Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutes ago, Roy-Lysakerelektro said:

Dette høres veldig interessant ut. 
Vi har flere kunder som er usikre på veien videre nå. 

Det er skummelt å skulle betale kr. 1200 for ett helt års abonnement, og skulle risikere nok en konkurs og tape også disse kronene... 

Har dere tenkt på /forsøkt å få kontroll over Futurehome sine elbilladere? 
Bare å si fra hvis du trenger lader(e) for å teste. 

Har flere stk på lager som ikke akkurat er lettsolgt om dagen 😂

Hei og takk for det! Futurehome sine ladere støtter jo Zigbee basert på dokumentasjonen dems. Tanken her er at hvis ingen andre gjør det, så setter vi opp en custom conterver for testing inn mot Zigbee2MQTT og etter endt testing, kjører en pull request inn til repoet der når/hvis alt går i orden slik at den blir tilgjengelig for alle som bruker dette uavhengig av om de har en SMARTi Hubben eller ikke.

Skrevet
2 hours ago, zero_talent said:

- Jeg har både Zigbee og Z-wave-enheter, så da trenger jeg USB-sticks for begge, og de trenger skjøtekabel. Når jeg googler diverse nettbutikker ser det ut som Nabu Casa og Aotec7 er de enklest tilgjengelige. Er det ok valg? 

For Z-Wave er denne best:

Z-Wave 800 Series Development Kit - Silicon Labs

Har et par liggende om du er interessert.

Skrevet
zero_talent skrev (2 timer siden):

- Jeg har to Futurehome-termostater på varmekabler (angrer på at jeg ikke insisterte på annet merke), som jeg har skjønt kan være vanskelig å integrere i HA. Finnes det noen gode løsninger for dette, som ikke krever ekstrem teknisk kompetanse? 

På Futurehome sine sider har de en oversikt over alle sine produkter der du kan filtrere på radioprotokoll (Bluetooth, Wifi, Zwave, Zigbee og Zigbee 3.0). Legg spesielt merke til skillet mellom Zigbee og Zigbee 3.0. Produkter som følger Zigbee 3.0 standarden vil som oftest fungere med andre smarthusløsninger som støtter Zigbee 3.0. Det samme er ikke nødvendigvis tilfelle med de som bare støtter Zigbee. Konkret her har jeg ikke lest om noen som har fått til å styre Futurehome sin ladeboks for elbil fra andre systemer, enda. Av Zigbee 3.0 produktene har jeg selv flere stikkontakter tilkoblet Home Assistant og de fungerer både stabilt og med alle relevante sensorer tilgjengelig (de har innebygget strømmåler for det ene uttaket som kan styres med relé. Jeg vil derfor tro at dine termostater, som er listet med Zigbee 3.0, lar seg knytte både til Home Assistant, Homey og evt andre systemer. Kanskje de bare støttes av Z2M (Zigbee to MQTT som er litt mer komplisert å sette opp enn ZHA) som ofte får støtte tidligere enn ZHA (Zigbee Home Assistant).

Av Zwave enheter har jeg selv Futurehome sine røykvarslere, både på batteri og 230V tilkoblet Home Assistant. Generelt bør Zwave enheter kunne brukes med alle hubber som støtter Zwave.

• Thanks 1
Skrevet (endret)
christbj skrev (1 time siden):

Jeg vil derfor tro at dine termostater, som er listet med Zigbee 3.0, lar seg knytte både til Home Assistant, Homey og evt andre systemer. Kanskje de bare støttes av Z2M (Zigbee to MQTT som er litt mer komplisert å sette opp enn ZHA) som ofte får støtte tidligere enn ZHA (Zigbee Home Assistant).

Svarer meg selv med en liten oppdatering. Z2M støtter Futurehome termostaten, ref Github, i to versjoner, samt Futurehome sin puck/pille. 

Merk at stikkontaktene som selges av Futurehome er registert under merkenavnet Connecte.

Endret av christbj

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.