Gå til innhold
  • Bli medlem
torbein

Alternativ til Nexa WMR-1000

Anbefalte innlegg

Har testet ut Nexa WMR-1000 for en strømbryter jeg har i ei trapp. Bryteren er så klart i toppen av trappa, så det er kjekt å kunne slå på lyset nede før man går opp.

Fungerer for så vidt greit. I Openhab og HASS går det fint å slå den av og på og da vises lyset som av og på, men når jeg slår av bryteren manuelt skifter ikke statusen i openhab eller hass.

Antar at dette kommer av at den ikke sender signaler ut. Det hadde vært greit å vite at lyset var av eller på når jeg ikke stod å så på...

Finnes det noen gode alternativer til Nexa WMR-1000 som vil sende status? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ikke den fysiske bryterdelen, kun trådløst. Da har jeg kontroll på input til den, og det er vel så nært man kommer på 433 bryterene. Har man flere input må man ha noe automatikk på kontrolleren som holder styr på tilstand.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, torbein skrev:

Finnes det noen gode alternativer til Nexa WMR-1000 som vil sende status? 

Nei. Det er fordi 433MHz-utstyr (som WMR-1000 er) ikke har to-veis kommunikasjon. 

Du kan gå over til Z-wave, og da har du plutselig flere valg. Jeg ville gått for Fibaro Dimmer 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men et viktig spørsmål; Bruker du den fysiske koblingen på WMR, eller en radiobryter til å skru på lyset? Jeg gikk ut fra at du brukte bryterledningene på enheten i forrige post, og da vet kontrolleren aldri hvor den står.

Parer du med en radiobryter, og bruker samme koden fra alle sendeenheter (radiobryter og kontroller) så har du bra koll på tilstanden. Trenger du en radiobryter til så kan kontrolleren høre når du sender fra den andre bryteren, og skru på lyset for deg. 

Z-Wave er jo fortsatt bedre da, men også til en litt annen pris. :)

Skal lure på hvorfor man ikke får 433 enheter som sender svar, eller kan polles? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, PerH skrev:

Skal lure på hvorfor man ikke får 433 enheter som sender svar, eller kan polles? 

Fordi det er ingen egen protokoll for "433 Mhz" utstyr, og forskjellige protokoller skaper krøll for hverandre. Det går jo selvfølgelig an å lage "Z-wave eller Zigbee for 433Mhz", men det har vi også fra før.

Mao: Kostnaden går opp likevel, for du skal både 1) ha en bedre protokoll og 2) ha både sender og mottaker i alle dingser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Primært er tanken at jeg skal sette opp en trådløs bryter nede slik at jeg kan slå på lyset før jeg har snubla i alle trinnene for å finne bryteren.

Sekundært hadde det vært greit å vite om lyset står på eller ikke når jeg har lagt meg og lurer på om jeg faktisk slo av det lyset...

Ser at nexa har et z-wave rele (AN-179) som kanskje kan gjøre nytte. Noen som har erfaring med denne? Denne er jo en god del billigere enn fibaro sin..

Endret av torbein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Fra ca et halvår siden og pr. i dag har jeg 15 stk AN 179. Montert for erstatning av LCMR 1000 og WMR1000.

Samtlige AN 179 har fungert perfekt hos meg. 

Anskaffet fra ElDirekte. Noe rimeligere og ankommer postkassa etter en dag eller to.

Endret av arneolav

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Snerminus
      Hei, 
      Jeg har fått installert en gasspeis, og har fått oversendt en skisse som viser at jeg må skaffe en bryter og et relé (vedlagt). Jeg trenger et z-wave relé tilsvarende Xcomfort CSAU-01/01-10, samt et bryter-relé tilsvarende Xcomfort CSAU-01/02. Er det noen som kan hjelpe meg?

• Av SmartCabinWest
      Hei!

Holder på å bygge en hytte som eg ønsker å gjøre smart/automatisert. Har ikke erfaring med hjemmeautomasjon fra før så eg prøver meg på et innlegg her. Visst det passer best en annen plass så må dere bare flytte innlegget. Utgangspunktet mitt er smart strømsparing via tibber, og et ønske om å ha kontroll på strømforbruket i hytta, ergo smart styring av hytta for å spare strøm. Etterkvart så ønsker eg utvide mulighetene, men har ikke tenkt ut alt enda..

Første prioritet er å tilrettelegge hytta i byggefasen for framtidige smarthus løsninger. Det er ønskelig at alle lys og varmestyring skal kunne håndteres både tradisjonelt(vanlige brytere / manuell inputt) og smart (ved bruk av app, stemmestyring etc).

Har valgt å gå for en Futurehome løsning kombinert med produkter støttet av den løsningen. Valget er basert på at eg ønsker å støtte initiativet bak Tibber og Futurehome, samt at for mange valg gjør det vanskelig å ta et valg. Ønsker også at systemleverandøren håndtere testing av hvilke produkter som skal fungere i futurehome systemet i staden for at eg skal forske på det 🙂

Vel det blei en lang intro. Spørsmålene mine er:

Tenker å bruke FIBARO Single Switch 2 bak brytere for å styre lys på rom uten behov for dimming og Aeotec Nano Dimmer bak brytere for rom med behov for dimming.
      Då har eg forstått det slik at eg får mulighet til å få feedback på strøm forbruk, men det som er viktigast, eg får mulighet til å "smart" styre lysene. 
      Valgte Aeotec Nano Dimmer fordi den håndtere LED lys bedre. Andre erfaringer som motsier det?
      Valgte Fibaro Switch fordi den var billigere en Aeotec sin. Hva er fordelen ved å bruke Fibaro Double switch. Er det visst du har feks har to brytere i en veggboks, styring av to lyssoner feks?
      Er det plass i en standard norsk Elko veggboks eller bør eg få elektriker til å montere bokser med ekstra plass?

Har ønske om å måle strømforbruk på en del andre enheter også (Vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap/frys, VVS) og lure på eg enten skal gå får Aeotec Smart Switch 6 (plug) eller om eg skal gå for skjult installasjon ved å bruke Aeotec Nano Switch. Kan evt bruke fibaro sin løsning men ser at dei håndtere lavere Watt effekt. Hva er deres erfaringer. Skjult installasjon eller plugg? Pris er nesten lik, men du må jo ha installatør visst du ønsker skjult installasjon. (monteringskost). Hvilke løsning er mest stabil?

Mvh
      Morten
    • Av RuneRider
      Hei,

Zipatile fra 2016. Støtter Zwave, Zigbee. (Pris ny 3 500,-) Selges for 1490,-
      Zipabox duo fra 2015 støtter Zwave, + 433Mhz (Nexa, Anslut, Cotech). (Pris ny 2 500,-)

+ Frakt

• Av L1llr
      Hei! Vil først presisere at eg har prøvd å googla meg fram til eit svar på dette før eg lagde denne posten, men der er so alvorlig mykje informasjon å finne på det som sikkert er eit enkelt svar for den som kan dette feltet. 

Eg pussa opp huset for 3-4års tid sidan og installerte nexa dimmere i alle spotlights på stue og kjøkken. Samt eit par punkt til taklampe. 
      Dette er totalt 8 forskjellige punkt som er programerte inn på ein nexa fjernkontroll som vi har brukt sidan det vart installert. 

Det eg lurer på er om det er mulig å kjøpe trådlause brytarar som går på batteri som man kan lime/skru på veggen, som man enkelt kan programere til dei forskjellige punkta? 
      Det er som regel ein "setting" av lys som vi brukar heile tida, og eg kunna ha tenkt meg å hatt denne på ein fast brytar so vi slepp å leite etter kontrollen hehe

• Av pederw
      Hei.
      Har trøbbel med Nexa sin AD 147 plugg inn mottaker/dimmer.
      Bruker den over Smartthings. 
      Når jeg slår den av har jeg fortsatt 160v etter pluggen, noe som ikke er nok til å slå av lyse.
      Noen annen som har samme type som kan bekrefte at den er slik?

Mvh
      Peder
  • Opprett ny...