Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperaturovervåking, kjøleskap / fryser


Norseman

Anbefalte innlegg

Jeg vil tro det er flere her inne som har temperaturovervåking i sine kjøleskap / frysere.

Hvilke sensorer anbefales til dette? Har kikket på en fra Telldus, men etter hva jeg fant på dette forumet er den muligens ikke kompatibel med RFXTRX433?

Jeg vil gjerne ha en sensor med ledning, så jeg kan måle temperaturen i et glass med vann e.l

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ronnyandre skrev:

@ZoRaC Har du sjekket Aliexpress? Det koster 21 kr stykket hvis du kjøper bulk.

 

Litt usikker på hvilken komponent du snakker om? :) 

Jeg trenger 2 stk temp-sensorer, 1 NodeMCU og en "case" å ha det i. Da ender man fort opp på rundt 80-90 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, DeVille skrev:

Hvilken software tenker du å bruke til dette? NodeMCU, eller vil ESPEasy funke? 

 

Jeg tenker kjøre NodeMCU med MQTT.

I dag har jeg et par NodeMCU som bruker JSON-interface mot HS3, men da bare rapportering TIL HS3, ingen "kommandoer" FRA HS3. Jeg har installert en MQTT-broker og har planer om å "migrere" koden for disse også over til MQTT, selv om JSON-løsningen egentlig fungerer helt fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norseman skrev:

Jeg vil tro det er flere her inne som har temperaturovervåking i sine kjøleskap / frysere.

Hvilke sensorer anbefales til dette? Har kikket på en fra Telldus, men etter hva jeg fant på dette forumet er den muligens ikke kompatibel med RFXTRX433?

Jeg vil gjerne ha en sensor med ledning, så jeg kan måle temperaturen i et glass med vann e.l

 

Hei, jeg har også sett på denne, på m.nu står det at den er kompatibel, men IKKE fått testet enda

https://www.m.nu/temperatursensor-kyl-frys-med-display-tellstick-och-rfxtrx433e-kompatibel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Litt usikker på hvilken komponent du snakker om? :) 

Jeg trenger 2 stk temp-sensorer, 1 NodeMCU og en "case" å ha det i. Da ender man fort opp på rundt 80-90 kr.

 

Beklager, kunne ha spesifisert noe mer.. :) Jeg tenkte på NodeMCU. Men totalprisen på 80-90 stemmer nok bra hvis du kjøper på Aliexpress.

Har aldri brukt NodeMCU selv, så ble litt nyskjerrig på å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Norseman said:

Jeg vil tro det er flere her inne som har temperaturovervåking i sine kjøleskap / frysere.

Hvilke sensorer anbefales til dette? Har kikket på en fra Telldus, men etter hva jeg fant på dette forumet er den muligens ikke kompatibel med RFXTRX433?

Jeg vil gjerne ha en sensor med ledning, så jeg kan måle temperaturen i et glass med vann e.l

 

Jeg har denne sensoren og den ligger i vinduskarmen og måler inne- og utetemperatur hvert minutt. Har vart i ca 1.5 år uten å bytte batteri. Usikker på hvilken firmware jeg bruker på min RFXTRX433E...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xiaomi sine ZigBee temperatursensorer fungerer knall hos meg i Domoticz, men det fungerer kanskje ikke i HomeSeer?

 

90 kr per sensor og 230 kr for gateway. Jeg har 8 stk hvorav 2 er i kjøleskap og 1 i frys. To i kjøleskap pga. kjøleskapet mitt har 8 C øverst og 2 C nederst.

 

http://www.volumerate.com/product/original-xiaomi-mi-smart-temperature-humidity-sensor-white-432576

http://www.volumerate.com/product/xiaomi-smart-home-multifunctional-gateway-white-431807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Dette var jo veldig enkelt. 

 

Jeg hadde endel Wemos D1 fra et strandet utsatt prosjekt (fermentrack) liggende, og en bunke med DS18B20. 

Har ikke rørt en Arduino eller lignende på rundt fem år, så var forberedt på en læringskurve her.

Det gikk helt smertefritt. Kobla seg rett på WiFi, og postet temperatur med MQTT.

 

Nå blir det å få tak i en boks, strømforsyning og finne ut hvordan jeg kan ha flere sensorer tilkoblet.

 

 

IMG_9307.thumb.jpg.51a24fbf167a02a8b251c182817a3cfb.jpgIMG_9310.thumb.jpg.ea8d5a679ef4f3e81e0accdb22300514.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norseman skrev:

Takk for tips! Dette var jo veldig enkelt. 

 

Jeg hadde endel Wemos D1 fra et strandet utsatt prosjekt (fermentrack) liggende, og en bunke med DS18B20. 

Har ikke rørt en Arduino eller lignende på rundt fem år, så var forberedt på en læringskurve her.

Det gikk helt smertefritt. Kobla seg rett på WiFi, og postet temperatur med MQTT.

 

Nå blir det å få tak i en boks, strømforsyning og finne ut hvordan jeg kan ha flere sensorer tilkoblet.

 

 

IMG_9307.thumb.jpg.51a24fbf167a02a8b251c182817a3cfb.jpgIMG_9310.thumb.jpg.ea8d5a679ef4f3e81e0accdb22300514.jpg

 

 

Kult!

Deler du koden din også? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stjålet den!

 

http://www.jerome-bernard.com/blog/2015/10/04/wifi-temperature-sensor-with-nodemcu-esp8266/

 

Har fjernet linjene som omhandler deep sleep og Wifi/Mqtt disconnect, og satt opp delay til 30000 (millisekund).

Er usikker på hvordan den takler evt brudd på Wifi når den står oppkoblet hele tiden. Skal teste mer når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Norseman said:

Jeg har stjålet den!

 

http://www.jerome-bernard.com/blog/2015/10/04/wifi-temperature-sensor-with-nodemcu-esp8266/

 

Har fjernet linjene som omhandler deep sleep og Wifi/Mqtt disconnect, og satt opp delay til 30000 (millisekund).

Er usikker på hvordan den takler evt brudd på Wifi når den står oppkoblet hele tiden. Skal teste mer når jeg får tid.

 

Jeg har brukt koden som finnes her (med noen få endringer):

https://home-assistant.io/blog/2015/10/11/measure-temperature-with-esp8266-and-report-to-mqtt/

 

Det er ca samme kode som den du linker til, og når wifi og/eller mqtt broker må restarte kobler den seg opp igjen når alt er på plass. Har pussa opp litt de siste ukene og har tatt strømmen på de fleste IOT-dingsene mine så har fått testet dette i praksis :P Det fungerer fint hver gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg bare kjørt med ett termometer som sender på 433Mhz. Aliexpress link https://www.aliexpress.com/item/Transmitter-for-professional-Wireless-Weather-Station-wireless-temperature-sensor-outdoor-sensor-for-humidity-and-temperature/32790517557.html
 
Men det er mer gøy å lage noe selv gitt at man har tid.
Vet du om denne har flere kanaler, slik at man kan bruke flere uten at det krasjer i eteren? Evt om den sender på intervaller eller ved endring?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Hilmar said:
22 hours ago, Guahtdim said:
Personlig har jeg bare kjørt med ett termometer som sender på 433Mhz. Aliexpress link https://www.aliexpress.com/item/Transmitter-for-professional-Wireless-Weather-Station-wireless-temperature-sensor-outdoor-sensor-for-humidity-and-temperature/32790517557.html
 
Men det er mer gøy å lage noe selv gitt at man har tid.

Vet du om denne har flere kanaler, slik at man kan bruke flere uten at det krasjer i eteren? Evt om den sender på intervaller eller ved endring?

Denne har flere kanaler. Jeg er litt usikker på hvor mange jeg har nå, men jeg har vel neste 20 stykk så langt og de fungerer greit. Ett par av de fungerte i Domotics, men de fungerer ikke i Homeseer. Litt usikker på hvorfor, men mistenker at RFXCom ikke er helt med på notene. Vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Moskus said:

Hva fungerer de i da?

 

Er det ikke den klassiske Viking-sensoren?

Da jeg kjørte domoticz fungerte de utmerket. Hvis jeg stopper Homeseer og slår på Domoticz så fungerer de igjen. Mulig det er forskjell på hvordan RfxCom og Domoticz tolker input fra RfxTrx. Ikke vet jeg annet enn at jeg har nå endel viking-sensorer som ikke fungerer når jeg kjører Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.