Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Salvesen

Anbefalte innlegg

"Siste" oppdatering angående Z-Wave modulen til 150 låsen som jeg fikk fra Intin i går i en e-post:  Selv om dette betyr forsinkelser synes jeg det er bedre at modulen er testet og minst mulig feilfri før den sendes ut til kunder enn at den er full av bugs.

 

Hei! 

Sender siste statusoppdatering vi har fått fra ID Lock angående Z-Wave modul:

Vi hadde håpet at modul var godkjent etter ny test hos Sigma’s testhus forrige uke. Dessverre har bugfix vist seg å komme med noen følgefeil. Vi jobber nå adhoc med å få rettet dette. Det er selvfølgelig beklagelig at det har dukket opp ny forsinkelse, men jeg kan forsikre at dette er vår høyeste prioritet akkurat nå.

 

Siste" oppdatering


Hvorfor blir man ikke lenger overrasket? [emoji848][emoji30] Uansett synd at Intin hardnakket påstod at alle funksjoner skulle være tilgjengelige fra midt februar, også med gammel modul. Når jeg snakket med ID-lock i slutten av oktober på Bygg Reis deg så var de klare på at det var en ny z-wave modul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, iceball said:


Hvorfor blir man ikke lenger overrasket? emoji848.pngemoji30.png Uansett synd at Intin hardnakket påstod at alle funksjoner skulle være tilgjengelige fra midt februar, også med gammel modul. Når jeg snakket med ID-lock i slutten av oktober på Bygg Reis deg så var de klare på at det var en ny z-wave modul.

Forstår det slik at den gamle modulen for ID-Lock101 vil virke også med ID-lock150(som Intin sier), men at den nye modulen er forsinket.

Hovedforskjell mellom de to modulene er, såvidt jeg forstår, sikkerhet. Samt at det sikkert kommer mer funksjonalitet i den nye modulen (etterhvert?).
Uansett kjipt at den er forsinket, men foretrekker at den faktisk virker når jeg får den i hende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
1 minutt siden, cscheiene skrev:

Noe nytt om zwave modulen?

Nei, tok kontakt med Intin rett før påske og de venter fortsatt. Her må vi nok smøre oss med tålmodighet . De er nok klar over at mange venter på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salvesen skrev:

Andre som sliter med RFID leseren? Den er laaaangt svakere enn V1 hos meg iallefall :(

Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag da dette (150) er min første ID Lock, men ja synes den ikke fungerer så bra som jeg skulle ønske. Må plassere RFID brikken ganske nøyaktig og nærme for at den skal åpne opp låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, toonwolf skrev:

Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag da dette (150) er min første ID Lock, men ja synes den ikke fungerer så bra som jeg skulle ønske. Må plassere RFID brikken ganske nøyaktig og nærme for at den skal åpne opp låsen.

 

Ja, dette var mye bedre på 101. Jeg har chip i hånden å den er mer eller mindre ubrukelig nå. Vurderer å gå tilbake til 101 :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å laste ned siste bruksanvisning fra ID-Lock og ikke bruke den som følger med. Jeg mottok min lås i februar/mars og da fulgte versjon V1.0 - 08.12.2017 med. Den siste versjonen fra ID Lock på deres hjemmeside er fra 23.01.2018? Uansett grunnen til at jeg oppdaget dette var at jeg skulle forsøke å slette en kode fra låsen, og i den gamle bruksanvisningen står det at man skal taste ny brukerkode i samme operasjon som man sletter pin-koder (pkt 9). Dette er da ikke riktig og i den nye som ligger på nett er da også dette punktet fjernet https://idlock.no/wp-content/uploads/2018/03/20180123-001-IDL150-UserManual.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 31.3.2018 den 9.14, Salvesen skrev:

 

Ja, dette var mye bedre på 101. Jeg har chip i hånden å den er mer eller mindre ubrukelig nå. Vurderer å gå tilbake til 101 :/

Vurderer det samme selv, er ikke veldig fornøyd med 150. Når jeg aktiverer panelet trenger den mye lengre tid til å starte så taster feil kode hver gang. Snakket med IDLock om dette og fikk beskjed om at dette var på grunn av at den gikk i dypere søvn enn den gamle for å spare betteri. Bytter heller betteri en gang ekstra per år enn å måtte taste koden på nytt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JohnMartin skrev:

Hmm.. 
Jeg har 2 IDLock 150 liggende i påvente av at huset skal bli ferdig, men virker som at folk ikke er så fornøyd med 150.

Er det så at jeg burde vurdere å selge å gå for noe annet?

Er majoriteten misfornøyd med 150?

 

Om du bygger hus ville jeg gått for elektronisk sluttstykke. I hvertfall legge opp rør så man kan sette det opp senere.

 

Probmlemet med IDLock er at man må borre hull i døren, det gjør at man ikke kan benytte noe annet senere (yale går nesten over hullet, men litt av hullet synes).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Parker said:

 

Om du bygger hus ville jeg gått for elektronisk sluttstykke. I hvertfall legge opp rør så man kan sette det opp senere.

 

Probmlemet med IDLock er at man må borre hull i døren, det gjør at man ikke kan benytte noe annet senere (yale går nesten over hullet, men litt av hullet synes).

 

Jeg har vært med på å montere en Yale lås. Der måtte vi da også borre et hull eller to?

 

Når det gjelder stabilitet/bruk av IDLock150 så er jeg så langt greit fornøyd. Følsomheten på RFID er ikke god, men ellers synes jeg det har fungert ok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, JohnMartin skrev:

Hmm.. 
Jeg har 2 IDLock 150 liggende i påvente av at huset skal bli ferdig, men virker som at folk ikke er så fornøyd med 150.

Er det så at jeg burde vurdere å selge å gå for noe annet?

Er majoriteten misfornøyd med 150?

Fornøyd med 150, men så har jeg ikke hatt 101 og ikke noen andre kodelåser og har dermed ikke noe sammenligningsgrunnlag. Jeg tror at de fleste lærer seg hvordan låsene fungerer og hvor mye tid de trenger for å kunne låses opp. Bruker stort sett bare koder og ikke RFID. Venter bare på Z-wave modulen nå så blir det bra. De venter fortsatt på sertifisering ref denne.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anders O skrev:

Jeg har vært med på å montere en Yale lås. Der måtte vi da også borre et hull eller to?

 

Når det gjelder stabilitet/bruk av IDLock150 så er jeg så langt greit fornøyd. Følsomheten på RFID er ikke god, men ellers synes jeg det har fungert ok. 

 

Skal ikke måtte borre hull med Yale så lenge døren er standard. men er mye forskjellige dører så det kan hende man må tilpasse :)

 

18 minutter siden, toonwolf skrev:

Fornøyd med 150, men så har jeg ikke hatt 101 og ikke noen andre kodelåser og har dermed ikke noe sammenligningsgrunnlag. Jeg tror at de fleste lærer seg hvordan låsene fungerer og hvor mye tid de trenger for å kunne låses opp. Bruker stort sett bare koder og ikke RFID. Venter bare på Z-wave modulen nå så blir det bra. De venter fortsatt på sertifisering ref denne.

Er nok mye med vaner det der, er vandt til at tastene er klare med en gang.

Har blitt låst ute av huset to ganger siden jeg fikk 150, den ene gangen måtte låsesmeden komme og borre opp låsen, den andre gangen fikk jeg låst opp med Z-wave og tatt ut og inn batteriene så funket den igjen. (dette er vel en av grunnene til at jeg er meget misfornøyd med låsen)

Endret av Parker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Parker skrev:

Vurderer det samme selv, er ikke veldig fornøyd med 150. Når jeg aktiverer panelet trenger den mye lengre tid til å starte så taster feil kode hver gang. Snakket med IDLock om dette og fikk beskjed om at dette var på grunn av at den gikk i dypere søvn enn den gamle for å spare betteri. Bytter heller betteri en gang ekstra per år enn å måtte taste koden på nytt hver gang.

 

Hvor lang tid snakker vi om her? 1 sekund? 5 sekunder?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Armas skrev:

 

Hvor lang tid snakker vi om her? 1 sekund? 5 sekunder?

 

 

https://www.dropbox.com/s/tef3krpdwscvy3l/Video%2013-04-2018%2C%2022%2037%2007.mov?dl=0

Du kan se i videoen, det er ikke klart før den har blinket en gang. Med 101 var den klar så fort tastene lyste opp, nå må jeg vente til det har blinket. Problemet da er at man forventer at den er klar når tastene lyser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Armas skrev:

 

Hvor lang tid snakker vi om her? 1 sekund? 5 sekunder?

 

 

I praksis fungerer dette slik at man legger hånd over panelet slik at det blir aktivert, taster kode og dør låses opp uten noen forsinkelser. Min erfaring med ID Lock er veldig god, men dette kan ha sammenheng med at jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag. Jeg har aldri hatt problemer med at låsen ikke fungerer etter at den ble montert før påske i år. Den brukes MYE og av mange forskjellige hver dag. De få problemene som har vært skyldes de som ikke er vant med låsen og dermed ikke kjenner den like godt. Tror det er litt av poenget her. Etterhvert som man blir vant til låsen og hvor lang tid den bruker på å låse opp jo bedre går det.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Parker skrev:

https://www.dropbox.com/s/tef3krpdwscvy3l/Video%2013-04-2018%2C%2022%2037%2007.mov?dl=0

 

Du kan se i videoen, det er ikke klart før den har blinket en gang. Med 101 var den klar så fort tastene lyste opp, nå må jeg vente til det har blinket. Problemet da er at man forventer at den er klar når tastene lyser.

 

Takk for video - det var jo svært raskt levert! :)

 

Jeg ser problemet, dersom man er vant til at det skjer umiddelbart, men som toonwolf skriver, så tror jeg ikke dette vil oppleves problematisk for meg når vi får den opp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Jannis J skrev:

Hvor trygge er egentlig digitale låser?

Tipper du får noen svar ved å lese denne https://blogg.trioving.no/forbruker/kan-yale-doorman-elektronisk-dorlas-hackes Selv om det er skrevet av noen som lever av å selge så er det mye fornuftig som står der.  Jeg mener at så lenge man tar sine forholdsregler og passer på koder og RFID brikker skal det være minst like sikkert som vanlige nøkkellåser. Utfordringen kommer jo om du integrerer låsen i smarthusløsninger. Da åpner du med en gang opp for hacking. Slike systemer bør ikke være tilgjengelig fra offentlig internett.

Endret av toonwolf
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, toonwolf skrev:

 Utfordringen kommer jo om du integrerer låsen i smarthusløsninger. Da åpner du med en gang opp for hacking. Slike systemer bør ikke være tilgjengelig fra offentlig internett.

 

Var integrering jeg tenkte på ja :)

hadde vært kjekt å kunne se om døren faktisk er låst når man ikke er hjemme, men uten mulighet til å låse opp/igjen kunne vært smart.

Veldig skeptisk til å legge fysisk sikkerhet opp på nett av rent prinsipp.

 

-j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.