Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro PIR Sensor type FGMS-001


Rune L

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fibaro Pir sensor som fungerer når den vil. (ikke når jeg vil)

Har dere noe forslag? Har oppgradert zwave software 3.0.1.77

Fungerer fortsatt ikke. tror pir versjon er 3.70 mener jeg så det inne i Homeseer 3

 

Hvordan evt. oppgradere Fibaro sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at den trenger en firmware-oppdatering, i utgangspunktet virker det usannsynlig.

 

MEN den vil trenge en optimalisering, hvis du ikke har gjort det. Du må vekke enheten før du optimaliserer den (trykk tre ganger på knappen inni enheten, etter å ha skrudd av dekselet).

 

I tillegg kan du justere en parameter for å øke følsomheten (parameter 1), selv om denne som default er stilt ganske lavt. Skalaen går fra 8-255 og default er 10 (lavere er mer følsomt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har fungert bra før,  

Så gikk den batteri tom, 

Tror den ble kranglette etter det .

Alle innebygde sensorer ble vanskelige, 

Men det som er rart er att den fungerer uproblematisk i noen dager så død i noen dager. 

Har prøvd optimalisere uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et software-problem, men jeg ville heller sett nærmere på hardware-biten først, det er det mest sannsynlige.

 

Hvor stort Z-wave nettverk har du (dvs. hvor mange noder har du)? Du har optimalisert resten, ikke sant?

... og du (eller kona) trekker ikke ut en plugin-modul eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende en epost til Fibaro og spørre, er du heldig sender de deg en oppdatering men sannsynligvis ikke. Men får du en er det bare å laste opp .hex-filen via Z-wave tab'en på root-devicen.

 

Z-wave problemer har en tendens til å være relatert Z-wave nettverks-problemer (noder forsvinner eller er ustabile, og det gjør hele nettverket ustabilt), dårlig/mangelfull optimalisering, eller lokale støykilder. Ang. lokale støykilder måtte jeg flytte min Fibaro PIR på kjøkkenet da vi ommøblerte og flyttet microbølgeovnen nærmere. Batteriet ble også tappet ganske fort.

 

... et annet alternativ er å prøve enda et nytt batteri. Hvis den fungerte fint, og det eneste som har skjedd er at batteriet gikk tomt (det var forresten overraskende fort), så burde den fungere fint fremdeles. Når kjøpte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket att z-wave modulen sitter i USB porten . og den blinker som normalt. Har bare Fibaro sensor på Z-wave Og den heter Node 2. (Node1 har jeg slettet for lenge siden )

Det som er rart er att Fibaro sensor fungerer noen ganger, 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

Du kan sende en epost til Fibaro og spørre, er du heldig sender de deg en oppdatering men sannsynligvis ikke. Men får du en er det bare å laste opp .hex-filen via Z-wave tab'en på root-devicen.

 

Z-wave problemer har en tendens til å være relatert Z-wave nettverks-problemer (noder forsvinner eller er ustabile, og det gjør hele nettverket ustabilt), dårlig/mangelfull optimalisering, eller lokale støykilder. Ang. lokale støykilder måtte jeg flytte min Fibaro PIR på kjøkkenet da vi ommøblerte og flyttet microbølgeovnen nærmere. Batteriet ble også tappet ganske fort.

 

... et annet alternativ er å prøve enda et nytt batteri. Hvis den fungerte fint, og det eneste som har skjedd er at batteriet gikk tomt (det var forresten overraskende fort), så burde den fungere fint fremdeles. Når kjøpte du den?

Kjøpte den rett før jul. 

Har fungert ok lenge men begynte plutselig å tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

51 minutter siden, Moskus skrev:

Nå hadde jeg enkelt ekskludert den fra nettverket, og lagt den til på nytt. :)

 

Hvordan gjør jeg det?

 



Error: Z-Wave device has empty ROOT object.

Settings
Node 2 Z-Wave Fibaro On/Off Sensor Node 2 Root is not an always-listening node.
Please make sure the node is awake so that the current settings can be retrieved.
Click 'Ready' when you are ready to proceed.
If the node is not awake, you may still set a parameter, it will queued and sent when the device wakes up.
Ready
Associations  help.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg "remove/exclude a node" under "Plugins - Z-Wave -Controller Management". Du finner det i en dropdown meny kalt actions under "Z-Wave Interfaces".

 

Start dette så trykker du det 3 ganger på knappen på sensoren. Legg den så til slik du gjorde når du satt den opp første gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.