Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ringe/tekste over WiFi ved alarm


Fredleif

Anbefalte innlegg

Jeg er i gang med å oppgradere min HASS til å utføre funksjoner for husalarm. Alarmselskapet tar seg for godt betalt som vi er enige om.

Kamera jeg har (Tapo) kan sende push-varsel, men de neglisjerer jeg som regel fordi det stadig varsles fra Epost og andre sosiale media. Så da må en alarm fra HASS oppfattes som en ALARM.

Hvis HASS kunne ringe meg (til mobilen) så hopper jeg kjapt. Det er jo mulig å ringe fra WiFi med en mobiltelefon. Ellers må jeg kanskje kople til en device som kan ta SIMkort og et telefonabonnement.

Har ikke funnet noe vettugt om emnet, er det noen her som har prøvd WiFi? (Eller har andre forslag til overtydelig varsling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker Vonage API til å ringe fra Node-red, koster ~$1us i månden men ser at HASS har Twilio så kanskje du kan prøve den? 🙂

https://www.home-assistant.io/integrations/twilio_call/

 

Telegram er også ein mulighet ser det ut til.
https://www.callmebot.com/blog/telegram-call-from-home-assistant/

Endret av hflatoey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er HASS? Hvis det er Home Assistant, hvorfor ikke bruke Home Assistant sin app på telefon. Den støtter push-meldinger som du kan kategorisere og velge lyd ut i fra kategori. I alle fall kan en det på Android. Iphone er jo litt enklere og jeg kjenner ikke til muligheten der og om varslinger kan kategoriseres.
Edit: Ser at Home Assistant app for iphone ikke støtter "channel" så der kan en da ikke velge forskjellige lyder ut i fra type melding.

Jeg sender push-meldinger via et Home Assistant skript og der jeg velger kategori ut i fra type alarm.

Når jeg er borte:

script.send_melding.turn_on(variables = {'title': "Alarm {}".format(sensor.time), 'message': "Alarm er utløst av {}".format(pyscript.alarm_trigger), 'channel': 'Alarm'})

 

Når jeg er hjemme:
script.send_melding.turn_on(variables = {'title': "Alarm {}".format(sensor.time), 'message': "Alarm er utløst av {}".format(pyscript.alarm_trigger), 'channel': 'Info'})



Skriptet "send melding" ser slik ut. Den sender push-melding til tlf og lager også et varsel i Home Assistant sitt brukergrensesnitt.

 

send_melding:
  sequence:
  - service: notify.mobile_app_pixel_7
    data_template:
      title: '{{ title }}'
      message: '{{ message }}'
      data:
        priority: high
        channel: '{{ channel }}'
  - service: persistent_notification.create
    data_template:
      title: '{{ title }}'
      message: '{{ message }}'

 

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.