Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee2MQTT Disconnected !


Einar

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver å sette opp Home Assistant for å erstatte Homeseer. I første runde på hytta ( egen tråd ).

 

Det er mye der som ser bra ut. Zigbee2MQTT ser ut til å håndtere enheter som deCONZ / JowiHue ikke finner.

Men Zigbee2MQTT er ustabil. Veldig ustabil! Og det kan jeg ikke bruke. Den skal jo håndtere varmeovner og enda viktigere: røykvarsler, vannlekkasje varsling og alarmsirene.

Z2M kjøres på en Raspberry Pi 3B med Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle plus. Jeg bruker Node-Red. Men det bør være irrelevant da det jo er et nivå høyere.

Se vedlagt historikk. I går kl 13-15 drev jeg med oppsettet og kan ha "plaget den". I dag morges lå jeg i senga og snorket. Jeg har ikke Alexa e.l. så lyden bør ikke ha plaget den.

 

 

Nå trenger jeg innspill på hvordan jeg skal angripe problemet. Min tidligere erfaring tilsier: splitt og hersk. Men det forutsetter en fornuftig splitt og muligheten til å evaluere.

 

Kjøpe en annen dongle? I så fall hva? DeCONZ/ConBee II bruker jeg her hjemme, og den vil jeg gjerne vekk fra. Om det er programmet eller dongle vet jeg jo ikke.

 

Eller bare en ny Sonoff? Det er vel mange som bruker den uten problem ellers ville vel "Google ha visst det". Det kan jo være en ustabil utgave av et bra produkt.

Installere hele haraballet på nytt? Ja, før eller siden blir nok det aktuellt. Som nybegynner i Home Assistant har det nok fulgt med noen rotter på lasset. Jeg vet bare ikke hvor.

 

Flytte alt over til nytt SD kort? Jeg har anskaffet et A2 kort med tanke på slitasjen av SD kort. Det som sitter der nå er ikke gammelt, men et SanDisk av A1 type. Men jeg har ikke sett indikasjoner jeg kjenner igjen som SD kort problem.

 

 

nedetid.jpg

Endret av Einar
Rette skirveflei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle plus

Dette kan være så mangt. Er det en Dongle-P? Dongle-E er ikke anbefalt.

Hvilken firmware har du lagt innpå?



I tillegg nevner du både Home Assistant og Node Red i innlegget ditt, men ting tyder allikevel på at du kjører kun zigbee2mqtt på en RPi for seg selv. Av hensyn til litt trege forumdeltakere (meg selv) så anbefales det å ikke blande inn for mye i innleggene hvis det ikke er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Dette kan være så mangt. Er det en Dongle-P? Dongle-E er ikke anbefalt.

Hvilken firmware har du lagt innpå?

 

Det er Dongle-E. Fordi jeg så et annet sted at det var omvendt. Men om jeg finner en -P her hjemme så kan jeg jo prøve. Å kjøpe fra Aliexpress tar lang tid.

Firmware!? Jeg gikk ut fra at den kom med aktuell firmware ettersom jeg kjøpte den for ca. 14 dager siden.
Forøvrig er det jo rart om feil på hardware gjør at Z2M må restarte. Men den er kanskje ikke så robust da.

Da får jeg forske litt på det med firmware først. Og se om noen her hjemme selger -P dongle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter støy eller strømunderskudd. RPi og usb radioer kan være litt små-kranglete. Ta en kikk på kernel loggen og se hvilke hint du finner der. Hvis det er stadige usb disconnects så får mest sannsynlig ikke donglen nok elektroner fra usb porten

 

Både z2m og sonoff dongle-p er dønn stabile etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (1 minutt siden):

Det er Dongle-E. Fordi jeg så et annet sted at det var omvendt.



Her, https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#not-recommended , er liste over hva som er anbefalt og ikke. Dongle-E er _ikke_ anbefalt.

Når det gjelder firmware: Jo, det er nok dessverre forventet at du oppdaterer de selv. Og dette er et sabla styr. Mulig andre koordinatorer er lettere. Home Assistant sin egen feks sammen med ZHA. Men da får du ikke mqtt integrasjon til node red.

Men skaffer du deg en Sonoff Dongle-P så bør den oppgraderes med ny firmware. Sterkt anbefalt.

 

image.png.50d05532e411fbe7b68f4bb9ba4279eb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bruker zigbee2mqtt selv og opplever den som stabil, rask og lite ressurskrevende. Men den er også lagd av datanerder for bruk av datanerder. Dette med firmware krever nedlasting av programvare fra feks Texas Instruments og for min del, et verktøy for å gjøre om på filformat for den siste firmware versjonen som kom sommeren 2023.

Hvis en ikke er forberedt på å fikle, finn noe annet. Jeg _tror_ og innbiller meg at Home Assistant sin egen koordinator med Home Assistant sin programvare, ZHA, er mer strømlinjeformet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nøyaktig samme oppsettet, og opplevde også veldig mye ustabilitet til å begynne med - hell til jeg valgte en annen kanal for å flytte meg vekk fra WiFi båndet. Siden da har det vært dønn stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å finne dongle-P her hjemme. Den eneste jeg fant er fruugo og andre suspekte "butikker". Men det ser ut til å være slike hvor varene blir sendt fra Kina og de bare tar pengene. Da kunne jeg jo like gjerne bestille selv fra Aliexpress. Kanskje jeg gjør det uansett.

 

Firmware? Jeg får prøve å finne ut av det.

Andre kanaler? Om jeg kan snike den ut av WiFi båndet så kan det være verd å prøve. Det er jo også en annen Zigbee dongle i nærheten. Ettersom jeg har mer erfaring med Bluetooth BLE enn Zigbee så tenkte jeg det ikke ville være et problem så lenge det bare er en WiFi og en annen Zigbee å håndtere. Men BLE er jo spesielt robust i så måte da.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt 3 stk.  fra Aliexpress. En til hytta, en til hjemme og en i reserve. Hva det koster aner jeg ikke nå med VOEC, posten og andre ukjente. Men nå har jeg brukt flere dager på dette, så de kan bli ganske dyre før jeg synes det blir en dårlig deal om det bare virker. Noen ganger virker det attraktivt å fylle kaninhullene med penger i stedet for å ramle ned i dem. 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (1 time siden):

Min tidligere erfaring tilsier: splitt og hersk. Men det forutsetter en fornuftig splitt og muligheten til å evaluere.

Godt poeng. Jeg har splittet opp maksimalt:

  • Pi-400 med Mosquitto
  • Pi 3B+ med zigbee2mqtt
  • Pi 3B+ med zwavejs2mqtt
  • Pi 3B+ med zwavejs2mqtt (en til i samme nett av geografiske årsaker)

Alle går dønn stabilt med med CPU last på under 2%. Unntaket er den ene zwavejs2mqtt som fyller opp SD-kortet etter noen mnd. Så langt har jeg bare passet på å ha en kopi liggende som jeg kan bytte til og så kopiere tilbake til det "døde" kortet. Det er jo å rette feil feil men inntil videre så blir det slik...

 

Conbee II funker jo fint med zigbee2mqtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 minutter siden):

Conbee II funker jo fint med zigbee2mqtt.

Kanskje jeg skal prøve den. Den har jo Kjell&CO.

 

Ellers begynner jeg å gå i retning av å putte Z2M på en egen Raspberry nettop for å få greia mer modulbasert. En switch til pluss en Raspberry bruker jo ikke så mye strøm. Jeg vil at automasjon og mobil-modem skal gå batteridrevet i eventuelle strømutfall. Vi har endel av dem. Da kan jeg jo bruke MQTT explorer og Wireshark til debugging. Det blir mer åpent enn noe pakka inn i HA. MQTT Explorer og Mosquitto kan vel brukes uansett hvor broker er. Jeg bruker MQTT explorer på PC'n nå. Funker det.

Du har 2 Zigbee nett på samme sted? Vel, det har jo i og for seg jeg og nå med "test-hytta" da. 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (22 minutter siden):

Conbee II funker jo fint med zigbee2mqtt.


Det er firmware problemer der. Zigbee2mqtt virker ikke "fint" med conbee ii hvis den er oppgradert til noen av de nyeste firmwares.

Einar skrev (2 minutter siden):

Du har 2 Zigbee nett på samme sted?

Det er i utgangspunktet ikke noe problem om du bruker flere zigbee nett og wifi, bluetooth osv på samme frekvens. De støtter alle sammen feilhåndtering og sender data på nytt hvis det er kollisjon. Mulig det blir et problem hvis poden strømmer video på wifi og det er lite ledig tid på frekvensbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (2 minutter siden):

Du har 2 Zigbee nett på samme sted?

Ja. Sleit mye med dekning i garasjen selv med et par strategisk plasserte link/mesh noder så da ble der en PI/zwavejs2mqtt til. Denne PIen har senere fått tilleggsoppgaver med å kommunisere med 2 invertere og 2 BMSer vha. mpp-solar. Det er ikke denne som krangler... Zigbee fra huset har god dekning i garasjen...

 

stigvi skrev (5 minutter siden):

Det er firmware problemer der. Zigbee2mqtt virker ikke "fint" med conbee ii hvis den er oppgradert til noen av de nyeste firmwares.

Ok, visste ikke det. Har hatt en Conbee II i hylla noen år og satt i drift på hytta nylig og den har virket supert både da den var i bruk sist og også der den står nå. Kan ikke huske at jeg har oppgradert den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (23 minutter siden):

Ok, visste ikke det. Har hatt en Conbee II i hylla noen år og satt i drift på hytta nylig og den har virket supert både da den var i bruk sist og også der den står nå. Kan ikke huske at jeg har oppgradert den...


Bare å notere det ned bak øret i tilfellet du planlegger å fikse noe som allerede virker.

image.png.baebda800dab2cafad6aac013ea2383e.png

 

 

Mens vi er inne på problemer. Mosquitto 2.0.16, 2.0.17 og 2.0.18 har bugs som gjør at det ikke helt spiller på lag med zigbee2mqtt hvis en har et stort zigbee nett med nærmere 200 "dingser". Hvor grensen går, er uklart.

https://github.com/eclipse/mosquitto/issues/2887

Hvis en bruker mosquitto add-on i Home Assistant, så er add-on versjon 6.2.1 trygg. 

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring på at Sonoff dongle ZBDongle-E er dønn stabilt på z2m etter at en har flashet til anbefalt Firmware. Nå bruker ikke jeg Raspberry pi'er heller, men burde gå bra å koble dongla opp på en USB hub med egen strømforsyning. Jeg gikk fra deconz til z2m grunnet mye ustabilitet med batteri enheter og spesielt IKEA sine zigbee dingser falt ofte ut og måtte inkluderes på nytt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PCI skrev (På 21.2.2024 den 17.33):

Har erfaring på at Sonoff dongle ZBDongle-E er dønn stabilt på z2m etter at en har flashet til anbefalt Firmware. Nå bruker ikke jeg Raspberry pi'er heller, men burde gå bra å koble dongla opp på en USB hub med egen strømforsyning. Jeg gikk fra deconz til z2m grunnet mye ustabilitet med batteri enheter og spesielt IKEA sine zigbee dingser falt ofte ut og måtte inkluderes på nytt

 

Da har jeg flashet siste versjon i donglen. Det var dritenkelt ved å putte den i Win10-PC'n og følge anvisning: https://dialedin.com.au/blog/sonoff-zbdongle-e-rcp-firmware

Det reddet dagen i går at det var EN ting som var enkelt for en som aldri har hatt finga i hardwaren før, og heller ikke kjenner innmaten ned til siste programlinje. 10 poeng!

 

Men det er uvisst om det hjalp. Historie i HA viste at rundt kl. 5 i natt gikk den og la seg. Men om det var dongle eller MQTT broker som stupte, det er jeg nå litt usikker på. For jeg lot MQTT explorer stå åpen på en skjerm i natt og den hadde ingen ting å rapportere. Ikke fra noen andre heller. Jeg ville forvente at data fra zigbee2mqtt ( som topic heter ) ville stoppe, men andre ville leve. Men nei. Så jeg må prøve å finne ut om MQTT broker er en del av zigbee2MQTT. Og evt. legge broker på en annen Raspberry. Mosquitto burde være verd et forsøk. Tanken er Splitt & Hersk. Men vil det heller bli nye oppsett problemer?

Ellers er Sonoff dongle-P på vei, så får zigbee2MQTT for ofte forstoppelse så får jeg roe ned blodtrykket og legge HA til side til de ankommer. Spennende å se hvordan det blir med VOEC / MVA / Gebyrer og Co. Min første kineser inn hit i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mosquitto. Dønn stabil og relativt enkel å konfigurere akkurat som du vil ha den

 

Har også god erfaring med vernemq når du trenger å støtte et stort antall sesjoner (hundretusener/ millioner). Men mye mer krøkkete å sette opp. Og erlang er ikke mitt førstevalg når noe må fikses på... Så jeg bruker mosquitto hjemme

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (6 timer siden):

Bruk mosquitto. Dønn stabil og relativt enkel å konfigurere akkurat som du vil ha den

 

Ja. Jeg har satt den opp før og det var ganske plankekjøring. Så om Z2M/HA ikke stritter mot så kan det funke bra. Setter den opp på kjøreplan for neste installasjon.

Edit: Da dukket det opp en melding på konsollet her! 

"Out of memory: Killed process 4529 (node-red) blablabla...."

Og omtrent samme tid som Z2M restartet 2 ganger.  Jeg fikk på kjeften for å kjøre top fra konsollet! Men kunne kjøre den fra terminal i HA. For en gal verden. Men det var ikke mye å hente der. Hverken top eller ps -A viser noen med PID over 500. Jeg tror den skjuler noe for meg.
Men det lukter memory leak her. Og den peker på Node-Red. Så jeg får se om det er sluppet en nyere.

 

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.