Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Benkebelysning kjøkken


Bananfluen

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Bananfluen skrev:

 

Da har Ikea led lampene tatt kvelden.. noen som har forslag til ledstrips som gir godt nok arbeidslys ? Tenker på Hue, men ser ut til at det er litt begrenset iforhold til "vanlig" bryter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg broker Domoticz, og Domoticz har støtte for Hue Bridge. Dernest har jeg en Lenovo Tab som front end, som kjører ImperiHome, med dedikerte knapper for dette og hint. Denne Tab-en henger tilfeldigvis like ved kjøkkenbenken, så da trykker jeg bare der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Sitat
  • Det er enkelt å få mykere lys på kjøkkenet når du spiser eller er sammen med venner fordi denne benkeplatebelysningen kan dimmes i to trinn.

 

Ja, men manuelt da. Det er ikke svar på spørsmålet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre IKEA downlights, Led som kom for ca 4 år siden. Har fire forskjellige lysnivå, har hele tiden vært tilkoblet en Nexaswitch som jeg i tillegg skrur av/på med nexa veggbryter.
Har også Philips Hue led-strips, denne lyser bedre enn tre slike Ikea-lys. Har Alexa bl.a. på kjøkkenet, ingen automatikk på lys på kjøkkenet, bruker kun bryter eller Alexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne serien http://www.unilamp.no/mir-t5-dimmbar-240v.html

 

Har dette selv og det lyser veldig bra på max!! og dimmer hele veien ned. Litt grønnskjær når det dimmer helt ned men veldig behagelig ved normal belysning.

 

Litt dyrt men en veldig bra serie med bla. lysende vinkler og flere forskjellige lengder som kan settes sammen.

 

Elektroimportøren har det også.

 

Kan legge til at "armaturet" er mye slankere og mindre i virkligheten en det man får inntrykk av på bildene.

Endret av RoRy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Ja, men manuelt da.

F.eks.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/belysning/paerer-lyskilder/philips-hue/philips-hue-dim-switch-fjernkontroll-p50698

 

Kan kobles direkte til Hue eller integreres i f.eks. homeseer via JowiHue.

 

Jeg har masse Hue, men styrer ingen manuelt. De bare følger annen belysning i rommet som kan styres manuelt med z-wave veggbrytere, og så tar homeseer seg av synkronisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, DiderikFrom skrev:

F.eks.

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/belysning/paerer-lyskilder/philips-hue/philips-hue-dim-switch-fjernkontroll-p50698

 

Kan kobles direkte til Hue eller integreres i f.eks. homeseer via JowiHue.

 

Jeg har masse Hue, men styrer ingen manuelt. De bare følger annen belysning i rommet som kan styres manuelt med z-wave veggbrytere, og så tar homeseer seg av synkronisering.

Hvordan gjør du det med synkronisering i HS3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, DiderikFrom skrev:

Kan kobles direkte til Hue eller integreres i f.eks. homeseer via JowiHue.

Øh... kan du styre en Ikea Benkebelysning med Hue...? Eller gikk jeg glipp av noe?

 

3 timer siden, gullfrode skrev:

Hvordan gjør du det med synkronisering i HS3?

CloneDevice.vb er en måte, men nå støtter HS dette direkte også. :) 

 

Fordelen med script-tilnærmingen er at du kan legge betingelser hvis du ikke alltid vil linke enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, DiderikFrom skrev:
1 time siden, Moskus skrev:

Øh... kan du styre en Ikea Benkebelysning med Hue...? Eller gikk jeg glipp av noe?

 

 

Skriver vel at man kan kjøpe den Philips Dim Switch knappen som gjør at man kan styre HUE Ledstripa, eller Homeseer funksjoner via JowieHue-pluginen..? :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Øh... kan du styre en Ikea Benkebelysning med Hue...? Eller gikk jeg glipp av noe?

 

CloneDevice.vb er en måte, men nå støtter HS dette direkte også. :) 

 

Fordelen med script-tilnærmingen er at du kan legge betingelser hvis du ikke alltid vil linke enheter.

Tenkte om noen hadde funnet lur måte å endre CloneDevice.db slik at man kunne styre z-wave-lamper via Hue-fjernkontrollen, som ikke fungerte hos meg. Prøvde også å linke enheter, som ikke fungerte. En event som satte lysene til gitt nivå hvis hue-pærene var over en viss verdi fungerte delvis, men gjorde tydeligvis en refresh med noen minutters mellomrom som gjorde at lysene blinket(dvs. dårlig WAF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Tenkte om noen hadde funnet lur måte å endre CloneDevice.db slik at man kunne styre z-wave-lamper via Hue-fjernkontrollen, som ikke fungerte hos meg. Prøvde også å linke enheter, som ikke fungerte

Det var nok fordi de ikke hadde samsvarende CAPI-verdier, men det skal du kunne endre i JowiHue-innstilligene hvis jeg husker riktig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på å teste før det blir mørkt, takker, var litt uklart.

Gir flere muligheter, da jeg personlig ikke er så fornøyd med utseende på trådløse z-wavebrytere bortsett fra wallc, men de er ikke så moro å programmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18/5/2017 klokken 11.32, ZoRaC skrev:

Er Lyskvaliteten fra LED strips ikke alt for dårligt til Køkkenbordsbelysning. Her vil man meget gerne have god lyskvalitet (Ra>90) og relativt koldt lys (4000K) for at en agurk ligner en agurk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jkanters skrev:

Er Lyskvaliteten fra LED strips ikke alt for dårligt til Køkkenbordsbelysning. Her vil man meget gerne have god lyskvalitet (Ra>90) og relativt koldt lys (4000K) for at en agurk ligner en agurk. 

 

Denne ble foreslått i den andre tråden:

https://store.yujiintl.com/collections/high-cri-led-strips-ribbon/products/bc-series-dual-cct-ribbon-120led-2835

 

98 Ra og 3200-5600K. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ZoRaC skrev:

Den ser rigtig fin ud. Den ville jeg gerne have selv om den er dyr. Jeg kan bare ikke gennemskue lysstyrken. De 600-1200 lumen (afhængig af Kelvin) er det per meter eller er det for alle fem meter? Til arbejdsbelysning vil man gerne have 500 lux svarende til 500 lumen per m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.