Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

valg av kontroller til hytte.


Krx

Spørsmål

Hei!

Er tidligere elektriker og er ny på forumet, ønsker å automatisere litt på hytten for å utnytte batteribanken mer effektivt. Har litt erfaring fra Citect skjermsystemer og Siemens PLS. men lite erfaring med kontrollere og hjemmeautomasjon generelt.  Har lest meg opp på homeseer guiden og vurderer en Homeseer zee S2. Denne virker rimelig, gjør det meste. Av plugin ser jeg for meg z-wave, modbus og kanskje noe for 433Mhz båndet.

 

Begrensninger

-          230V AC er tilgjengelig ved opphold i hytten, men er av om natten.

-          12V DC er egentlig tilgjengelig hele tiden, men begrenset batterikapasitet gjør at det er ønskelig å kunne skru av ved avreise.

-          Wifi er 4G Ruter, ønsker derfor begrenset databruk. Foreløpig har ikke hytten egen ruter, så internett er kun tilgjengelig ved opphold.

Ønsker

-          Skru av vannpumpe dersom vannet er frosset

-          Syklisk vanntining med 2 varmekabler.

-          Koble fra badstue dersom ingen oppholder seg i denne.

-          Hente informasjon fra Victron Multiplus med Modbus TCP

-          Kanskje et powermanagement system.

Utforming

Da hytten benyttes av hele familien skal systemtopologien utformes slik at den fungerer uten WIFI og app. Samtidig som den gir enkle tilbakemeldinger til sluttbruker dersom dette er nødvendig.

 

Spørsmål

-          Bør det vurderes andre kontrollere enn Zee S2?

-          Hvordan oppfører Z-wave 230v enheter seg når de mister strømmen?

-          Zee S2 bryr seg ikke om at nettet er borte?

-          Zee S2 godtar at alle 230v enheter faller ut, og eventuelle enheter på 12V fungerer normalt?

-          Bør kontrolleren kjøpes i Norge?

-          Nå som det er salg bør jeg kjøpe HStouch+Modbus =99+40$, eller bør jeg kjøpe pro til 299$?

-          Noe annet jeg bør tenke på?

 

Håper på mange gode svar, å kan utdype mer dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Hei, og velkommen til forumet! :)

Jeg svarer punktvis...

 

 

9 timer siden, Krx skrev:

Bør det vurderes andre kontrollere enn Zee S2?

Tja... jeg personlig hadde kjøpt Zee2, men det er meg. Andre som kan kjøre på en RPi er jo både OpenHAB og Domoticz. Home Assistant kan sikkert også brukes.

 

9 timer siden, Krx skrev:

Hvordan oppfører Z-wave 230v enheter seg når de mister strømmen?

Hvis ALLE nodene mangler strøm er det ikke noe problem, for da er det ikke så mye vits i å prøve å operere et Z-wave nettverk. Hvis bare noen er borte kan det bli problemer for beskjeder blir ikke korrekt videresendt fra en node til en annen.

 

9 timer siden, Krx skrev:

Zee S2 bryr seg ikke om at nettet er borte?

"Nett" som i "internett"? Nei, det går bra. :)

 

9 timer siden, Krx skrev:

Zee S2 godtar at alle 230v enheter faller ut, og eventuelle enheter på 12V fungerer normalt?

Det er ikke Zee2 som blir begrengninsen men Z-wave-protokollen. Hvis hytta ikke er for stor, så vil nok de fleste nodene ha direkte kontakt med controller, men med en gang protokollen velger å gjøre noen hopp så har man problemer.

 

9 timer siden, Krx skrev:

Bør kontrolleren kjøpes i Norge?

Det er det samme. Det er kjappere å få den levert i Norge. ;)

Lurer faktisk på om det kan bli en hundrelapp billigere også...

 

9 timer siden, Krx skrev:

Nå som det er salg bør jeg kjøpe HStouch+Modbus =99+40$, eller bør jeg kjøpe pro til 299$?

Modbus er ingen HST-plugin, så det er ingen rabatt på den. Og du må kjøpe den utenom Pro uansett.

 

Merk at det følger med en read-only versjon av HStouch. HStouch som selges separat er for å kunne lage dine egne skjermbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, takker for raske svar !

Har sett litt mer på modbus enheten, trur denne dekker nåværende behov for 12V styring.

Modbus enheten er den som styrer strømmen i hytta, så i teorien så vet egentlig kontrolleren når den mister 230V enheter. 

 

Det finnes mange fine Z-wave enheter som har innebygget batteri, men disse vil kanskje begynne å tulle når 230v er borte.. 

Er det mulig å styre hvordan mesh nettverket til Z-wave skal oppføre seg ?

 

Ang kontroller så heller det mot Homeseer, men skal lese meg litt mer opp på det.

 

Er mulig jeg gjør ting vanskelig, men er veldig mye nytt å sette seg inn i.

Bør kanskje bare bestille snart, så jeg får flere svar en spørsmål ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Om du har kontrolleren i midten av hytten(om det er mulig) og adder 1 og 1 zwave enhet, altså bare 1 enhet på omgangen slipper du noe mesh nettverksruting, at alt da snakker direkte mot kontrolleren? Da vil du slippe kluss om 230v enhetene blir borte. Om det funker i praksis er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Om du har kontrolleren i midten av hytten(om det er mulig) og adder 1 og 1 zwave enhet, altså bare 1 enhet på omgangen slipper du noe mesh nettverksruting, at alt da snakker direkte mot kontrolleren? Da vil du slippe kluss om 230v enhetene blir borte. Om det funker i praksis er en annen ting.

Vil ikke z-wave lage seg ei rute mellom hverandre uansett da?

Jeg har lagt til alle mine enheter "en og en" og jeg har et mesh nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men har du kjørt optimize i etterkant? 

Hadde meg en liten teori om at sålenge controlleren rakk samtlige enheter så vil den foretrekke rettstrek istedenfor via via. @Moskus eller @iblis kan sikkert komme med noe rett ^^. 

 

litt lesestoff: http://www.vesternet.com/resources/technology-indepth/understanding-z-wave-networks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, controller foretrekker (heldigvis og) selvfølgelig direkte kontakt, hvis det er en mulighet. Men det er ingen garanti for det. Z-wave er laget for være et mesh nettverk og at nodene som er i nettverket er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 30.4.2017 klokken 23.38, Hr Kotelett skrev:

Men har du kjørt optimize i etterkant? 

Hadde meg en liten teori om at sålenge controlleren rakk samtlige enheter så vil den foretrekke rettstrek istedenfor via via. @Moskus eller @iblis kan sikkert komme med noe rett ^^. 

 

litt lesestoff: http://www.vesternet.com/resources/technology-indepth/understanding-z-wave-networks

 

Regelen er at den vil alltid prøve å ta den raskeste veien frem til kontrolleren ved hjelp av nodekartet. I de fleste tilfeller vil direkte kontakt med kontrolleren bli valgt som den raskeste veien, men det finnes unntak hvor f.eks en node har direkte kontakt med kontrolleren, men på grunn av avstand/trafikk/støy finnes det en raskere rute via andre noder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et alternativ er å sette opp en server med HomeSeer hjemme (evt. HomeTroller), og valgt Z-Net interface på hytta. Da får du integrert begge lokasjoner i samme installasjon, og har opplevd Z-Net som veldig stabil med tanke på strømutfall, nettverksutfall, osv, sammenliknet med en selvstendig RPi-installasjon.

 

Ulempen er at eventuelle events osv. ikke vil fungere ved utfall, slik at man må ha en fail-safe lokalt (f.eks. Z-Wave termostater med direkte assosiasjon). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.