Venin Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) Noen hos oss glemmer av og til å låse døren, og vi har en branndør jeg er lite lysten på å tukle med (samme gjelder for så vidt karmen). Finnes det en fiffig og billig løsning (433MHz eller Z-Wave) for å kunne vite om døra er låst eller ikke? Tenker at et varsel på kvelden om at døren er ulåst er alt jeg trenger. Lockitron eller lignende er med andre ord ikke aktuelt. Endret 6. mars 2017 av Venin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Har samme problem med en verandadør. Har ikke funnet noen god løsning, men har montert en magnetsensor på døra og setter en device hvis døra har blitt åpnet. Når huset settes i borte-/natt-modus får vi et pushvarsel om å huske å låse den, hvis den har vært åpnet i løpet av dagen. Funker kanskje ikke så bra på en dør som brukes ofte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 Ja, dette gjelder hoveddøra. Så i en annen tråd at Moskus en gang i tiden hadde en løsning med en knapp som ble trykket inn. Noe som vil funke i denne sammenhengen, @Moskus ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psv021 Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Kanskje du kan bruke en Fibaro universal sensor eller tilsvarende. Dersom du kan lukke eller åpne en strømkrets når døren er låst, kan det plukkes opp. Enten snike inn noen tynne ledninger eller kobberstriper eller noe, eller bruke selve låsen som krets hvis mulig. Tenker bare høyt, aner ikke om det er gjennomførbart eller trygt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jhenrikb Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 (endret) du kan kjøpe en dørsensor og så kan du lage en pinne som står på låsen. Når låsen er vippet i låst posisjon så treffer den sensoren, ellers treffer den ikke. Tenker bare høyt men innrømmer at det hørtes jo veldig jalla ut da Endret 6. mars 2017 av jhenrikb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 6. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2017 9 minutter siden, jhenrikb skrev: du kan kjøpe en dørsensor og så kan du lage en pinne som står på låsen. Når låsen er vippet i låst posisjon så treffer den sensoren, ellers treffer den ikke. Tenker bare høyt men innrømmer at det hørtes jo veldig jalla ut da ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Plasser en mikrobryter i sluttstykket. Så når låsereilen er ute, så er bryteren aktivert. Dette får du også kjøpt ferdig hos din lokale låsesmed. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaute Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 1 time siden, Andreas skrev: Plasser en mikrobryter i sluttstykket. Så når låsereilen er ute, så er bryteren aktivert. Dette får du også kjøpt ferdig hos din lokale låsesmed. Har du noe mer informasjon om det? Eventuelt noen linker? Kan en slik da f.eks. koples inn på en Fibaro dør/vindusensor (en slik med egen inngang)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Ja, nettopp. Fant kun denne her http://mpc.spear.production.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44613&dl=1 Men alle låsesmeder (og ebay) selger disse bryterene, enten løst eller i sluttstykket.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psv021 Skrevet 7. mars 2017 Del Skrevet 7. mars 2017 Her er i alle fall noen mikrobrytere, men de forutsetter vel noen inngrep i karmen.. https://m.elfadistrelec.no/no/komponenter/releer-og-brytere/mikrobrytere-kippbrytere/mikrobryter/c/cat-DC-59774 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Fant forresten denne: http://www.instructables.com/id/Nexa-433MHz-Magnetic-Switch-Hack-Door-Lock-Sensor/?ALLSTEPS Sick forvirrende dørkarm han har, men ut fra et tidligere prosjekt ser det i hvert fall ikke ut som han bruker den gamle delen: http://www.instructables.com/id/Nexa-433MHz-Remote-Hack-Door-Lock-Sensor/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Den 06.03.2017 klokken 21.01, Venin skrev: Noe som vil funke i denne sammenhengen, @Moskus ? Ja, jeg hadde montert en trykkbryter koblet til ... noe... (whatever) som selve låsebolten dyttet inn. Fungerte utmerket. Men jeg hadde mye plass i låsekassen. Kan du poste et bilde av din? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Øverste del er der låsen går inn. TrioVing 5950 ser det ut som. Endret 8. mars 2017 av Venin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Er selve bolten en vippe-bolt eller "inn-og ut" (akkurat ja!)? Ser vanlig ut. Jeg tviler litt til at du får plass til min bryter inne i den, det er jo stål i enden av den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 (endret) Øh. Det er en TrioVing 8765 it seems. Så en "inn-og-ut", hvis jeg forstår deg rett. Endret 8. mars 2017 av Venin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 Slenger inn løsningen jeg fant til slutt i tilfelle noen kommer over tråden. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 (endret) Hva sender Xiaomi dørsensoren over? Z-wave, 433MHz, zigbee? Hvordan fikk du den inn i systemet ditt? Endret 11. september 2018 av Guahtdim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 11. september 2018 Forfatter Del Skrevet 11. september 2018 (endret) @Guahtdim Zigbee. Jeg har også Xiaomi sin hub og kjører det gjennom Domoticz. Ser du kjører Homeseer, så da er vel en Conbee USB stick det beste alternativet. Endret 11. september 2018 av Venin 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evelen Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Kan noen linke til en slik mikro bryter sin er egnet fra ebay? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 24. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2021 Jeg ble litt lei av at magneten flyttet på seg (også når jeg hadde limt den fast med superlim), så da loddet jeg på et par fjær som da lager en krets når låsbolten treffer dem i stedet. Fungerer knall. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Genialt! Hvor har du elektronikken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 @Venin Jepp, vi vil se resten av opplegget! Zigbee, Zwave eller Rf 433MHz? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 24. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2021 (endret) Under fjærene er Xiaomi sin dørsensor (ZigBee) skjult av en liten elektrotape bare. Elektronikken hadde jeg allerede lenket til noen hakk over i 2018, så gadd ikke gjøre det igjen. 😋 Her er den: Endret 24. mars 2021 av Venin 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 6 minutter siden, Venin skrev: Under fjærene er Xiaomi sin dørsensor Den er ganske allsidig 🙂 Jeg har en i en regnsensor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.