Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elhub har nå åpnet for bestilling av Norgespris via minside.elhub.no.

Med Norgespris får du en fast strømpris på 50 øre per kilowattime med mva (40 øre uten mva). Dette gjelder kun selve strømprisen. I tillegg kommer:

• nettleie

• forbruksavgift

• Enova-avgift

• eventuelle påslag fra strømleverandøren din

Sluttprisen du betaler vil fortsatt variere, men strømprisen i seg selv er fastlåst på 50 øre/kWh (inkl. mva).

Prosedyren er enkel.

1. Logg på minside.elhub.no med BankID
  2. Trykk på Bestill Norgespris-knappen.
  3. Bekreft
  4. Bekreft
  5. Godkjenn.

Jeg har bestilt, så får vi se. 😉

Vi har et ganske automatisert hus mtp strømstyring, og vi ville spart kr 4573,- i fjor med Norgespris.

Vis full oppføring

• Like 2
Skrevet

Snittpris 2024 hjemme i Bergen: 51 øre, primært som følge av styring av vv-bereder og lading av elbil. Tror jeg kan styre enda litt bedre (kan styre bl.a. gulvvarme på bad bedre), så jeg avventer og ser an utviklingen både på pris og temperatur. Blir det kaldt og dyrt så får jeg bestille Norgespris før tapet blir stort. Blir det som i 2024 er det verdt å forsøke å slå Norgesprisen med god styring. 🙂

Skrevet

I det siste har det jo vært helt umulig å gjøre noen fornuftig styring heromkring. I dag "varierte" spotprisen mellom 0,73 og 1,07. I morgen er den enda mer stabil mellom 0,86 og 1,05. Lite å spare på optimalisering av forbruket da. "Vent to dager med dusjen og se om prisen går ned". Tror ikke den går hjem...

Hvis bilen kan vente til helgen med påfyll så er det nok noe å hente. Men det er lenge siden femtiøringen var realistisk i snitt. Ihvertfall i den delen av året da forbruket er stort nok til at det faktisk betyr noe

Skrevet

I NO2 området vil ALLE tjene på Norgespris (om en ikke har en eller annen super avtale fra før da...) dersom spotprisen fortsetter som den har gjort siste året. Blir litt skeptisk til at en MÅ binde seg til ut 2026, er der planer om å gjøre noe drastisk med strømprisen?

På ElHub ser jeg at jeg kan tjene rundt kr 500 med Norgespris så jeg hopper ikke på nå. Jeg kjøper jo konsekvent bare strøm i de billigste timene og det tar nok ikke ElHub med i sine estimater...

Skrevet (endret)
SveinHa skrev (10 timer siden):

På ElHub ser jeg at jeg kan tjene rundt kr 500 med Norgespris så jeg hopper ikke på nå. Jeg kjøper jo konsekvent bare strøm i de billigste timene og det tar nok ikke ElHub med i sine estimater...

Vanskelig å si hva de gjør, men de burde regne ut kostnaden ut i fra faktisk forbruk og spotpris istedenfor å bruke gjennomsnitt. Men som nevnt, jeg vet ikke.

Hvis en allerede har en avtale om fastpris hos en strømleverandør så vil en i tillegg få tilbakebetalt støtte, enten det er strømstøtte eller norgespris. Staten bryr seg ikke om hvilken avtale du har med strømleverandør. De regner ut støtten du skal ha kun ut i fra forbruk som netteier rapporterer og spotprisen. I teorien kan en altså gå i null hvis støtten er den samme som en betaler i fast pris.

christbj skrev (12 timer siden):

Snittpris 2024 hjemme i Bergen: 51 øre, primært som følge av styring av vv-bereder og lading av elbil. Tror jeg kan styre enda litt bedre (kan styre bl.a. gulvvarme på bad bedre), så jeg avventer og ser an utviklingen både på pris og temperatur. Blir det kaldt og dyrt så får jeg bestille Norgespris før tapet blir stort. Blir det som i 2024 er det verdt å forsøke å slå Norgesprisen med god styring. 🙂

Norgespris regnes ut som en form for støtte som er spotpris - 50 øre. Dersom du bestiller norgespris er det 50 øre du skal betale i utgangspunktet. Men det kan være lurt for din egen del å flytte mest mulig av forbruket til timene der spotprisen er på det høyeste. Det er da du får mest tilbakebetalt.

Edit: Glem det. Det er jeg som skriver uten å ha koblet til hjernen. Det skyldtes nok svaret til SveinHa der jeg var i fastpris-modus. Da kan en flytte forbruket til de dyreste timene.
Men for oss andre som betaler spotpris så ender en opp med å betale 50 øre pr kWh uansett hvordan en vrir og vender på det.

Endret av stigvi
Skrevet

Hørte nettopp på radioen at Norgespris ville bli svindyr for Staten... Nåja, det er vel slik de ser på å betale tilbake litt av det vi allerede har betalt inn i overpris... Quislinger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.