Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Benkebelysning kjøkken


Bananfluen

Anbefalte innlegg

Den vil jeg have. Ærgeligt jeg lige er kommet hjem fra USA, ellers havde jeg taget den med hjem. Det lyder som ypperste kvalitet. Og selv om det er dyrt er det da til at betale. Gir gerne 500 mere for at få noget der er godt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var @eivtress som hadde slike og anbefalte dem i den andre tråden:

Han kan sikkert si noe mer om dem eller svare på konkrete spørsmål. :) 

 

Jeg vurderer dem selv - har lysrør over kjøkkenbenk i dag, men de er jo litt dyre og jeg lurer litt på hvordan LED vil se ut over en kjøkkenbenk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jkanters skrev:

Den ser rigtig fin ud. Den ville jeg gerne have selv om den er dyr. Jeg kan bare ikke gennemskue lysstyrken. De 600-1200 lumen (afhængig af Kelvin) er det per meter eller er det for alle fem meter? Til arbejdsbelysning vil man gerne have 500 lux svarende til 500 lumen per m2.

 

Det er snakk om 1200 lumen per meter når både de varme og kalde diodene er på. Stripen gir alt lys du kan drømme om. Har hatt mine i over 2 år og de lyser selvfølgelig like fint enda. Jeg har en bryter på 2700k og en på de resterende 5000k som gjør at alle er på. Vurderer og oppgradere til en fibaro rgbw for å justere mellom dem trinnløst, men ser egentlig ikke poenget. Det blir til at bare 2700k er på 99% av tiden og så skrur jeg inn full guffe for å imponere andre led-nerder.

 

Men de er dyre, og frakten er veldig dyr (DHL), men den kommer over natta. Så i forhold til andre løsninger er kanskje ikke prisen så ille.

 

Jeg skal se om jeg gidder å knipse noen bilder for dem som er interessert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, DeVille skrev:

Anbefales 12 eller 24 volt? Og de PSUene som kan leveres med, er de noe å satse på?

 

 

Jeg bruker 24v der jeg kan for å minimere spenningsfallet man får ved lange strekk. Med 12v kan stripen bli litt mørkere i enden som er lengst fra strømforsyningen, ved 5 meter lange strekk eller mer.

 

 

PS som yuji-led selger står sikkert i stil til stripene de selger, så de er vel av akseptabel kvalitet. De har også innebygget spenningsdimming som gir en jevnere og mer flimmerfri dimming enn PWM. Jeg har riktignok ikke flimmer med pwm-dimming før nivået er så lavt at stripen nesten slukker. Jeg merker at pwm-dimming også gir en svak høyfrekvent pipelyd fra PS. Dette kan være et problem hvis du f.eks. har PS rett ved der du sover. Men ellers går det fint i de fleste sammenhenger.

Den fra Yuji-led har også bare 48w utgangseffekt, som jo bare holder til 2,5m med nevnte stripe.

 

Jeg pleier å kjøpe mean well PS fra denne ebay-forhandleren. De har også bra priser på mean wells HLG-serie for dem som er interessert i å bygge lamper med heftige COBs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her ser dere litt bilder av hybridstripa til Yuji-led i aksjon. Noen bilder med bare 2700k diodene og noen med både 2700k og 5000k diodene.

Stripa er montert i aluminiumskanaler som henger i klips skrudd fast under skapene. Da kommer det luft mellom kanal og skap og det gir enda bedre kjøling.

 

IMG_20170602_000346134.thumb.jpg.47d31c6d4b5ada2e0fbc4ff0a9d5fd9d.jpg

IMG_20170602_000431297.thumb.jpg.9a068618838d7f6c294857dd152950e7.jpg

IMG_20170602_000640008.thumb.jpg.da6ebd693921edb8dac370c3a8ea3cb4.jpg

IMG_20170602_000614663.thumb.jpg.18d29a61c7f79c54d656c790a0bf5363.jpg

IMG_20170602_000529071.thumb.jpg.e7630a72e379d23ed9aa13f0ef387871.jpg

 

I flexit-ventilatoren satt det 2 stk E27-pærer, disse har jeg byttet ut med 2x 8W Cob-led fra ebay montert på kjøleribber.

Disse gir sykt mye lys, men jeg tenker å bytte dem ut med noe cree-greier med høyere cri.

 

IMG_20170602_000718823.thumb.jpg.8186f7fe3bbe6a08ecdc5a66c0dd9198.jpg

 

Her skimtes elkobryteren jeg bytter mellom fargetemp med. Ganske primitivt i denne kretsen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Steinis skrev:

Ser bra ut! Var det sånn at disse kan dimmes med en fibaro RGBW dimmer. Bruker man bare to kanaler da? Hvor har du kjøpt de aluminiumskanalene? Stor forskjell i pris på de!

 

Dimmes med Fibaro rgbw ja. Qubino har også en led-stripe dimmer nå.

De kanalene kjøpte jeg fra ebay siden de var så dyre fra norske forhandlere. Men til andre prosjekter har jeg brukt aluminiumslister man får på byggevarebutikker. De har masse på bauhaus og maxbo vet jeg.

 

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg har et overskap på adskilt fra resten av overskapene av et vindu - kan jeg skjøte med en form for kabel opp og over vinduet?

 

Det er måten å gjøre det på. Bare husk litt tverrsnitt på kabelen siden det er litt strøm som skal igjennom. 0,75mm burde holde hvis det ikke er så mange meterne med led-stripe etter skjøten.

Endret av eivtress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Nå som det begynner å bli mørkt, er det på tide å "ta opp igjen" denne. :) 

 

Jeg tenker erstatte mine gamle lysrør med disse:

https://store.yujiintl.com/products/bc-series-dual-cct-ribbon-120led-2835?variant=8232721537

 

Så må jeg ha en LED-driver, men der sliter jeg litt med å finne noe som duger.

Trenger jo 24v/110w for å drive 5 meter LED-stripe. Noen som har konkrete tips?

Og hvordan fungerer dette når den har 2 LED-sløyfer, må jeg da ha 2 LED-drivere? Og når de trenger 18w/m, mener de da totalt med begge sløyfene eller pr sløyfe?

Beste måte å styre dette på er vel en Fibaro RGBW?

 

Er det da noe mer jeg trenger?

 

Har det noe å si om LED-stripen monteres innerst mot veggen, midt under overskapet eller mot listen i forkant?

 

EDIT:

Denne LED-driveren, kanskje?

https://www.elfadistrelec.no/no/led-driver-mean-well-hlg-120h-24a/p/30011437

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt helt overbevist av bilder og fortellinger fra folk på forumet, og LED-lister er tingen!

Her må det forsiktig tilstrebes balanse mellom min wow-faktor og samboers følelse av harry-faktor...

 

Syns det er så sykt mye LED-striper tilgjengelig. Vanskelig å vite hva jeg vil bli fornøyd med, da jeg ikke har sett dårlige kontra gode led-striper...

Jeg heller mot de yuji-ledstripene til kjøkkenet, da det frister med blekt og godt lys over benken.

Blir det billigere for frakt, om flere bestiller sammen?

 

Ellers, når man ønsker bare litt forsiktig ambientbelysning med vanlige RGB-ledstriper, f.eks. under kjøkkensokkel, trapp, under tak osv osv, trenger man egentlig å gå for noe sinnsykt bra noe? Holder det med noe enkelt clas-ohlson-ledstripe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2017 at 12:48, Moskus said:

Kan de dimmes?

Ja, i to nivåer. Ikea sine andre er også veldig bra.

Disse: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40245798/#/60245797

 

Kommer i mange forskjellige lengder. 

 

Pro tip: IKKE kjøp den start-modulen som skal kobles til, for ledningen kommer ut bak på denne, og man får den dermed ikke helt inntil veggen. Kjøp heller de helt vanlige modulene og kjøp en slik kabel: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20245233/ og bruk skru av kontakten på den siden som du ikke monterer i lysene. Et stort pluss med dette er at du da ikke lengre er begrenset til å koble til strøm fra venstre, som man er hvis man følger Ikea sitt regime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.