Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant for dumbommer?


Einar

Anbefalte innlegg

mk1 black limited skrev (16 minutter siden):

Bare for å forvirre ytterligere (beklager...:D) så har jeg hatt Dongle-E gående på hytta i et års tid nå, uten et feilslag. Kjører P-utgaven hjemme, den også uten problemer.

 

Ingen grunn til å beklage! Input fra noen som bruker/har brukt det selv veier tyngre enn andre. Så jeg blir nok å bruke denne til problemer oppstår. Men går ting i dass så kan det jo bli til at jeg skylder på den om jeg ikke finner annen årsak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da ser det ut til at Dongle-E og zigbee2MQTT  går mye mer stabilt enn Conbee/Phoscon gjør hjemme. Så den får nok bli med på hytta for å stå der. Jeg fikk 3 Dongle-P fra Aliexpress. Men det er vel en tungarettimunnen operasjon å bytte. Og om det fortsetter å funke som det er så er det vel bare å sitte stille i båten.


Men nå  har det blitt mer og mer vanskelig å komme inn gjennom VPN på hytta! Jeg snakket med en på Telia og han skulle sende meg nytt SIM kort. Jeg har ikke trua på at det hjelper. Her er det vel CG-NAT som ködder med VPN. Han foreslo å sette APN til vpn.netcom.no. Men det er der den stod fra før.
Er det noen som har et godt alternativ til VPN for å fjernstyre HA?
Jeg har også et Unifon (Telenor) datakort jeg kan putte i routeren. Men vil det fungere bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (23 minutter siden):

Er det noen som har et godt alternativ til VPN for å fjernstyre HA?

 

Bruker selv to varianter:  den enkle (på hytta) eller nesten gratis (hjemme).

 

Den enkle:

Bruk Nabucasa.com, koster $6.50 pr mnd eller $65 pr år.

Dønn stabil og bare virker.

 

Nesten gratis:

Freenom virker ikke lenger,men du kan bruke namecheap istedenfor. .xyz domener er billige med bare tall (1$ pr år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (På 29.3.2024 den 19.14):

Er det noen som har et godt alternativ til VPN for å fjernstyre HA?

Hos meg selv bruker jeg Nabucasa som er ganske bra og stabilt.

Jeg bruker ZeroTier for fjernstyre HA som jeg har andre plasser enn hos meg selv. Har prøvd Tailscale som er ganske likt som ZeroTier, har også prøvd Cloudflared som er helt greit, men det krever at du har et domene.

 

 

 

Endret av Offpiste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Offpiste skrev (23 minutter siden):

Hos meg selv bruker jeg Nabucasa som er ganske bra og stabilt.

Jeg bruker ZeroTier for fjernstyre HA som jeg har andre plasser enn hos meg selv. Har prøvd Tailscale som er ganske likt som ZeroTier, har også prøvd Cloudflared som er helt greit, men det krever at du har et domene.

 

 

Den ørste ble litt uleselig her! Men jeg fant ut at den peker på Nabucasa. Ellers har jeg et par domener, ( ingen bonus for de som finner dem 😉 )

så skal sjekke den muligheten.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak CGNAT er det meg bekjent ingen gode måter å reverse-proxye seg inn. Og alt av mobilt bredbånd er vel CGNAT vil jeg tro.

Du kan bruke tailscale, det er knall til å logge på nettverk fjernt borte.

Angående Node-Red, fikk du til dette med lys? Det skal være relativt enkelt, og jeg baserer meg kun på Node-Red for automasjon da Home-Assistant automatsjoner enda ikke er på et godt nivå etter min mening.

 

 

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (På 29.3.2024 den 19.14):

Men nå  har det blitt mer og mer vanskelig å komme inn gjennom VPN på hytta! Jeg snakket med en på Telia og han skulle sende meg nytt SIM kort. Jeg har ikke trua på at det hjelper. Her er det vel CG-NAT som ködder med VPN. Han foreslo å sette APN til vpn.netcom.no. Men det er der den stod fra før.
Er det noen som har et godt alternativ til VPN for å fjernstyre HA?
Jeg har også et Unifon (Telenor) datakort jeg kan putte i routeren. Men vil det fungere bedre? 

 

Virker som at Telia blir værre og værre mtp CG-NAT, de har det til og med på FWA-produktene deres..

Selv har jeg Telenor og benytter telenor.fwa APN-et og får offentlig IPv4 adresse (+ IPv6).

internet.public APN-et gir kun offentlig IPv4 adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (21 timer siden):

Angående Node-Red, fikk du til dette med lys? Det skal være relativt enkelt, og jeg baserer meg kun på Node-Red for automasjon da Home-Assistant automatsjoner enda ikke er på et godt nivå etter min mening.

Jeg skal se om det er noen av de foreslåtte veier rundt VPN som funker hos meg. Jeg har noen kamera som jeg også vil ha tilgang til.
Lys fungerer bedre og bedre. Pr. nå så er det like bra som i Homeseer. Men jeg vil gjerne ha lysmåling og tilpasning med. Det ser ut som det skal være helt gjennomførbart. Første spørsmål er om jeg skal basere meg på utelys eller innelys. Det siste er mer komplisert da det må deles opp i de enkelte rom for å gi mening. Jeg har (nesten) tømt den lokale Bauhaus sjappa for Philips utendørssensor. De kan jo og brukes innendørs. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å poste her pga tittelen på tråden 🙂

Jeg har kjørt HomeSeer siden tidenes morgen men jar begynt å tenke litt på HA.
Før jeg tenker mer må jeg ha klarhet i en veldig viktig ting:

Har HA noen tilsvarende funksjonalitet som 

-Jon00s Alexa helper 
Som gjør det mulig å spørre Alexa om ting i smarthuset og få svar

-HSTouch
Mulighet til å enkelt designe touch interface til en iPad (eller tilsvarende)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fermate skrev (1 time siden):

ar HA noen tilsvarende funksjonalitet som 

-Jon00s Alexa helper 
Som gjør det mulig å spørre Alexa om ting i smarthuset og få svar

https://www.home-assistant.io/integrations/alexa.smart_home/

 

Sitat

It takes considerable effort to configure. Your Home Assistant instance must be accessible from the Internet, and you need to create an Amazon Developer account and an Amazon Web Services (AWS) account. An easier solution is to use Home Assistant Cloud.


Det er mange veier til Rom, altså. 

Har en Home Assistant Cloud er det en kort vei til mål
image.png.aa1eacdef270b005ce0595ca0d43b506.png



I tillegg har Home Assistant sin egen: https://www.home-assistant.io/voice_control/
 

Sitat

-HSTouch
Mulighet til å enkelt designe touch interface til en iPad (eller tilsvarende)


Kjenner ikke -hstouch, men du har uanz muligheter til å lage slike grensesnitt og som er unike for akkurat denne padda. Jeg har ikke slike selv, men skulle jeg hatt en så hadde jeg startet med å opprette en egen brukerkonto for denne og lagd et brukergrensesnitt som gjelder for denne brukeren.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rast svar men må bare pressisere litt:

Alexa
-Jeg ønsker IKKE å skrive min egen Alexa skill 🙂
- Jeg må ikke bare ha mulighet til å styre ting med Alexa men også å stille spørsmål og få svar.
(Ikke bare status fra en Device men kunne sette sammen svar selv) 


Touch interface til iPad

Jeg snakker ikke om å lage en egen app til iPad her altså, men å kunne konfigurere grafikk og data og laste det opp til en ferdig app.
(HSTouch har en designer app (ligner på Visual Studio) der du limer inn grafikk og kobler den til funksjonalitet. Den genererer en XML fil som du laster opp til en ferdig app (HSTouch) på iPad )

eller missforstod jeg deg når du sa: ?

 

stigvi skrev (50 minutter siden):

du har uanz muligheter til å lage slike grensesnitt og som er unike for akkurat denne padda. Jeg har ikke slike selv, men skulle jeg hatt en så hadde jeg startet med å opprette en egen brukerkonto for denne og lagd et brukergrensesnitt som gjelder for denne brukeren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt slik det fungerer i Home-Assistant.

Interface i Home-Assistant baserer seg på YAML-kode. Du kan enten skrive YAML-koden selv, eller bruke GUI til å generere dette.


Før gikk dette under navnet "Lovelace", nå går det under navnet "Dashboard"
https://www.home-assistant.io/dashboards/
Du viser dette via nettleser på iPad, eller eller via Home-Assistant appen.

Endret av Evelen
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.