippe å vedlikeholde to systemer, men man kommer til en grense hvor vedlikehold av to systemer er mindre arbeid enn workarounds og tungrodde løsninger i et system. 

 

Når du bruker HA+nodered kjører du vel ikke zigbee2mqtt som en addon i HA eller går det fint? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (21 minutter siden):

Når du bruker HA+nodered kjører du vel ikke zigbee2mqtt som en addon i HA eller går det fint? 

Det ser slik ut. Denne Sonoff Zigbee pinnen går gjennom zigbee2MQTT og jeg har fått inkludert 4 devices. Men så butter det litt i min mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Einar said:

Det ser slik ut. Denne Sonoff Zigbee pinnen går gjennom zigbee2MQTT og jeg har fått inkludert 4 devices. Men så butter det litt i min mangel på kunnskap.

 

Jeg løste styring av noen lys i HA direkte ved hjelp av lysstyrings blueprint som du kan finne her, men jeg skulle ha litt utover å styre det av/på med knapp. Blueprinta er uansett litt kjekke til noen ting så om du ikke har sett dem og vil teste litt styring direkte i HA kan det være verdt et forsøk. 

 

https://community.home-assistant.io/c/blueprints-exchange/53/l/top

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mellomløsning hvis en synes HA sine automasjoner er "dårlige" og heller ikke har lyst til å bruke node-red.

Jeg selv er der. HA automasjoner er forsåvidt greie nok, men når en har hundrevis så mister en oversikten i HA sin flate automasjonsliste. Det går ikke å kategorisere dem eller plassere de i mapper. Men jeg synes allikevel en får til det meste. For meg er det oversikten det skorter på.

Jeg jobber med programmering så for meg var det helt naturlig å ta i bruk pyscript, https://github.com/custom-components/pyscript
Denne er langt mer lettvekt enn å gå for node-red, men programmering er lite brukervennlig hvis en ikke har erfaring fra før med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (10 timer siden):

Jeg løste styring av noen lys i HA direkte ved hjelp av lysstyrings blueprint som du kan finne her, men jeg skulle ha litt utover å styre det av/på med knapp. Blueprinta er uansett litt kjekke til noen ting så om du ikke har sett dem og vil teste litt styring direkte i HA kan det være verdt et forsøk. 

 

Blueprint er helt ukjent for meg. Så jeg får ta en titt på det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (27 minutter siden):

men når en har hundrevis så mister en oversikten i HA sin flate automasjonsliste.

Nøyaktig samme grunn til at jeg ga opp HomeSeer selv om HS har en for så vidt grei gruppering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (50 minutter siden):

men når en har hundrevis så mister en oversikten i HA sin flate automasjonsliste

Hvilken oversikt er det du trenger egentlig? Jeg har inndelt alle mine med prefiks for rommet hvor automasjonen utføres (så langt det lar seg gjøre). Og søkefunksjonen finner jo alt så lenge man har gode navn på automasjonene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (15 minutter siden):

Nøyaktig samme grunn til at jeg ga opp HomeSeer selv om HS har en for så vidt grei gruppering.

Når det gjelder Home Assistant så er det neppe snakk om "hvis", men "når" de får en bedre måte å organisere dette på så kommer jeg selv til å gjøre om mange av mine python skript til Home Assistant automasjon.

Dette er typisk å slå på radio via Sonos når noen kommer hjem etter at huset har stått tomt. Det er en python funksjon på 4 linjer

 

@state_trigger("binary_sensor.noen_er_hjemme == 'on' and binary_sensor.noen_er_hjemme.old == 'off'")
def somebodygothome():
    media_player.stue.select_source(source = "NRK P1 Rogaland")
    media_player.volume_set(volume_level = 0.3, entity_id = "all")


og lages like enkelt i HA sin automasjon. Grunnen til at jeg ikke har gjort det er altså at det blir for mange slik små snutter. I pyscript kan jeg organisere det i mapper.

image.png.022e5049824d730ae87fbb036038b84c.png

Venin skrev (6 minutter siden):

Hvilken oversikt er det du trenger egentlig? Jeg har inndelt alle mine med prefiks for rommet hvor automasjonen utføres (så langt det lar seg gjøre). Og søkefunksjonen finner jo alt så lenge man har gode navn på automasjonene.

Ja, navneprefiks vil sannsynligvis løse det for meg også. Men jeg har tid til å vente enda litt til for å se om det kommer en grei måte å organisere det på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, stigvi said:

Når det gjelder Home Assistant så er det neppe snakk om "hvis", men "når" de får en bedre måte å organisere dette på så kommer jeg selv til å gjøre om mange av mine python skript til Home Assistant automasjon.

Dette er typisk å slå på radio via Sonos når noen kommer hjem etter at huset har stått tomt. Det er en python funksjon på 4 linjer

 

@state_trigger("binary_sensor.noen_er_hjemme == 'on' and binary_sensor.noen_er_hjemme.old == 'off'")
def somebodygothome():
    media_player.stue.select_source(source = "NRK P1 Rogaland")
    media_player.volume_set(volume_level = 0.3, entity_id = "all")


og lages like enkelt i HA sin automasjon. Grunnen til at jeg ikke har gjort det er altså at det blir for mange slik små snutter. I pyscript kan jeg organisere det i mapper.

image.png.022e5049824d730ae87fbb036038b84c.png

Ja, navneprefiks vil sannsynligvis løse det for meg også. Men jeg har tid til å vente enda litt til for å se om det kommer en grei måte å organisere det på.

Muligens et dumt spørsmål, men slike eksempler som du har der ligger det mye av på nett, men det er jo bare 50% av automasjonen. Er grunntanken at man må dele enhver automasjon i to i HA? Jeg synst det skaper mye rot hos meg at jeg har en automasjon for å skru på ting og en annen for å skru det av. Python løser jo dette regner jeg med, men nå tenkte jeg på "automasjoner" delen som ligger i HA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig var det nok tanken med en automasjon for hver handling, men det fungerer åpenbart ikke så godt lenger. Heldigvis er det ikke noe problem å samle alle funksjoner for en enhet i en automasjon, men det kan også bli uoversiktlig ettervert så det er litt personlig preferanse hvordan man gjør det. Jeg samler for eksempel alle funksjonene på en bryter i samme automasjon, men har flere for styring av varmtvannsbereder siden de er forholdsvis omfattende og har veldig ulik funksjon. For å samle flere funksjoner i en automasjon må du gi hver trigger et navn, og så bruke "choose" med condition "triggered by" for hver handling for å koble handlingen til riktig trigger.

Det har kommet en god del forbedringer av den visuelle editoren i de siste oppdateringene, så det jobbes åpenbart mye med å forbedre dette. Forhåpentlig er bedre organisering av automasjoner ikke alt for langt unna...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minim skrev (9 timer siden):

Muligens et dumt spørsmål, men slike eksempler som du har der ligger det mye av på nett, men det er jo bare 50% av automasjonen

Forstår ikke helt hva du mener her. Jeg ønsker å slå på radio når jeg kommer hjem. Hverken mer eller mindre.

Jo, jeg har automasjoner som slår av sonos når jeg legger meg eller forlater huset, men de har helt andre triggere. Det blir rot å blande ting som skal skje på forskjellige triggere. Å dele automasjonene opp i små snutter som gjør en helt enkel konkret ting, tror jeg er lurt. Jeg blander ikke styring av alarm inn i samme automasjon som styring av radio, selv om disse kan ha helt like triggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, stigvi said:

Forstår ikke helt hva du mener her. Jeg ønsker å slå på radio når jeg kommer hjem. Hverken mer eller mindre.

 

Jeg forstår veldig godt hva han mener, og jeg bruker samme prinsipp som Thoralex over.

 

Eksempel: Jeg får en notifikasjon på mobilen når vaskemaskinen er ferdig. Når vaskemaskinen blir slått av (noen har hengt opp klærne til tørk), klareres notifikasjonen automatisk så man slipper å gjøre det manuelt. Da har jeg én automasjon, med to triggere (maskin ferdig, maskin slått av), med to aksjoner (lag notifikasjon, slett notifikasjon).

 

Det er ofte jeg må løsrive meg fra tanken om et syklisk kontrollsystem som jeg er vant til fra jobb, f.eks. en PLS. Må tenke litt annerledes for et event-basert kontrollsystem som Home Assistant.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (14 minutter siden):

Det er ofte jeg må løsrive meg fra tanken om et syklisk kontrollsystem som jeg er vant til fra jobb, f.eks. en PLS. Må tenke litt annerledes for et event-basert kontrollsystem som Home Assistant.


Event basert system er et helt naturlig valg i et overordnet system som HA, ja 🙂 Men når det gjelder vaskemaskinen så ville jeg splittet dette opp i to automasjoner. Det eneste problemet med dette er at det blir fryktelig mange automasjoner av de. Men jeg lærte i går at Home Assistant vil svært sannsynlig få en bedre organisering på dette i 2024. Det er noe de allerede jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, stigvi said:


Men når det gjelder vaskemaskinen så ville jeg splittet dette opp i to automasjoner. 

Smak og behag 😀 Jeg synes det er naturlig å ha aksjonene i én, siden clear_notification og tag i notify-servicen til aksjon 2 er definert ut fra aksjon 1:

 

data:
  message: clear_notification
  data:
    tag: washer_complete

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.