Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, petersv skrev:

Metode er jo irrelevant vil jeg tro, men jeg skal reformatere dataene hvis jeg får tid ila. dagen ;)

 

Hvordan kan man være sikre på at dataene er relevant hvis metoden er ukjent?

 

Det kan jo være feil på kretsen etc. som gir annet utfall.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan folkens. 

 

Tenkte å få bygget meg en logger for å få litt mer kjøtt på beinet ang, Hafslunds Aidon-målere. 

 

Når jeg ser på det foreslåtte skjemaet for kretsen sitter jeg igjen med følgende spørsmål: Vil det ikke være mye enklere å sikrere å bruke et galvanisk skille mellom HAN IF og loggeren? Er jo enkelt å få tak i ferdige optokobler-brett med rett pull-up osv.?

 

Edit: f.eks. dette (har ikke studert det nøye, men ser kompatibelt ut med nivåene): https://www.aliexpress.com/item/24V-to-3-3V-PLC-Signal-Converter-Board-4Bit-Optocoupler-Isolator-Level-Voltage-Converters/32673903706.html

Endret av petersv
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, petersv said:

Vil det ikke være mye enklere (...)?

Nei, ikke enklere :) Sikrere vil det være, kommer litt an på hva du vil sikre deg mot...

 

Signalet fra HAN porten ligger normalt på ca 25V, og dette indikerer en logisk "0"

Når data sendes vil en logisk "1" trekke ned til ca 12-15V

 

Disse to spenningene ønsker du å oversett til hhv. 3.3V og 0V. Jeg ser ikke helt at den kretsen fra aliexpress skulle løse dette, gjør du?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i! Siden den ikke går til 0V på input, så vil den nok ikke gi 0V på 3.3V-siden, men kanskje lavt nok til at det kan detekteres som lav flanke? Vi får se, jeg bestiller en og tester litt  :)

En annen ting jeg er litt usikker på er om den er kjapp nok, hvilken baud benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom skrivet fra NVE, og ser at det er M-BUS som er valgt. Etter litt research ser jeg at TI har en transceiver for M-BUS til TTL som koster noen få (15 inkl. frakt) kroner. Den gir også galvanisk skille. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tss721a.pdf

 

Ulempen er jo at man må ha et passende PCB for å lodde den på iom. at den er SMD.

 

Hadde det vært interesse for å designe et PCB og bestille opp et lite opplag av dette i en slags "gruppe-diy"?

Ønsker: Power fra HAN (kanskje en kondensator må benyttes iom at tillat strømtrekk er veldig begrenset)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, petersv said:

Etter litt research ser jeg at TI har en transceiver for M-BUS

Denne har dukket opp som alternativ noen ganger, men tror det er et blindspor. Selv om det elektriske laget er M-Bus, så er det på høyere lag nyttet andre protokoller. For tilkobling til mer tradisjonelt M-Bus utstyr er nok denne kretsen en mulighet, men mot AMS målerne tror jeg ikke du får så mye hjelp.

 

Understreker TROR her, så fantastisk om du prøver og får det til! Jeg har også noen slike liggende ubrukt i skuffen. Kjøpte noen helt enkle multi-purpose kort for å kunne bruke denne i et breadboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, petersv skrev:

For å slippe å måtte begi meg ut på noe potensielt dødfødt prosjekt, hva er begrunnelsen for at du mener denne ikke vil fungere?

 

... Dette?

4 timer siden, roarfred skrev:

Selv om det elektriske laget er M-Bus, så er det på høyere lag nyttet andre protokoller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Den er jo ikke knyttet til noe som helst logikk eller protokoll, man må jo fortsatt ha en nodemcu for logikken. Dette er en transceiver, helt passiv, den gjør ikke noe bortsett fra å nivåkonvertere, i likhet med kretsen som allerede brukes av flere her inne.

 

Så jeg lurer fortsatt på hva dere tror ikke skal fungere med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å dele mine erfaringer, samt kommentere noe av det som er sagt i det siste.

 

Jeg fikk en HAN-modul fra kraftselskapet som jeg plugget inn i måleren selv. Det er ingen automatikk i at den blir aktivert når man bestiller den, slik noen har hevdet her. Det tok i mitt tilfelle i underkant av en uke før den ble aktivert. Det er ingen Ethernett-plugg som andre her har hevdet, det er en RJ-45 og protokollen er M-bus.

 

Jeg målte M-bus linjen med et oscilloskop, men det var kun en 24V DC på pinne 1 og 2. Intet signal. Jeg har drøftet dette her på gruppa før, men det virker ikke som noen har prøvd å måle, så jeg har hverken fått bekreftet eller avkreftet dette. Så jeg bygde kretsen som roarfred har delt her https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Electrical/Schematics.PNG

Jeg ventet riktignok med å montere ESP8266 til jeg hadde verifisert at jeg fikk et fornuftig signal. Men jeg fikk ikke noe annet enn en litt merkelig oscillasjon, og HAN-modulen så ikke ut til å reagere på dette, for det kom fortsatt ingen data derfra.

 

Kamstrup hevdet at hvis man skulle få det til å virke med en hjemmelaget løsning, så må man i det minste ha en M-bus interface, så jeg har loddet opp en krets med en TSS721A fra Texas Instruments. Det var veldig smått, så man skal ikke være skjelven på hånda. Har ikke fått prøvd den ennå, for jeg mangler noe småtteri. Også i dette tilfelle vil jeg vente med å kople til ESP8266 eller RPi til jeg ser at det er data på linjen.

 

Jeg ser at roarfred  og andre har fått det til å virke med skjemaet over, så jeg tar uttalelsen fra Kamstrup med en liten klype salt. Men jeg har håp om at TSS721A skal virke bedre, for den er jo tross alt designet for M-bus, selv om jeg ikke har bruk for sender-delen her. Denne kretsen er en ren tranceiver i begge retninger, så hvike protokoller som brukes i høyere lag har ikke noe å si, jeg er fornøyd når jeg får data inn på serielinje.

 

Og til petersv

En nivå-converter som du linker til, vil trolig ikke fungere, siden ikke M-bus sender ut noen transisjoner i utgangspunktet. Kamstrup-målerne sender med 2400 baud, så hastighet på kretsene er ikke noe problem.

 

Håper noen som har fått dette til å virke allerede, kan si noe om hva som skal til for å få M-bus masteren (måleren) til å detektere at det er en slave på bussen. Jeg står fast når det gjelder dette, men håper at TSS721A skal gjøre jobben.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, petersv said:

Leste gjennom skrivet fra NVE, og ser at det er M-BUS som er valgt. Etter litt research ser jeg at TI har en transceiver for M-BUS til TTL som koster noen få (15 inkl. frakt) kroner. Den gir også galvanisk skille. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tss721a.pdf

 

 

Bare liten oppklaring: tss721a gir selv ikke noe galvanisk skille, Du må ha eksterne optokoplere i tillegg hvis du ønsker galvanisk skille. Det er beskrevet i fig. 10 i databladet du linket til.

Endret av cpu22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, xibriz said:

Hvis du ikke ser noe på oscilloskopet kan porten umulig være aktiv? Jeg satt selv å så på når @Andreas gjorde dette og vi så tydelige signaler som hoppet mellom 24 og 18v.

Det var interessant. Så dere signaler på linjen før kretsen ble koplet til (altså uten belastning), eller når kretsen var koplet til, og mottok data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, cpu22 said:

Bare liten oppklaring: tss721a gir selv ikke noe galvanisk skille, Du må ha eksterne optokoplere i tillegg hvis du ønsker galvanisk skille. Det er beskrevet i fig. 10 i databladet du linket til.

 

Ja! Det har du rett i, jeg som leste dette feil "The connection to the bus is polarity independent and supports full galvanic slave isolation with optocouplers."

 

Det kan sikkert være lurt å bruke optocouplere.

 

en annen interessant ting, man har 3.3V på VDD pinne 11, så det kan kanskje brukes til å gi strøm til andre siden, men da må man nok finne noe strømgjerrig. Jeg har ikke noe stikk i nærheten av skapet der måleren min står, så jeg vil helst ha alt powret fra M-BUS masteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant! :)

 

https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

 

 

HTB1qu3DNFXXXXaxaXXXq6xXFXXXV.jpg?size=7

Dette er TI-transceiveren med alt rundt som trengs for å gå fra M-BUS til TTL. Den har også som dere ser optokoblere, så da får man et skikkelig galvanisk skille, som nok er lurt hvis man skal bruke egen PSU til lavvoltsiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cpu22 skrev:

Det var interessant. Så dere signaler på linjen før kretsen ble koplet til (altså uten belastning), eller når kretsen var koplet til, og mottok data?

 

Ja, det er jeg 99% sikker på. @Andreas retter meg sikkert neste gang han er innom hvis jeg tar feil. 

 

Altså ja til det første. 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, petersv skrev:

Jeg fant, jeg fant! :)

 

https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

 

 

HTB1qu3DNFXXXXaxaXXXq6xXFXXXV.jpg?size=7

Dette er TI-transceiveren med alt rundt som trengs for å gå fra M-BUS til TTL. Den har også som dere ser optokoblere, så da får man et skikkelig galvanisk skille, som nok er lurt hvis man skal bruke egen PSU til lavvoltsiden.

 Hvis flere tror dette kan funke kan jeg være fristet til å prøve på min måler som vi vet fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, xibriz said:

 Hvis flere tror dette kan funke kan jeg være fristet til å prøve på min måler som vi vet fungerer. 

Jeg fant ikke noe skjema, men jeg syntes dette ser lovende ut. Det er jo galvanisk skille med optokoplere og et par LEDs såvidt jeg kan se. Det mangler en FET transistor for å holde M-bus spekken med tanke på reset. Men jeg tviler på at det har noen praktisk betydning. Spesielt dersom man ikke skal ha flere "ting" på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du mener. Den du linker til er laget for å konvertere et analogt signal til digitalt. F.eks. en photoresitor eller noe. Med AMS er signalet allerede "digitalt". Men du kan bruke NodeMCU-en sammen med kortet jeg linket til over (som i prinsippet bare nivåkonverterer og isolerer), og på den måten lese ut dataene fra AMS-måleren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 11.22, Odd skrev:

 

Kom du noen vei med denne varianten?

 

Hei Odd

 

Nei desverre så har jeg ikke hatt så mye tid til å se på dette enda. 

 

Hadde egentlig håpet at noen andre her på forumet hadde sett litt mer på denne varianten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 9.15, petersv skrev:

Jeg fant, jeg fant! :)

 

https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

 

 

HTB1qu3DNFXXXXaxaXXXq6xXFXXXV.jpg?size=7

Dette er TI-transceiveren med alt rundt som trengs for å gå fra M-BUS til TTL. Den har også som dere ser optokoblere, så da får man et skikkelig galvanisk skille, som nok er lurt hvis man skal bruke egen PSU til lavvoltsiden.

Denne har jeg også sett på tidligere, men ettersom at det har vært litt usikkerheter om TSS721A brikken vil fungere så har jeg lagt det litt fra meg av samme grunn at jeg ikke fortsatte med RPi løsningen før noen andre hadde sett mer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.