Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lås eller system som kan programmeres ved å motta en SMS eller e-post fra Zapier?


toonwolf

Anbefalte innlegg

Finnes det en lås eller et system/kontroller som har mulighet til å motta en SMS eller e-post som programmerer engangskoder på låsen? (Helst e-post) I SMS/e-posten vil det stå koden som gir tilgang til å åpne låsen og start og slutt tidspunkt (dato og tid). Tanken er å bruke dette i forbindelse med Zapier og Twilio hvor det opprettes en "Zap" som sender koden og tidspunkt for når tilgang skal gis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, toonwolf skrev:

(Helst e-post)

Det var godt, for SMS er fryktelig mye vanskeligere...

 

Jeg mener HS skal kunne gjøre dette, men ikke direkte ut av esken. Det er ikke laget for det, men kan nok brukes til det med litt arbeid og koding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke helt svaret på spørsmålet, tror jeg. Han vil "schedule" en tilgang med en bestemt kode mellom to tidspunkter. Får man hele beskjeden ut som en tekst? I så fall kan det la seg gjøre.

Med Zapier kan man gjøre det meste. Tilgang skal gis med en unik "engangskode". Den skal kun gjelde for en dato og klokkeslett START og SLUTT. Meldingen som sendes kan være i et hvilket som helst format eller hva som gjør at kontroller skjønner kommandoen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, toonwolf skrev:

Med Zapier kan man gjøre det meste.

Ja, det er greit nok. Men @iceball nevnte PushBullet. For det til å fungere med Pushbullet, må man nok tolke hele meldingsbeskjeden. Men hvis man kan det, så er det kun et lite script eller to som skal til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, toonwolf skrev:

Jeg er helt "fersk" når det hjelper hjemmeautomasjon så det er mulig dette er opplagt for dere andre, men hvilket system og lås bør jeg velge for å kunne få til det som jeg ønsker?

Jeg vet ikke om noen systemer som kan gjøre dette rett ut av esken.

 

Med rett lås (noe som er usikkert finnes akkurat NÅ) så vil nok HomeSeer kunne gjøre dette, MEN det forutsetter at noen skriver koden som skal til for å tolke innkommende eposter og programmerer låsen. Slik det ser ut nå på det norske smarthus-markedet så er det ingen slike låser, men IDlock sin nye (som kommer i disse dager) vil forhåpentligvis kunne programmere koder via Z-wave (dagens versjon kan ikke det, så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Slik det ser ut nå på det norske smarthus-markedet så er det ingen slike låser, men IDlock sin nye (som kommer i disse dager) vil forhåpentligvis kunne programmere koder via Z-wave (dagens versjon kan ikke det, så vidt jeg vet).

Dagens ID-lock har jo kun 1 bruker kode (+ 1 admin kode). Denne koden kan programmeres via z-wave, men så har noen smartinger (igjen) lagt inn at dette må gjøres med døren åpen..

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet! Det er så mye "klønete" feil og fordi noen kinesere utvikler produktet så virker det ikke som de (ID-lock) sitter på særlig kunnskap selv. Nå kommer en ny versjon, men mye av det de retter opp burde de etter mitt skjønn rettet via firmware på dagens modell. Det er tross alt oss "entusiaster" som har kjøpt produktet og gitt tilbakemeldingene for det nye produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, iceball skrev:

Det er så mye "klønete" feil og fordi noen kinesere utvikler produktet så virker det ikke som de (ID-lock) sitter på særlig kunnskap selv.

Hvor har du egentlig dette fra?

 

Jeg tror de ble litt tatt med buksene nede. Låsen er ikke designet fra dag 1 til å støtte Z-wave selv om den skulle støtte "RF teknologi", det var noe de la til senere. Dermed så har man bygget noen feil inn i kretskortet til selve låsen som ikke uten videre kan omgås med Z-wave-modulen, iallfall ikke slik den er designet pr dags dato.

 

22 minutter siden, iceball skrev:

mye av det de retter opp burde de etter mitt skjønn rettet via firmware på dagens modell. Det er tross alt oss "entusiaster" som har kjøpt produktet og gitt tilbakemeldingene for det nye produktet.

Det er jeg forøvrig enig i. :) 

Hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Moskus skrev:

Hvor har du egentlig dette fra?

image.png.de8c0b8fb815342619945963836042fd.png

Denne skiller seg noe ut fra den offisielle manualen. Fikk den av Intin en gang. Litt googling tilsier at Mr. Lee er fra Sør-Korea, my bad.

 

Enig i det du skriver at de nok kanskje ikke hadde designet den som utgangspunkt for Z-wave, men da burde man kanskje vært litt mer tilbakeholdne på markedsføringen også.

Skal de oppfylle sin egen visjon så burde de satse på å tilby ny elektronikk/oppgradering for alle de som føler de sitter på et litt halvferdig produkt. Særlig siden det virker som å ikke være design endringer (kan håpe på litt bedre kvalitet på lakkeringen av håndtakene denne gang). Skal ta en prat med dem uansett under lanseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, toonwolf skrev:

Er det pr. def det mest avanserte systemet for hjemmeautomasjon som gir flest muligheter?

Både ja og nei.  "Mest avanserte" og "flest muligheter" er diskuterbart og avhengig av sammenligningsgrunnlaget.

 

Sammenlignet med OpenHAB, Home Assistant og Domoticz (som alle er open source og følgelig gratis), så er de likeverdige med tanke på at de kan bli like avanserte. Men jeg vil påstå at HomeSeer er enklere å sette opp, og man slipper å kode all automatikken selv. Man bruker et UI for å sette opp events, og personlig har jeg mer og mer sans for den måten å gjøre det på med tanke på vedlikehold over flere år. 

 

Du betaler med andre ord mindre i tid du bruker på automatisering, men betaler mer i kroner. HomeSeer har også en veldig god støtte for ulikt utstyr som (skal støtte "alt som er Z-wave sertifisert") uten å måtte styre med egne definisjoner eller drivere og prøve seg frem med dem. Ulempen er at man ikke har den muligheten heller i de (få) tilfellene dette er nødvendig. Men det er ikke en aktuell problemstilling når det gjelder dørlåser.

 

 

Akkurat i ditt tilfelle må du nok scripte (altså programmere) noe selv uansett, i det minste lage en parser som tolker eposten som blir mottatt.  Kanskje språket definerer hvilket system du vil ha? I utgangspunktet er det slik HomeSeer er .NET (C#/VB.net), OpenHAB er Java, Domoticz bruker LUA, HomeAssistant er vel i utgangspunktet Python.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet en løsning på min "utfordring" Denne har jeg fått bekreftet at støtter akkurat det jeg er ute etter ved at man sender kommandoer til låsen hvor man kan sette engangskoder som har begrenset levetid. De som skal låse opp ringer til låsen og that's it. Kommandoen som sendes til låsen inneholder også mobilnummer til vedkommende slik at det blir verifisert på den måten. Kommandoen kan leveres via webservice eller IFTTT. Ganske fiffig.. http://www.contrive.mobi/mobicontrol/en/ De har også en norsk importør/forhandler https://entersecurity.no/styring-av-bygg-og-p-anlegg/om-mobi-control/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.