Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

16A strømstyring med z-wave


Sverre

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter strømstyring av alt fra strømsvake lyskilder til vannkoker og vaskemaskin. Ønsker i utgangspunktet komponenter som går på z-wave, men sliter med å finne det riktige produktet. Så langt har jeg funnet at

  1. De fleste skjulte switcher/dimmere støtter ikke kurser med mer enn 10A sikring. (Ja, vet enkeltpersoner hos Fibaro har svart at det går bra på 16A kurs også, men hvis jeg skal fylle huset mitt med dette skal alt være "by the book". Vet også at det er mulig å sette en 10A sikring før switchen/dimmeren, men da blir det fort dårlig med plass, i tillegg til at det da stort sett begrenser seg til å fungere på lyskilder. Jeg trenger 16A på flere steder.)
  2. Blandt plugger man kan sette utenpå stikkontakten ser det ut til å være mange som støtter 16A, men de er lite pene, og vesentlig mer upraktiske når det er mange kontakter på rad og rekke. (Har f.eks. noen 4'er-kontakter der det ikke er mulig å få på plass dette. De fleste pluggene, Fibaro Wall Plug inkludert, ser til og med ut til å være for brede for selv en vanlig dobbeltkontakt.)
  3. Denne ser ut til å støtte en "maksimal belastning på 12,5A", og er vel det beste jeg har klart å finne til nå: https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/793-bryter-1-veis-wpm104s.html
    Jeg har ikke klart å finne ut om den er tillatt montert på en 16A kurs, og dermed har sin egen 12,5A sikring innebygget, men selv om den skulle ha dette vil den fortsatt ikke kunne brukes til apparater som trekker mer enn 2900W.
  4. Flere leverandører av xComfort-systemer, f.eks. Eaton, har det jeg ser etter, men jeg har ikke klart å finne noen måte å få disse inn i HomeSeer på. Dessuten har de en forholdsvis absurd pris. (1.500-2.000 per stikkontakt * sikkert 50-70 kontakter i huset = 100k+++ bare for komponentene. Det er uaktuelt...)

 

Hvis jeg hadde fått xComfort-støtte i HS3, og jeg hadde funnet noen små 10A sikringer som kan monteres sammen med f.eks. Fibaro-komponentene, kunne jeg gått med på å betale skjorta for de forholdsvis få kontaktene hvor jeg trenger mer enn 10A, og benyttet Fibaro & Co på resten. Men det har jeg altså ikke funnet noen mulighet for...

 

Men jeg kan da umulig være eneste med primært 16A kurser i huset mitt?

Hva er den vanlige løsningen hos folk her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, iceball skrev:

Ønsker nok vanlig av/på relé og ikke dimmer.

Tja, jeg liker å dimme mine strømsvake lyskilder...

9 timer siden, Sverre skrev:

Jeg er på utkikk etter strømstyring av alt fra strømsvake lyskilder

 

Og spørsmålet var jo 

9 timer siden, Sverre skrev:

Men jeg kan da umulig være eneste med primært 16A kurser i huset mitt?

Hva er den vanlige løsningen hos folk her inne?

... og jeg har inntrykk av at flertallet her inne har Fibaro Dimmer... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den vanlige løsningen (satt litt på spissen) er altså å satse på at det går bra, og heller "risikere alt" hvis uhellet er ute og det blir brann i utstyret?

Beskjeden i manualene til både switch og dimmer er jo veldig tydelig formulert, så det er ikke til å ta feil av.

Fibaro fraskriver seg alt ansvar hvis dimmer/switch monteres på en 16A kurs (uten ekstra sikring)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sverre skrev:

Så den vanlige løsningen (satt litt på spissen) er altså å satse på at det går bra, og heller "risikere alt" hvis uhellet er ute og det blir brann i utstyret?

Beskjeden i manualene til både switch og dimmer er jo veldig tydelig formulert, så det er ikke til å ta feil av.

Fibaro fraskriver seg alt ansvar hvis dimmer/switch monteres på en 16A kurs (uten ekstra sikring)...

Det er vel strengt talt elektrikers ansvar hvis du kjøper komponentene gjennom h*n og huset ditt brenner ned..

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Actibus skrev:

Det er vel strengt talt elektrikers ansvar hvis du kjøper komponentene gjennom h*n og huset ditt brenner ned..

Mange elektrikere monterer nå FutureHome med Fibaro-dimmere. Jeg vet det ikke, men jeg tviler på de bytter fra 15/16A sikringer til 10A-sikringer, eller legger inn ekstra sikring. Helt personlig tviler jeg på det er noen forskjell mellom en dimmer på en 10A og en 16A sikring med tanke på en slik dimmer (men jeg er ikke fagmann) Vet ikke hvorfor Fibaro har valgt 10A, men kanskje poenget er mer at det skal være en sikring? Andre land hvor Fibaro selges har jo ikke akkurat vårt system...

 

Jeg har 10A sikringer, så det er ikke et stort problem for meg... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette på byggebolig.no tidligere

Det har vært litt diskusjon rundt fibaro dimmer 2 og maks last - i manualen står det at den skal sikres med max 10A sikring. I Norge er det litt problematisk, da de fleste har 16A kurser. Elektrikeren som installerte hos meg kontaktet en importør, som igjen kontaktet Fibaro, og fikk svar at det ikke var skrevet egen dokumentasjon for Norge (ennå). 10A-kravet var noe som kom fra England. Det var ikke noe problem å installere på 16A. Men foreløpig er vel det en vurdering hver enkelt elektriker må ta

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo ofte type Ring main kabling også, hvor begge ender av kursen går inn i skapet, gjør at de kan bruke mindre diameter på kabelen, men da må det sikres på hvert uttak/apparatet. Tipper det kan ha noe med det å gjøre.

 

Google UK Ring Main wiki

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg hatt elektrikker på besøk, som ikke hadde noen betenkeligheter med å installere Fibaro på 16A kurser.

Kjenner fortsatt at jeg ikke er 100% betrygget, men nå er det i hvert fall installert og under test. (Må prøve litt forskjellig før jeg går "all-in" på resten av huset.)

 

Men jeg kom over noen interessante tilsvarende bokser fra Telldus, som støtter 16A kurser.

Er det noen som har hørt om merket, eller har erfaring med noen av disse komponentene?

http://telldus.com/produkt/everspring-infalld-mottagare-pa-av-dimmer/

http://telldus.com/produkt/everspring-infalld-mottagare-pa-av/

http://telldus.com/produkt/infalld-mottagare-2x1-5w-z-wave/

 

Endret av Sverre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Sverre skrev:

Men jeg kom over noen interessante tilsvarende bokser fra Telldus, som støtter 16A kurser.

Problemet er at det er Telldus (dvs. egentlig Everspring) sine dimmere og de har du ikke lyst til å bruke...

 

Det går fint med Fibaro. Du er ikke alene i den båten, nå som FutureHome begynner å bli store er det mange i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Moskus skrev:

Problemet er at det er Telldus ... og de har du ikke lyst til å bruke...

 

Hehe... Skal ikke spørre engang, tar ditt ord for det! ;-)

Nei... Det er vel vanskelig å finne noe som ingen her inne har kommet over før!

 

Her er det tydeligvis et marked for et nytt produkt, så får heller begynne å produsere selv og tjene penger på egen hobby! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Problemet er at det er Telldus (dvs. egentlig Everspring) sine dimmere og de har du ikke lyst til å bruke

 

Anskaffet et par av de z-wave Everspring-bryterene det refereres til, men med Nexa logo. 

Med bakgrunn i noe skepsis til Everspring her i forum begynte jeg forsiktig.

Erfaringen det siste halvåret er at skepsisen er ubegrunnet.

Passerer i disse dager 20 stk og har ikke hatt problemer med en eneste av de.

 

Det kan være at Everspring ikke var av de beste tidligere, men dette er ganske ny serie.

Så hvorfor skal man ikke ha lyst til å benytte disse? 

Jeg tror det vil være en fordel for forumets seriøsitet at man er svært forsiktig med slike ubegrunnede uttalelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, arneolav skrev:

Så hvorfor skal man ikke ha lyst til å benytte disse? 

Jeg tror det vil være en fordel for forumets seriøsitet at man er svært forsiktig med slike ubegrunnede uttalelser.

Nå høres det ut som jeg er skeptisk til Telldus generelt, og det er ikke tilfellet: Jeg er skeptisk til Everspring. Og det er ikke ubegrunnet, jeg har og har hatt en del Everspring-utstyr.

 

Som du sier kan det være at de er veldig gode NÅ, men historisk sett er Everspring-dimmere noe som det kan være verdt å unngå hvis man har hatt mulighet.

Det er min erfaring, og jeg deler den. Dermed er risikoen mindre for å unngå samme feil som jeg har gjort tidligere, og den økonomiske gevinsten er jo udiskuterbart: Det er selvfølgelig billigere å kjøpe utstyr én gang istedenfor to.

 

Dessuten er det et av poenget med diskusjonsforum: Hvis du har andre erfaringer så del dem gjerne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på diskusjonen rundt dette!

Egne erfaringer må gjerne betales dyrt for, så det er alltid best å høre andres først! ?

 

Etter hva jeg forstår fokuserer dere her mest på dimmere.

Hvis det er slik at problemene du, @Moskus, har opplevd kun er knyttet til dimmere, kan jeg leve med å kun bruke av/på brytere.

Jeg kommer nok uansett til å gå for Fibaro de fleste steder i huset, da mesteparten av lyset mitt er på 10A kurser.

Det jeg fisker etter er et 100% lovlig (og selvfølgelig trygt) alternativ til Fibaro på de få stedene jeg har 16A kurser.

Jeg er ikke veldig redd for å kjøre Fibaro også her, men hvis det finnes et alternativ uten vesentlige problemer som er godkjent for 16A, kan jeg leve med manglende dimmerfunksjonalitet her.

 

@arneolav: Du sier at du bruker Everspring med Nexa logo, så slik jeg forstår deg så har egentlig bare Nexa satt navnet sitt på Everspring produktene?

I Nexa sine manualer finner jeg ingen informasjon om hvilke krav de setter til sikring av kursen produktene monteres på, så da antar jeg at disse kan brukes som hovedsikring på huset... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Sverre skrev:

slik jeg forstår deg så har egentlig bare Nexa satt navnet sitt på Everspring produktene?

Antar det er slik, flere som markedsfører disse (ogmye annet) med sitt eget navn.

 

41 minutter siden, Sverre skrev:

I Nexa sine manualer finner jeg ingen informasjon om hvilke krav de setter til sikring av kursen produktene monteres på, så da antar jeg at disse kan brukes som hovedsikring på huset... 1f61c.png

 

Nexa type AN-179:  

Boksen er merket med max resistiv last 2500w. Samme står i dok

På selve enheten står det max 11A.

Elektriker vil nok derfor ikke montere disse på 16A kurs.

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, arneolav skrev:

På selve enheten står det max 11A.

Elektriker vil nok derfor ikke montere disse på 16A kurs.

Hvorfor ikke? Det er jo hvor mye enheten selv tåler. Wall Plug har samme beskrivelse, men det er jo lov å bruke den på 16A-kurser. Det er bare ikke en god idé å belaste den mer enn 2500W... ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår regelverket slik at hvis belastningen ikke kan overstige hva bryteren er merket med, typisk taklys i boligrom, da kan den monteres fast på 16A kurs.

En 10A bryter kan da altså monteres fast for å styre taklys selv om kursen er 16A.

 

Hvis det er et uttak (stikkontakt) hvor man ikke kan forutsi last, da skal utstyr som monteres fast kunne ta hele lasten på kursen.

Altså, en bryter som er merket med 10A kan ikke monteres fast på 16A kurs. Det må da monteres en bryter som er beregnet for 16A.

 

En hvilken som helst (godkjent) veggplugg kan gjerne settes i et stikk med 16A sikringer, men da er det brukerens plikt å passe på at lasten ikke overstiger det veggpluggen er merket for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et forsøk på å beskrive hovedreglen, men det er mange detaljer.

En dimmer er vanligvis montert på en kurs for lyspunkt hvor belastningen normalt er liten, det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Den er antagelig utstyrt med en eller annen form for sikring slik at den ikke tar fyr ved overbelastning.

f.eks Nexa LCMR 1000 har en utskiftbar sikring.

 

 

 

Står mye av interesse her: https://elektrovg1.wikispaces.com/file/view/schneiderboka_handbok.pdf

Og her: http://www.eaton.no/ecm/groups/public/@pub/@norway/documents/content/pct_471368.pdf

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.