Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Migrere fra Homeseer Z-Net til noe annet?


Erling

Anbefalte innlegg

Noen som har hørt om muligheter for «enkel» overføring til andre systemer?

 

Er litt lei/oppgitt av hele Homeseer-greia* og vurderer seriøst noe nytt.

 

Har vel en 15 noder som IKKE enkelt tilgjengelige for exclude/include - som vel må gjøres.


* Litt lyst på en ryddejobb og en GUI som ikke er så utdatert. 😳

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling skrev (2 timer siden):

Noen som har hørt om muligheter for «enkel» overføring til andre systemer?

 

Er litt lei/oppgitt av hele Homeseer-greia* og vurderer seriøst noe nytt.

 

Har vel en 15 noder som IKKE enkelt tilgjengelige for exclude/include - som vel må gjøres.


* Litt lyst på en ryddejobb og en GUI som ikke er så utdatert. 😳

 

Enkel overføring, nei. Teoretisk skal du kunne flytte et helt zwave eller zigbee nett ved å flytte kontrolleren, men jeg ser flere som anbefaler å ta en opprydding når du flytter til et nytt system. Noen erfaringer diskuteres her: https://community.home-assistant.io/t/migration-from-homeseer-4-to-homeassistant/593985/4

Mulig jeg tar ting på forskudd, men som meget aktivt medlem på forumet her antar jeg du nå er moden for Home Assistant. 😁

Om ikke du ser på det som “The dark side” 😉  Uansett - lykke til med valg av nytt system og flytting når du er klar.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok en god del jobb foran deg...

 

Jeg ville startet med å sette opp en MQTT broker og zwavejs2mqtt (og MQTT-Explorer er et supert verktøy) så har du alle nodene dine oppegående og tilgjengelige for et hvilket som helst system. Om du må ekskludere/inkludere hver enkelt node vil nok vise seg etterhvert...

 

Hvilket system regner du med å gå for? 

 

Der er ingen systemer som passer best for alle, folk har forskjellig ståsted på mange plan. Der finnes jo mange gratis systemer men også de en må betale for har gjerne noen uker gratis "testperiode". Når jeg skal i gang med et eller annet nytt der jeg har mange veier å gå så lager jeg meg en liten og relativt enkel oppgave og ser hva som skal til for å løse denne, hvor mye nett/forumhjelp jeg trenger for å komme i mål. Det tar tid å komme "under huden" på ethvert system og denne oppgaven hjelper meg godt på vei.

 

For hjemmeautomasjon blir oppgaven f.eks. slik:

  1. Jeg har 2 wallplugs, en til espressomaskin og en til kaffekvern.
  2. Espressomaskinen skal kunne slås på/av fra wallplug OG et eller annet skjermbasert.
  3. 10 minutt etter espressomaskinen slås kvernen på da det indikerer at espressomaskinen er gjennomvarm.
  4. Etter 1 time slås alt av igjen om det ikke er slått av manuelt.
  5. Og kanskje det viktigste: Det skal kunne herjes med, slås av/på i hytt og pine uten at timerne går i ball... (og når en leker med disse tingene så settes jo selvsagt timerene til sekunder i stedet for minutt og timer...).

Når oppgaven er i boks regner jeg med at jeg har kunnskap nok til å avgjøre om systemet er passende for meg... Ved siste korsvei endte jeg på Node-RED og har ikke sett meg tilbake...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge, jeg googlet litt nå i kveld og ser vel bort fra den muligheten ang. z-wave.

 

Spørs om Philips Hue lysene lager problemer.

 

En god jobb ja, Homeseer fungerer jo, men…

 

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling skrev (22 minutter siden):

Spørs om Philips Hue lysene lager problemer.

De er Zigbee så da kommer jo zigbee2mqtt inn i bildet også 😁

 

Jeg sleit også med HomeSeer men la først over til MQTT og kunne da ta en og en automasjon/et og et rom og legge over til Node-RED. Brukte vel 2-3 mnd på å flytte alle automasjoner fra HS til Node-RED og alt fungerte hele tiden.

Endret av SveinHa
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling skrev (6 timer siden):

Takk til dere begge, jeg googlet litt nå i kveld og ser vel bort fra den muligheten ang. z-wave.

Hvorfor det?
Jeg er i ferd med å gi opp Homeseer ( tror jeg ), og begynner med hytta. Det ser jo ut til å være så enkelt at jeg tar factory reset på dingsene og legger dem inn i nytt system.

Det funker både på Zigbee og Z-Wave. Forskjellen er mest at Zigbee går gjennom Zigbee2MQTT, men Z-Wave sniker seg utenom Zigbee2MQTT. Jeg har en mistanke om at det går an å tre Z-Wave også gjennom MQTT, og ser fordeler med det. 

Går alt greit så kan jeg nok til å legge en plan for hvordan jeg skal gjøre det her hjemme. Da vil det passe å gjøre det i sommer, for da er det ikke fullt så nøye om mange lys lever sitt eget liv eller ikke noe liv en periode. I enda større grad gjelder det panelovner og varmegulv. Det er ikke så mange kritiske funksjoner i huset da.


Philips Hue lage problemer? Nei ikke her. Og IKEA pærene får ikke være med over. Det er bare bukkebæsj! Hue derimot er de Zigbee dingsene som virker og fortsetter med det.

 

Og at Homeseer fungerer, vel, det hender den gjør det opptil et par uker uten å mekke. Det er ikke vellykket automasjon der jeg kommer fra. 

 

Jeg ser hvilken kategori dette er, så bør vel nevne at jeg er på vei over til Home Assistant med Node-Red. Grunnen er mest at det er en kategori jeg ser det er mye aktivitet i her. At Homeseer er klart størst er antagelig at vi har "noen velfungerende lokomotiv" der. 😉 Jeg skal innrømme at jeg som andre sauer har lett for å følge bjellesauene.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm., du sier noe der om lys om sommeren.

 

Homeseer har vært med meg siden 2010/2009 - så det sitter langt inne.

 

Akkurat nå har «utvikler» av Hue-modulen rota og så blitt taus. Ting kan skje, men lys er jo det primære og med (over) 90% Hue-pærer blir jeg oppgitt.

 

Avsporing…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling skrev (22 minutter siden):

Akkurat nå har «utvikler» av Hue-modulen rota og så blitt taus. Ting kan skje, men lys er jo det primære og med (over) 90% Hue-pærer blir jeg oppgitt.

Der bruker jeg JowiHue, og han er ganske på hugget med support. Men det er mye annet. Den er rett og slett ikke stabil. Om det er HS eller plugins er ikke lett å finne ut.

Og manglende Modbus support er jo et stort hull slik jeg ser det. Jeg håper jo å få det i Home Assistant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (1 time siden):

Da vil det passe å gjøre det i sommer, for da er det ikke fullt så nøye om mange lys lever sitt eget liv eller ikke noe liv en periode. I enda større grad gjelder det panelovner og varmegulv. Det er ikke så mange kritiske funksjoner i huset da.

En god plan. Jeg hadde også det da jeg skiftet fra deconz til zigbee2mqtt. Men så klarte jeg ikke å vente og satte i gang i desember (2022) på den mørkeste tiden.

Det gikk veldig greit fordi jeg en periode på en måned brukte to systemer og flyttet over rom for rom i ro og mak. Så det tror jeg er en vel så god strategi. Drar en ut pluggen på det ene så blir det stress å få opp et nytt system. Det er mange rom uten vinduer hjemme hos deg også, vil jeg tro......

Einar skrev (6 minutter siden):

Jeg håper jo å få det i Home Assistant.

Det er det. Men det er også en god modbus mulighet i esphome og bruker du den er det forholdsvis lett å få det inn i Homeseer via mqtt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 timer siden):

Jeg ville startet med å sette opp en MQTT broker og zwavejs2mqtt (og MQTT-Explorer er et supert verktøy) så har du alle nodene dine oppegående og tilgjengelige for et hvilket som helst system. Om du må ekskludere/inkludere hver enkelt node vil nok vise seg etterhvert...

 

Jeg lastet ned den og prøver å koble den klienten ( på PC'n ) til Home Assistant på Raspberry'n men blir avvist.
Kan du starte en tråd med "kurs" i hvordan det kan gjøres? Det ser jo ut som et interessant verktøy.
 

Edit: Jeg fant ut av det! Prøvde å legge inn passord i menyen for Zigbee2MQTT i HA. Men fant så et passord i "/homeassistant/zigbee2mqtt/configuration.yaml" og med det kom jeg inn med MQTTexplorer. Passordjungelen er ikke alltid like lett å finne frem i.

Endret av Einar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører både HS og HomeAssistant, HA kom inn pga. manglende support for en del ting i HS. Det går fint å kjøre begge - jeg bruker MQTT å kommunisere mellom de og det fungerer fint (om enn litt omstendelig). Så om du ønsker det kan du ta en smidig overgang (evt. å kjøre begge) på den måten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mk1 black limited skrev (2 minutter siden):

Jeg kjører både HS og HomeAssistant, HA kom inn pga. manglende support for en del ting i HS. Det går fint å kjøre begge - jeg bruker MQTT å kommunisere mellom de og det fungerer fint (om enn litt omstendelig). Så om du ønsker det kan du ta en smidig overgang (evt. å kjøre begge) på den måten.

Jeg har tenkt den tanken ja. Men ettersom jeg kan "trene" på det jeg har på hytta, så tenker jeg det vil kunne grense til selvpining å ikke bare flytte over enkelte automasjoner med sine devices. Om jeg skjønner mer av hvordan enkelt å opprette nytt i HA så vet jeg hvordan jeg skal få dem ut av HS. 😉 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta fra Homeseer til HA for halvannet år siden. Sikkert av de samme grunnene som du har nå. Hadde da brukt Homeseer i 5 år. Zwave controller var bare å plugge inn i ny server så fulgte nettverket med.

Største jobben var å lage alle automasjoner på nytt. Satt med begge systemene parallelt og ordnet litt automasjoner hver dag i en måned før jeg var ferdig.

Overgangen gav meg en ny interesse for hjemmeautomasjon. Har ikke angret et sekund.. eller kanskje et par.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, bytta fra HS til HA og har ikke angra ett sekund. Kjørte også 2 systemer en stund mens jeg bygget opp automasjonene rom for rom.

 

Zigbee2mqtt for alt zigbee (ikea + hue belysning hovedsakelig) og zwavejs2mqtt for zwave. Flyttet bare controlleren over, utav 30 eller så noder var det bare 3 som måtte inkluderes på nytt.. 2 av dem var ID lock låsene hvor jeg ikke klarte finne passordet/frasen som ble brukt for secure inclusion i HS.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Erling said:

Har brukt helgen på kartlegging, 44 Z-Wave «dingser». 🤞 Krysser fingrene på det lar seg overføre.

 

Litt vemodig, veldig faktisk.

 

Bare ett lite tips hvis du har Heatit termostater - Oppdater til den uoffisielle firmwaren før du evt flytter over (ref alle trådene om issues med set points osv). Bugs'ene i firmwaren lager mer problemer for open zwave enn for HS.. Etter oppdatering fungerer alt kjempefint. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 19/02/2024 at 11:41, torhaala said:

 

Bare ett lite tips hvis du har Heatit termostater - Oppdater til den uoffisielle firmwaren før du evt flytter over (ref alle trådene om issues med set points osv). Bugs'ene i firmwaren lager mer problemer for open zwave enn for HS.. Etter oppdatering fungerer alt kjempefint. 

 

Hvilken type Z-Wave termostater er det snakk om? TRM3 er ok med standard firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.